InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bij warm weer beter niet schilderen

Bij warm weer beter niet schilderen

Bij warm weer beter niet schilderen De klusser die in volle zomer zijn huis wil schilderen, kan maar beter niet al te ijverig zijn. Want verf is gevoelig voor weersomstandigheden en houdt niet van temperaturen boven de 30 graden. Maar wie wil er nou bij dergelijke temperaturen ook schilderen, nietwaar? Overigens is schilderwerk buiten pas zinvol bij temperaturen vanaf pakweg 5 graden terwijl direct zonlicht of te hoge temperaturen vermeden moeten worden om gelijkmatige droging te bewerkstelligen.

Wat is de ideale temperatuur om te schilderen?

De dag waarop je de gevel wil schilderen, moet zonnig maar niet te warm zijn, omdat bij dergelijk weer de verf te snel droogt. Bij te warm weer kan het ook gebeuren dat zich blazen vormen. Overigens kunnen er ook bij regenachtig weer gebreken in het verfwerk ontstaan. Kies daarom bij voorkeur een dag waarbij de temperatuur niet boven de 15 graden komt en het zonnig is.

Extreme hitte en direct zonlicht zijn funest

Bij temperaturen boven 30 graden moet je als klusser zelfs niet aan dénken om naar kwast of roller te grijpen, want hitte of direct zonlicht hebben grote invloed op het uiteindelijke resultaat. Kortom, voor schilderwerk moet het niet te warm, maar ook niet te koud zijn.

Begin niet te vroeg op de dag met verven

Voor het schilderen van houten oppervlakken buitenshuis geldt dat die goed droog moeten zijn en dat is meestal niet het geval wanneer er s morgen nog dauw op staat. Loopt de temperatuur in de loop van de dag echter op tot pakweg 15 graden, dan kan je op droge dagen al zo tegen 10 uur beginnen met verven.

Een goede hechting

Er is sprake van een goede verflaag als de verf na pakweg 10 minuten een zekere weerstand (hechting) bezit als je er nogmaals met een droge kwast overheen gaat. Is dat niet het geval, dan is het dus te nat of te koud. Daarentegen droogt de verf bij fel zonlicht in de zomer zó snel dat ze niet goed intrekt.

Viscositeit? Wat is dat?

Wie bijvoorbeeld een eigen boot bezit, zal het begrip viscositeit ongetwijfeld al eens zijn tegengekomen. Want als we het hebben over verf en temperatuur, duikt die term regelmatig op. Maar wat wordt daarmee precies bedoeld? Wel, met viscositeit wordt de mate van vloeibaarheid van een verf of lak bedoeld. En dat heeft op zijn beurt ook weer te maken met temperaturen.

Hoe kouder de verf, hoe meer die verdund moet worden

Zoals bekend is, moet elke verf voor gebruik met behulp van het juiste oplosmiddel op de juiste viscositeit worden gebracht. Maar hoeveel is dat? En waarom geeft de fabrikant niet simpelweg aan hoeveel procent verdunner je moet nemen? In dat verband moet men begrijpen dat elke verfsoort op basis van oplosmiddelen dikker is naar gelang die kouder is. Dat betekent dat een koude verf meer verdunner nodig heeft om de juiste viscositeit voor de verwerking te krijgen dan een warme verf. Om de viscositeit ongeacht de temperatuur goed te kunnen bepalen, is de viscositeitsmeter (ook wel DIN-beker) uitgevonden. Dat is een kleine plastic of aluminium beker met een gestandaardiseerde inhoud en een gat op het diepste punt. Je vult deze beker met de te controleren verf en meet met een stopwatch hoe lang de verf nodig heeft om weer door het gat in de verfbak terug te lopen.

Voorbereiding van het verfwerk

Vóór het schilderen moeten de muren trouwens nauwkeurig onder de loep worden genomen. Gebreken zoals bladderende oude verf of scheuren in de wand moeten eerste door schuren, vullen en beschermende lagen zijn gerepareerd. Nieuwe lagen hechten anders slecht. Een speciale primer of hechtlaag kan daarbij helpen.

Het juiste gereedschap

Bij het kiezen van het juiste gereedschap moet de klusjesman erop letten dat kwasten en rollers op de verfsoort zijn afgestemd. De borstelharen voor acrylverf bijvoorbeeld verschillen van borstelharen voor verf op oliebasis.
Gerelateerde artikelen
Een lineaire vergelijking opstellenEen lineaire vergelijking opstellenLineaire vergelijkingen (ook lineaire formules genoemd) worden vaak toegepast om (lineaire) verbanden tussen verschillen…
Schilderen - Professionele verf of verf van een A-merkSchilderen - Professionele verf of verf van een A-merkProfessionele verf of verf van een A-merk? Er zijn veel fabrikanten van verf, lak of beits die hun producten aanbieden o…
Schilder inschakelen is voor een betere kwaliteitSchilder inschakelen is voor een betere kwaliteitTen onrechte wordt vaak gedacht dat iedereen zelf zijn huis goed kan schilderen, het is echter wel een vak apart. Iedere…
Verftips, verven en verf bewarenZo nu en dan heeft een huis, garage of een schuurtje wel weer eens een likje verf nodig. Maar niet iedereen is even goed…
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bij warm weer beter niet schilderen"

Reactie

Eileen, 20-03-2017 12:59 #1
Als alles goed gaat woon ik over een paar jaar op Aruba. Daar is het alleen in de ochtend rond de 25 graden en loopt de temperatuur snel op tot boven de 30 graden. Heeft iemand tips over verf die daar tegen kan? Of andere tips?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!