InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Verf en het aanbrengen, voor het opknappen van een huis

Verf en het aanbrengen, voor het opknappen van een huis

Verf en het aanbrengen, voor het opknappen van een huis Verf wordt meestal aangebracht op hout of ander materiaal om het te beschermen of te verfraaien. Eenmaal aangebracht drogen de meeste verfsoorten op tot een dunne vaste laag. Duurdere verfsoorten van een betere kwaliteit worden ook wel lak genoemd. Als de hoofdfunctie van verf bestaat uit bescherming wordt ook over coating gesproken. Verf wordt niet alleen in eerste instantie aangebracht maar er kan ook later over het materiaal een nieuwe beschermlaag, of ter verfraaiing bijvoorbeeld een andere kleur, worden aangebracht.

Kleurstof of pigment al zeer lang geleden toegepast

Verf bestaat reeds minstens 35.000 jaar wat bewezen wordt door de oudst bekende grotschilderingen. De oudste kleurstoffen, die een belangrijk onderdeel van verf vormen, dateren van nog veel langer geleden en werden gevonden in de omgeving van de Zambiaanse stad Lusaka. Kleurstof, als zeer belangrijk onderdeel van verf, wordt ook wel pigment genoemd. Pigment bestaat vaak uit droge poeder en kan van verschillende herkomst zijn zoals: plantaardig, dierlijk, anorganisch of technologisch. Vooral tot de technologische groep behoren vele duizenden kleurstoffen.

Ontwikkeling van verfsoorten

Om verf te verkrijgen moet de kleurstof worden aangemaakt met een vloeibaar materiaal waarvoor vooral in de oudheid oliën, lijmen, wassen en eigeel werden gebruikt. Vanaf de middeleeuwen werd ook lijnolie gebruikt. In het midden van de negentiende eeuw werd standolie toegepast als bindmiddel voor de kleurstof. Standolie is lijnolie die door te koken sterk is ingedikt. Aan het eind van de negentiende eeuw konden verven gemaakt worden die zeer hard waren en een glans bezaten door natuurharsen te mengen. Zo werden de zogenaamde Japanlakken verkregen. Daarna werden steeds vaker synthetische materialen zoals cellulosenitraat en fenolharsen gebruikt en later kunstharsen zoals vinylharsen, chloorrubber, acrylaatharsen, epoxyharsen en urethaanharsen.

Olieverf na eeuwen in onbruik als huisschilderverf

Olieverf is een verfsoort die bestaat uit een mengsel van pigment met een plantaardige olie. Die verfsoort wordt vanaf de vijftiende eeuw gebruikt in de schilderkunst en heeft lijnolie als belangrijkste bindmiddel. Het winnen van lijnolie gebeurt door lijnzaad uit te persen. Door de lange droogtijd heeft olieverf grote voordelen voor kunstschilderwerk. Op die manier kan dagenlang gecorrigeerd worden. Naast gebruik in de schilderkunst werd olieverf in het verleden ook lange tijd gebruikt in de industrie of als huisschildersverf . Dat was het geval tot het midden van de twintigste eeuw. Daarna nam dit gebruik sterk af omdat olieverf door de langzame droging minder geschikt is voor huisschilderwerk. Vanaf de zestiger jaren van de twintigste eeuw werd steeds meer overgegaan op acrylverf of alkydverf.

Gebruik binnen

Acrylverf is vooral geschikt voor binnenwerk mede omdat de geur niet zo sterk is als bijvoorbeeld alkydverf. De verf kan verdund worden met water en droogt zeer snel. Andere voordelen van acrylverf zijn dat de verf minder schadelijk is voor de gezondheid en nauwelijks door zonlicht wordt beïnvloed. Nadeel is wel dat met water verdunbare verf moeilijker te verwerken is en er eerder streepvorming ontstaat. Ook is acrylverf moeilijker te schuren en dekt minder goed dan alkydverf.

Gebruik buiten

Voor verfwerk buiten wordt tegenwoordig meestal alkydverf gebruikt. Deze kan worden verdund met terpentine of een ander oplosmiddel. Alkydverf geeft een glad resultaat met een goede dekking. Deze verfsoort wordt in het algemeen niet binnen gebruikt vanwege de schadelijke oplosmiddelen. Tegenwoordig is echter ook high-solid alkydverf verkrijgbaar welke een lager gehalte oplosmiddel heeft. Een nadeel is wel dat de droogtijd veel langer is en dat daardoor een eventuele tweede verflaag pas na langer drogen kan worden aangebracht.

Dekkende of transparante verf voor houtwerk

Voor het houtwerk van een huis wordt meestal een dekkende verfsoort gebruikt. Dekkende verf is beter bestand tegen zonlicht dan transparante verf en gaat, afhankelijk van de kwaliteit van de verf, ongeveer anderhalve keer zo lang mee als transparante verf. Het aanbrengen van dekkende verf kost echter wel iets meer moeite.

Aanbrengen op verschillende manieren

Het aanbrengen van verfproducten kan op diverse manieren gebeuren en kan ook afhankelijk zijn van de verschillende ondergronden zoals beton, hout, kunststof en metaal. In hoofdzaak komt het er op neer dat verf al dan niet verneveld wordt. Bij vernevelen wordt de verf door middel van een spuitapparaat aangebracht. Spuiten kan dan op drie manieren gebeuren namelijk airless, elektrostatisch en pneumatisch. Andere manieren om verf aan te brengen zijn dompelen, elektrodepositie, lakgordijngieten, lakwalsen en voor het opknappen van een huis meestal kwasten en rollen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het toilet opknappen: tips, trends en ontwikkelingenHet toilet opknappen: tips, trends en ontwikkelingenNaast de slaapkamer wellicht een van de meest gebruikte kamers in het huis: het toilet. Een ruimte van het huis waar vaa…
Muren en plafonds schilderen: verf aanschaffenAls je een kamer gaat verven, is het noodzakelijk dat je goede verf koopt. Hoe kies je de juiste verf voor de muren en d…
Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten)Klussen: schildertips houtwerk (binnen en buiten)Veel mensen willen bij het opknappen van hun huis graag zelf de kwast ter hand nemen in plaats van het uit te besteden.…
De voornaamste verfsoortenDe voornaamste verfsoortenIn dit artikel geef ik een korte inleiding van de voornaamste soorten verf en lak die we in de winkel tegenkomen, al was…
Krijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf voor een landelijke en authentieke sfeerKrijtverf heeft een hele snelle opkomst meegemaakt en is inmiddels enorm populair. Wie zelf aan de slag wil in huis grij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verf en het aanbrengen, voor het opknappen van een huis"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 30-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Verf
Schrijf mee!