InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Honderden soorten bloemzaden voor fleurige tuin en balkon

Honderden soorten bloemzaden voor fleurige tuin en balkon

Honderden soorten bloemzaden voor fleurige tuin en balkon Een tuin zonder bloemen is als een koningin zonder hoed. Kan ook fraai zijn maar die hoed geeft net als bloemen in een tuin extra fleur. Natuurlijk kun je met een dikke portemonnee naar een tuincentrum gaan en uiteindelijk huiswaarts keren met een lading reeds in de bloei getrokken geraniums, fuchsia’s enz. Maar het kan ook anders. Een beetje tuinier zal toch meer plezier beleven aan het zelf zaaien en het zien opgroeien en in bloei raken. Daarvoor zijn honderden soorten bloemzaden verkrijgbaar. Het is dan wel zaak om op tijd te beginnen.

Plan maken vooraf aan aankoop

De indeling van een mooi bloementapijt is het best zelf te bedenken. Vooraf moet dan uiteraard overwogen worden of afwisseling in kleur de bedoeling is of dat er meer uniformiteit in de tuin moet komen. Het vergt daarna niet zoveel inzet om een plan te maken dat als uitgangspunt kan dienen voor de aankoop van de bloemzaden en later voor het zaaiwerk wat na enige tijd voor maandenlang tuinplezier kan zorgen.

Op tijd beginnen

De meeste bloemzaden moeten in het voorjaar worden gezaaid. Op de verpakking staat dat precies aangegeven. Voor veel zaden is dat de periode maart tot en met mei. Een enkele bloemsoort kan nog na de maand mei worden gezaaid.

Honderden soorten bloemzaden

Bloemzaden zijn in principe per soort verpakt maar zijn ook als mix verkrijgbaar met enkele soorten in één verpakking. Veel zaden zijn voor eenjarige bloemen maar er zijn ook zaden verkrijgbaar voor bloemen die twee jaar of zelfs meer jaren groeien en bloeien. De keuze in zaden is zeer ruim. Sommige leveranciers hebben een voorraad van ongeveer driehonderd soorten.

Aanwijzingen voor het zaaien

Op de verpakkingen van bloemzaden staat in de regel een aantal aanwijzingen met betrekking tot het zaaien en hoe het beste resultaat kan worden verkregen. En natuurlijk staat er een foto op zodat al gezien kan worden wat er straks in de tuin te bloeien zal staan.
  • Periode: Aangegeven wordt in welke periode gezaaid moet worden.
  • Temperatuur: Ook bij welke temperatuur kan worden gezaaid wordt vermeld.
  • Waarin zaaien: In de volle grond zaaien of eerst opkweken in bakken of potten.
  • Zon: In de zon zaaien of juist op een beschutte plaats.
  • Verwachting: Soms wordt aangegeven dat de zaadjes bijvoorbeeld na twee weken opkomen en na tien weken volop bloeien.
  • Afstand: Aangegeven wordt op welke afstand opgekweekte plantjes moeten worden uitgeplant om elkaar niet te verdrukken.
  • Hoogte: Tevens wordt aangegeven welke hoogte de bloemen kunnen bereiken.

Ook wildebloemzaden verkrijgbaar

Tuinen zijn in het algemeen keurig aangelegd en alles wat maar enigszins op verwildering kan gaan lijken wordt weggehaald. Toch zijn er ook tuinliefhebbers die juist wat bloemen betreft een voorkeur hebben voor wildebloemzaden. Ook die zijn in ruime mate te koop en dikwijls makkelijk te zaaien om jarenlang terug te komen om voor een kleurige bloemenpracht te zorgen.

Fleurige tuin en balkon

Ook een kleine tuin, met weinig vrije plekken voor bloemen, of een balkon kan opgefleurd worden met zelf gezaaide bloemen. Veel soorten bloemen groeien namelijk even goed in potten als in de volle grond en vinden zo makkelijker een plekje in de tuin en zeker op het balkon.

Bloemen in de moestuin

Bloemen zaaien op kale plekken in de moestuin heeft om verschillende redenen zin. Ten eerst vult het die plekken mooi op maar vooral ook trekken de bloemen insecten aan waar de groenten profijt van kunnen hebben. Zo zorgen bijvoorbeeld bijen voor bestuiving. Wie wortels in de groentetuin heeft kan Afrikaantjes zaaien waardoor bepaald ongedierte wegblijft.

Zelf gekweekte bloemen

Sommige bloemen trekken vlinders aan wat ook een boeiend gezicht is in de tuin. En natuurlijk kunnen bepaalde soorten bloemen in de volle bloei gesneden worden voor een boeket in huis of om cadeau te doen bij een bezoek aan kennissen. Zelf gekweekte bloemen geven immers een extra dimensie aan een boeket. Het is voor velen ook veel leuker om naar zelf gezaaide en opgekweekte bloemen te kijken dan naar potten die gekocht zijn in een tuincentrum. Het zien opkomen en in bloei raken is mooi om te volgen maar vergt wel meer geduld.

Kopen via internet

Bloemzaden kopen kan ook vanuit de luie stoel. Even googelen op internet en de aanbieders verschijnen in tientallen op het scherm. Op een bestelling hoeft meestal niet lang te worden gewacht want menige aanbieder belooft dat de bloemzaden al de andere dag in huis zullen zijn. In aanmerking genomen dat een zakje bloemzaden veel bloemen oplevert zijn bloemzaden betrekkelijk goedkoop. Toegegeven, er worden bij internetbestellingen dikwijls verzendkosten berekend maar in de auto naar een tuincentrum rijden kost ook geld. Daar komt bij dat tuincentra vaak aan de rand van de stad liggen en afhankelijk van de stadsgrootte kilometers brandstof kunnen kosten wat helemaal het geval is als er geen tuincentrum nabij de woonplaats te vinden is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: DilleJe eigen moestuin: DilleDille is een kruid dat eigenlijk niet in je eigen moestuin mag ontbreken. Het is een kruid dat gemakkelijk te zaaien en…
De moestuin: Wortels en RadijsjesDe moestuin: Wortels en RadijsjesEen eigen moestuin hebben is tegenwoordig weer helemaal hip. En niet zonder reden. Veel groenten en fruit uit supermarkt…
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Je eigen moestuin: BasilicumJe eigen moestuin: BasilicumBasilicum is een kruid dat je gemakkelijk in je eigen moestuin kunt laten groeien. Het is hierdoor ook heel leuk voor ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anaterate, Pixabay
  • https://www.zadenkopenonline.nl/tuinzaden-bestellen-bloemen1/index.html
  • https://www.allezadenkopen.nl/producten/type/bloemenzaad/
  • https://www.zadenkopenonline.nl/bloemenzaden/index.html
  • https://www.123zaden.nl/bloemzaden
  • https://www.dezaden.nl/zaden/bloemenzaden/eenjarige-bloemen/
  • https://zaaikalender.com/bloemen-zaaien/

Reageer op het artikel "Honderden soorten bloemzaden voor fleurige tuin en balkon"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 18-12-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Zaaien en kweken
Schrijf mee!