InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Binnenmuren schilderen: stappenplan

Binnenmuren schilderen: stappenplan

Binnenmuren schilderen: stappenplan Een muur schilderen kan iedereen. Voor beginnende doehetzelf-schilders zullen we hier de belangrijkste stappen die nodig zijn om binnenmuren te schilderen, uitleggen.

Welke soort muurverf gebruiken?

Muurverf, een verfroller en een kwast zijn de belangrijkste gereedschappen voor het schilderen van binnenmuren. Voor de muurverf kunt u het beste gebruik maken van dispersieverf een verfsoort speciaal voor stucwerk en behang. Uitsluitend bij hout en metalen wordt lakverf toegepast. Met dispersieverven (acryl of latexbasis) kunt u uw werklast aanzienlijk verminderen, want kwaliteitsmerken op dispersiebasis dekken al bij de eerste laag en bieden lange tijd heldere kleuren.

Hoeveel verf heb ik nodig?

In de bouwmarkt kunt u de gewenste kleur vooraf laten mengen! Een emmer van 10 liter volstaat voor een oppervlakte van ongeveer 60 vierkante meter. Gekleurde muurverf (maar ook witte latexverf) moet eerst grondig worden omgeroerd voordat met schilderen van de muur begonnen wordt, zodat de kleurpigmenten gelijkmatig worden verdeeld.

De voorbereiding: afdekken en afplakken

Bij alle schilderwerk is het aanbevolen om vloeren, tapijten en meubels, maar ook ramen en deuren te beschermen tegen spatten, bijvoorbeeld met een afdekfolie of met doeken. Overgangen naar deuren, ramen en tegels kunnen eenvoudig worden afgeplakt met schildersplakband.

Oude behang- en verfresten verwijderen

Werd de muur eerder behangen, dan is belangrijk om oude behangresten volledig te verwijderen. Met een stuk plakband kunt u snel testen hoe het met de muur gesteld is: simpelweg een stuk tape tegen de ondergrond drukken en weer wegtrekken. Blijven er gipsresten, oude verf- of behangresten aan kleven, dan is het raadzaam om de muur af te wassen met een spons of vochtige doek. Oneffenheden en gaten kunnen worden gerepareerd met plamuur. Tip: strijk eventuele vocht- of roest plekken vooraf met isolatieverf in! En dicht scheuren of gaten bij voorkeur niet af met siliconenkit want daarop houdt geen muurverf.

Voor het schilderen van de muur wordt die eerst weer even zorgvuldig afgeveegd met een handveger, zodat er geen stof- of gipskorrels aan de verfroller blijven hangen die het aanbrengen van een gelijkmatige verflaag zouden kunnen verhinderen.

Nieuw stucwerk voorstrijken

Een grondverf (primer) kan de hechting van de verf op poreuze wanden verbeteren. U kunt de wand hiermee volgens voorschrift van de fabrikant voorstrijken. Laat deze grondlaag voor het schilderen van de muren goed drogen!

Eerst het plafond, dan de muren

Als vuistregel bij het schilderen geldt dat u moet beginnen met het plafond en daarna de muren moet schilderen. Bij toepassing van verschillende kleuren verf, verhindert afplaktape dat u per ongeluk aangrenzende muren en het plafond meeverft.

Hoe krijgt u het beste resultaat?

De randen bij de overgang van de gekleurde vlakken, kunnen gemakkelijk worden afgeplakt met tape. Bij het uitstrijken van de verf aan randen en moeilijk bereikbare hoeken, kan een radiatorkwast, een zogenaamde “bokkenpoot” of een kleine verfroller van pas komen. Met een grote verfroller laat zich de verf gelijkmatig op grote oppervlakten aanbrengen. Voor een optimaal resultaat dient u de verf in banen, "nat op nat" en liefst in één beweging op de muur aan te brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Binnenmuren schilderen: stappenplan"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 03-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!