InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wanneer kiezen voor gazon zaaien of grasmatten aanleggen?

Wanneer kiezen voor gazon zaaien of grasmatten aanleggen?

Wanneer kiezen voor gazon zaaien of grasmatten aanleggen? Kiezen we voor de aanleg van een gazontapijt, dan is het tussen begin april en eind mei ongetwijfeld de meest geschikte periode om deze karwei uit te voeren. Beschikken we over te weinig tijd, dan kunnen we dit uitstellen tot september. Bij de aanleg ervan hebben we de keuze tussen het zaaien van ons tuingras of het leggen van grasmatten. Hoe maken we de beste keuze, en hoe gaan we tewerk bij de aanleg van graszoden? Vragen deze grasmatten een andere verzorging en onderhoud dan gezaaid gras?

Graszoden direct gebruiken

Het gebruik van grasmatten biedt ons heel wat voordelen. Zijn ze volgens de regels van de kunst aangelegd, dan kunnen we ze ook direct gebruiken en mogen we er zelfs onmiddellijk op lopen. Bij grasmatten moeten we niettemin de eerste weken intensief gebruik ten allen koste vermijden. De graszoden hebben immers voldoende tijd nodig om sterke wortels én een dichte grasmat te vormen.

Onkruid krijgt geen kans

Graszoden bieden ons nog een belangrijk voordeel. Met de aanleg van graszoden verkijgen we een erg gelijkmatige verdeling van het gras, waardoor we een erg dichte grasmat kunnen realiseren. Zo krijgt onkruid geen kans. De aanleg van graszoden betekent een grotere investering. Of die opwegen tegen de voordelen ervan, is uiteraard iets dat we vooraf zélf moeten afwegen.

Zaaien vraagt méér geduld

Zaaien van ons tuingras vraagt méér geduld. Hier duurt het gemiddeld zo'n drietal weken voor we van zijn fleurig groene kleur kunnen genieten. Voor we er mogen op lopen, zijn we al direct zes weken later. Bij het zaaien van gazon, ontstaat er al vlug een ongelijkmatige verdeling van het gras, hetgeen uiteraard veel minder esthetisch is.

Intensief gebruik of siergazon?

We moeten ons vooraf ook een duidelijk beeld vormen voor wat ons gazontapijt zal worden gebruikt. Zal het intensief door kinderen worden gebruikt als ravotterrein, of wordt het hoofdzakelijk een siergazon?

Bperkt aantal grassoorten

Hou er zéker rekening mee dat we met graszoden de keuze hebben uit slechts enkele grassoorten. Zo is het niet zo gemakkelijk om ons toekomstig gazontapijt aan onze behoeften aan te passen. Met gazonzaad beschikken we over een grotere keuze . We beschikken hier immers over siergazon, speelgazon en over speciale grassoorten voor zowel schaduwrijke als droge plekken in de tuin .

Verschillende soorten gazonzaad

Iedere gazonsoort heeft uiteraard zijn specifieke eigenschappen.
  • Speelgazon: Dit is s ongetwijfeld de meest gekozen grassoort. Het heeft immers een grote weerqtand tegen intensief gebruik én een hoge sierwaarde.
  • Sportgazon: Dit soort gazon is bestand tegen intensief gebruik. Sportgazon is vooral geschikt voor de aanleg van sportvelden en speelterreinen.
  • Siergazon: Gaan we voor een fleurig en diepgroene grasmat, dan kiezen we voor siergazon. Deze gazonsoort vraagt wél een regelmatig en aangepast onderhoud, en mag zo weinig mogelijk betreden worden.

Struisgras voor de aanleg van graszoden

Struisgras is veruit de meest gebruikte gazonsoort voor graszoden. Dit soort gras is van nature erg stevig, en groeit ook probleemloos in zure bodems, dus in bodems met een lage ph- waarde. Struisgras geeft ook een hoge dichtheidsgraad, en is uitstekend bestand tegen zon en langdurige droogte. Zo blijven deze graszoden langer groen dan de meeste andere variëteiten. Struisgras wordt dan ook vooral gebruikt als siergazon.

Engels raaigras voor iuntensief gebruik

Engels raaigras komt van nature ook in Nederland voor, en is een ongetwijfeld één van de sterkste grassoorten. Het is bestand tegen het meest intense gebruik, en kan ook erg goed droogte verdragen. Daardoor blijft dit gras intens groen, zelfs tijdens de warmste en droogste zomers. Engels raaigras is winterhard, maar meer vatbaar tegen allerlei ziektes als kroonroest en voetrot. Het is ook minder goed bestand tegen vocht. Raaigras wordt vaak gebruikt bij de aanleg van sport- en speelterreinen.

Veldbeemgras gevoelig voor allerlei grasziekten

Veldbeemgras kan gebruikt worden voor de aanleg van elk type grasveld. Het is winterhard, bestand tegen veelvuldig en intensief gebruik én tegen droge perioden. Veldbeemgras is wél erg gevoelig voor de bladvlekkenziekte, meeldauw en strepen- en vlekkenroest. Het wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de aanleg van ravotterreinen en sportvelden.

Roodzwenkgras voor arme zandgronden

Roodzwenkgras groeit zowel op arme en zanderige gronden als op kleigronden. Het is een robuuste grassoort en zéker niet geschikt is om te combineren met struisgras. Roodzwenkgras zal uiteindelijk het struisgras verdringen, hetgeen de kwaliteit van onze grasmat zeker niet ten goede komt. Roodzwenkgras is wél geschikt voor schaduwrijke plaatsen en wordt veruit het meest gebruikt bij de aanleg van siergazon.

Aangepaste ondergrond

Een aangepaste ondergrond is noodzakelijk voor een gezonde en egale grasmat. We spitten het oude gazon onder of verwijderen het. Bij de aanleg maken we de ondergrond goed los en luchtig, en verwijderen alle stenen en onkruid. We mengen voor de aanleg een aangepaste grondverbeteraar of compost door de bodem. Zure grond extra bekalken. Voor het aanleggen van onze graszoden, de grond zo goed mogelijk egaliseren

Graszoden uitrollen met rechte kant

Eens de bodem in prima conditie rollen we de graszoden, bij voorkeur met hun rechte kant. Daarbij zorgen we er voor dat de zoden goed strak tegen elkaar liggen. De naden goed aangedrukken, zodat zich ook hier de wortels goed kunnen vasthechten. Om uitdroging te voorkomen, brengen we aan de randen van ons gazon extra portgrond aan.

Graszoden mogen in geen geval uitdrogen

Na het leggen van de graszoden, drukken we deze goed tegen de ondergrond, en zorgen we er voor dat deze ondergrond steeds goed nat blijt. Bij droog weer driemaal per dag de gazon spoeien, tot de zoden zich goed vastgeworteld hebben. Met dit besproeien zeker niet wachten tot de zon is verdwenen. De graszoden mogen immers in geen geval uitdrogen.

Gras nooit langer dan zes centimeter

Na een periode van gemiddeld zes weken zijn de graszoden voldoende vastgegroeid, en kunnen we ons gras een eerste keer maaien. De lengte van het gras hangt hoofdzakelijk af van het soort gras dat we gebruikten. We laten het gras nooit langer worden dan zes centimeter. Siergras wordt gemaaid tot op zo'n drie centimeter, speelgazon tot maximum vier centimeter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer graszaad zaaien?Wanneer graszaad zaaien?Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting…
Zelf graszoden leggen, snel en goedkoopZelf graszoden leggen, snel en goedkoopGraszoden leggen is een voorjaarsklus. Wil je een mooi strak en groen gazon, dan zijn grasmatten een uitkomst. Je kunt v…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?Wanneer en hoe leg je een nieuw gazon aan?Een gazon aanleggen is niet bijzonder moeilijk, maar het is ook geen kinderspel. Je moet rekening houden met een aantal…
Gazon aanleggenHet aanleggen van een grasveld is helemaal niet moeilijk maar wel arbeidsintensief. In een aantal stappen wordt uitgeleg…

Reageer op het artikel "Wanneer kiezen voor gazon zaaien of grasmatten aanleggen?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 04-04-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Siertuin
Schrijf mee!