InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > 60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)

60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)

60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog) Wanneer u een 60 minuten brandwerende scheidingswand wilt bouwen, kan dit prima worden uitgevoerd met gipskartonplaten. Gipskartonplaten hebben namelijk brandwerende eigenschappen. Wanneer een brandweerstand van 60 minuten verlangt wordt, zijn hier verschillende oplossingen voor. Maar waar moet ik nu op letten? En welk type gipskartonplaat heb ik nodig in mijn situatie?

Welke gegevens moet ik hebben, voordat ik een de juiste wand kan beoordelen?

Om een juiste wand te kunnen kiezen, moeten eerst de volgende gegevens achterhaald worden.
  • Wat is de maximale wandhoogte?
  • Wat is de gewenste brandweerstand?
  • Waar wordt de wand toegepast?

Wat is de maximale wandhoogte?

De maximale wandhoogte is van belang, omdat deze de maat van de profielen bepaald. Wanneer met te kleine profielen wordt gewerkt, kan het mogelijk zijn dat de maximale hoogte niet gehaald kan worden (in combinatie met de gewenste brandweerstand). Omdat verdiepingen van woningen veelal niet hoger zijn dan 3000 mm, zal dit als uitgangspunt gebruikt worden. In sommige gevallen zijn verdiepingen hoger. Om deze reden, zal een maximale wandhoogte tot 5000 mm ook worden behandeld.

Wat is de gewenste brandweerstand?

In dit geval is de gewenste brandweerstand 60 minuten.

Waar wordt de wand toegepast?

Fabrikanten geven altijd de maximale wandhoogte aan in relatie tot het toepassingsgebied of inbouwbereik. Deze zijn als volgt ingedeeld:
  • Inbouwbereik/toepassingsgebied 1: Wanden in ruimten waar een gering aantal mensen zich ophouden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan woningen, hotels en kantoren.
  • Inbouwbereik/toepassingsgebied 2: Wanden in ruimten waar veel mensen zich ophouden. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan vergaderruimten, schoollokalen en verkoopruimten.

Het uitzoeken van een geschikte wand

Omdat we uitgaan van een standaard woning, zijn de volgende gegevens leidend:
  • De maximale wandhoogten zijn 3000 mm en 5000 mm.
  • De gewenste brandweerstand is 60 minuten.
  • De wand wordt toegepast in een woning en valt daarmee onder toepassingsgebied/inbouwbereik 1.

Op basis van deze gegevens, kunt u gaan kijken naar een geschikt wandtype. Bijvoorbeeld fabrikant Knauf heeft vele verschillende geattesteerde wandtypen in haar assortiment. Hiervoor kunnen de verwerkingsvoorschriften van deze fabrikant worden geraadpleegd.

Wandopbouw

Met de gestelde eisen, voldoet (over het algemeen) een metalen staanderwand met dubbele beplating aan weerskanten van het profiel. Hiervoor kunt u de volgende producten gebruiken.

Maximale wandhoogte tot 3000 mm

  • 50 mm Knauf CW- en UW profielen (metalen staander- en liggerprofielen). Hierbij worden de staanders 600 mm hart-op-hart geplaatst.
  • 2 x 12,5 mm Knauf gipskartonplaat (type A), gemonteerd aan weerskanten van het profiel.

Maximale wandhoogte tot 5000 mm

  • 2 x 12,5 mm Knauf gipskartonplaat (type DF), gemonteerd aan weerskanten van het profiel.

Toepassen van isolatie

Het toepassen van isolatie, heeft op de brandweerstand voor deze constructie geen invloed. Echter is het wel aan te raden, omdat hiermee de geluidisolatie van de wand wordt verhoogt.

Verwerking en bijzonderheden

Voor de juiste verwerking van dergelijke wanden, is het raadzaam de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant (in dit geval Knauf) te raadplegen. Daarnaast zijn daar ook bijzonderheden in opgenomen zoals dilataties, afwerken bij aansluitende bouwdelen, verwijzingen naar brandrapporten, schroefafstanden en dergelijke.

Lees verder

© 2013 - 2018 Lo-writer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
30 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 4500 mm hoog)30 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 4500 mm hoog)Wanneer u een 30 minuten brandwerende scheidingswand wilt bouwen, kan dit prima worden uitgevoerd met gipskartonplaten.…
Het maken en plaatsen van een scheidingswandHet maken en plaatsen van een scheidingswandVeel mensen willen op een zeker moment een scheidingswand plaatsen in hun huis. Het is niet heel moeilijk om dat zelf te…
Hoe maak je een scheidingswand?Als medewerkster in een doe het zelf centrum, wordt mij regelmatig uitleg gevraagd hoe mensen dingen het beste kunnen do…
Subtiel met kleur en licht in de tuinSubtiel met kleur en licht in de tuinSubtiel met kleuren in de tuin maakt nieuwsgierig, maar subtiel met kleuren werken is niet per definitie wat eenvoudige…
Gasbetonstenen voor verhoogde brandwerendheidGasbetonstenen voor verhoogde brandwerendheidCellen- of gasbeton is een licht materiaal, waarmee wanden op vloeren kunnen worden gemaakt zonder dat het constructieve…
Bronnen en referenties
  • Montagehandleiding Hoge Brandwerende Wanden van Knauf

Reageer op het artikel "60 minuten brandwerende scheidingswanden (tot 5000 mm hoog)"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Gipskartonplaten
Schrijf mee!