InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Stukadoren - (Voeg)afwerking van gipskartonplaten

Stukadoren - (Voeg)afwerking van gipskartonplaten

Stukadoren - (Voeg)afwerking van gipskartonplaten Wanneer u een wand of plafond heeft voorzien van gipskartonplaten, dient deze vaak nog afgewerkt te worden. U kunt hierbij denken aan het voegen van de naden, maar bijvoorbeeld ook aan het aanbrengen van een pleisterlaag. Bij het afwerken van deze wanden en plafond, zijn er een aantal belangrijke dingen waar rekening gehouden moet worden. Hoe moeten de naden worden afgevoegd? Of welke pleister kan ik het best gebruiken? Wanneer men zelf gaat klussen, komt het toepassen van gipskartonplaten vaak voor. Het is dan belangrijk om vooraf te bepalen, wat het eindresultaat moet worden. Wilt u een glad(de) en strak(ke) plafond/wand? Of hindert het u niet dat de plaatnaden in het zicht blijven?

De juiste randuitvoering voor het gewenste resultaat

Gipskartonplaten hebben verschillende randuitvoeringen. In de bouwmarkten treft u vaak maar één soort randvoering aan. Dit zijn veelal de RK-platen (ronde kant platen). Maar er kleven nogal wat nadelen aan deze uitvoering. Zo kunnen de naden niet gevoegd worden en is eventueel afpleisteren ook niet mogelijk. Dan is het verstandig om een gipskartonplaat te nemen, met een andere randuitvoering.

Welke randuitvoeringen zijn er?

Op de afbeelding zijn de meest gebruikte en voorkomende randuitvoeringen weergegeven.

Hoe kan ik de randuitvoeringen afwerken?

Fabrikant Knauf heeft verschillende voegmaterialen, om deze voegen af te kunnen werken.

Afgeschuinde Kant (AK)

Deze voegen kunnen worden afgevoegd met 45’Flott, 90’Flott of Uniflott. Eerst dient een laag voegmortel op de afgeschuinde kanten te worden aanbracht, waarna een wapening in de natte mortel gebed moet worden. Dit zorgt voor versteviging op de voeg en hiermee wordt scheurvorming zoveel mogelijk beperkt. Voor de wapening kan een keuze gemaakt worden uit papierstrook of glasvezelband. Wanneer dit volledig droog is, kan de tweede laag voegmortel worden aangebracht. Deze kan aansluitend glad gestreken worden.

Halfronde Afgeschuinde Kant (HRAK) en Halfronde Kant (HRK)

Deze voegen kunnen worden afgevoegd met 45’Flott of 90’Flott. Eerst dient een laag voegmortel op de afgeschuinde kanten te worden aanbracht, waarna een wapening in de natte mortel gebed moet worden. Dit zorgt voor versteviging op de voeg en hiermee wordt scheurvorming zoveel mogelijk beperkt. Voor de wapening kan een keuze gemaakt worden uit papierstrook of glasvezelband. Wanneer dit volledig droog is, kan de tweede laag voegmortel worden aangebracht. Deze kan aansluitend glad gestreken worden. Deze naden kunnen ook gevoegd worden met Uniflott, echter is extra wapenen dan niet nodig.

Ronde Kant (RK) en Volle Kant met Facet (VKF)

Gipskartonplaten met een RK of VKF randuitvoeringen, kunnen niet voorzien worden van een voegafwerking. Bij deze platen is het de bedoeling, dat de voegen zichtbaar blijven in het werk. Deze platen worden voornamelijk voorzien van een verfafwerking en zijn daarmee afgewerkt.

Wat kunt u doen als het oppervlakte niet vlak genoeg is?

Zoals gezegd, kunnen er soms hoge oppervlakte eisen worden gesteld aan de wanden en/of plafonds. Om dit te realiseren, kunnen de gevoegde gipskartonplaatoppervlakten worden voorzien van een pleister. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden, afhankelijk van vlakheid van het plafond en de gewenste structuur.

Welke pleisters kan ik gebruiken om het oppervlakte vlakker te krijgen?

Oneffenheden tot 2 mm

Wanneer de platen geen grotere oneffenheden dan 2 mm in het plaatoppervlak zit, kan deze worden overgepleisterd met een pasteuze pleister. Hiervoor heeft Knauf bijvoorbeeld FinishPasta of StucPasta. Met dit materiaal kunnen oneffenheden van 0 tot 2 mm worden uitgevlakt. Het grote voordeel bij dit materiaal is, dat er geen voorstrijkmiddel aan te pas hoeft te komen. Hiermee wordt een glad en strak plafond gerealiseerd.

Grotere oneffenheden dan 2 mm

Bij oneffenheden groter dan 2 mm, wordt geadviseerd een gipsgebonden pleister te verwerken. De ondergrond zal dan eerst moeten worden voorbehandeld. Dit kan met Putzgrund van Knauf. Afhankelijk van de laagdikte en het gewenste eindresultaat (glad pleisterwerk of schuurwerk), kan de juiste gipsgebonden pleister worden toegepast.

Lees verder

© 2013 - 2017 Lo-writer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stukadoren - Buitenpleister met blokkenpatroonStukadoren - Buitenpleister met blokkenpatroonWanneer een buitengevel gepleisterd moet worden, denkt men vaak aan standaard vlak pleisterwerk op cementgebonden basis.…
Stukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerkStukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerkEen stucplatenplafond op houten regelwerk is een makkelijke manier om een strak en afgewerkt plafond te realiseren. Dit…
Het bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwandHet bouwen van een 60 minuten brandwerende schachtwandIn vele woningen bevinden zich schachten. Dit kunt u zien als een nis in de woning, waar bijvoorbeeld leidingen en insta…
60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)Wanneer u een 60 minuten brandwerende scheidingswand wilt bouwen, kan dit prima worden uitgevoerd met gipskartonplaten.…
Bronnen en referenties
  • Knauf

Reageer op het artikel "Stukadoren - (Voeg)afwerking van gipskartonplaten"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Stukadoren: Binnenpleisterwerk
Schrijf mee!