InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je gras verticuteren

Je gras verticuteren

Je gras verticuteren Om lang van een mooie gladde en groene gazon te kunnen genieten, zal je af en toe eens moeten verticuteren. Door te verticuteren verwijder je de viltlaag tussen het gras. Hierdoor verlucht je de bodem en kan het beter water en meststoffen opnemen.

Waarom verticuteren

Bladeren en plantenafval op het gazon, zorgen ervoor dat de gazon vochtig en zuur blijft. Ook op schaduwrijke plaatsen is het gazon vochtiger. Een te zure grond geeft vilt en mos de mogelijkheid zich goed te ontwikkelen. Eénmaal mos goed gedijt, zal het de gazon verstikken en het gras verdringen. Er zijn maar twee mogelijkheden om dat er voorkomen:

  1. Bij het zetten van een nieuwbouwwoning is de bodem meestal zeer compact en arm aan voedingsstoffen geworden. Voordat je een gazon aanlegt, dien je de bodem te voorzien van een humuslaag van ongeveer 10 cm. De luchtige structuur en de nutriënten in de humus houden het gazon gezond. Een goede opvolging van het gazon direct na het inzaaien is eveneens vereist. Het eerste jaar regelmatig maaien (maar niet te kort) zodat de gazon mooi dichtgroeit en mos geen kans maakt. Regelmatig onkruid uit het gazon halen en zorgen dat klaver geen kans krijgt. Op schaduwrijke plaatsen kan u best schaduwgazon zaaien of een border maken.
  2. Begint mos zich te manifesteren in het gazon, dan dienen we te verticuteren. Door te verticuteren wordt mos uit het gazon gehaald, wordt de bodem opnieuw luchtig en wordt de drainage van het water bevorderd.

De viltlaag

Vanaf het tweede jaar na het inzaaien van het gras, zal je een viltlaag kunnen zien tussen het gras. Het is een laagje van gedroogd gras, mos, klein onkruid en organisch afval. Een dunne viltlaag is goed voor je gazon. Na verloop van tijd wordt het echter te dik en zorgt het ervoor dat de bodem als het ware verstikt. Vocht kan niet meer verdampen en regen geraakt er al evenmin door. Hetzelfde geldt voor zuurstof en voedingsstoffen. Door te verticuteren verwijder je ook het mos. Het is aan te raden om slechts eenmaal per jaar te verticuteren. Elke keer je verticuteerd krijgt mos en onkruid immers een kans zich tussen het gras te nestellen.

Onkruid en mos

Je kan ofwel verticuteren in het voorjaar, wanneer het gras opnieuw is gestart met groeien, of in het najaar, wanneer de temperatuur niet te hoog is en het gras zich nog kan herstellen. In het najaar heb je het voordeel dat het onkruid niet onmiddellijk de plaats zal innemen van het gras. Verticuteren verwijderd dus niet alleen mos en onkruid, het geeft het ook kans om zich terug te ontwikkelen. Daarom dien je naast het verticuteren ook regelmatig te mesten, te beregenen en te maaien om het gazon gezond en onkruidvrij te houden.

De verticuteermachine

Dit is een toestel die er op het eerste zicht uitziet als een grasmaaier. Onderaan is het voorzien van messen en tanden die de bodem kunnen loswerken en beluchten door de bodem te perforeren. Alvorens dit toestel te gebruiken dien je eerst de gazon te maaien zodat het gras voldoende kort staat. Met de verticuteerder dien je tweemaal over de gazon te gaan, de tweede maal in tegenovergestelde richting. De verticuteerder laat de viltlaag bovenop de gazon achter. Deze kan je ofwel opharken of je kan deze met de grasmaaier wegmaaien.

Een handverticuteerder
Dit is een soort hark die voorzien is van messen. Dit is enkel geschikt voor kleine grasperkjes, anders zal de fysieke inspanning te groot worden. Deze harken zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan een machine, hetgeen een belangrijk argument is voor een klus die slechts een keer per jaar dient uitgevoerd te worden.

Elektrisch verticuteren
Een verticuteermachine met een elektromotor is een goed alternatief op het gebied van prijs en kwaliteit. Als je zelf de diepte van de messen kan instellen, kies dan voor 1 cm. Bij deze toestellen dien je wel een voldoende lange stroomkabel te voorzien en goed opletten dat deze niet tussen de messen beland. Voor huishoudelijk gebruik is dit het beste alternatief kwa prijs/kwaliteit. Het is niet dat je de verticuteermachine zo dikwijls moet gebruiken.

Het goedkoopste elektrische model vindt u bij het merk Wolf-Garten met ongeveer 130 euro. Wil u een prijsklasse hoger dan dient u bij Gardena te zijn. De goedkoopste machine kost er 165 euro maar heeft wel een 1000 Watt motor.

Een verticuteermachine op benzine
Als het budget groter is en u gebruikt een verticuteermachine op professioneel vlak, blijft een toestel met een benzinemotor de beste keuze. Ze vergen dan ook wel iets meer onderhoud, maar zijn zeer sterk. Het kan interessant zijn om een verticuteermachine te delen met de rest van de familie of de straat of wijk waar je woont. Je kan dan de aankoopprijs dan delen. Het is ook mogelijk om een toestel voor een dag te huren, hetgeen vaak al erg goedkoop kan. Omdat verticuteren vaak maar enkele uren in beslag neemt, kan je ook de huur delen met de buurman om zo de prijs gedeeltelijk te drukken.

De goedkoopste machine komt op ongeveer 200 euro en vindt u terug bij Einhell BG. De machines zijn geschikt voor oppervlaktes tot 1000 meter en heeft eveneens een opvangbak van 45 l.

Holle en volle messen
Je hebt zowel bij de elektrische als bij de toestellen op benzine, machines met holle messen en met massieve messen. De holle messen verwijderen aardklompjes en smijten deze op het gazon. De volle messen perforeren de bodem, zonder dat er aarde wordt weggeschept. Het is best te kiezen voor een toestel met holle messen, daar deze de bodem beter verluchten.

Enkele tips

Zorg dat de gazon in goede conditie is. Dit wil zeggen dat deze reeds of nog voldoende moet groeien en niet is uitgedroogd. Sproei de gazon grondig alvorens te verticuteren, zodat de bodem niet uitgedroogd is. De messen zullen ook beter hun werk kunnen doen. Als de gazon na het verticuteren erg dun staat, is het misschien aan te raden om zaad te strooien na de behandeling. Het afval, dat veel mos en onkruid bevat kan je best niet composteren. Als je later de compost over de gazon of de planten strooit, zal je als het ware mos en onkruid zaaien. Kalk is het beste middel om vilt te voorkomen, omdat het de activiteit van de micro-organismen in de bodem stimuleert. Indien u verticuteert hoeft u de messen niet te diep in te stellen. Het is voldoende als u vilt en mos kan losmaken. Daarna haalt u het van de gazon met een bladkrabber.

Naverzorging

Na het verticuteren zal je gazon enkele weken nodig hebben om te recupereren. Tot dan zal het gras blijkbaar wat dunner staan. Let er in die periode op dat het onkruid niet de kans grijpt om zicht te manifesteren. Zorg zeker dat alle vilt van het grasveld verwijderd is zodat het zich niet terug in de gazon gaat nestellen. Kale plekken kan je opnieuw inzaaien. Het is ook de ideale moment om je zelfgemaakte compost over de gazon de verdelen.
© 2009 - 2014 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Koop Facebooklikes nu!, Koop Twitterfollowers en Koop Youtube Views.
Gerelateerde artikelen
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Verticuteermachine: kopen of huren?Verticuteermachine: kopen of huren?Een verticuteermachine is eigenlijk onmisbaar voor iedere tuineigenaar die in het bezit is van een gazon. Maar moet u ee…
Gazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Een gazon verticuterenEen mooie grasmat is de wens van veel tuinliefhebbers maar die vergt nu eenmaal onderhoud. Naast regelmatig maaien in he…

Reageer op het artikel "Je gras verticuteren"

Reacties

Louis Donders, 02-04-2012 14:24 #8
Als ik mijn gazon met een oplossing van ijzersulfaat heb bewerkt, wanneer kan ik dan
mijn gazon gaan verticuteren?

Willem, 18-09-2011 10:10 #7
Wat is de beste tijd om mijn gazon te verticuteren, in het najaar of in het voorjaar?

Wya Gaster, 07-10-2010 10:23 #6
Ik heb in augustus onkruid verdelger gebruikt en half september koemest korrels en kalk gestrooid over mijn gazon. Het gras ziet er mooi uit, groeit snel, Ligt voor groot gedeelte in de schaduw. Ik maai het om de 5 dagen, niet te kort. Ik zie nog geen mos, moet ik het eind october of in november verticuleren.? Was het misschien beter geweest later koemest en kalk te strooien.?

Martien Te Baerts, 27-09-2010 14:33 #5
Mag ik begin / eind oktober mijn gazon nog verticuteren in afwachting van kalk, te strooien eind november?
Er zit nu op veel plaatsen al een dikke laag mos tussen het gras.

Jan van Heugten, 15-08-2010 16:59 #4
Tot wanneer kan ik mijn gazon verticuteren en daarna weer bijzaaien?

Tom, 28-03-2010 21:31 #3
Kun je aangeven wat de beste tijd is om te verticuteren. En hoe diep moet je verticuteren. Tot net iets in de grond of lichter? Kalk… en straks kunstmest of championnenmest in het voorjaar, wat adviseer jij. Het betreft een redelijk groot gazon.

Raphaella (infoteur), 14-03-2010 15:25 #2
Nee, zeker niet. Als je nu al moet verticuteren is er iets mis met je gazon. Een viltlaag is een zeer dun laagje groen tussen de grassprieten. De viltlaag kan zelfs in het eerste jaar al ontstaan. Dat heb je vooral op de vochtige en schaduwrijke plaatsen in het gazon. Dat kan in het principe geen kwaad. Maar je moet oppassen dat de viltlaag niet uitgroeit tot een dikke moslaag. Eenmaal een dikke moslaag, dien je wel te verticuteren. Je zou een mooie volle gazon moeten verkrijgen door je gras regelmatig te mesten en af te maaien. Dan krijgt mos geen kans meer.

F. A. Sanders, 13-03-2010 21:45 #1
Wat wordt bedoeld met: vanaf het tweede jaar? Ik heb in 2009 mijn gazon ingezaaid. Moet ik dit nu in dit voorjaar verticuteren?

Infoteur: Raphaella
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 8
Schrijf mee!