De beste of goedkoopste vakman kiezen?
Bouwen of verbouwen kost bakken geld. Maar moet het nu de beste vakman of de goedkoopste zijn? Het loont de moeite om eerst goed rond te kijken en te vergelijken. Maar hoe vindt u ambachtslieden die het vertrouwen waard zijn? Twaalf gouden regels.
Concurrentie onder klusbedrijven is moordend
Met name in tijden van crisis woedt onder klusbedrijven een heuse prijzenoorlog. En consumenten stoken dat vuurtje graag nog eens op. Niet alleen op grotere bouwplaatsen voelt men druk. Ook bij kleinere opdrachten drukken steeds meer klanten de prijs. Vaak gaat dat ten koste van de veiligheid en sociale zekerheid van klussers. Het spreekt voor zich dat dit invloed heeft op de kwaliteit.
Goedkoop is vaak duurkoop
Handwerkers die in tijden van crisis vaak staan te springen om een opdracht, doen vaak onverantwoorde concessies bij hun prijsopgaven. Het principe is even simpel als succesvol: hoe goedkoper, hoe beter de kaarten. Maar let op: het geknoei van goedkope ambachtslieden kan u als consument duur komen te staan.
Waarop letten bij inschakeling van klusbedrijven?
- Vraag de klusjesman of vakman altijd naar referenties en informeer bij een of twee ervan hoe het bedrijf gewerkt heeft en hoe er is omgegaan met gebreken;
- Informeer bij vrienden en kennissen met welke klusjesmannen of klusbedrijven ze goede ervaringen hebben;
- Is een vakman niet aangesloten bij een brancheorganisatie, vraag dan waarom niet en wees bijzonder kritisch. Maar let op: het lidmaatschap van een brancheorganisatie staat niet altijd gelijk aan kwaliteitsgarantie;
- Wilt u liever geen tropisch hout? Of wilt u vensters die inbraakbestendig zijn? Deel dat soort zaken aan de vakman mee voordat hij zijn offerte uitbrengt of laat dergelijke afspraken schriftelijk vastleggen;
- Een offerte zonder dat het klussenbedrijf zich ter plekke over de klus komt oriënteren, moet u niet serieus nemen. Op geschillen over extra kosten kan dan worden gewacht. Om een opdracht goed te kunnen inschatten en efficiënt te kunnen werken, moet een vakman de situatie ter plekke en de behoeften van de klant precies kennen;
- Vraag een twee- of drietal offertes aan, bestaande uit een gedetailleerde beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden. Vergelijk niet alleen de prijzen, maar ook de geraamde kosten. Een gedetailleerde offerte helpt om erachter te komen wat er nog ontbreekt. Vaak zijn posten bij de concurrent wél opgevoerd. Houd er echter rekening mee dat het klusbedrijf de kosten van een gedetailleerde offerte in rekening kan brengen, ook als de opdracht achteraf niet wordt toegekend;
- Onderteken alleen contracten met gedetailleerde beschrijving van uit te voeren werkzaamheden en een precies tijdschema. De beschrijving moet alle afmetingen, materialen, kleuren en vooral de exacte prijzen bevatten. Het dwingt beide partijen de eigen voorstellingen te concretiseren om zo te voorkomen dat onuitgesproken verwachtingen later voor ergernis zorgen. Bewaar latere aanpassingen op schrift;
- Controleer ook de algemene voorwaarden van het bedrijf en de aanneemovereenkomst. Laat clausules die u niet precies begrijpt, uitleggen. Noteer mondelinge toezeggingen in dat verband meteen in de overeenkomst;
- Accepteer geen beperkingen op de garantie. Let erop dat de klusjesman of het bedrijf volgens de gebruikelijke uitvoeringsbepalingen of een gestandaardiseerde kwaliteitsnorm werkt;
- Spreek met de vakman af dat u ingeval van geconstateerde gebreken een deel van het loon tot het verstrijken van een bepaalde veilige periode mag achterhouden. Of laat clausules doorhalen die u dat recht ontnemen;
- Houd er rekening mee dat bij inschakeling van een buitenlands bedrijf de garantie-aanspraken erg moeilijk zijn af te dwingen als u eenmaal betaald heeft;
- Laat u niet te snel tot een handtekening verleiden. Op een ondertekend contract kunt u slechts tegen betaling van een schadevergoeding terugkomen. Bij aankopen op een beurs (bijvoorbeeld bij aankoop van een nieuwe keuken) is er geen herroepingsrecht.
De prijs is vaak een slechte leidraad
De praktijk wijst uit dat het 90% van de opdrachtgevers vaak alleen om de prijs te doen is. En er zijn veel kleine eenmansbedrijven die daarop (noodgedwongen) inspelen en de prijzen kapot maken. Maar de resterende 10% van de klanten is vaak niet tevreden met de eerste de beste klusjesman. Het is dié klantenkring die de betere vakman doorgaans probeert aan te boren.
Helaas kunnen dergelijke vaklui tegenwoordig ook weer niet ál te kieskeurig zijn:
- een uurtje reizen naar de bouwplaats is geen uitzondering;
- klanten in de avonduren bezoeken is schering en inslag;
- rust heeft men vaak pas als de maan al aan de hemel staat.
Maar échte kwaliteitsbedrijven stellen vaak grenzen daar waar zij hun sterke punten niet kunnen uitspelen. Als bijvoorbeeld een opdrachtgever de plavuizen al met
korting bij de bouwmarkt heeft ingekocht en die alleen nog maar gelegd hoeven te worden.
BTW-verlaging in 2013 een opsteker
Voor verbouwing en renovatie van bestaande panden zal met ingang van 1 maart 2013 het geldende BTW-tarief van 21% voor de periode van een jaar worden verlaagd naar 6%. Het spreekt voor zich dat deze maatregel een opsteker vormt klusbedrijven en aannemersbedrijven maar ook voor woningeigenaren die een verbouwing hadden gepland en deze dus naar voren zullen halen. De BTW-verlaging kan net het zetje geven dat nodig is.