InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping in de tuin

Prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping in de tuin

Prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping in de tuin Buiten leven of Outdoor Living is steeds meer in trek. Als het weer het maar enigszins toelaat ontstaat de behoefte om het leven naar buiten te verplaatsen. Steeds vaker verschijnen er in tuinen dan ook heerlijke buiten leef plekken. Denk hierbij aan een prieel, loungehoek, tuinpaviljoen of een overkapping. Deze buiten-leef-plekken variëren van eenvoudige overkappingen met een tuinset tot luxe veranda's met prachtige lounge-sets. Er zijn dan ook veel mogelijkheden om een overdekt terras te maken.

Buiten leven of Outdoor Living

Outdoor Living of buiten leven is momenteel helemaal in. Een tuin is allang niet meer alleen maar een buitenruimte met een gazon, een boom, struiken en bloemen. Veel tuinbezitters hebben de behoefte om buiten een extra leef plek te maken. Een leef plek waar het al snel goed toeven is. Overdekt en het liefst ook zoveel mogelijk uit de wind, zodat er al snel buiten gezeten kan worden. De markt speelt hier op in door kant-en-klare overkappingen aan te bieden. Maar een doe-het-zelver kan ook zijn eigen creativiteit aanboren en met de aangeboden producten van bekende houtleveranciers binnen korte tijd een tuinkamer naar eigen ontwerp in elkaar zetten.

Prieel in de tuin

Wat is een Prieel?

Welke naam we de buitenplek ook geven het doel is hetzelfde: een lekkere relaxplek waar het bij een beetje mooi weer al goed toeven is. Het woord prieel doet toch al snel denken aan mooie oude buitenhuizen, waar achter in de tuin een romantisch prieel staat. Deze prieeltjes waren over het algemeen gemaakt van hout. Tegenwoordig zijn er moderne uitvoeringen in de vorm van glazen prieeltjes, met een groen gecoat aluminium frame, te koop.

Open of gesloten prieel

Een prieel is van oorsprong een open overdekte ruimte, waar men heerlijk in de schaduw kon zitten of schuilen voor de regen. Door een gesloten prieel te plaatsen biedt het al heel vroeg in het voorjaar een heerlijke plek om te zitten. Een bijkomend voordeel van een gesloten prieel van glas is, dat het ook dienst kan doen als kas. Het is dan, naast een heerlijke zit plek, opeens ook een ideale plek om plantjes voor te zaaien. En in de zomer kunnen er planten in gekweekt worden die het in ons klimaat buiten minder goed doen. Denk dan bijvoorbeeld aan tomaat, aubergine of paprikaplanten.

Loungehoek als verlengstuk van de woonkamer

Wat is een loungehoek?

Een zithoek in de tuin zal al snel een loungehoek genoemd worden, indien er sprake is van een buitenplek waar een lounge set staat. De lounge set maakt de laatste jaren een snelle opmars en vormt in veel tuinen eigenlijk het middelpunt van de tuin. De plek in de tuin waar het allemaal om draait. Deze populaire sets bestaan uit gemakkelijke stoelen, banken en tafels van onslijtbaar en weerbestendige kunststof. Ook de kussens zijn voorzien van een speciale bekleding (all-weatherstof) waardoor ze gewoon buiten kan blijven liggen. Eventueel gewone kussens inspuiten met een waterproof-spray is ook een mogelijkheid.

Snelle low-budget loungehoek van pallets

Met weinig geld en inspanning kan je ook een loungehoek van oude gebruikte pallets maken. Pallets kan je misschien gratis ergens afhalen. Zoek op Marktplaats of ga langs bij een hovenier of bouwbedrijf in de buurt. Een pallet heeft geen standaard afmeting, dus het is wel handig als je van te voren weet welke maten je eventueel kan gebruiken. De afmeting is ook afhankelijk van de kussens die je op de pallets gaat neer leggen. Voor het bekleden van de kussens kan je een all-weatherstof gebruiken die tegen weer en wind kan. Voor kussens en verdere aankleding van deze low-budget loungehoek kan je ook gaan snuffelen bij de kringloopwinkel of tweedehandswinkel.

Wat is een tuinpaviljoen?

Bij een paviljoen denken we in eerste instantie aan een tijdelijk opgezette ruimte voor feesten en partijen. Een echt tuinpaviljoen heeft weliswaar dezelfde uitstraling, maar is gemaakt van veel degelijker materiaal en heeft een uitstraling van een luxere buitenplek. Denk hierbij aan tuinhuisjes met een grote aangebouwde veranda. Meestal heeft een dergelijk paviljoen een prachtige zithoek én een mooie buitenkeuken. Een paviljoen heeft ook vaak een flexibele wandafsluiting. Meestal is dit gemaakt van doek, maar ook schuifbare panelen is mogelijk. Doordat een of meerdere wanden open en dicht kunnen, kan je naar keuze in de zon, in de schaduw en/of uit de wind zitten in het paviljoen.

Overkapping of veranda voor beschut buiten zitten

Een overkapping als buitenplek doet denken aan een eenvoudig overdekt terras. Dat kan, maar hoeft niet. Overkappingen zijn vaak zelf eenvoudig te maken, maar worden ook kant-en-klaar aangeboden. Van hout, maar ook van kunststof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrasoverkapping of veranda, wat kost het?Terrasoverkappingen en veranda’s zijn nagenoeg hetzelfde. Toch zijn er kleine verschillen. Er kunnen diverse materialen…
Het bouwen van een prieelHet bouwen van een prieelHet bouwen van een prieel in de tuin hoeft niet heel erg duur te zijn. U kunt er voor kiezen om er zelf een te bouwen. D…
Veranda: Bouwen van een verandaVeranda: Bouwen van een verandaHet bouwen van een veranda hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn voldoende manieren waarmee dat op een goedkope manier k…
Blokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenBlokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenIn steeds meer tuinen verschijnt een blokhut of tuinhuis. Dit kan variëren van een eenvoudige blokhut voor het opbergen…
Houtskeletbouw tuinhuis - tips en adviezenEen houtskeletbouw tuinhuis en/of blokhut kan worden gebruikt voor een breed scala aan activiteiten; als een tuin decora…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hrohmann, Pixabay (bewerkt)

Reageer op het artikel "Prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping in de tuin"

Reactie

Anne van de Pas, 08-02-2012 22:34 #1
Ik ben op zoek naar een zeshoekig gesloten houten (of aluminium?) prieel met piramide dak, 1 vlak gesloten, 4 vlakken voorzien van glasvulling met dichte borstwering, 1 vlak voorzien van glasdeur met dichte borstwering. Kunt u mij een prijsopgave doen?
Met vr. gr. Anne van de Pas

Infoteur: Martina
Laatste update: 05-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinaccessoires
Reacties: 1
Schrijf mee!