InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Kerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feesten

Kerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feesten

Kerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feesten Na de feesten zit u vaak met een kater. Een hoop mooie kerst- en nieuwjaarskaartjes waarmee u niet weet wat te doen. Te mooi om weg te gooien en te veel om bij te houden. En dan al dat kerstknutselgerief dat u hebt verzameld en dat er nu verweesd ligt. Geen nood, u kan er nog heel wat mee beginnen als u echt geen afscheid kan nemen van al die mooie stempels en ponsen! Hergebruik uw kerstkaarten en geef ze een tweede leven in wenskaarten voor alle gelegenheden of in kerstkaarten voor het volgende jaar.

Kerstkaarten recycleren

Van oude kerstkaarten kan u remakes maken. Dit betekent dat u er stukjes uithaalt die u hergebruikt om nieuwe kaarten van te maken. Dit kan op verschillende manieren.

Achtergrond

Vele kerstkaarten bestaan uit twee delen: een deel met een figuur en een deel met een motief. Van het deel met het motief kan u nieuwe figuren maken, bijvoorbeeld door er sterren uit te knippen of kerstballen of driehoeken. Of u kan een contoursticker op de achtergrond kleven die u daarna netjes uitknipt. Zo hoeft u hem niet meer in te kleuren en is uw figuur meteen gebruiksklaar. Of u kan dit deel gebruiken als achtergrond om er een nieuwe figuur op te kleven.

Figuren

Het andere deel van de kaart bestaat uit een tekening of een figuur. Deze figuur kan in een kadertje staan. In dit geval kan u het kadertje uitknippen en de figuur zo hergebruiken in een nieuwe compositie, door er rond of naast iets te borduren. Of u kan de figuur uitknippen en zo hergebruiken. Door de figuur op een andere ondergrond te kleven bijvoorbeeld of door de figuren te verwerken tot een tafereel. U kan ook een paar kopies maken van het figuurtje en het uitwerken in 3D. U kan er een gaatje in maken en het op uw nieuwe kaart hangen met een lintje. Dan kan de ontvanger het er af halen en in zijn kerstboom hangen.

Ornamenten

Hangen er op uw kaartje versieringen? Lintjes of hangertjes of stukjes die met foamtape op de kaart zijn bevestigd bijvoorbeeld. Haal ze er voorzichtig af en hergebruik ze op een nieuwe kaart.

Teksten

Staat er op uw kaartje een mooie tekst? Hergebruik hem. Of u knipt hem uit en u kleeft hem zo op uw nieuwe kaart. Of u schrijft hem over op de computer en bewerkt hem. Een andere kleur, een ander lettertype en u kan hem zo weer gebruiken op uw nieuwe kaartje. Ook de witte binnenblaadjes kan u hergebruiken als er niets opstaat om lieve wensen op te schrijven. Op die manier hebt u al gauw een hele stapel nieuwe kerst-en nieuwjaarskaarten die u niets hebben gekost en die u volgend jaar meteen kan gebruiken! Geen tekst voorhanden? Maak er dan zelf één met een aantal lettertjes van oude kerstkaarten.

Oude kerstkaarten kopiëren

Neem eens een zwart-wit kopie van een mooie kerstkaart. Liefst geen kerstkaarten met vele felle kleuren en veel kaarslicht. Wel kerstkaarten met duidelijke tekeningen, omlijnd met zwart. Bijvoorbeeld eentje met een sneeuwlandschap op of een besneeuwd huisje. Staat heel chique en als u dit dan combineert met bijvoorbeeld een rode achtergrond of rood borduurwerk. Of met goud en zilver. Op die manier krijgt u een hele mooie, originele kaart.

Kaartjes maken na de feesten met kerstmateriaal

Hebt u ook een kater na de feesten? Weg met de drukte, weg met al die mooie, warme, gezellige kleuren. Toch nog winter, toch nog kou, maar niets meer om handen. En al dat mooie gerief dat er nu wezenloos bijligt. Dat hoeft niet! Op deze manier kan u nog even aan de slag met uw kerstmateriaal en toch al kaartjes maken voor de volgende seizoenen en gelegenheden.

Verjaardagkaartjes maken

Mensen die in januari verjaren, worden wel eens overgeslagen. Mensen hebben al zo veel kaartjes verstuurd, dat ze wel eens vergeten dat hun vriend(in) begin januari verjaart. En u kan nu toch moeilijk een kerstkaart sturen als verjaardagskaart. Aan de slag dus maar. Sneeuwmannen zijn perfect voor een winters kaartje. Of ijsschaatsen. Stempel een mooie figuur, kleur ze in. Combineer met sneeuwvlokken, gekocht of uitgeponst. Ook met stukjes inpakpapier kan u wel wat. Maak een leuke verjaardagskaart met de figuurtjes van het inpakpapier. Een skiënde Winnie The Poeh, een schaatsende Bugs Bunny... verzin er een leuke tekst bij en u hebt de perfecte kaart. Ook als achtergrond kan u wel een stukje inpakpapier gebruiken, met glitters en sterretjes of met sneeuwvlokjes. Winterse verjaardagkaartjes mogen best in de blauwe tinten zijn of zelfs helemaal wit, met zilveren accenten bijvoorbeeld. Erg chique! Nog een mooie tekst bij en de kaart is compleet!

Achtergronden, puzzels en patchwork

Met het inpakpapier kan u ook achtergrondmotieven maken, die u nog kan gebruiken doorheen het jaar. Rood inpakpapier kan nog van pas komen voor een Valentijnskaartje. Groen inpakpapier kan nog dienen in de lente, als achtergrond voor bloemen. Donkerblauw kan dienen in de zomer, om een zee van te maken. Of om een volle maan op te kleven en dan een elfje in te stempelen. Ook kan u de verschillende soorten inpakpapier verknippen in puzzelstukjes. Wanneer u ze daarna in elkaar past, hebt u een mooie achtergrond, verschillende motieven met dezelfde kleurschakeringen. Daarop een 3D-figuurtje en uw kaartje is af. Ook om patchworkkaarten te maken, kan u het inpakpapier in bepaalde vormen knippen: ovalen, driehoeken, vierkanten. Daarna kleeft u ze in mekaar in geometrische figuren of als een soort mandala. Teken langs de randen streepjes als een stiknaad of krulletjes en u hebt weeral handig gerecycleerd. Of u kan contourstickers kleven op stukjes inpakpapier en ze daarna uitknippen. Hebt u meteen een voorraadje leuke figuurtjes, die u niet meer hoeft in te kleuren. Ook stempelen en uitknippen kan op inpakpapier. Of u kan er figuurtjes uit ponsen die u dan bewaard voor later. Denk hier ook weer aan rode hartjes voor uw Valentijnskaarten, witte sneeuwvlokjes, bloemen in allerlei kleuren. En wat dacht u van veelkleurige bolletjes met een gewone perforator. Om later schudkaarten van te maken, als uitnodiging voor een (carnavals)feestje.

Lintjes, hangertjes

Sorteer ook de verzamelde lintjes. Ze kunnen dienen om strikjes van te maken die u daarna op uw kaartje kan kleven. Groene strikjes passen perfect bij een lentebloemenkaart, rode strikjes kan u ook weer gebruiken voor kaartjes voor Valentijn. Wit en zilver past het best bij kaartjes met sneeuwmannen en ijsschaatsen en andere winterse toestanden. Of voor een zilveren bruiloft of een jubileum. Ook hangertjes kan u gebruiken als bedeltjes, aangepast aan het thema van uw kaart. Gebruik ze ook om uw remake kaarten voor volgend jaar nog even een extra toets te geven.

Wanneer het minder koud wordt en het echt lente wordt, kan u al uw feestmateriaal netjes opbergen, zodanig dat u het volgend jaar terug kan gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…
Kerstkaarten - een populaire en geliefde traditieKerstkaarten - een populaire en geliefde traditieDe kerstkaart: elk jaar ontvangt het merendeel van ons in de decembermaand kerstkaarten van kennissen, vrienden en famil…
Kerstkaarten en decemberzegelsOngeveer 90 procent van de Nederlanders sturen kerstkaarten. Tegenwoordig wordt er ook steeds vaker gekozen voor de e-ca…
Zelf je kerstkaarten maken + tipsZelf je kerstkaarten maken + tipsWie vindt het nou niet leuk om nog een kaart te ontvangen met kerst? Tegenwoordig worden er veel minder brieven gestuurd…
Snel en makkelijk zelf originele kerstkaarten makenSnel en makkelijk zelf originele kerstkaarten makenIeder jaar verstuurt een gemiddeld gezin ruim tien kerstkaarten. Ook in 2012 is de verwachting dat er weer vele kerstwen…

Reageer op het artikel "Kerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feesten"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 27-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Kerstkaarten
Schrijf mee!