InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Klussen! Bereid je eerst goed voor

Klussen! Bereid je eerst goed voor

Als je op tv een klus geklaard ziet worden, denken de meeste mensen: dat kan ik ook. En de meeste klussen zijn ook wel goed te doen. Maar het belangrijkste is dat er goed voorbereid word. Een goede voorbereiding scheelt vaak ook veel tijd. Hieronder vind je een aantal tips hoe je het klussen wat makkelijker kan maken.

Een klus voorbereiden

Voordat je begint met klussen, zorg er dan voor dat je goed voorbereid bent. Noteer op een papiertje wat je allemaal nodig hebt, en vooral hoeveel je nodig hebt. Niets is zo vervelend als je met een klus bezig bent en je materiaal is ineens op. Je kunt beter iets te veel meenemen als te weinig. Bij de meeste bouwmarkten kan je wat je te veel aan spullen hebt weer retourneren. Als je al je spullen hebt verzameld en je twijfelt of je nog wat nodig hebt, spreek dan een medewerk(st)er aan in de bouwmarkt of ze jou kunnen helpen met de spullen die je nodig hebt. Vaak hebben deze mensen nog tips en ideeën waar jij niet zo snel aan zult denken.

Goed gereedschap

Goed gereedschap is het halve werk, en dat is echt zo. Als je bijvoorbeeld gaat schilderen, neem dan een goede kwaliteit verf mee en goede kwasten. Een goede kwaliteit verf dekt over het algemeen beter en je hebt er dan in verhouding minder van nodig. Goedkope kwasten laten vaak snel hun haren los. En niets is zo vervelend dat je op je net geschilderde kozijn, haren van een kwast er af moet plukken. Met als resultaat dat je het kozijn opnieuw moet schilderen.

Goedkoop is vaak een duurkoop. Je hebt dan ook heel vaak van die hele goedkope aanbiedingen van (elektrisch) gereedschap. Ja, het is wel erg leuk een decoupeerzaag van 15,-. Maar meestal kan je zo een apparaat na twee keer gebruik weggooien, omdat het motortje is doorgebrand.

Als je geen zin hebt om duur te kopen dan kan je altijd nog gaan huren. De meeste bouwmarkten hebben vaak een verhuurafdeling van gereedschappen. Let er wel even op dat het apparaat voor je wordt getest. En vraag goed naar de verhuurvoorwaarden. Over het algemeen zijn weekend en week huren het voordeligst. Slijtage onderedelen die bij zo een apparaat er bij horen (bijvoorbeeld een zaagblad of schuurpapier), moet je meestal wel zelf kopen.

Afval

Bij het klussen komt er vaak veel afval vrij. Vooral als eerst gesloopt moet worden. Het is niet zo verstandig om dit afval in je eigen vuilnisbak te proppen. Natuurlijk kan je 20 keer naar het gemeentelijk afval verzamelpunt rijden, om van je afval af te komen. Ook het huren van een afvalcontainer is een optie, maar vaak gebeurt het dan dat het grootste gedeelte van de container word gevuld met afval van de buurtbewoners.

Maar er is een manier om dit allemaal tegen te gaan. Bij de meeste bouwmarkten kan je bouwafvalzakken kopen. Deze zakken kosten rond de 100,-. Deze 100,- is inclusief het ophalen van de zak en storten van het vuil. De afvalzak heeft een inhoud van 1000 liter en kan een gewicht van 1500 kg aan. Op de afval zak staat precies vermeld wat er wel en niet in de afvalzak mag. Je zet de afval zak zo dicht mogelijk langs de rand van de weg. Als de afvalzak vol is, bel je het nummer wat op de zak staat, en een bedrijf komt de afvalzak ophalen. Is de zak niet in een dag vol, dan is de zak af te sluiten met een hangslot, en voorkom je dat je buren illegaal vuil storten in jouw afvalzak.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Diverse bouwmarkten klusfolders

Reageer op het artikel "Klussen! Bereid je eerst goed voor"

Reacties

Lautof (infoteur), 10-03-2009 18:59 #2
Er bestaan tegewoordig goede tapijtlijm verwijderaars, bijvoorbeeld van allebastine. Echter dit stinkt wel heel erg. Je moet goed kunnen ventileren. Een andere optie is de lijmresten wegschuren, maar dat is ook geen lekkere klus. Maar er bestaan ook speciale bedrijven die gespecialiseerd zijn van het verwijderen tapijt, linoleum enz enz. Kijk maar eens op www.marmore.nl

Succes, Lautof

Yvonne, 10-03-2009 11:20 #1
We gaan binnenkort verhuizen. Nu willen we de vloerbedekking die op de trap ligt vefwijderen. Nu horen we van vrienden dat dit niet te doen is. Het geval is dat ik en mijn zoon allebei astma hebben. De vloerbedekking moet er dus uit. Wie kan mij een tip geven om zo makkelijk mogelijk de lijm resten te laten verwijderen.

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 27-02-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!