InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Beste periode voor buitenschilderwerk

Beste periode voor buitenschilderwerk

Beste periode voor buitenschilderwerk De verfkwast kan je niet zomaar te pas en te onpas tevoorschijn halen, althans niet voor buitenschilderwerk. Wie onder optimale omstandigheden buiten schilderen wil, moet met zaken als temperatuur en luchtvochtigheid rekening houden. De droogtijd van verven en glazuren wordt vertraagd bij hoge luchtvochtigheid of lage temperaturen. Over het algemeen geldt dat je buiten niet onder 10 graden moet schilderen, anders droogt de verf niet. De praktijk wijst uit dat in ons klimaat de periode half april tot half oktober het meest geschikt is om buiten te schilderen. Een factor die door klussers vaak over het hoofd gezien wordt is de dauw. Rijp is funest voor buitenschilderwerk. Begin daarom niet te vroeg op de dag met schilderen. Een auto die buiten en niét in de zon staat is een goede graadmeter. Houd ook rekening met intredende dauw 's avonds en breng de laatste laag niet te laat aan.

Bij welke temperatuur kan je buiten schilderen?

Allereerst de temperatuur. Die moet bij voorkeur liggen tussen de 10 en de 25 graden Celsius. Te koud is niet goed, maar te warm evenmin. Dat heeft niks te maken met het feit dat een mens liever bij aangename temperaturen buiten werkt (niemand staat te springen om bij vrieskou of in een hittegolf aan de slag te gaan), maar met het drogen van de verf- of beitslaag.

'Halvering temperatuur' is 'verdubbeling droogtijd'
Is het te koud, dan duurt het te lang voordat de verflagen droog zijn. Hoe lager de temperatuur, hoe langer het duurt. Op alle bussen verf en beits van Flexa en Cetabever en ook op de producten van Sikkens staan de droogtijden aangegeven bij een temperatuur van 23 graden Celsius. In het algemeen geldt dat een halvering van de temperatuur een verdubbeling van de droogtijd betekent.

Speciale lakken die zich ook bij lage temperaturen en hoge luchtvochtigheid laten verwerken

Ofschoon dus onze temperaturen voor winters buitenschilderwerk ongeschikt zijn, zijn er de laatste jaren voorzieningen op de markt gebracht waarmee men ook in de periode van november tot maart kwaliteitsschilderwerk kan leveren. Maar die voorzieningen, in de vorm van afschermingsmaterialen, verwarmingsapparatuur en dergelijke, zijn toch meer voor de professionele schildersbranche dan voor de doorsnee klusser bedoeld. Ook zijn door de verffabrikanten inmiddels speciale lakken op de markt gebracht die onder lage temperaturen en bij relatief hoge luchtvochtigheid verwerkt kunnen worden. Vraag daarover vooraf advies aan de vakman.

Verven bij warm weer

Te koud is dus niet goed, maar bij warm weer schilderen in de volle zon is ook niet ideaal want dan gaat de beits of verf te snel vloeien en drogen, waardoor de verflaag streperig wordt.

Luchtvochtigheid

Het spreekt voor zich dat schilderen in de regen niet is aan te bevelen, tenzij er voldoende beschutting is (op balkons of bij grote overstekken). Van veel groter belang dan een regenbui is de luchtvochtigheid. 's Morgens is die meestal hoog wat bijvoorbeeld te merken is aan auto's die gedurende de nacht buiten hebben gestaan. Die zijn nog nat. Hout moet droog zijn om te verven, wat meestal niet het geval is als er 's morgens nog rijp heerst. Als de dagtemperaturen echter stijgen tot ongeveer 15 ° C, is het mogelijk om op droge dagen rond 10 uur te schilderen. Maar ook ís avonds ontstaat door de temperatuurdaling condensvorming. En op een vochtige ondergrond zal een verflaag slecht hechten en drogen. Het is goed als de lak na ca. 10 minuten een bepaalde weerstand heeft (hechtingseffect) als je er opnieuw overheen gaat met een droge kwast. Is dat niet het geval, dan is het te koud of te vochtig.

De beste periode voor buitenschilderwerk

Slimme klusjesmannen die hun huis aan de buitenkant onder handen willen nemen, doen dat dus het beste overdag (niet te vroeg, niet te laat) bij een temperatuur tussen de 10 en 25 á 30 graden. De zon mag schijnen, als het maar geen felle volle zon is.

Half april tot half oktober

Hoewel het in ons grillige Nederlandse klimaat nooit verstandig is om zonder meer op de kalender af te gaan, heb je als doehetzelver tussen medio april en medio oktober de meeste kans op geschikte weersomstandigheden voor je buitenschilderwerk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beste periode voor buitenschilderwerk"

Reactie

Maria de Jongh, 20-09-2013 12:22 #1
Kan ik in de maand september schilderen met 15 graden?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 29-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!