InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Bouwen in Frankrijk

Bouwen in Frankrijk

Veel mensen worden lekker gemaakt door de televisieprogramma's van mensen die naar het buitenland verhuizen. Dat hierbij niet altijd even goed met of naar de regels wordt gekeken, levert dan onaangename verrassingen op.

Certificat d'Urbanisme

Wanneer u een perceel heeft gekocht dient u eerst een Cerfificat d’Urbanisma te verkrijgen, het is daarom verstandig om alléén grond te kopen waar een Certificat bij aanwezig is! Let wel op de vervaldatum want de bepalingen en regels die in het Certificat staan zijn 6 maanden geldig met soms een verlenging van 6 maanden.

Binnen deze 6 (of 12 bij een verlengde termijn) maanden dient u de bouwvergunning aan te vragen.

Overschrijdt u deze termijn dankunnen er inmiddels andere regels en bepalingen in het bestemmingsplan gelden, waaraan de aanvraag van de bouwvergunning moet voldoen. Het kan dan voorkomen dat de bouwvergunning wordt afgewezen omdat u nog bent uitgegaan van de oude bouwvoorschriften in het Certificat d’Urbanisme.

Voor men met de bouw mag beginnen moet men in het bezit zijn van een “permis de construire”. Dit geldt voor alle vormen van nieuwbouw; voor lichte bouw die niet met de grond verbonden is, is geen bouwvergunning noodzakelijk. De aanvraagprocedure voor het verkrijgen van deze bouwvergunning moet strikt worden gevolgd. De aanvraag wordt openbaar gemaakt zodat eventuele bezwaren ingediend kunnen worden.

Bouwvergunning voor verbouwingen

Ook voor verbouwingen is in de meeste gevallen een bouwvergunning vereist. Het betreft dan verbouwingen die het aanzicht of het volume van de bestaande bouw wijzigen.

Binnenshuis dient men alleen een bouwvergunning aan te vragen wanneer door de verbouwing de bestemming van het onroerend goed veranderd en wanneer er extra etages worden gecreëerd.

Sloopvergunning (Permis de Demolir)

Indien u wilt gaan bouwen of verbouwen en u dient daarvoor het een en ander te slopen, vergeet dan niet een sloopvergunning aan te vragen. De procedure komt overeen met de aanvraag van een bouwvergunning.

Meldingsplicht (Déclaration Prálable)

Voor 13 categorieën bouwwerkzaamheden, waarvan de oppervlakte minder dan 20m2 bedraagt, is geen bouwvergunning meer nodig en volstaat een Déclaration préalable (een verklaring vooraf, waarin u met een eenvoudige schets aangeeft wat u van plan bent te gaan bouwen).

Informeer bij de gemeente voor welke 13 categorieen die geldt en of ook uw voorgenomen kleine verbouwing hieronder valt.

Bouwen zonder bouwvergunning

Het bouwen zonder bouwvergunning wordt in Frankrijk beschouwd als een misdrijf en hier staan zware sancties op. Van geldboetes tot herstel in de oude staat tot zelfs gevangenisstraf.

Altijd aanvragen

  • Vergunningen voor
  • Veranderen/aanleg van ramen, deuropenignen, dakramen, dakkapellen
  • Serres
  • Schuurtjes
  • Garages
  • Aanleg zwembad
  • Extra zolderkamers (dit geeft de gemeente het recht de belasting te verhogen die gebaseerd is op het aantal kamers in een huis
© 2007 - 2019 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bouwen van een bungalowBouwen van een bungalowHet bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door m…
Moet ik een bouwvergunning aanvragen?Moet ik een bouwvergunning aanvragen?Nederland is een land van regeltjes. U bent niet in alle gevallen vrij om zelf te bepalen in hoeverre u bijvoorbeeld een…
Bouwvergunning aanvragenBouwvergunning aanvragenAls u uw huis wilt laten verbouwen moet in de meeste gevallen een bouwvergunning aanvragen. Dit moet bij de gemeente. Hi…
Hoe bekom ik een bouwvergunning in ItaliëEen bouwvergunning verkrijgen is in ieder land verschillend. Daarom is het noodzakelijk om zich eerst grondig te informe…
Schuren: bouwen van een schuurSchuren: bouwen van een schuurEr zijn veel mensen met een schuur in de tuin. Dat doen ze om spullen in op te slaan die niet in het huis passen. In som…

Reageer op het artikel "Bouwen in Frankrijk"

Reacties

Eimerd de Weijer, 09-05-2009 18:23 #2
Een schets voor melding/aanvraag voor een bouwvergunning, moet die aan bepaalde voorwaarden voldoen en welke schaalgrootte is vereist?
Het gaat over luifels.

Arjo van Oostenbrugge, 24-01-2009 19:25 #1
Binnenkort ga ik in frankrijk een huis opknappen voor een kennis ik krijg aangeboden om een stuk grond gratis voor 10 jaar te gebruiken. Deze mevrouw geeft mij aan dat een atelier bouwen op deze grond mag zonder aanvraag en voorzien mag worden van stroom en water. Klopt dit of moet ik toch een bouwvergunning aanvragen.

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: 22-06-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!