InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Hoe moet ik een radiator ontluchten?

Hoe moet ik een radiator ontluchten?

Het is erg belangrijk om jaarlijks uw radiatoren te ontluchten. Niets is namelijk zo vervelend als een radiator die vreemde geluiden maakt. Eén van de belangrijkste redenen dat een radiator vreemde geluiden maakt is dat er lucht in de leidingen en de radiatoren zit. Geen nood, u hoeft geen vakman te raadplegen om dit ongemak op te lossen. Volg gewoon de stappen in dit artikel en klaar is kees!

De voorbereiding

Bereikbaarheid

Voordat u met het ontluchten begint moet u ervoor zorgen dat alle radiatoren goed bereikbaar zijn. Ook de verwarmingsketel dient goed bereikbaar te zijn. Verschuif desnoods wat kasten, de bereikbaarheid is namelijk erg belangrijk.

Doeken

Hou een aantal oude doeken of vodden bij de hand. Wanneer u een radiator gaat ontluchten is het namelijk niet uit te sluiten dat er ook water bij mee zal komen.

Gereedschap

Hou het sleuteltje bij de hand dat geleverd werd met de radiatoren om ze te ontluchten. Meestal volstaat een standaard schroevendraaier om het kleine kraantje open te draaien.

De installatie

Voordat u begint draait u alle radiatorkranen open, wanneer u thermostatische kranen heeft dient u ze op de hoogste stand te zetten. Zet daarna de thermostaat op de hoogste stand voor enkele minuten, hierna zet je hem op de laagste stand. Hierna is het tijd om de installatie uit te zetten. Afhankelijk van welk soort ketel u heeft kan dit op verschillende manieren. Sommige ketels hebben een schakelaar of knop om hem uit te schakelen, bij anderen dient u de stekker uit het stopcontact te trekken. Wanneer dit gebeurt is wacht u nog een vijftal minuten voordat u verder gaat.

Van start

De juiste radiator

Nu de voorbereidingen getroffen zijn kunnen we van start gaan. U mag niet zomaar om het even bij elke radiator beginnen. De radiator die het eerst ontlucht dient te worden is diegene die het verst van de ketel staat én die op het laagste punt staat. Lucht zoekt namelijk altijd het hoogste punt en wanneer u bovenaan begint komt er geen eind aan. Werk alle radiatoren af van beneden naar boven.

Ontluchten
Nu we de juiste radiator gevonden hebben nemen we het doekje en platen we dit onder het ontluchtingskraantje. Vervolgens moet het kraantje voorzichtig opengedraaid worden met het sleuteltje of schroevendraaier. Zodra er een opening is zal de lucht ontsnappen, wanneer er water uitkomt mag het kraantje weer dicht. Herhaal deze handeling bij alle radiatoren, zoals reeds eerder gezegd van beneden naar boven.

Opnieuw starten

Ketel opstarten

Nu alle radiatoren ontlucht zijn is het tijd om de installatie weer in gebruik te nemen. Steek daarom de stekker van de ketel opnieuw in het stopcontact of schakel hem opnieuw in via de schakelaar.

Druk controleren

Doordat alle radiatoren ontlucht zijn dient de installatie gecontroleerd te worden. Het kan namelijk zijn dat er te weinig of juist teveel water aanwezig is in de installatie. Dit kan u zien op de drukmeter van de ketel, een rond 'klokje' met één wijzer. Deze wijzer dient normaal gesproken 1,5 tot 2,5 bar aan te geven. Wanneer er niet genoeg druk op de installatie zit kan u deze toevoegen door twee kraantjes open te draaien die op dezelfde leiding liggen. Om dit te doen is het echter aangeraden om uw handleiding zorgvuldig te lezen.

Installatie controleren

Als alle voorgaande puntjes in orde zijn zet dan de thermostaat weer aan, de kranen moeten open blijven. Controleer hierna of de kleine kraantjes om de lucht af te laten lekken, wanneer dat zo is zijn ze gewoon niet goed dicht gedraaid. Indien u nog steeds vreemde geluiden hoort zit er mogelijk nog lucht in de radiatoren. Probeer het dan opnieuw vanaf de eerste stap.

Andere problemen bij radiatoren

Waarom lekt mijn radiator?

Indien alle kraantje voor het ontluchten reeds goed zijn dichtgedraaid en er is nog steeds een radiator die lekt is er vast iets mis met de leidingen. In dat geval contacteert u best een erkend installateur of loodgieter. Ook wanneer de druk van de ketel na enkele dagen weer gedaald is kan er een lek zijn en dient u een professional te contacteren.

Waarom ruist mijn radiator?

In de meeste gevallen ruist een leiding of radiator omdat er een verstopping ontstaan is en er teveel druk op de leidingen staat. Ook in dit geval contacteert u best een erkend installateur of loodgieter.

Waarom tikt mijn radiator?

Een radiator die tikt is geheel normaal. Metaal krimpt of zet namelijk uit wanneer het afkoelt of verhit wordt, dit kan ervoor zorgen dat de leidingen of de radiator gaat tikken. Ook de beugels waarmee de leidingen of radiatoren vastzitten kunnen soms tikken. Soms kan het beter vastzetten van de leidingen of radiator reeds oplossing brengen. Wanneer dat niet zo is contacteert u best een erkend installateur of loodgieter.
Gerelateerde artikelen
Cv-ketel bijvullen en ontluchtenAls de waterdruk te laag is dan moet de cv-ketel worden bijgevuld. De juiste waterdruk is tussen één en twee bar. Een cv…
Centrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenCentrale Verwarming CV Ketel - Radiator ontluchten-bijvullenDe CV - Centrale Verwarming. De CV ketel en radiatoren controleren qua druk, water bijvullen, ontluchten (bij geluiden u…
Tips om CV-installatie bij te vullen tot de juiste waterdrukTips om CV-installatie bij te vullen tot de juiste waterdrukMet het tijdig bijvullen van water in uw CV-installatie voorkomt u storingen. Door af en toe de waterdruk van de CV-inst…
Tips bij problemen met je CV-installatieTips bij problemen met je CV-installatieStel je voor dat op kerstavond, bij strenge vorst en met een huis vol visite, de CV-ketel in storing gaat. Probeer er da…
Radiator verven: tips en trucsEen radiator verven kan een lastige klus zijn. Voor je er erg in hebt, heb je verf op de muur of de vloer zitten. Zo lan…

Reageer op het artikel "Hoe moet ik een radiator ontluchten?"

Reactie

Bente, 23-08-2011 14:53 #1
Handige handleiding. De volgende instructievideo's over ontluchten en bijvullen zijn ook erg duidelijk:
- http://www.gasned.nl/paginas/46-cv-ketel-ontluchten.html
- http://www.gasned.nl/paginas/45-cv-ketel-bijvullen.html

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 05-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!