InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Het bekleden van een stoel

Het bekleden van een stoel

Het bekleden van een stoel Er is een hernieuwde interesse voor het zelf bekleden van stoelen. In het algemeen is er de afgelopen jaren een hernieuwde aandacht voor het hergebruik van goederen. Dit komt grotendeels uit ideologische redenen voort, maar ook om te besparen op de kosten. Het is niet per se heel moeilijk om een stoel of een fauteuil te bekeden wanneer u de techniek eenmaal door heeft. Met behulp van de oude stof gaat het extra snel. De laatste jaren is er een hernieuwde aandacht voor het zelf bekleden van stoelen. Dit past in een breder patroon waar tweedehands weer populair wordt, waar het hip is om naar de kringloop te gaan en eten uit eigen moestuin extra gewaardeerd wordt. Deze nieuwe golf is deels een antwoord op de toegenomen consumptiemaatschappij en de massale aandacht voor energiemaatschappij. Tegenwoordig is het normaal dat voorwerpen na een paar jaar weer worden weggegooid om vervangen te worden voor iets nieuws. Een extra stimulans voor de nieuwe groene golf was de Kredietcrisis. De inkomens liepen massaal achteruit en mensen zochten naar nieuwe manieren om geld te besparen. Een manier is door oude meubels opnieuw te gebruiken. Ze gaan langer mee door zelf te zorgen voor de reparaties. Ook bespaar je op kosten doordat je niemand in huurt.

Bekleden van een stoel

Bij het zelf bekleden van de stoel heeft u verschillende materialen nodig, zoals nieuwe stof, draad, naald, nietpistool, lijn, spelden, sierband, schroevendraaier, schaar en schuim. Stoelen zijn op verschillende manieren te bekleden. De wijze waarop u te werk gaat hangt af van het basismateriaal. Kijk goed hoe de stoel in elkaar zit en welk onderdeel je precies wilt bekleden. Ga daarbij na of het mogelijk is de stoel uit elkaar te halen e bepaalde onderdelen los te schroeven. Des te ouders de stoel is, des te moeilijker het waarschijnlijk wordt om de stoel uit elkaar te halen. Ga bij het uit elkaar halen van de stoel ook na of de veren niet gerepareerd moeten worden. Deze verliezen na verloop van tijd hun kracht. Het spannen van veren is precisiewerk en niet verstandig om zelf te doen wanneer u daar niet de kennis voor heeft. Laat het in dat geval door een specialist doen.

Uit elkaar halen van de stoel

Nadat de stoel uit elkaar is gehaald kunt u voorzichtig de oude stof vervangen. Probeer dit netjes te doen, want u kunt de oude stof gebruiken als mal voor de nieuwe stof. Dat scheelt bij het opmeten van de nieuwe stof. De oude stof kan je vervolgens over de nieuwe stof die je wilt gebruiken heen spelden en met dezelfde vorm een nieuw stuk knippen. Met behulp van het nietpistool kan je de lap stof aan een kant vastzetten. Zorg ervoor dat de stof strak staat en knip vervolgens met een schaar netjes langs de randen. Zorg ervoor dat je een scherpe schaar hebt, want anders worden de zijkanten van het stuk stof rafelig. Vervolgens kun je de stof weer bevestigen aan het zitvlak en het daar stevig bevestigen. Wanneer een stoel nooit bekleed is doe je er verstandig aan het stuk stof wat ruimer uit te knippen, zodat je eventueel nog ruimte overhoudt.

Foto's maken

Wanneer je een stoffen fauteuil opnieuw wilt bekleden kun je op dezelfde manier de stof knippen op maat. Het kan nog veel sneller door de verschillende onderdelen in te pakken. Daarvoor pak je de lap stof en legt het eerste gedeelte op de stof. De onderkant die uiteindelijk niet zichtbaar is moet boven liggen. Die stof moet aan beide kanten strak getrokken. Voor de zekerheid is het aan te bevelen foto’s te maken bij het uit elkaar halen van de stoel of fauteuil zodat je zeker weet hoe alles in elkaar zat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het bekleden van een stoel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Houten meubels
Schrijf mee!