InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het geslacht Prunus is heel omvangrijk

Het geslacht Prunus is heel omvangrijk

Het geslacht Prunus is heel omvangrijk Het geslacht Prunus is bijzonder omvangrijk, het omvat sierbomen die hun blad verliezen, fruitbomen, vaste planten en heesters. In het voorjaar dragen de sierprunussen prachtige roze, witte en soms rode bloesem. De Prunus subhirtella Autumnalis bloeit tussen november en april en stopt even met bloeien als het vriest.

Prunus laurocerasus

Ook wel laurierkers genoemd, het is een sterke groenblijvende struik. Je hebt veel variëteiten, bijvoorbeeld de Prunus laurocerasus Etna, deze kan twee meter hoog worden, bloeitijd in mei. De laurierkers houdt van halfschaduw en van schaduw. In principe hoeft je de laurierkers niet te snoeien, tenzij je vindt dat deze te groot wordt. Kies dan het einde van het voorjaar of het begin van de zomer als snoeimoment. Let op, de laurierkers is giftig!

Prunus cisterna

Deze prunus wordt ook wel kerspruim genoemd. De roze bloemen zie je eind maart, begin april verschijnen. De kerspruim kan wel vijf meter hoog worden, is geschikt om in de tuin te zetten maar ook als haagplant.

Prunus triloba

Wordt ook wel amandelboompje genoemd. De hoogte: ongeveer anderhalve meter. De bloeiperiode is maart, april. Direct na de bloei moet je de bloeischeuten wegsnijden, ze maken dan weer scheuten voor het volgende jaar. De Prunus triloba is winterhard.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Prunus padus

Wordt ook wel Europese vogelkers genoemd. Deze boom kan vijf tot twaalf meter hoog worden. Doet het goed op een schaduwrijke plek. Een probleem wat je bij de Prunus padus kan tegenkomen is wortelopslag. Prachtige witte bloesem in april, mei.

Prunus subhirtella

Wordt ook wel voorjaarskers genoemd en kan een hoogte bereiken van vijf meter. Je kunt de voorjaarskers als struik en als boom tegenkomen. De Prunus subhirtella Autumnalis heeft witte bloemen van november tot april, de Prunus subhirtella Rosea bloeit ook tijdens deze maanden maar draagt lichtroze bloemen. Wanneer het vriest stopt de prunus even met bloeien, na een periode van vorst zie je weer nieuwe bloemknoppen verschijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikimediaImages, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Prunus
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Het geslacht Prunus is heel omvangrijk"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 26-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!