InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Huis verkoopklaar maken

Huis verkoopklaar maken

Huis verkoopklaar maken Wanneer je je huis wilt verkopen doe je er goed aan het huis verkoopklaar te maken. Dit betekent dat je je huis er zo aantrekkelijk en representatief mogelijk uit laat zien zodat potentiële kopers geïnteresseerder raken in je woning. Zowel de buitenkant als de binnenkant van de woning kan je verkoopklaar maken. Wanneer je een leegstaande woning verkopen wilt is het eveneens aan te raden deze aantrekkelijker te maken met wat simpele ingrepen.

De buitenkant van het huis verkoopklaar maken

De buitenkant van het huis is dikwijls het visitekaartje van het huis. Veel mensen bepalen onder andere op basis van de buitenkant van het huis of zij wel of geen bezoekje gaan brengen aan dit potentiële nieuwe huis. Het is daarom aan te raden aandacht te besteden aan de buitenkant wanneer je een huis verkopen wilt.

Een aantal aandachtspunten om een goede eerste indruk te maken:
  • Een eventueel gazon dient netjes bijgehouden te worden met de grasmaaier
  • De tuin moet verzorgd zijn, dus zonder onkruid en wat leuke planten en bloemen
  • De ruiten moeten schoon zijn
  • Heb je een tegelpad, zorg dan dat dit recht ligt

Uiteraard móet niets, maar bovenstaande punten vergen slechts een kleine investering en kunnen veel opleveren.

De binnenkant van het huis verkoopklaar maken

Raar maar waar: de overgrote meerderheid van de potentiële kopers kan niet door jouw inrichting en smaak heen kijken. Het kan hierdoor voorkomen dat de koop, stom genoeg, niet door gaat door een blauwgeschilderde muur die niet naar de smaak van de potentiële kopers is. Ook al is deze muur binnen een halfuurtje in een andere kleur geschilderd. Je hoeft je huis echter niet compleet te veranderen en herinrichten wanneer je je huis wilt verkopen. Maar enkele simpele ingrepen maken het huis wel veel aantrekkelijker.

Kleine mankementen repareren

Orde en netheid laten een goede indruk achter bij potentiële kopers. Zorg er daarom voor dat de kleine mankementen in het huis verholpen zijn. Hierbij kan je denken aan een los zittende deurkruk, loszittend behang en piepende scharnieren. Ook een nieuw, fris wc-kleedje en lampen in plaats van kale peertjes kunnen het huis aantrekkelijker maken.

Rommel opruimen

Hoewel het voor de hand lijkt te liggen vergeten veel mensen hun huis op te ruimen voordat de potentiële kopers op bezoek komen. Een net en opgeruimd huis geeft echter niet alleen een betere indruk maar geeft de bezichtigers ook de gelegenheid de precieze mogelijkheden van de woning te bekijken.

Zorg voor ruimte

Mensen willen graag een ruime woning. Er zijn echter veel zaken waarmee je een woning optisch groter dan wel kleiner kunt doen lijken. Hang bijvoorbeeld niet alle vier de handdoeken in de badkamer op het rek maar slechts twee. En ruim het aanrecht in de keuken netjes op en zet eventuele accesoires tijdelijk in de kast.

De leegstaande woning verkoopklaar maken

Het kan voorkomen dat je zelf reeds een andere woning gevonden en betrokken hebt maar dat je oude woning nog te koop staat. In dat geval heb je dikwijls te maken met een kale, lege woning. Dit is niet erg aantrekkelijk voor potentiële kopers.

Wanneer het huis niet ingericht is kan het voor de bezichtigers lastig zijn een beeld te vormen van de precieze mogelijkheden en afmetingen van de woning. Met meubels die je nog kunt missen (of die je voor een paar centen bij de kringloopwinkel gekocht hebt) kan je de woning inrichten zodat men een beeld kan krijgen van de relatieve grootte van de vertrekken in de woning.

Zorg ook bij de leegstaande woning voor een verzorgde tuin. Houdt deze dus bij. Laat gordijnen en vitrages hangen, hiermee creëer je een warmere indruk van het huis. Wanneer je huis al enige tijd leeg staat kan het er muf gaan ruiken. Zorg dus voor voldoende verfrissing in de woning.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen kosten: Wat kost het verkopen van je woning?Wanneer je je huis wilt gaan verkopen, zijn daar aanzienlijke kosten mee gemoeid. Denk bijvoorbeeld aan het courtage voo…
Verkopen zonder makelaar: Zelf je huis verkopen!Veel mensen kiezen er tegenwoordig voor om hun huis zonder makelaar te verkopen. Je betaalt toch al snel een paar duizen…
Verkoop van je huis, tips en trucsVerkoop van je huis, tips en trucsJe gaat je huis verkopen en hebt een nieuwe woning gekocht. Maar er rijst een probleem: je kan je oude woning niet verko…
Hoe maak je je huis verkoopklaar?Hoe maak je je huis verkoopklaar?Zeker in tijden dat de woningmarkt niet optimaal is en je toch je huis wilt verkopen, is het goed je huis onder de loep…
Maak je huis geschikt voor de verkoopMaak je huis geschikt voor de verkoopWanneer je je huis wilt verkopen, dan gaat dat niet vanzelf. Je kunt een makelaar in de arm nemen of het zelf proberen t…

Reageer op het artikel "Huis verkoopklaar maken"

Infoteur: Melod
Laatste update: 27-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!