InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Redenen om een huurhuis te kiezen

Redenen om een huurhuis te kiezen

Redenen om een huurhuis te kiezen In periode van 2008 tot en met 2011 is gebleken dat de waarde van een koophuis ook kan zakken. Als huurder van een huis, ondervind u hiervan geen rechtstreeks hinder. Er zijn daarnaast nog meerdere voordelen te noemen van het huren van een huis in plaats van kopen. De huren die stijgen jaarlijks met een bepaald percentage. Toch zijn de woonlasten van een huurhuis beter onder controle te houden ten opzichte van een koophuis. Als huiseigenaar moet u grote bedragen reserveren om het huis te kunnen onderhouden. Zeker als de waarde van onroerend goed zakt, bent u beter af als huurder. In dit artikel treft u nog een aantal voordelen aan van huren van een huis.

Huurhuis geeft flexibiliteit

Mensen die vooraf niet weten hoe lang ze in een huis blijven wonen, kunnen beter kiezen voor huren van een huis. Bij het kopen van een huis bent u namelijk niet meer flexibel. U moet het huis namelijk eerst weer zien te verkopen op het moment dat u besluit om te gaan verhuizen. Indien de huizenprijzen zijn gezakt sinds het kopen van een huis, is het huis zelfs niet te verkopen zonder een verkoopverlies te incasseren.

Ook in het geval de prijzen constant zijn gebleven, moet er een verlies geïncasseerd worden, door de kosten die u moet maken bij het kopen van een huis. In een huurhuis blijft u flexibel. Als het huurhuis niet meer bevalt, zegt u de huur op en gaat op zoek naar een andere huurwoning.

Huurders krijgen huurtoeslag

Huurders kunnen recht hebben op huurtoeslag (vroeger: huursubsidie) bij het huren van een huis. Het recht is afhankelijk van de hoogte van het inkomen en van de hoogte van de te betalen huur. Er zijn ook koopsubsidies, maar deze worden slechts beperkt aangeboden.

U weet ongeveer wat uw maandlasten gaan worden voor de toekomst

Jaarlijks kunt u er vanuit gaan dat de huur verhoogd gaat worden. Het percentage is vooraf niet bekend, maar u kunt wel ongeveer nagaan hoe hoog de lasten gaan worden de komende vijf tot tien jaren. Huisbezitters met een hypotheek, zijn vaak afhankelijk van de hoogte van de hypotheekrente na afloop van de rentevaste periode. Ze kunnen de hypotheekrente ook voor een langere periode vastzetten, maar deze zekerheid kost wel geld.

Huurhuis is eenvoudiger te verkrijgen

Sinds het ontstaan van de kredietcrisis, zijn de banken selectiever geworden in het verstrekken van hypotheken. Hierdoor zijn er hoge eisen ontstaan om in aanmerking te komen voor een hypotheek. Met een tijdelijk contract is het in bepaalde gevallen überhaupt niet mogelijk om een hypotheek te verkrijgen.

Minder verzekeringslasten

De huiseigenaren moeten het huis zelf verzekeren. Bij het huren van een huis zit u hier niet mee. U moet uiteraard wel een verzekering sluiten tegen schade aan inboedel, maar het gebouw zelf wordt verzekerd door de eigenaar van het huis.

Kosten voor het verkrijgen van het huis

Bij het kopen van een huis moet u kosten maken om het huis op uw naam te krijgen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de notariskosten, overdrachtsbelasting en taxatiekosten. Daarnaast moet u eventueel nog een adviseur betalen voor het begeleiden van de hypotheekaanvraag.
Gerelateerde artikelen
De voordelen van een huurhuisDe voordelen van een huurhuisKoophuizen worden gezien als een investering voor de oude dag, tot het moment dat mensen zich weer realiseren dat de hui…
Ik kies voor een huurhuisIk kies voor een huurhuisSteeds meer Nederlanders gaan voor een koophuis. Toch heeft een huurhuis grote voordelen ten opzichte van een koophuis.
Huurtoeslag: niet alleen voor de minimaHuurtoeslag: niet alleen voor de minimaWaar vroeger gesproken werd over huursubsidie heeft het woord huurtoeslag nu zijn intrede gedaan. Het bedrag dat de bela…
Hypotheekrenteaftrek of huurtoeslag?Hypotheekrenteaftrek of huurtoeslag?Huiseigenaren kunnen gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek, en huurders van de huurtoeslag (voormalige benaming huur…
Huis verkopen en gaan hurenHuis verkopen en gaan hurenDe huizenprijzen zijn de afgelopen decennia sterk gestegen. De huizenbezitters zijn zich sinds 2008 echter weer gaan bes…

Reageer op het artikel "Redenen om een huurhuis te kiezen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!