InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Alles over je open haard

Alles over je open haard

Steeds meer mensen willen een open haard in huis. Dat komt omdat een open haar een echte sfeermaker is. Een open haard is allang niet meer voor de warmte, maar wordt vooral gezien als sfeermaker. Een open haard zorgt daarnaast voor een knus gevoel, waardoor mensen zich meteen welkom voelen bij je in huis. De warmte wordt tevens door veel mensen als prettig en gezellig ervaren.

Voorbereidingen voor de open haard

Voordat je een open haard gaat bouwen, moet je de nodige voorbereidingen doen. Als je huis geen schoorsteen heeft, zul je een vergunning moeten krijgen voor de bouw van een schoorsteen. En heb je wel een schoorsteen, maar al een tijd niet gebruikt? Dan moet je deze laten controleren door de brandweer op brandveiligheid. Ook dien je jezelf goed te informeren over het maken van een open haard. Er zijn veel specialisten die je hierbij kunnen helpen, zoals de leveranciers van open haarden en bij doe-het-zelf-zaken. Je kunt de open haard ook laten zetten door een professional. Als je zelf de open haard wilt maken, moet je met een goed ontwerp komen en goed weten wat je precies wilt. Houd er ook rekening mee dat niet alle huizen geschikt zijn voor een open haard. Check dit dus vooraf.

Het eerste voorbereidende bouwwerk is het maken van een brandvrij plateau. Dit kan gemaakt worden van cement. Het plateau moet minstens acht centimeter dik zijn. Heb je een houten vloer? Zorg dan voor een goede isolatielaag tussen de vloer en het plateau. De onderlaag moet je metselen.

Bouwen van de open haard

Bij het bouwen van een open haard begin je met de achterwand. Zorg ervoor dat deze waterpas op de vlijlaag staat. Bij de meeste open haarden zit een duidelijke handleiding hoe je deze moet bevestigen. Zorg wel voor een ruimte van ongeveer zes centimeter. Deze ruimte is heel belangrijk, omdat hier later isolatiekorrels komen. Als de wand eenmaal is geplaatst kun je alles metselen wat er omheen komt. Zorg ervoor dat je het metselwerk iedere vijfde laag verankerd aan de muur. Als het metselwerk klaar is kun je isolatiemateriaal tussen de wand stoppen. Dit moet materiaal zijn dat niet al te snel brandt. Daarna plaats je de open haard zelf. Meestal zitten er goede instructies bijgeleverd over hoe je dit het beste kunt doen. De stap die je daarna moet maken is het plaatsen van het verloopstuk. Het is belangrijk dat je de instructies hierover goed leest. Je moet dit met het ondersteuningsijzer op het metselwerk plaatsen. Het is beter als het metselwerk niet steunt op het verloopstuk, daarom is het ondersteuningsijzer er ook. Nu is het tijd om het rookkanaal aan te sluiten. Zorg ervoor dat je van tevoren precies weet wat je kunt verwachten, zodat je niet voor vreemde verrassingen staat.

De afwerking van de open haard

De afwerking van de open haard is dat wat de mensen zien. Je kunt een open haard bijvoorbeeld afwerken met mooie tegels of natuurstenen. Deze moeten wel hittebestendig zijn. De binnenkant van de open haard kun je het beste afwerken met specie, dan heeft de haard dezelfde hoogte als het plateau.

Stoken van de haard

Je kunt beter even wachten met stoken van de haard tot alles gedroogd is. Het beste is om de eerste zes weken na de bouw van de open haard nog geen vuur te stoken. Ook tijdens het bouwen kun je beter niet stoken. Na die zes weken kun je het beste beginnen met een klein vuur, om te kijken hoe de haard erop reageert. Stook in het begin ook niet langer dan vijftien minuten. Dit opbouwen kun je ook het beste doen als je de haard een lange tijd niet hebt gebruikt, zoals bijvoorbeeld na de zomer.

Hout voor het stoken

Er zijn veel soorten hout die je kunt gebruiken voor het stoken van de open haard. De bekendste soort is hakhout. Dit hout is zeer geschikt, maar heeft wel aardig wat vocht in zich zitten. Het vuur kan daardoor niet altijd even optimaal zijn. Hakhout moet daarom goed drogen voordat je het gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld buiten onder een afdakje. Je kunt het hout beter niet bedekken met plastic, aangezien het dan niet zo snel droogt. Houtbriketten zijn beter te gebruiken wanneer het koud is buiten. Het zijn geperste blokken waar afvalproducten inzitten uit de houtindustrie. Het brand goed en er zitten geen schadelijke stoffen in. Er zijn ook veel mensen die gebruik maken van zaagsel. Meestal zijn dit briketten. Hier zitten meestal wel schadelijke stoffen in, dus het is beter deze niet te gebruiken. Ook geverfd hout is niet aan te raken, aangezien hier kankerverwekkende stoffen in kunnen zitten. Ook kun je beter geen papier of plastic gebruiken voor de open haard.

Het is handig om altijd een voorraad hout te bewaren in huis. Dit kun je bijvoorbeeld mooi opbergen door een speciaal rek te maken naast de open haard voor het hout. Je kunt er ook voor kiezen om het hout buiten het zicht te houden, bijvoorbeeld in een kast of in de kelder.

Brand in de haard

Maak de stookklep nooit schoon met een stofzuiger, aangezien de kans op brand dan erg groot is. Op het moment dat er schoorsteenbrand ontstaat, is het belangrijk niet in paniek te raken. Sluit de luchttoevoer af en blus de brand met zand. Blussen met water kun je beter niet doen, hierdoor kan de brand alleen maar erger worden. Het as hoort bij het gewone afval en niet bij het groente en fruit. Om brand te voorkomen kun je tevens de schoorsteen minstens één keer per maand laten vegen.

Voorkom zwarte plafonds

Door de warmte van de open haard gaat de gekoelde lucht naar boven. In deze lucht zit vaak allerlei vuil, zoals het as. Hierdoor ontstaan zwarte plafonds. Dit kun je gemakkelijk voorkomen door je woning goed te ventileren en de haard niet meteen volledig aan te doen na een lange zomer of de bouw van de haard.

Andere soorten open haard

Behalve de bekende open haard waar je hout op stookt, zijn er nog meer soorten

Gelhaard

De gelhaarden zijn vrij nieuw en redelijk populair. Er is geen rookkanaal voor nodig, waardoor de gelhaard voor veel woningen zeer geschikt is, zoals nieuwbouwhuizen zonder schoorsteen. De gel heeft een combinatie van alcohol, water en verdikkingsmiddelen. Een gelhaard heeft niet dezelfde sfeer als een gewone open haard, maar er komt wel warmte vanaf.

Elektrische open haard

Een haard met hout is voor veel mensen erg tijdrovend. In dat geval kan een elektrische haard een oplossing bieden. Een elektrische open haard heeft dezelfde sfeer als een houten haard, maar er komen minder gevaarlijke stoffen vrij. Een nadeel aan een open haard op elektriciteit is dat de stoffen bijdragen aan het broeikaseffect. Het milieu wordt echter wel minder belast indien u gebruik maakt van groene stroom.

Open haard op gas

Een open haard op gas is bijna hetzelfde als een elektrische open haard. Wel kunnen er verschillende stoffen vrijkomen wanneer de zuurstoftoevoer onvoldoende is. Dit moet je dus goed in de gaten houden. Ook heeft de open haard op gas een jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.

SVG

SVG staat voor Sfeerverwarmingsgilde. Hier hebben zich ongeveer honderd bedrijven bij aangesloten. Al deze bedrijven handelen in het gebied van open haarden en kachels. Wanneer een bedrijf is aangesloten bij het SVG, weet u dat u met goede kwaliteit en service te maken heeft. Het advies dat u van bedrijven binnen het SVG krijgt, zal deskundig zijn. Ook is er ruime keus in de designs en de materialen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De haard wordt weer populair!De haard wordt weer populair!De haard is een tijdje ouderwets geweest en paste niet in het moderne interieur dat veel mensen in huis willen hebben. M…
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
Bouwen van een open haardBouwen van een open haardSteeds meer mensen bouwen zelf een open haard in hun huis. Er zijn verschillende vormen van open haarden. De meest voork…
Verschillende soorten open haardenVerschillende soorten open haardenEen open haard kan als stijlelement een goede toegevoegde waarde bieden voor zowat iedere inrichting. Naast verschillen…
De efficiente huisvrouw / -man: de open haardEen open haard in huis geeft veel sfeer. Het is gezellig verzamelen rond het vuur in de wintermaanden. Als het wintersei…
Bronnen en referenties
  • http://www.woonnet.com/showitem_200_Open+haard.html
  • http://www.joostdevree.nl/bouwkunde/open_haard_inbouwen.htm
  • http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Open%20haarden
  • http://www.sfeerverwarming.nl/

Reageer op het artikel "Alles over je open haard"

Reacties

Dennis Schippers, 06-01-2016 20:30 #8
Ik wil een overkapping aan het huis met een open haard, hebben de buren daar last van of is daar een oplossing voor? (boven heb je ook dakkapels)

Fred Rensen, 09-04-2011 14:17 #7
Ik heb een grote leef/woonkeuken waar een afzuigkap boven mijn kookeiland is geplaatst. Ik wil een openhaard in de keuken bouwen. Geeft de openhaard problemen met de afzuigkap? De afzuigkap hangt vrij hoog boven het kookeiland en heeft een capacteit van ca. 700 m3/h. Kan ik ongestraft een openhaard bouwen in deze keuken. Er zijn roosters boven de ramen in de keuken voor luchttoevoer.

Willem, 20-10-2010 11:19 #6
Jaja goede beargumentering over het toepassen van een electrische haard. Citaat: "Een nadeel aan een open haard op elektriciteit is dat de stoffen bijdragen aan het broeikaseffect". Wat?! een houtgestookte openhaard geeft geen schadelijke stoffen? Echt milieubewust is een biohaard, enkel daar word weinig aandacht aan gegeven in bovenstaand. 100% natuurlijk proces bij het produceren en 94% minder schadelijke stoffen bij de verbranding ten opzichte van hout. Persoonlijk groot voorstander van deze manier van stoken. Niet van een houtvuur te onderscheiden, daar waar ik het reservoir in een bestaande schouw heb in gemetseld. Wat voordelen:
- Minder schadelijke stoffen
- Gemiddeld verbruik van? 1,30 per 3 uur stoken
- Reguleerbaar
- Geen afval of roetvorming
- Geen reininging van rookkanalen (beter gezegd helemaal geen rookkanaal nodig)
- Veilig t.a.v. brandgevaar. Geen smeulende resten.
- Maximum terperatuur van 400*C.

Ben met de schrijven van bovenstaand eens dat er niets boven een echt haardvuur gaat, maar wil wel aangeven dat dit een zeer goed alternatief is.

Groet,
Willem

Helen Kooij, 31-10-2009 21:19 #5
Beste mensen, In onze woning is een openhaard op gas aanwezig. Heel graag zouden wij dit willen ombouwen tot een openhaard brandend op hout. Is dit een grote ingreep?

Tsefanio Kip, 13-02-2009 11:25 #4
Het is vaak slim om een wat oudere cv-ketel die nog goed werkt, al te vervangen door een nieuwe zuinige ketel. Die investering is door lagere stookkosten snel terugverdiend. Met de Verwarmingswijzer kunt u nagaan of dit ook voor u geldt.

Sandra, 23-01-2009 22:55 #3
Houd in geval van heteluchtverwarming rekening met de inlaatpijp van de verwarming. Meestal komt de wind uit het zuid-westen en de kans is groot dat met de windrichting mee vanaf de schoorsteenpijp een inlaat zit voor de verwarming van de buren. Door het heteluchtsysteem komt de rook alle kamers van het huis binnen. Dit kan enorme stankoverlast veroorzaken. Meestal slaat de eigen verwarming als gevolg van het stoken van de open haard wel af, dus heeft de open haard-bezitter geen last. Na heel wat meerkosten hebben wij uiteindelijk besloten om de schoorsteenpijp tweemaal met een halve meter (!) te verhogen, en kiezen we uitsluitend voor uitstekend gedroogd hout, waardoor de rookontwikkeling enorm vermindert.

Martijn van der Kroon, 08-09-2008 18:05 #2
Ik wil graag een sfeer openhaard in de tuin bouwen. Wat zijn hier voor de regels/stappen die ik moet ondernemen bij de instanties en wat is de beste manier om deze te bouwen (is bijv gasbeton vuurbestending genoeg, hoe hoog/groot moet een rookkanaal zijn bij welke breedte van de vuurplaats, etc.) Waar kan ik meer informatie vinden, etc.

Wilco Smit, 07-06-2008 10:46 #1
Zijn er ook ergens tekening te vinden van de openhaard bouwen?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 05-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Doe-het-zelf
Reacties: 8
Schrijf mee!