InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het papiervisje

Het papiervisje

Door de kennis van het bouwen en ontwikkelen van tochtvrije en goed verwarmde gebouwen, heeft Nederland er een nieuw soort insectenplaag bij. Iedereen die te maken heeft met archieven, oude geschriften en meer van dat soort verzamelingen slaat de schrik om het hart als zij de naam Papiervisje horen. Dit is geen visje dat met een hengel te vangen is, maar een insect dat gaten eet in diverse soorten papier, nieuw of oud.

Algemeen

Een ramp voor iedere bibliotheek, archief, boekliefhebber, of verzamelaar van oude documenten. Wanneer deze mensen het papiervisje in huis hebben kunnen ze wel huilen. Hun hobby waar soms jaren aan gewerkt of naar gezocht is kan in korte tijd verdwenen zijn. Dit diertje is namelijk gek op papier, niet om in te nestelen, maar om op te eten.

Wat is het een papiervisje

De Latijnse naam voor het diertje is Ctenolepisma longicaudatum. Het papiervisje is een insect dat behoort tot de primitieve vleugelloze insectengroep der franjestaarten. De naam heeft het papiervisje te danken aan zijn manier van bewegen, snelle kronkelende bewegingen. Het vreet gaten in verschillende soorten papier. Het vormt hierdoor niet alleen een gevaar voor boeken, maar ook voor kunstcollecties. Het beestje leeft alleen binnenshuis, ook in Nederland. In verband met het toenemende comfort in moderne gebouwen is dit papiervisje aan een enorme opmars begonnen.

Hoe ziet het diertje eruit

In ieder geval is het met het blote oog te zien door een egaal donkergrijs schubbenkleed. Bij beschadigingen kan dit vlekkerig worden. Het heeft geen vleugels, is maximaal 12,5 mm lang, heeft twee lange antennes en drie staartdraden aan het achterlijf.

De eieren van dit ongedierte worden gelegd in hoopjes van max. 200 stuks, ongeveer 0,8 mm groot. Afhankelijk van de temperatuur waar de eitjes zich bevinden komen ze uit tussen de 4 weken en een half jaar. Is het kouder van 22° C dan komen de eitjes niet uit, de eventuele ontwikkeling van reeds bestaande visjes komt tot stilstand. Een papiervisje vervelt tot 13 keer, de levensverwachting is (afhankelijk van temperatuur en vochtigheid) 2 tot 3 jaar. Het liefst gedijen deze papiervisjes bij een temperatuur die schommelt tussen de 32° en 38° C, waarbij ze een aanzienlijk lagere temperatuur, langere tijd kunnen overleven.

Hoe leeft het visje

Dit lichtschuwe diertje leeft verstopt in naden, kieren, opgeslagen dozen, kasten, centraal verwarmde badkamers, toiletten, op zolder bij de cv ketel, boekenkasten en mogelijkerwijs tussen het isolatiemateriaal van dakbeschot. Het moet in ieder geval warm en droog zijn. Het voedt zich het liefst met papier zoals behang, postzegelverzamelingen, schilderijen, foto´s en boeken. Maar ook koolhydraten als zetmeel en suiker, eiwitten in de vorm van kleine dode insecten en soorten lijm die nodig zijn bij het inbinden van boeken.

Het papiervisje en Nederland

Al in 2002 werd het visje in Nederland voor het eerst gesignaleerd, maar werd verward met het reeds bestaande ovenvisje. Ongediertebestrijders noemen dit insect anno 2007 zelfs het plaagdier nummer 1. Vele steden en dorpen in ons land hebben al last van dit Papiervisje. In Australië is er al 70 jaar geleden onderzoek naar dit diertje gedaan.

Bestrijding van deze plaag

De snelle vermeerdering van de papiervis wordt tegengehouden door de temperatuur aan te passen naar < 22° C. Gaat men eenmaal bestrijden is het, bij een tussenwoning, vaak ook nodig de buurhuizen in deze bestrijding te betrekken. Willen de buurwoningen niet meewerken, is het mogelijk dat vanuit deze woning(en) de verspreiding opnieuw zou kunnen toeslaan.

Bestrijding is mogelijk door middel van:
  • Het gebruik van insecticiden, waarbij een gas in de ruimte wordt gespoten waarvan de insecten doodgaan. Voor particuliere objecten een ideale methode, voor grote archieven onbruikbaar.
  • Gammabestrijding, alle levende wezens worden gedood. Zeer effectief, want eventuele schimmels worden ook gedood. Het moet wel extern gebeuren, want gammastralen breekt in lichte mate de papiervezel af.
  • Diepvriezen, de temperatuur wordt onder het nulpunt gebracht; papiervisjes, larven en eitjes worden gedood. Wanneer tussentijds de temperatuur verhoogd wordt, zullen eventuele eitjes gewoon uitkomen en moet er helemaal van voor af aan worden begonnen. Dit moet extern gebeuren.

In Nederland zijn diverse bedrijven gespecialiseerd in de bestrijding van deze plaag.
Gerelateerde artikelen
Het kleine ovenvisjeHet kleine ovenvisjeHet ovenvisje wordt vaak verward met zijn verwant het papiervisje. Ze lijken heel erg veel op elkaar, zo zijn ze niet al…
Papiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of zilvervisjePapiervisje, ovenvisje of toch een zilvervisje? Helaas, ze komen niet voor in het water maar in je huis. Iedereen is wel…
Identificeren van papiervisjes, zilvervisjes en ovenvisjesDe opmars van papiervisjes in Nederland heeft menig huishouden tot wanhoop gedreven. Waar men vroeger veelal last had va…
Zilvervisjes, papiervisjes, ovenvisjes: bestrijden voorkomenHeb je ze ook in huis? Zilvervisjes? Kleine zilveren vliegensvlugge beestjes zijn het. Ze glippen zo snel weg als een vi…
Het zilvervisjeHet zilvervisjeHet zilvervisje is een insect dat zich overdag niet laat zien, maar wel houdt van een vochtige omgeving. Dit beestje is…

Reageer op het artikel "Het papiervisje"

Reacties

J,n,m,smit, 11-10-2012 16:21 #6
Ga naar de Action en koop enkele insect repellers type YL-421 voor 0, 99 per stuk.
Plaats ze permanent in een stopcontact en na 2-3 weken zijn de visjes verjaagd door het ultrasone geluid dat deze apparaatjes uitzenden. De laatste 3 maanden slechts één exemplaar aangetroffen. Die was kennelijk verdwaald en bovendien doof!

Thathang, 18-09-2012 08:01 #5
"hun hobby waar soms jaren aan gewerkt of naar gezocht is kan in korte tijd verdwenen zijn.''

Wat een onzin! Vele papiervisjes doen nog maar minimale schade. Het is nogal een stemmingmakerij dit bericht, beetje Telegraaf niveau.

C. Minnema, 09-05-2012 00:40 #4
Geachte lezer. Bij deze wil ik graag reageren. Elke avond voor ik op bed ga, maak ik tussen de 5 en 10 Papiervisjes dood. Maar het houd niet op. Wat kan ik verder nog doen, de kieren en naden laat ik de komende week allemaal dichtkitten. Ik heb een goededoelenwinkel, waar ik vaak 2de hands boeken krijg, en ik denk dat ik ze op deze manier enkele maanden geleden in huis heb gekregen. Ik wacht op uw antwoord.

Merlany, 02-01-2012 10:32 #3
Laatst waren wij onze kamer aan het schoonmaken, toen onder de bank ineens een papiervisje zat! Wij weten niet of dit een plaag was, omdat het er maar eentje was, maar toch zijn wij bang dat onze bank gevuld zit met papiervisjes. Ook hebben wij een grote hoeveelheid boeken in die kamer. Moeten wij de boeken nakijken? De temperatuur van de kamer ligt meestal rond de 20 graden Celcius, dus indien er eitjes zijn kunnen deze niet uitkomen. Mijn zus heeft hem met de stofzuiger opgezogen maar weigert mijn advies om er een katoenen prop in te stoppen.

Dekens, 12-04-2011 17:20 #2
Bedankt voor het artikel. Wij hebben momenteel een plaag, ongeveer 50 per dag, dat zijn er dus 350 per week. Elke ochtend en avond zijn we er een uur mee bezig. Daarnaast zijn we bezig om alles dicht te kitten en bepaalde plekken met gif te spuiten. Dit kan niet op alle plekken, omdat we drie kleine kinderen hebben. Als ervaren papier/zilvervisje verdelger, ik denk dat we ons nu wel zo kunnen noemen zijn we er achter gekomen hoe je de beestje snel dood kan maken, zonder dat je achter ze aan hoeft te rennen of dat je een vlek op de muur krijgt. Het middel is AIRWICK LAVENDEL SPRAY Met frisse berglucht. Voordeel is dat je huis ook nog een lekker ruikt. Ik dacht dat er vast wel mensen dit wilde weten. succes ermee Reactie infoteur, 14-04-2011
Bedankt voor de reactie!

M. Dieffenbach, 03-03-2011 20:01 #1
Sinds 5 maanden woon ik in een aanleunwoning. Na een avond op bezoek te zijn geweest bij mijn dochter kwam ik thuis en zie tot mijn schrik de hele wand van de kamer vol zitten met papiervisjes. De stofzuiger is er aan te pas gekomen en ik dacht dat ik er toen wel vanaf was. Maar tot aan de dag van vandaag kom ik ze nog steeds tegen. Niet zoveel gelukkig maar toch… Ik ben 80 jaar en niet meer zo fexibel maar zodra ik er een zie zuig ik hem weer op en druk een prop katoen in de zuigmond dat ze me niet ontsnappen. Ik heb ook gespoten met een of ander gemeen spul dat ik 10 jaar geleden eens gekocht heb om de muggen te bestrijden maar dat is helaas bijna op. Ziehier mijn verhaal. Reactie infoteur, 04-03-2011
Dank voor het delen van uw bevindingen, en sterkte met de visjes
met vriendelijke groet
Storm

Infoteur: Storm
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!