InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Prunus soorten geschikt als groene haag

Prunus soorten geschikt als groene haag

Prunus soorten geschikt als groene haag Als tuinafscheiding is een groenblijvende haag mooi. Het geeft kleur aan de tuin in de winter, als veel planten afsterven, en vogels en andere dieren zullen er ook blij mee zijn. Een groenblijvende haag houdt ook goed wind tegen. Veel prunussoorten zullen je ook nog verblijden met een ( bescheiden) bloei. Behalve nu en dan snoeien heb je niet heel veel onderhoud aan Prunussen. Enkele mooie soorten zijn; Prunus lusitanica, Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ en Prunus laurocerasus ‘Etna’.
Als je een Prunus als groenblijvende haag wilt hebben, heb je keuze uit verschillende soorten. Ik beschrijf drie soorten, die allen bloeien met witte bloemen in het voorjaar of vroeg in de zomer. Na de bloei worden er bessen gevormd. De drie soorten zijn; Prunus lusitanica, Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ en Prunus laurocerasus ‘Etna’. De bladvorm, bladkleur, hoogte en breedte van de verschillende soorten verschillen van elkaar.

Prunus lusitanica

Prunus lusitanicaPrunus lusitanica
Prunus lusitanica wordt ook Portugese Laurierkers genoemd. Deze Prunussoort is redelijk winterhard en wintergroen. Prunus lusitanica kan mooi solitair in de border staan, maar is ook erg goed geschikt als haag. Prunus lusitanica heeft glanzend donkergroen blad, wat puntvormig en smal is. In mei en juni bloeit de heester met bloemtrossen van ongeveer 10 cm in een witte kleur. In september worden er bessen gevormd, die van groen naar rood naar paars/ zwart kleuren. Deze heester kan snoei goed verdragen. Het snoeien doe je na de bloei, het liefst op een dag dat er geen felle zon schijnt. Prunus lusitanica staat graag in de zon of halfschaduw en verdraagt allerlei grondsoorten, die wat vochtig zijn, maar wel waterdoorlatend. Zet de struik niet in erg harde wind, want dan treedt er schade op aan het blad. Voor meer informatie over deze heester zie mijn artikel Prunus lucitanica

Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’

Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’

Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ wordt ook Laurierkers genoemd. Het is een redelijk winterharde en groenblijvende struik, die goed tegen wind kan. Als je Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ als haag wilt gebruiken, moet je er rekening mee houden dat de struik behoorlijk breed en 4 meter hoogkan worden. Door twee maal per jaar te snoeien, kun je de breedte en hoogte een beetje in toom houden. Doe dit vlak na de bloei en nog een keer in september. Het blad van Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ is vrij groot en is glanzend en lichtgroen van kleur. In april en mei bloeit de struik met witte bloementrossen van ongeveer 20 cm lengte. Na de bloei vormt de struik zwarte bessen. Prunus laurocerasus ‘Rotundifolia’ kan op een plek in de volle zon of in halfschaduw staan. Iedere grond is goed voor deze struik, maar hij staat het liefst in voedselrijke en kalkhoudende grond.

Prunus laurocerasus ‘Etna’

Prunus laurocerasus ‘Etna’Prunus laurocerasus ‘Etna’
Prunus laurocerasus ‘Etna’ is een wintergroene en winterharde struik, die goed solitair in de border geplaatst kan worden, maar ook prima als groenblijvende haag gebruikt kan worden. Prunus laurocerasus ‘Etna’ wordt ongeveer 1,5 m hoog en wordt niet erg breed. Het blad van deze struik is donkergroen van kleur en glanzend. Jong nieuw blad heeft een mooie rode kleur. De struik bloeit in mei en juni met witte bloemen. Na de bloei worden er rode bessen gevormd, die later zwart van kleur worden. Prunus laurocerasus ‘Etna’ staat graag in de volle zon of in halfschaduw. De struik kan tegen alle grondsoorten, die waterdoorlatend zijn. Na de bloei kun je de struik snoeien, om er uiteindelijk een mooie egale heg van te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Prunus soorten geschikt als groene haag"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 12-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!