InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een boom omzagen

Een boom omzagen

Een boom omzagen Mooi die boom voor je huis. Totdat die boom zo groot wordt dat hij je al het zicht ontneemt, ernstig begint over te hellen naar je gevel of schuur. Of ziek wordt en begint te rotten; kortom soms heb je een goede reden om een boom te willen vellen. Heb je geen enkele ervaring met het kappen van bomen en heb je nog nooit een motorkettingzaag in handen gehad? Laat dit klusje dan liever over aan een professional. Denk je het wel zelf aan te kunnen? Dan heb je wellicht iets aan onderstaande tips en uitleg.

Voordat je begint…

Niet iedere boom -ook al staat hij op eigen grond- mag zomaar gekapt worden. Het beleid hierover verschilt per gemeente. Informeer daarom vooraf bij jouw gemeente of je een vergunning nodig hebt of niet.

Methode

Je kunt een boom op meerdere manieren vellen. Je kunt hem omhakken met een bijl. Dit is erg tijdrovend en aangezien we tegenwoordig over handige motorkettingzagen beschikken, beperken we ons in dit artikel tot deze methode. Omzagen dus met behulp van de motorkettingzaag.

Voorzorgsmaatregelen

Zoals gezegd, een motorkettingzaag is handig gereedschap, maar ook gevaarlijk. Zorg voor goede bescherming en draag een zaagbroek. Denk ook aan gehoorbescherming en veiligheidsschoenen of –laarzen. Niet alleen je eigen veiligheid is van belang, let ook op je omgeving. Een boom vellen is (afhankelijk van de grootte) best spectaculair, dus hou eventuele toeschouwers op veilige afstand. Is er gevaar voor nabij geparkeerde auto’s? Staan er geen lantarenpalen in de weg?

Het vellen van de boom

Het principe van een boom vellen is eenvoudig. Je maakt een inkeping (de valkerf) aan die zijde waar je de boom heen wilt hebben. Als je daarna aan de andere zijde een inkeping of een snede maakt, zal de boom precies neerkomen op de lijn die loodrecht op de basislijn van de valkerf staat.

Stap 1 – de valrichting bepalen

Het eerste wat je doet is de valrichting van de boom bepalen. Dit lijkt simpel, maar kan in de praktijk nog behoorlijk tegenvallen. Er zijn een aantal factoren waarmee je rekening moet houden zoals de stand en vorm van de boom, maar ook de windrichting speelt een rol. Een scheefstaande boom kun je niet de andere kant uit laten vallen. Een boom zal die kant uit willen vallen waar het meeste gewicht zit. Kijk dus goed waar de zwaarste takken zitten. Staat de boom scheef, dan spreekt het voor zich dat de boom in die richting om ‘wil’. Niet altijd is dat mogelijk. In dat geval kan de boom niet omgezaagd worden, maar zal hij laagje voor laagje afgetopt moeten worden. Twijfel je of je de boom wel in de juiste richting om krijgt, gebruik dan een lier of tuilijnen. Dit is even werk, maar kan een hoop narigheid voorkomen.

Stap 2 – zagen

Om de boom in de gewenste richting te laten vallen, maak je met de kettingzaag eerst een inkeping (de valkerf), dit gebeurt meestal 50 cm vanaf de grond, soms ook wel 100 cm. Je zaagt als het ware een hoekje uit de stam (zie tekening). Aan de andere kant van de stam maak je nu een nieuwe zaagsnede (de velsnede). Deze moet 5 à 15 cm hoger zijn dan de snede van de valkerf. Begin aan de linker- of rechter kant en ga met de kettingzaag rondom de boom, zorg ervoor dat er een breuklijst (of scharnier) overblijft van 3 cm. Nooit de boom meteen helemaal omzagen! Controleer vlak voordat de boom valt nog een keer of de omgeving veilig is, voordat je de laatste halen doet.

Stap 3 – in mootjes zagen

Zaag van de gevallen boom eerst de takken af. Daarna kun je de stam in korte stukken zagen. Afhankelijk van de houtsoort, is het weer goed voor de open haard of een kampvuurtje.

Wat doe je met de boomstronk?

Bedenk voordat je gaat zagen wat je straks met de overgebleven boomstronk wilt. Wil je hem helemaal verwijderen dan is dat een behoorlijke klus. Misschien kun je het met de hand af (dan verwijder je alle wortels met een zaag en bijl), maar was het een grote kastanjeboom bijvoorbeeld, reken er dan maar op dat er een graafmachine aan te pas moet komen. Ben je van plan om de stronk in zijn geheel te verwijderen, zaag dan de stam af tot 100 cm boven de grond. Het overgebleven stuk kan dan als hefboom dienen om de stronk eruit te krijgen.

Je kunt er ook voor kiezen de boomstronk te laten staan. Je kunt hem nog gebruiken als voetstuk voor een mooi beplante kuip of er een vogelvoederbak op plaatsen. Je kunt de stronk ook uithollen en als plantenbak gebruiken of laten begroeien met clematis of klimop bijvoorbeeld.
© 2012 - 2017 Hanneke70, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bomenkap: wat mag en wat nietBomenkap: wat mag en wat nietOm een boom om te zagen is een kapvergunning nodig. Gemeenten en provincies geven jaarlijks tienduizenden kapvergunninge…
Kettingzaag aanschaffen, waar moet je aan denkenKettingzaag aanschaffen? Wat zijn de overwegingen en waar aan te denken en rekening mee te houden bij de aanschaf van ee…
De aanvraag van een kapvergunningDe aanvraag van een kapvergunningHet stappenplan voor het kappen van een boom. Met belangrijke tips en informatie over het aanvragen.
De reuzenzwam: de reuzenzwam vermoordt beukenDe reuzenzwam ziet er prachtig uit. Maar de schimmel (want dat zijn zwammen) kan enorme beuken volledig vellen. De reuze…
Kerst met een laag budget: Goedkope en gratis kerstbomenKerst met een laag budget: Goedkope en gratis kerstbomenDe traditie van het kopen van een kerstboom is al eeuwenoud. De traditie van het kopen van een kerstboom is zelfs al vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andrew Dunn, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • www.tuinprofijt.nl
  • www.scoutquest.com

Reageer op het artikel "Een boom omzagen"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 27-09-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!