InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het kleine ovenvisje

Het kleine ovenvisje

Het kleine ovenvisje Het ovenvisje wordt vaak verward met zijn verwant het papiervisje. Ze lijken heel erg veel op elkaar, zo zijn ze niet allebei met een hengel te vangen. Ook qua uiterlijke kenmerken hebben ze veel overeenkomsten. Het voedsel van het ovenvisje bestaat deels uit papier, maar ook uit kleding. Bestrijden van dit insect is heel eenvoudig, onder andere de temperatuur onder de 30° C houden.

Algemeen

Net zoals het papiervisje is het ovenvisje ook een plaag, maar dan in de een bredere zin dan het papiervisje. Het laatste vreet grote gaten in papier. Het eerste eet ook papier, maar ook synthetisch materiaal zoals bijvoorbeeld kleding. In Nederland kwam het diertje al voor in de 19e eeuw, toen waren er al publicaties over.

Wat is een ovenvisje

Het ovenvisje is een vleugelloos insect van ongeveer 12 mm lang. De Latijnse naam is Thermobia domestica Packard en behoord tot de familie van de Lepismatidae, de orde van franjestaarten. Net als het papiervisje beweegt het ovenvisje zich als een soort visje, het kruipt met snelle slangachtige bewegingen. Het beestje leeft binnenshuis.

Hoe ziet het eruit

Het ovenvisje is grijsachtig van kleur en op de rug gespikkeld, met fijne schubben en beharing, twee lange antennes aan de kop en drie lange aanhangsels aan het achterlijf. Het wordt vaak verward met het papiervisje, ze hebben namelijk dezelfde kenmerken en leefwijze.

De eieren worden gelegd in hoopjes, van ongeveer 0,8 mm grootte. De eitjes komen pas uit als de temperatuur boven de 22° C ligt. Het visje vervelt ongeveer 13 keer en de levensverwachting is net als bij het papiervisje afhankelijk van temperatuur en vochtigheid 2,5 tot 3 jaar. In tegenstelling tot het papiervisje vervelt het ovenvisje in volwassen staat nog max. 60 keer. De diertjes gedijen het beste bij een temperatuur van ruim boven de 30° C (42° C is geen probleem voor dit diertje), daaronder dus niet. De ontwikkeling van dit diertje heeft ook heel erg te maken met luchtvochtigheid, bij 50% relatieve vochtigheid vindt een totale ontwikkeling plaats, eieren komen al uit bij 11%.

Hoe leeft het diertje

Dit diertje is lichtschuw en laat zich overdag niet zien. Ze eet voornamelijk koolhydraten zoals zetmeel en suikers, maar ook eiwitten en vetten. Ze eet bijvoorbeeld papier, behang, boeken kleding, wandbekleding. Het is te vinden op warme, niet te drogen plaatsen zoals in bijvoorbeeld bakkerijen, restaurants of bij water- of heteluchtleidingen.

Bestrijding

Er zijn een aantal verschillende manieren om deze insecten te verdelgen.
  • De temperaturen onder de 30° C houden
  • Goede hygiëne
  • Het gebruik van pesticide

In Nederland zijn diverse bedrijven gespecialiseerd in de bestrijding van dit insect.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het kleine ovenvisje"

Infoteur: Storm
Laatste update: 15-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!