InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Stukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerk

Stukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerk

Stukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerk Een stucplatenplafond op houten regelwerk is een makkelijke manier om een strak en afgewerkt plafond te realiseren. Dit wordt vaak uitgevoerd om een houten balklaag uit het zicht te krijgen. Maar ook een breedplaatvloer worden veelal voorzien van een stucplatenplafond, omdat wordt afgeraden een breedplaatvloer direct te pleisteren. Maar op welke manier kunt u nu het best een stucplatenplafond op houten regelwerk uitvoeren? Om een stucplatenplafond te maken, dient er eerst een onderconstructie te worden gemaakt. Hier kunnen aansluitend de stucplaten weer op gemonteerd worden.

De houten onderconstructie

Allereerst dient de houten constructie te worden gemaakt. Hiervoor kunnen latten met een maat van 28 x 63 mm gebruikt worden. Bij voorkeur wordt geschaafd vurenhout gebruikt. Hierbij is het grote voordeel, dat sneller een vlakke ondergrond wordt gecreëerd. Hoe meer oneffenheden in de uitvoering van de plafondconstructie, hoe meer er tijdens het pleisteren weggewerkt moet worden.
De basislatten (de latten tegen de bouwkundige onderconstructie) worden geplaatst, met een hart-op-hartmaat van 750 mm.
Wanneer de basislatten zijn gemonteerd, kunnen de draaglatten worden gemonteerd. Deze worden haaks over de basislatten geschroefd, om de spanning in het plafond zoveel mogelijk op te vangen. De draaglatten worden 400 mm hart-op-hart 400 geplaatst.

Het monteren van de stucplaten

Allereerst dienen aansluitende bouwdelen (zoals wanden), te worden voorzien van een scheidingsstrook. Dit ten behoeve van eventuele spanning en werking in het plafond. Wanneer de pleister is aangebracht en volledig is gedroogd, kan deze scheidingstrook eenvoudig worden weggesneden.

Aansluitend kunnen de stucplaten haaks onder de draaglatten worden gemonteerd. De haakse verwerking van de stucplaten ten opzichte van de draaglatten, is wederom om zoveel mogelijk spanning in het plafond op te vangen. Hiermee verminderd u het risico op scheurvorming aanzienlijk.

De kopse kanten van de platen worden strak tegen elkaar gemonteerd. Dit geld niet bij langskanten van de stucplaten. Hier dient namelijk er een open voeg te worden gecreëerd van 5 tot 8 mm. Verder wordt er bij een stucplaat van 300 mm breed, drie schroeven per plaatbreedte gebruikt. Bij een stucplaat van 600 mm breed, worden vier schroeven per plaatbreedte gebruikt. Zorg ervoor dat de schroeven niet door de papier heen worden geschroefd, waardoor de gipskern wordt blootgesteld. Hiervoor zijn diverse schroefbitjes bij de bouwmarkt te verkrijgen, waardoor dit risico wordt uitgesloten.

Het pleisteren van de stucplaten

Om het plafond af te werken met een gipsgebonden pleister, hoeft deze ondergrond niet te worden voorbehandeld. Ook hoeft er geen gaasband te worden gebruikt op de naden. Bij gebruik van gaas, kan er een verschil in droging optreden, waardoor strijklicht kan ontstaan. Daarnaast dient stucpleister door de naad van de langskanten te worden gedrukt, zodat er een paddenstoel op de achterkant van de plaat ontstaat. Hierdoor krijgt het stucplatenplafond haar stabiliteit. Wanneer gaasband wordt gebruikt, wordt het nagenoeg onmogelijk om het materiaal nog door de plaatnaden te drukken.

De pleisterlaag dient minimaal 10 mm te bedragen. Voor glad pleisterwerk, kunt u gebruik kan van Knauf Goldband (handpleister) of Knauf MP 75 (machinepleister). Wilt u een schuurwerkplafond? Dan kunt u gebruik maken van Knauf Schuurband. Voor de juiste verwerking, schroefafstanden en eventuele randzaken, is het raadzaam de verwerkingsvoorschriften te raadplegen van de desbetreffende fabrikant.

Lees verder

© 2014 - 2017 Lo-writer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stukadoren: Welke gipspleister heb ik nodig voor binnen?Stukadoren: Welke gipspleister heb ik nodig voor binnen?Er zijn vele soorten en typen gipsgebonden pleisters te verkrijgen in de bouwmarkt en bij de bouwmaterialenhandel. Er zi…
Verlaagd plafond makenDe redenen om een verlaagd plafond aan te brengen in een ruimte zijn verschillend. Soms is het bestaande plafond erg lel…
Stukadoren - Buitenpleister met blokkenpatroonStukadoren - Buitenpleister met blokkenpatroonWanneer een buitengevel gepleisterd moet worden, denkt men vaak aan standaard vlak pleisterwerk op cementgebonden basis.…
Stukadoren - Gips (en tegelwerk) in de badkamerStukadoren - Gips (en tegelwerk) in de badkamerJuist wanneer de economische recessie toeslaat, worden vele taken zelfstandig uitgevoerd om geld te besparen. Zo ook bij…
Stukadoren - Het pleisteren van de plintStukadoren - Het pleisteren van de plintBuitenpleisterwerk heeft veel aandacht nodig. Vooral wanneer het gaat om het pleisteren van een zogeheten plint. Hierbij…
Bronnen en referenties
  • Knauf

Reageer op het artikel "Stukadoren - Stucplatenplafond op houten regelwerk"

Infoteur: Lo-writer
Laatste update: 11-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Stukadoren: Binnenpleisterwerk
Schrijf mee!