InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gras verticuteren, hoe en wanneer?

Gras verticuteren, hoe en wanneer?

Gras verticuteren, hoe en wanneer? Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te verticuteren wordt het gazon weer mooi, alle mos wordt verwijderd. Zaai wel graszaad op de kale plekken die na het verticuteren zijn ontstaan. Om te voorkomen dat er weer mos groeit, kun je zorgen voor meer zonlicht op het gazon. Ook zijn het testen te koop om de pH-waarde van de bodem te testen.

Waarom gras verticuteren?

In het gazon groeit langzaam mos. Waar mos groeit, komt geen gras meer uit de grond. Mos breidt zich vrij snel uit over de bodem. Door gras te verticuteren wordt mos verwijderd en krijgt het niet de kans om zich verder uit te breiden in het gazon. De optimale omstandigheden om gras te verticuteren zijn een vlakke ondergrond, een licht vochtige dag en het juiste jaargetijde. Gras verticuteren kan het beste in de maanden april of mei en in de maanden september of oktober.

Materialen die je nodig hebt

Gras verticuteren doe je met bepaalde gereedschappen. Om alle mos uit het gazon te verwijderen heb je minimaal de volgende gereedschappen nodig:
  • een verticuteermachine
  • een bladhark
  • een kruiwagen of een emmer
  • mestkorrels voor het gazon
  • graszaad
  • een snoeischaar

Met deze gereedschappen kun je het mos verwijderen, het gazon repareren en meer licht creëren in de tuin.

Verticuteermachine huren of kopen?

Een verticuteermachine kun je zelf aanschaffen. De goedkoopste verticuteermachine heeft een aanschafprijs van een kleine honderd euro. De machine heeft de grootte van een grasmaaier. Wil je er niet een kopen dan is huren ook een optie. De huurprijs van een verticuteermachine ligt rond de dertig euro per dag. De aanschaf- en huurprijzen zijn afhankelijk van het type verticuteermachine. Een elektrisch aangedreven machine is vaak goedkoper dan een verticuteermachine die op benzine loopt.

pH-waarde gras bepalen

De normale pH-waarde van de bodem ligt tussen 6,5 en 7,4. Er zijn testen te koop waarmee je de pH-waarde van het gazon kunt testen. Als je een zure bodem hebt dan kun je de pH-waarde herstellen door kalk op de bodem aan te brengen. Ook helpt het om takken die het zonlicht wegnemen te snoeien. Naast het bekalken van het gazon en het zorgen voor meer zonlicht moet de vochthuishouding ook op orde zijn. Als het gazon vrij vochtig is dan helpt het om drainage aan te leggen.

Gras verticuteren

Met een verticuteermachine kun je het gras verticuteren. Als je een kleiner gazon hebt dat vrij vlak is kun je een elektrische verticuteermachine gebruiken. Voor grotere oppervlakten en gazons met meer oneffenheden zijn de benzine verticuteermachines meer geschikt.

De eerste stap is het bevochtigen van het gazon. Maak het gazon een klein beetje vochtig en maai dan het gras. Op die manier zorg je er voor dat het gras sneller kan herstellen. Door het maaien van het gras kan het mos gemakkelijker worden verwijderd. Stel daarna de verticuteermachine goed af. De juiste afstelling is wanneer de messen ongeveer 1 centimeter diep in de bodem steken. Het verticuteren doe je in banen in de lengte en daarna in de breedte.

Gazon herstellen

Na het verticuteren kun je met de bladhark al het losgetrokken mos uit het gazon harken. De kale plekken die nu zichtbaar worden kun je bemesten en bijzaaien met graszaad. Let op de plekken waar veel mos zat, schijnt er wel zonlicht op? Misschien is het mogelijk om enkele takken te snoeien zodat er meer zonlicht op het gazon schijnt. Mos kan namelijk niet goed tegen zonlicht.
Gerelateerde artikelen
Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?In maart begint het gras langzaam aan weer te groeien. Het is tijd om er weer eens aandacht aan te besteden. De eerste m…
Een gazon verticuterenEen gazon verticuterenEen mooie grasmat is de wens van veel tuinliefhebbers maar die vergt nu eenmaal onderhoud. Naast regelmatig maaien in he…
Verticuteermachine: kopen of huren?Verticuteermachine: kopen of huren?Een verticuteermachine is eigenlijk onmisbaar voor iedere tuineigenaar die in het bezit is van een gazon. Maar moet u ee…
Groen gazon zonder mosGroen gazon zonder mosIedereen wil natuurlijk graag een groen gazon. Soms is je gras echter zo verwaarloosd, dat je het gevoel krijgt dat je j…
Je gras verticuterenJe gras verticuterenOm lang van een mooie gladde en groene gazon te kunnen genieten, zal je af en toe eens moeten verticuteren. Door te vert…

Reageer op het artikel "Gras verticuteren, hoe en wanneer?"

Reacties

Remon, 12-04-2017 12:37 #5
Hallo,
ik zou graag willen weten moet je het verticuteren met droog weer doen of beetje nat? e.t.c.

Tom, 24-12-2016 11:34 #4
Ik zou graag in januari in midden Frankrijk een gazon gaan verticuteren maar begrijp dat het beter is om dat later te doen. Wat zijn zo de risico's of nadelen van verticuteren in januari?

Vincent Weerkamp, 21-09-2016 12:27 #3
Ik ben nu bezig met het verticuteren van mijn gazon. Wat kan ik daarna het beste doen?

Netty van Lent, 18-04-2016 20:11 #2
Heb het gazon waar veel mos momenteel inzat vandaag geverticuteerd en nu is mijn vraag, kan ik het nu bewerken met meststof+kalk want hoor zoveel verhalen dat dit niet tegelijk kan.
En op Internet lees ik soms dat het wel mogelijk is en hoop dat u mij hier over iets meer kan vertellen.
Vriendelijke groet Netty van Lent

Linda, 07-04-2015 11:47 #1
Ik ben er bij toeval achter gekomen dat het heel gemakkelijk is om mos in het gras te verwijderen.
Niet vertikuteren of harken enz. Gewoon bemeste tuinaarde strooien op het hele gras. en na 2 weken de mos plaatsen nog een keer.
We hebben veel kippen en die lopen nog wel eens uit de rennen.
Ze gaan dood van kunstmest dus ik strooide bemeste tuinaarde op het gras. kost geen energie en ook spotgoedkoop. Waar veel mos zit een keer vaker strooien, verder hoef je niets te doen.
we hebben voor het eerst sinds jaren een supergazon. We strooien het 3 keer per jaar.

gr linda.

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 19-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 5
Schrijf mee!