InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Welke kettingzaag je moet kiezen

Welke kettingzaag je moet kiezen

Met een kettingzaag kan flink worden gezaagd. Deze wordt vaak gebruikt om bomen om te zagen. Echter heeft deze zaag zo zijn voordelen en zijn nadelen. Deze zijn ook per kettingzaag weer verschillend. Het is daarom belangrijk je hier goed in te verdiepen en dan de keuze te maken welke kettingzaag er bij je past.

Inleiding

Een kettingzaag is een fijn stuk gereedschap wat zeker niet misstaat in je gereedschap assortiment. Sterker nog, het kan je een hoop werk schelen wanneer je een goede kettingzaag hebt. Een kettingzaag is een breed toepasbare zaag met een enorme zaagkracht waarmee je doel snel bereikt zal zijn.

Wat is een kettingzaag?

Het woord zegt het al. Een kettingzaag is een zaag met een ketting. De ketting wordt gebruikt als zaagblad en wordt aangedreven door een motor. Die zorgt ervoor dat de ketting rond blijft lopen en daarmee, in tegenstelling tot een normale zaag, een continue zaagbeweging bewerkstelligt waardoor onophoudelijk aan een stuk door gezaagd kan worden. Vaak gebruikt men een kettingzaag voor het ruwe werk, maar wat veel mensen niet weten is dat wanneer je een goede geschikte kettingzaag hebt, je er ook erg nauwkeurig mee kan zagen. Er bestaat zelfs een wereldkampioenschap schoonzagen voor de kettingzaag, waarbij het de bedoeling is om binnen een bepaalde tijd een figuur te zagen uit een blok hout. Kettingzagen zijn er in zowel elektrische als benzine aangedreven vorm. Elk met zijn eigen voordelen. Het grote voordeel van een benzinevariant ten opzichte van een elektrische is dat er geen stroombron nodig is. Hierdoor kan overal gebruik gemaakt worden van de kettingzaag. Bovendien is de benzinevariant vaak krachtiger. Helaas is bij een benzinekettingzaag wel wat onderhoud vereist. De elektrische variant daarentegen is stiller in gebruik en vaak een stuk compacter.

Waarvoor gebruik je een kettingzaag?
Iets waarvoor de kettingzaag veel wordt gebruikt is het omzagen van bomen. Met een kettingzaag is dit karwei snel geklaard en ook het in stukken zagen van de bomen is een peulenschil. Hout is het favoriete voer voor een kettingzaag. Dit model zaag is volledig gericht op het zagen van hout.

Voor- en nadelen

Er zijn twee verschillende soorten kettingzagen. Zo is er de variant met een benzinemotor en de versie welke van elektrische aandrijving is voorzien.

De voordelen van een door benzinemotor aangedreven kettingzaag:
  • Enorm veel kracht
  • Geen afhankelijkheid van een stroombron

De nadelen van een door benzinemotor aangedreven kettingzaag:

  • Maakt veel geluid
  • Heeft meer onderhoud nodig dan een elektrische versie
  • Hoog gewicht ten opzichte van een elektrische

De voordelen van een door elektriciteit aangedreven kettingzaag:

  • Stiller dan de benzinevariant
  • Minder onderhoud benodigd
  • Lichter dan de benzinevariant

De nadelen van een door elektriciteit aangedreven kettingzaag:

  • Beperkt bereik doordat een stroombron benodigd is
  • Minder krachtig

Als alternatief is er nog de kettingzaag op accu. Deze is licht, stil en mobiel. Het nadeel is echter dat deze versie alleen geschikt is voor lichtere werkzaamheden gezien de beperkte kracht. Bovendien zijn de accus van dergelijke kettingzagen vrij snel leeg.

Advies

Bij het aanschaffen van een kettingzaag is het van belang dat je vooraf weet waarvoor je de kettingzaag gaat gebruiken. Let daarbij op of het lastig is dat er een stroombron is vereist, of het erg is of de zaag veel geluid maakt en of hij zwaar werk moet verrichten. Bovendien is een zware zaag een aardige belasting voor de spieren wanneer je er lang mee werkt. Dit zijn zaken die belangrijk zijn om een goede afweging te maken bij het kiezen van een geschikte kettingzaag. Kies bij voorkeur voor een kwalitatief goed merk, daar ga je plezier van hebben. Niet alleen is de zaagkracht relatief gezien hoger, ook de degelijkheid van de zaag is vaak veel beter. Dit merk je in alle opzichten. Kijk bij aanschaf ook of de zaag door jou goed te hanteren is en of je nergens op mis pakt. Alleen wanneer je deze punten meeneemt in de afweging is het mogelijk om een voor jou geschikte zaag te vinden.
© 2011 - 2019 Evertvlage, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Welke kettingzaag je moet kiezen"

Infoteur: Evertvlage
Gepubliceerd: 05-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!