InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aanschaf van een partytent

Aanschaf van een partytent

Aanschaf van een partytent Een goedkope manier om uw tuin te voorzien een windstil, beschut en droog plekje, kan de aanschaf van een partytent zijn. Deze tuinaccessoires zijn te verkrijgen in verschillende soort, maten en prijsklassen. Om uiteindelijk tevreden van uw tuin te kunnen genieten, moet u bij de aanschaf met een aantal zaken rekening houden. Denk aan de afmeting en de vorm, het materiaal en de constructie. Bent u op zoek naar een decoratieve manier om schaduw te creëren in uw tuin? Dan is een partytent misschien wel iets voor u. Zoals de naam al doet vermoeden worden partytenten ook vaak gebruikt voor feesten en partijen. Een partytent is zowel functioneel als decoratief. Een partytent kan gebruikt worden om een terras op een decoratieve manier af te schermen. Op de camping biedt een partytent beschutting tegen de zon.

De afmeting en vorm van de partytent

Over het algemeen zijn partytenten vierkant of rechthoekig van vorm. De grootte varieert van 3x3 meter tot wel 20x8 meter en groter. De meest eenvoudige vorm is een vierkant dak, rustend op 4 poten, zonder zijwanden. Deze zijn te koop bij bekende doe-het-zelfwinkels. Bij aanschaf van een dergelijk exemplaar moet u zich er wel van bewust zijn dat een zo'n partytent beperkt toepasbaar is. Bij een beetje wind or regen zult u hem moeten afbreken. Ook de levensduur is beperkt.

Heeft u wat meer te besteden dan kunt u beter kiezen voor een meer degelijke uitvoering met één of meer zijwanden, al dan niet voorzien van ramen.

Materiaal

Het doek van een partytent moet gemaakt zijn van waterdicht materiaal. Een materiaal wat veel gebruikt wordt is PU coated polyester. Dit doek wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor tenten. De kwaliteit van dit materiaal wordt uitgedrukt in gewicht per vierkante meter. Hoe groter dit gewicht, hoe steviger en degelijker het materiaal is. De kwaliteit die voor partytenten gebruikt wordt, varieert van 190 gram tot 550 gram. Het is mogelijk dat voor het dak een zwaardere kwaliteit doek gebruikt wordt dan voor de randen. Verder is het belangrijk om te letten op de naden. Deze moeten taped sealed zijn, net als bij kampeertenten.

Constructie

Degelijk partytenten worden gebouwd op een frame van stalen buizen met een doorsnee van 25, 30 of 38 mm. Meestal zijn de buizen voorzien van een coating om de verwering tegen te gaan. Een aandachtspunt bij de aanschaf is het feit of de buizen uit één stuk zijn. Voordeel is dat het veel steviger wordt, maar een nadeel is dat de opslag van de tent bijvoorbeeld in de winter meer ruimte vergt. Een tussenoplossing kan zijn als de buizen door middel van vleugelmoeren extra geborgd zijn.

Om het regenwater makkelijk te laten weglopen, moet het doek voorzien zijn van anti-poelvorming ringetjes aan elke zijkant. Een andere constructie om te voorkomen dat er water op het dak blijft staan, is te kiezen voor een dak met een hellingshoek (bijvoorbeeld 120 graden).

Extra versteviging kan worden verkregen door een partytent te kopen wat voorzien is van een grondframe. Hiermee worden de zijwanden aan de onderkant ook aan een frame bevestigd. Om tocht en opspattende modder te voorkomen kunnen de zijwanden voorzien zijn van tochtflappen (meestal 25 centimeter lang).

Overige informatie

Professionele partytenten moeten van een brandwerende coating voorzien zijn. Houd er rekening mee dat voor het opzetten van een partytent, zeker bij een groter exemplaar, meerdere mensen nodig zijn.
© 2011 - 2019 Hmneverl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aanschaf van een partytent"

Infoteur: Hmneverl
Laatste update: 05-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!