InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Schilderen - Latex en andere muurverven

Schilderen - Latex en andere muurverven

Schilderen - Latex en andere muurverven Schilderen met latex of muurverf. De naam latex muurverf is een begrip geworden, alhoewel de benaming feitelijk onjuist is. Werd de grondstof ooit gewonnen vanuit de sappen van de rubberboom, tegenwoordig wordt de "latex" via synthetische weg verkregen. Latex muurverf -zoals we de verf over het algemeen toch blijven noemen- is een relatief goedkope manier om wanden en plafonds af te werken. Het is een product dat op vele ondergronden toepasbaar is, snel resultaat geeft en in duizenden kleuren te mengen op de verf-meng-machine. Een goede latex en een juiste wijze van verwerken geven een professioneel resultaat. Het plan van aanpak bij het schilderen van de muren of plafonds met latex of muurverf!

Latex of muurverf - Een strak en éénkleurig resultaat

Bij het schilderen van muren hoef je er niet snel voor terug te deinzen latex als muurverf te gebruiken. Heb je de keuze laten vallen op strakke, veelal éénkleurige muren, dan is het aanbrengen van latex een van de meest voor de hand liggende keuze. Door voor éénkleurigheid te kiezen, breng je een basis in je interieur, die je de mogelijkheid geeft met meubels, kunst, verlichting e.d. binnen je inrichting te ‘spelen’ en al dan niet een contrasterende werking te verkrijgen.
Lichtinval en kleuren op de muren
Probeer rekening te houden met de lichtinval op de muren in de te schilderen kamer en besef dat het -waar het muren en plafonds betreft- veelal om grote oppervlakten gaat, waarbij de impact van een gekozen verfkleur groot kan zijn. Een algemene regel is dat je zwaardere of fellere kleuren muurverf kunt gebruiken op de muur waar het meeste daglicht op valt. Het meest belangrijke is echter waar jij jezelf het prettigst bij voelt en wat jij mooi vindt. Schilder bij twijfel over de kleurkeuze eerst een proefmuur(tje) om te kijken of de gekozen kleur muurverf het verwachte effect of resultaat heeft. Ga er van uit dat je zeker twee maal moet schilderen om een vol, mooi en dekkend schilder-resultaat te krijgen.

Latex of muurverf voor gladde muren

Latex of muurverf heeft een zeer beperkt vullend vermogen. Dit houdt in dat de muur mooi glad moet zijn om een strak resultaat te behalen, de verf verhult oneffenheden niet of nauwelijks. Kuiltjes, barstjes en oneffenheden zul je eerst moeten plamuren (of stucen). Verwijder eerst de slechte of onthechtende delen zorgvuldig van de muur. Is de ondergrond poederig of vertoont deze doorslaande vlekken, dan zul je de muren of het plafond eerst voor moeten behandelen met een fixeer of isoleer. Zorg dat de plamuur of muurvuller voldoende houvast heeft in de ondergrond. Die doe je bij barstjes en scheuren door deze enigszins uit te krabben met de punt van een verfkrabber. In de V die dan ontstaat, kan de plamuur of muurvuller zich goed vastzetten/hechten. Maak de ondergrond op voorhand wel eerst zo veel mogelijk stof- en gruisvrij en bevochtig de groeven licht met een plantenspuit of klamme spons, alvorens de muurvuller aan te brengen. Door deze procedure aan te houden hecht de muurvuller beter, omdat het vocht niet direct in de stenen ondergrond dringt. Maak zoveel mogelijk muurvuller aan, als je in één keer denkt te kunnen verwerken en werk met schone, gladde, braamvrije plamuurmessen voor een strak resultaat. Gebruik voldoende brede plamuurmessen, daardoor beperk je de kans op scharen (plamuurranden), die je later weer moet schuren.
Hiervoor heb je eventueel nodig:
  • Plamuur of muurvuller (b.v. Alabastine).
  • Plamuurmessen.
  • Stucspaan.

Muren - De ondergrond voorrollen en fixeren of vastzetten

Is de muur nog niet eerder met een muurverf behandeld, dan wil deze nog wel eens te veel zuigen. Je kunt dan de eerste keer de muur voorrollen met een enigszins –met water- verdunde latex (plusminus 10%), om zodoende wat makkelijker te kunnen werken en de verdunde verf beter te kunnen verdelen. Deze verdunde laag heeft het doel de zuiging in de ondergrond te verminderen of op te heffen. Meng de latex bij voorkeur buiten de standaard verfemmer. Meng je het water direct door de verf in de aangekochte emmer en wil je deze later nog bewaren, dan gaat deze rotten (een prutlucht) en is onbruikbaar. Controleer voor je gaat schilderen of de toplaag van de muur poederig is. Geeft de muur enigszins af, dan is dit geen probleem. Geeft de muur hevig af, dan moet je deze (helaas) eerst vastzetten met fixeer, welke in de schilder speciaalzaak of bouwmarkt te verkrijgen is.
Tekenen zich bruin-gele vlekken af op muren of plafond of vermoed je roet of nicotine, dan de vlekken eerst voorbewerken met isoleer. In geval van lekkage, eerst de oorzaak van de lekkage wegnemen.

Latex of muurverf aanbrengen

Nadat je de ruimte (zoveel mogelijk) hebt leeg geruimd, dek je de vloer af. Stopcontacten, schroeven, spijkers en andere zaken die het schilderen belemmeren worden verwijderd of afgeplakt (met schilderstape). Plak ook de plinten, kozijnen en dergelijke af, zodat je een mooie strakke afwerking krijgt. Plak de tape onder lichte rek of spanning en wrijf de schilderstape goed aan, dan sluit deze mooi af, zodat de latex er niet onder vloeit. Verwijder de tape wel zo snel mogelijk nadat je de schilder werkzaamheden hebt afgerond.

Kwaliteiten van de muurverf
De kwaliteit van de muurverf hangt af van de financiële middelen, het eindresultaat dat je voor ogen hebt, het doel of de duurzaamheid en de ondergrond van het object dat je gaat schilderen. Kijk voor de verschillende kwaliteiten muurverf op Muurverf - kwaliteiten

Latex of muurverf - Een egale dekking

Klik op de foto voor meer detail
Klik op de foto voor meer detail
Wat heb je -los van de muurverf- verder aan (hulp)materiaal nodig:
  • Afdekzeil.
  • Afplaktape of schilderstape.
  • Verfemmer + verfrooster.
  • Verfstok van 1 á 2 meter lengte.
  • Vachtroller van plusminus 18 cm.
  • Kleine vachtroller van plusminus 10 cm. (z.g. ‘muisje’).
  • Besnijkwasten. Bij voorkeur twee, één voor het grove en één voor het fijne werk. Besnijkwasten zijn overigens gewone (wegwerp) kwasten, die je gebruikt om een mooie strakke lijn te schilderen.
  • Emmer schoon water met spons. Bij voorkeur gemorste/gespatte verf direct met water verwijderen.
  • Acrylaatkit plus kitpistool.

Benodigde gereedschap en hulpmaterialen
Bedenk: "goed gereedschap is het halve werk"
Een uitgebreide "boodschappenlijst" van de benodigde gereedschappen en hulpmaterialen die bij de voorbereiding en bij de schilder werkzaamheden van pas kunnen komen vind je in "gereedschap en hulpmiddelen".

Latex of muurverf - Schilderen met vachtroller(s) en/of verfkwast(en)

Zet de muurverf vol op, werk niet te zuinig! Door de muurverf vol op te zetten en goed te verdelen, voorkom je de kans op banen en vlekvorming zoveel mogelijk en verkrijg je een goede dekking.
Zet eerst de plafondkanten, de kozijnranden, plinten en dergelijke over een breedte van plusminus 10 cm. - per oppervlak- rondom in de verf. Dit noem je besnijden. Gebruik hiervoor de kleine vachtroller (10 cm.) en een kwast om netjes rechte lijnen te besnijden. Zet nadien de vachtroller (breedte: 18 tot 26 cm.) -die je eventueel op de verfstok plaatst- over het verfrooster rollend vol in de latex.

Breng de muurverf vol op de muur aan - kris, kras-, ongeveer een halve á één vierkante meter per keer. Rol de verf gelijkmatig en rechtstandig door, zonder te veel kracht op de stok en roller uit te oefenen. Begin bij de plafondkant en werk naar onderen –per vierkante meter- door tot op de plint. Heb je de hele baan opgezet, rol dan het geheel luchtig door. Dit doe je vanaf het plafond naar de plint toe en vervolgens licht diagonaal omhoog, zonder de roller van de muur te halen. Zodoende krijg je minder last van banen. Rol de tweede baan vervolgens naar de eerste toe.
Op eenzelfde wijze schilder je vervolgens de rest van de muur. Werk bij voorkeur van het raam of licht af, zodoende kijk je over het algemeen over/langs de banen of aanzetten.

Voor een goed resultaat kun je het beste twee keer schilderen. Het is dus niet erg als de muur niet in één keer helemaal gedekt is, streef hier ook niet naar door steeds aan te tippen. Als je te veel in een aangedroogde verf blijft werken, blijf je dit later vaak zien. Als de muur of het plafond nog niet voor 100% gedekt is, komt de dekking de tweede keer wel goed.
Schilder de tweede keer alsof het de eerste keer is. Omdat het oppervlak al één maal in "kleur" is geschilderd, bestaat anders mogelijk het gevaar dat de muurverf de tweede keer te schraal wordt opgebracht. Pletten de "haren" van de vachtroller te veel bij het afrollen, dan is dit een indicatie dat je óf te weinig verf hebt gebruikt, óf dat je te veel druk op de roller uitoefent.

Latex of muurverf - De afwerking van muren en plafonds

Vóór je de tweede keer gaat schilderen loop je de muur nog even na op (kleine) oneffenheden, gruis, stof en dergelijke. Dit kun je dan nog repareren of verwijderen. Kieren, naadjes etc. bij de overgang tussen plafond, kozijnen en plint kun je nog dicht kitten met acrylaatkit. Werk gedoseerd en strijk netjes af met een klamme vinger met water. Als je de spuitmond van de koker acrylaatkit licht schuin afsnijdt, kun je de naden beter volgen en is er beter te doseren. Laat de acrylaatkit goed drogen, voor je opnieuw gaat schilderen. Laat je de kit onvoldoende aandrogen en breng je vervolgens een verse laag latex of muurverf aan, dan sluit de muurverf de kit af, of lost deze (deels) op. Het resultaat wordt hierdoor minder, of er komen kleine barstjes in de ondergrond.

Latex of muurverf met een licht reliëf of een lichte structuur

Klilk op de foto voor meer detail
Klilk op de foto voor meer detail
Kwartscoat of structuurverf met latex
Verkies je een licht reliëf boven een gladde muur, maar vind je stucwerk te grof of te lastig? Overweeg dan eens kwartscoat door de latex te mengen. Door de structuur van de kwartscoat krijg je breking van het licht op de muur, waardoor deze wat meer gaat ‘leven’. Kwartscoat zou je kunnen zien als een wat lobbige, pasteuze latex of muurverf, waaraan kwartszand is toegevoegd, zodat een lichte structuur ontstaat bij het verwerken. Kies een mengverhouding van 2 of 3 delen muurverf op één deel kwartscoat. Meng de verven onderling goed door elkaar. Zet eerst eventueel een proefmuurtje op dat niet direct in het zicht ligt (gangkast o.i.d.), om het resultaat te kunnen zien. Werk de ondergrond wederom (minimaal) twee keer af.

Houd je meer van een wat grover resultaat; dan zijn er structuurrollers in verschillende groftes verkrijgbaar. In dit geval is het wel raadzaam om met onverdunde kwartscoat te werken, omdat de menging van latex met kwartscoat te slap is en niet in het gewenste reliëf te werken.
Gebruik ook weer voldoende materiaal, breng het op een zelfde wijze aan dan de latex, maar rol rustiger. Door toevoeging van het kwarts spat de verf wat meer; de steentjes slaan er als het ware uit.

Behang schilderen met latex of muurverf

Behang is over het algemeen goed te schilderen met latex. Voorwaarde is wel, dat het behang goed bevestigd, dan wel gelijmd is. Zo niet dan komt het behang gedurende de droging van de latex los, omdat het vochtbestanddeel in de latex de behangerslijm oplost en deze losweekt van de ondergrond. Dit geldt uiteraard alleen voor waterverdunbare muurverven. Is het behang oorspronkelijk goed en strak op de muur aangebracht en voldoende goed verlijmd, schrik dan niet als er luchtblaasjes ontstaan, direct na het verwerken en bij het aandrogen van de latex. Dit zijn luchtblaasjes die tijdens de droging, na het oorspronkelijk aanbrengen van het behang zijn ontstaan en trekken –na droging van de latex- voor 99,9% weer weg. Deze luchtblaasjes worden veroorzaakt door de (natuurlijke) luchtinsluiting en poreuze delen in de muur.

Aandachtspunt bij de kleurkeuze

Kleurherkenning
Het waarnemingsvermogen en ons geheugen is waar het kleuren en kleurherkenning betreft zeer onbetrouwbaar. Kies een kleur vanuit een kleurenwaaier of vanaf een staal of verfblik niet op de gok. Beter is het om een attribuut of voorwerp van huis mee te nemen dat de beoogde kleur heeft en hier de kleur bij te bepalen. Beoordeel de kleur(en) bij voldoende daglicht.
Contrastwerking
Een ander aandachtspunt is dan nog de situatie waarbinnen je de kleur gaat toepassen. De contrastwerking van de omliggende kleuren en objecten zijn in belangrijke mate bepalend voor de beleving en de kleur van de gekozen verfkleur. Dus...een gekozen kleur kan in je eigen woon-omgeving anders beleefd of gezien worden; ook omdat je veelal in grotere oppervlakten werkt.
Beoordelen van een kleur
Werk bij de keuze van een nieuwe kleur eerst een heel vlak af. Als je bij het opzetten van een andere tint het resultaat na een enkele meter bepaalt, is dit bijna niet te beoordelen. Schilder je een hele muur strak in de latex dan geeft dit een beter beeld en kun je de kleur en de beleving pas goed beoordelen. Houd tot slot ook voor ogen dat een muurverf of latex na droging pas goed te beoordelen is op kleur. De kleuren(indicatie) in een kleurenwaaier of op een staal of verfblik, is dan ook altijd gebaseerd op een droge verfkleur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten muurverf, wanneer gebruik je welke?Misschien heb jij het ook wel eens meegemaakt. Heb je het plafond mooi gewit, zie je na enkele uren of dagen de verf er…
Tips voor verven; kwasten schoonmaken en opbergenTips voor verven; kwasten schoonmaken en opbergenVerven is leuk maar kan ook lastig zijn. Hoe plak je af? Hoe maak je kwasten schoon en hoe bewaar je kwasten? Hoe bewaar…
Muren schilderen: doe het zelfMuren schilderen: doe het zelfOf het nu helder wit is of gekleurd, op behang of op stucwerk, vroeg of laat moeten we allemaal wel eens de muren schild…
Allergisch voor latexAllergisch voor latexAllergie voor latex komt regelmatig voor. Mensen die met latex handschoenen werken of mensen die condooms gebruiken kunn…
Het restylen van een oude kast of tafel in brocante lookHet restylen van een oude kast of tafel in brocante lookEen leuke kast hoef je tegenwoordig niet meer te kopen in een woonboulevard. Vaak zijn deze erg duur en het zoeken naar…
Bronnen en referenties
  • Mobiele Verf Service
  • Behangen-schilderen.nl

Reageer op het artikel "Schilderen - Latex en andere muurverven"

Reacties

Roos, 31-05-2016 03:13 #99
Wil graag weten als ik een behang muur ga verven of ik het dan moet schoonmaken of voorbehandelen? Reactie infoteur, 31-05-2016
Beste Roos,

Reinigen van behang is afhankelijk van het type lastig. Reinig de meest verontreinigde plekken en laat drogen.
Is het behang erg vervuild (nicotine, roet, vet), dan het behang vervangen of behandelen met een speciale muurverf.
Is het behang niet al te zeer vervuild, dan kun je het behang gewoon afwerken met een muurverf.

Mvg - Sjaak

J., 10-02-2016 21:42 #98
Hallo
Ook ik zit met een probleem. Ik ben aan het verven geslagen in onze badkamer. Het pleisterwerk (nieuwbouw) heeft nu twee jaar kunnen uitdrogen. Op zaterdagochtend heb ik alles gladgeschuurd, stofvrij gemaakt en putjes en krasjes geplamuurd. In de late namiddag heb ik dan de geplamuurde vlekken weer opgeschuurd. Alles gestofzuigd en met een natte spons afgewreven. Op maandag heb ik de primer aangebracht. Dinsdag de eerste eindlaag en vandaag wou ik de tweede eindlaag zetten maar merkte ik dat er blaasjes ontstonden. Dus meteen gestopt zodra de eerste muur een volledige laag had gekregen. Na een paar uur drogen merk ik dat ik daar dus hele vellen kan lostrekken, primer en al.
Gelijkaardig probleem in de berging, maar minder ernstig. Frappant: de "vlekken" komen alleen voor op buitenmuren, en slechts op een heel bepaald stuk, niet over de hele muur. En bij de primer en eerste eindlaag verschenen er nog geen blazen.
Ik vermoed dat die stukjes muur misschien nog niet genoeg uitgedroogd waren?
Hoe los ik dit nu op? De hele muur schuren en opnieuw beginnen? Of kan het minder invasief?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Reactie infoteur, 11-02-2016
Beste J,

U lijkt goed te hebben gehandeld.
Op zich zouden de muren na twee jaar voldoende droog moeten zijn, maar eventuele vochtproblemen zijn vaak moeilijk te achterhalen.
Hebben de woning en de berging beide een spouwmuur met muurisolatie?

Als de muren nog niet eerder zijn afgewerkt, dan zit het probleem mogelijk in de spouwmuur. Dit kan door een periode van slecht weer tijdens de bouw, waarbij de spouw lang heeft opengestaan, of -in het nu- door een lekkage/onvoldoende afdichting vanaf het dak of rondom kozijnen.
Hebben de buren mogelijk het zelfde probleem?

Bent u niet de eerste bewoner, dan zou er door een eerdere bewoner veegvast gebruikt kunnen zijn. Bij onvoldoende aanbrengen van een fixeer als grondlaag kan de veegvast/kalk oplossen door het bestanddeel water in de "nieuwe" muurverf.
Bij kalk/veegvast zal de oude laag afgewassen/afgestoken moeten worden, waarna eerst een fixeer opgebracht moet worden, alvorens met muurverf af te werken.

Zit het probleem in de spouw, dan kan een gespecialiseerd bedrijf het vochtgehalte meten en voor voldoende ventilatie/droging zorgen. Uiteindelijk moet een mogelijk vochtprobleem altijd verholpen worden en nadien voldoende drogen om de ondergrond met een muurverf te kunnen afwerken.

Mvg - Sjaak

Laurens, 07-11-2015 00:43 #97
Hallo ik heb een vraagje,

We hebben de muur met stuc primer gedaan vervolgens plekken aangemeerd daarna geschuurd en vervolgens met voorstrijk behandeld nu zijn we aan het sauzen en komen er allemaal druipers doorheen? Reactie infoteur, 07-11-2015
Beste Laurens,

De druipers zullen door de primer of voorstrijk komen.
Mogelijk is deze niet voldoende (door) gedroogd.
Druipers weg schuren of afkrabben; plekken opnieuw bijvlekken met muurverf en vervolgens het geheel -na droging- opnieuw met de muurverf afwerken zou voldoende moeten zijn.

Mvg - Sjaak

Annemarie, 06-10-2015 11:56 #96
Hallo, ik heb een vraag over het plafond van onze badkamer. Door te weinig ventilatie was het stucwerk van het plafond gaan scheuren en schimmelen. Op aanraden van een stucadoor heb ik eerst de loszittende delen verwijderd en alle schimmels verwijderd met HG schimmelverwijderaar. Daarna heb ik het plafond gerepareerd met renoband van Knauf. Toen het hele plafond geïmpregneerd en daarna afgewerkt met een donkere krijtverf. Nu is het probleem dat daar waar het plafond gerepareerd is met renoband de verf gaat craqueleren. Enorm balen natuurlijk, maar heeft u enig idee hoe dit kan en wat ik kan doen om het plafond glad te krijgen? Alvast bedankt voor uw antwoord. Groet, Annemarie Reactie infoteur, 06-10-2015
Beste Annemarie,

Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan onvoldoende (door) drogen van de onderlaag.
De kalkverf is gedroogd, terwijl de onderlaag nog onvoldoende droog is geweest. Het vocht zoekt dan de weg naar buiten / er is spanningsverschil tussen de producten onderling, waardoor barstvorming ontstaat.

Mvg - Sjaak

Marijke, 18-08-2015 22:56 #95
Wij hebben vandaag de nieuwe binnenmuur met een primer voorbehandeld, en na de droogtijd wit gerold maar nu komt de afdruk van de primer erdoorheen je kunt dus precies zien waar de aanzetten zitten, wat kun je hier aan doen? Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Marijke,

Wat voor primer is het geweest?
Heb je primer/voorstrijk overal gelijkmatig opgezet en -na voldoende droging- de muur vol en gelijkmatig gerold met de muurverf.
Het lijkt namelijk een zuigingsprobleem of een dekkingsprobleem.
Als je de muur nog een keer vol en gelijkmatig rolt, zou het opgelost moeten zijn.
(rol de muur of het de eerste keer is. Vaak komt het voor dat er een tweede keer te schraal met de verf wordt gewerkt omdat de muur al min of meer gedekt lijkt)

Mvg - Sjaak

Hans van Wetering, 18-08-2015 20:51 #94
Dag Sjaak, in mijn keuken heb ik de wand achter het aanrecht ooit met verf op oliebasis geschilderd. Een paar jaar geleden heb ik de muur overgeschilderd, nu met acrylmuurverf. Achter de wasbak, op de grens van muur en (kunststof) aanrecht - er is geen kitlaag oid- wordt de muur steeds weer heel vies, donker, vochtig. Het water trekt erin, lijkt het. Het trekt ook een centimeter of vijf omhoog. Telkens weer moet ik het daar schuren, plamuren en bijverven. Hoe kan ik dit oplossen? Dat stuk bij de kraan vernissen? Met wat voor spul dan? Iets anders?
Vriendelijke groet, Hans Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Hans,

Het optrekkend vocht vanaf de aanrecht komt omdat de overgang niet goed is afgedicht, zodat het vocht in de muur, achter de verflaag kan trekken.
Zaak is voordat je opnieuw gaat schilderen dat dat deel van de muur goed droog is.
Behandel het opnieuw voor, schilder het geheel weer en kit -na voldoende droging- de overgang af met een siliconenkit. (of acrylaatkit, die je twee maal afschildert)
Om de achterwand goed te kunnen reinigen kan je een reinigbare muurverf gebruiken, of met een reguliere muurverf afwerken met een transparante acrylbeits als toplaag. In het laatste geval kom je wel een tint zwaarder uit dan de delen die niet behandeld zijn met de kleurloze beits.

Mvg - Sjaak

Petra Wolsing, 08-08-2015 14:31 #93
Hallo,

Onze muren zijn gestuct en vervolgens gespoten in april. Nu zien We langzaam overal stukjes afbrokkelen (soort van open gebarsten blaasjes) van de verf. Nu hebben We de datum op de verf nagekeken die bij ons Is achtergebleven, en deze blijkt over datum te zijn. Kan dit er mee te maken hebben? Of misschien iets anders?

Met vriendelijke groet,
Petra Reactie infoteur, 08-08-2015
Beste Petra,

Als (oude) verf nog goed te roeren is, niet naar "rotte eieren" ruikt en een gladde yoghurt-achtige substantie wordt, is de verf doorgaans nog goed te gebruiken.
Is het de zelfde verf als eerder gebruikt?
Is dit het geval, dan is het meest aannemelijke dat het hechtingsprobleem in de ondergrond ligt (te vuil, stoffig of niet/onvoldoende gefixeerd/geisoleerd). Het vocht uit de nieuwe verflaag heeft hierdoor waarschijnlijk de onderlaag opgeweekt daar waar de hechting op de muur onvoldoende is.
Steek de blaasjes met een plamuurmes of verfkrabber voorzichtig af, schuur de randen weg, Bereid voor met een fixeer en werk af met een plamuur/muurvuller.
Schuur de muurvuller glad, werk één maal voor met de vuurverf, alvorens de muur -na droging- in het geheel af te schilderen.

Mvg - Sjaak

Betty, 07-07-2015 18:24 #92
Afgelopen zaterdag heeft een stucadoor 2 kamers gestucadoord. Nu waren het 2 kamers aan de noordkant maar het was toch behoorlijk warm in die kamers. Afgelopen zaterdag was het boven de 30 graden buiten.
Nu hebben de muren een paar dagen gedroogd en krijgen we op verschillende plaatsen gele vlekken. Kan iemand mij helpen. Trekken deze weg, is het niet goed gestucadoord?wat kan de oorzaak zijn?

Met vriendelijke groet
Betty Reactie infoteur, 07-07-2015
Beste Betty,

Dit zijn waarschijnlijk inhoudsstoffen uit de muur, die tijdens de droging (water) doorslaan.
Voor de eindafwerking en na voldoende droging eerst de muren voorbewerken met een isoleer, daarna kan je de muren afwerken zoals je wilt.

Mvg - Sjaak

Bas, 25-05-2015 20:18 #91
Hoi,
Een vraag: we hebben onze keuken eerder geschilderd met speciale latex voor de keuken, die makkelijk afneembaar is. We krijgen nu een nieuwe keuken en vragen ons af of we zonder problemen kunnen overschilderen met gewone latex? Reactie infoteur, 26-05-2015
Beste Bas,

Op zich zal dit geen problemen geven, maar waarom niet opnieuw een (vinyl) latex / muurverf gebruiken? Dit heeft wel voordelen in de keuken.

Mvg - Sjaak

Arjan, 23-05-2015 21:14 #90
Beste Sjaak,

Bedankt voor je supersnelle reactie. De volgorde die ik heb gebruikt is:
- stuc;
- latex;
- lijm;
- renovatievlies;
- lijm;
- latex.

Ik denk, dat ik de goede lijm heb gebruikt. Is het mogelijk, dat de lijm verouderd was? Het valt me op, dat het craquelé ontstaat op plekken waar ik veel problemen had met de hechting van het renovatievlies. Het renovatievlies liet op die plekken met voorstrijklatex en al los.

Kan het zijn, dat ik teveel lijm heb gebruikt bij het voorstrijken van het renovatievlies?

De laatste latex heb ik niet verdund. Ik ben er zo ziek van, dat ik het renovatievlies ga verwijderen. Kan stucwerk tegen een behangafstomer? Reactie infoteur, 24-05-2015
Beste Arjan,

Mogelijk heb je (uiteindelijk) te veel materiaal gebruikt op de plekken waar onvoldoende hechting was om dit te corrigeren, in combinatie met te lang/te veelvuldig blijven strijken op die plekken.

Als de stuc goed is opgebracht, kan dit bij afstomen geen kwaad, in het bijzonder omdat je de toplaag eigenlijk al hebt vastgezet met de eerste laag latex / muurverf. Enige reparatie zal wellicht noodzakelijk zijn, vooral op de beschreven "probleem plekken"
Voorwaarde is wel dat je het stoom het werk laat doen, al dan niet met gebruik van de egelroller.
Helaas zal het waarschijnlijk niet snel gaan.

Succes - mvg - Sjaak

Arjan, 21-05-2015 15:08 #89
In oktober 2013 heb ik de muren in de woonkamer laten stuken. Na een maand droogtijd heb ik de muren voorgestreken met verdunde latex. Weer veertien dagen daarna heb ik de muren met renovlies beplakt en gelijk na het plakken het vlies voorgestreken met lijm. Door omstandigheden heb ik daarna een tijd niets aan mijn woning kunnen doen. Nu, een maand of veertien later, heb ik de draad weer opgepakt. Bij het sausen en drogen van de muren ontstaat er nu alsnog een craquelé effect. Waardoor zou dat kunnen komen en is er nog wat aan te doen? Ik ben bang dat het verwijderen van het renovlies de beste en mogelijk enige oplossing is. Zo ja, hoe krijg ik dat vlies en de latex van de voorstrijk er het makkelijkst af zonder de onderliggende stuclaag te beschadigen? Reactie infoteur, 21-05-2015
Beste Arjan,

Heb je in oorsprong de juiste lijm gebruikt en/of bij het afschilderen de muurverf te veel verdund?
Het lijkt er op dat het waterbestanddeel in de muurverf de lijmlaag heeft opgeweekt.
Als het craquele-effect niet te heftig is, zou je kunnen proberen het oppervlak met de vlakke hand te schuren en opnieuw af te werken.

Het vlies is door middel van afstomen te verwijderen. In de goede bouwmarkt of vakhandel zijn z.g. egelrollers te huur (soort perforator). Deze roller brengt kleine gaatjes in het oppervlak zodat het stoom makkelijker achter het vlies kan komen en dit makkelijker afgeweekt / afgestoken kan worden.
Neem de tijd, laat het stoom het werk doen en gebruik een braamvrij plamuurmes om het behang los te steken.
Helemaal zonder beschadigingen zal dit mogelijk niet gaan. Repareer onregelmatigheden met een muurvuller.

Afhankelijk van de afwerking waar je vervolgens voor kiest zal de voorstrijk / eerder aangebrachte muurverf niet verwijderd hoeven worden, maar kan dit dienen als nieuwe basislaag.

Mvg - Sjaak

Tineke, 03-05-2015 10:29 #88
Beste, wij hebben onze badkamer laten renoveren en daarbij hebben de oude tegelmuren een voorzetwand gekregen van groene gipsplaten (niet bij natte gedeelte). Nu heeft een stucadoor de naden afgewerkt en hij dacht dat ik de primer na 2.5 dag er wel op kon zetten, maar dat ik dat na moest vragen bij schilder. Bij de verfwinkel zeggen ze dat ik maand moet wachten. Wat denkt u? Het probleem is anders dat ze het badmeubel rechtstreeks op gips gaan plaatsen zonder dat er primer op zit. Reactie infoteur, 04-05-2015
Beste Tineke,

Het gaat erom dat de muur / de naden de gelegenheid krijgen voldoende door te drogen, dit kan enige tijd duren, afhankelijk van laagdikte, luchtvochtigheid, temperatuur etc.

Maar… nood breekt wet. Omdat het alleen de naden betreft (er goed geventileerd is?) en de naden droog aanzien, zou ik toch voor de afwerking kiezen met vochtregulerende muurverf.
Uiteindelijk is dit verstandiger dan de muren onafgewerkt te laten en het badmeubel te plaatsen.

Zie onder andere:
http://www.histor.nl/getmedia/0b5af7ba-c1b4-4a1a-bf85-437b412ceba1/HistorONE-muurverf-V-A.pdf.aspx

Mvg - Sjaak

Yvonne, 10-04-2015 22:16 #87
Wij hebben een recreatiewoning waarvan de wanden met spack zijn bespoten. Nu willen we alles laten stucen en spuiten met latex. Ook de schuine plafonds worden met gipsplaten afgewerkt en gestuct. Nu vraag ik me af welke latex hier het beste voor gebruikt kan worden? We zijn er af en toe eens dus de kachel brand in de winter niet dagelijks. Daarnaast ben ik nogal precies en wil af en toe vlekken kunnen weghalen. Er is voorgesteld om latex van sps te gebruiken. Reactie infoteur, 11-04-2015
Beste Yvonne,

De muurverf SPS Facade is op zich een goede keus.
Dit geldt eventueel ook voor andere merken, mits de verf ademend is en geschikt voor vochtige ruimtes, gezien de wisselende "bewoning'.

Mvg - Sjaak

Herman, 16-02-2015 12:47 #86
Ik wil de betonvloer van mijn balkon een nieuwe laag geven.
Wil er wel iets op waar regen en boenwater door dringt zodat ik niet na iedere bui het water weg moet vegen. Is daar of weet er iemand een verfsoort die die eigenschappen heeft? Geen vlonders of tegels want daar blijft het water ook op staan of gaat er tussendoor en gewone betonverf isoleert weer te veel. Reactie infoteur, 16-02-2015
Beste Herman,

Dergelijke verfproducten bestaan helaas niet.
De vloer afwateren of een product als gietgrind zijn mogelijk opties?

Mvg - Sjaak

Nynke Zeilmaker, 03-02-2015 19:06 #85
Ik heb sierpleister op mijn muur. Nou wil ik die sausen. Kan ik dat met muurverf doen en dan wat dunner maken? Of moet ik dat met speciale sierpleisterverf of saus doen?
Bvd groet Nynke Reactie infoteur, 04-02-2015
Beste Nynke,

Dit kun je goed met een latex / muurverf doen.
Verdun de eerste keer mer plusminus 10 procent water.
Gebruik naast de langharige verfroller eventueel een grote kwast / blokwitter om de dieper liggende delen goed in de verf te kunnen werken (afhankelijk van de grofte van je structuur)

Mvg - Sjaak

Roel, 05-11-2014 21:34 #84
Hallo

Ik heb de volgende vraag wij hebben nieuw gestucte muren welke we behandeld hebben met voorstrijk aangezien deze niet zo mooi uitpakt je blijft druppels en uitlopen zien. Willen we boven de muren niet voorstrijken maar latex verdund met water gebruiken kan dit?
En kunnen we hiervoor gewoon de goedkoopste latex pakken en daarna over schilderen met de duurdere of gaan deze twee latexen met elkaar botsen?
De goedkoopste is van de bouwmarkten en de dure komt van de verf winkel speciaal schrob vaste verf?

Al vast bedankt voor u reactie Reactie infoteur, 06-11-2014
Beste Roel,

Wat je aangeeft is goed te doen. Als je de latex goed vol opzet en goed, gelijkmatig verdeeld in -bij voorkeur- de zelfde kleur, dan is twee keer mogelijk al voldoende.
Verdun de eerste laag niet te veel (plusminus 10%)
Rol de tweede laag ook weer vol in de verf (alsof het de eerste keer is). Dit geef ik aan omdat ik bemerk dat de tweede keer vaak te schraal wordt gewerkt, omdat er al enige dekking is.

Mvg - Sjaak

Jan, 12-06-2014 08:31 #83
Een aantal dagen geleden heb ik een vraag gesteld over de verf die lost laat. Ik zou graag nog 2 vervolg vragen willen stellen;
- De verf bladdert echt af bij de randen, je kan hele plakaten eraf trekken. Moet ik alle verf verwijderen voordat ik een fixeermiddel gebruik of alleen de verf die makkelijk loslaat?
- Zou ik eventueel eerst kunnen behangen en daarna verven? Of gaat het water in de behanglijm hetzelfde probleem veroorzaken?

Met vriendelijke groet,
Jan Reactie infoteur, 12-06-2014
Beste Jan,

Breng de fixeer ruim aan op en rond de plekken die onthechten.
Besluit je te gaan behangen, breng dan eerst lijm aan op de slechte plekken om te kunnen beoordelen wat er gebeurt.
Onthecht de verf niet, dan kan je het beste de muur / muren voorlijmen met een verdunde behangerslijm (een dag van te voren).

Heb je bij het drogen na het inlijmen geen problemen, dan zal dit bij het behangen -met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- ook geen problemen geven.

Mvg - Sjaak

Jan, 03-06-2014 20:44 #82
Ik heb een gestucte muur geverfd, maar nu laat de verf los bij de randen. Randen in dit geval, raam- en deurkozijnen en plint op de vloer. Ik had de muur na het verven afgeplakt om de kozijnen en plinten te verven. Bij het verwijderen van de tape liet de verf los. Vanuit deze punten kun je hele stukken verf van de muur trekken. De ondegrond die bloot komt te liggen geeft een witte vinger als je erover heen wrijft, de randen gladschuren helpt niet omdat een tijdje later de randen alsnog omgekrult zijn en je weer nieuwe stukken verf eraf kan trekken. Kun jij wijs worden uit mijn vage omschrijving en een tip geven? Reactie infoteur, 04-06-2014
Beste Jan,

Het feit dat de verf op de ondergrond afgeeft duidt op veegvast of witkalk, of het nalaten van het gebruik van een gronderingsmiddel op de (ooit) nieuw gestucte muren.
Dat de onthechting zich alleen op de overgangen naar het houtwerk openbaart, is nog een geluk.
Het waterbestanddeel van de muurverf / latex lost op deze plekken de onderlaag (veegvast, kalk) op.
Oplossing is om de muren met een fixeermiddel te behandelen (met een blokwitter) en het geheel weer over te schilderen met een muurverf. Strijk niet te lang met de blokwitter in het fixeer anders bestaat de kans op onthechten alsnog.

Succes - mvg - Sjaak

Foster, 26-05-2014 15:45 #81
Ik heb mijn schoorsteen met kalkverf geschilderd Pure&Original. De kleur is te donker.Kan ik hem overschilderen met lichte kleur kalkverf? Of moet ik eerst een primer gebruiken? Reactie infoteur, 27-05-2014
Beste Foster,

Je kan de schoorsteen met een zelfde verf direct overschilderen.
Een extra laag zal waarschijnlijk noodzakelijk zijn om een goede dekking te verkrijgen.

Mvg - Sjaak

Eric, 29-04-2014 01:01 #80
Ik heb het volgende probleem. Ik heb de muren in mijn nieuwe huis geverfd, (al 4 keer) over het behang heen. Ik heb het behang laten zitten omdat achter die muur geen stuc zit, alleen een lelijke ruwe betonnen muur. Maar nu heb ik allemaal banen, waarschijnlijk omdat ik de muur niet heb voorgestreken, wist ik veel. Ik denk dat de verf(ik heb de Perfection latex Muur & Plafond wit gebruikt) in de muur gezogen wordt. Nu zeggen andere mensen, dat ik alsnog het behang eraf moet halen, is er geen andere manier? Reactie infoteur, 29-04-2014
Beste Eric,

Gedekt is gedekt en ongedekt is ongedekt. Dat heeft in de meeste gevallen niet met het behang te maken.
Ik vermoed dat je of:
- met te weinig materiaal werkt / de verf te dun opzet, of
- te lang met de roller in de muurverf blijft werken, of
- te hard op de roller duwt bij het afrollen
- de banen te weinig overlapt, of
- een vachtroller met een te korte haar gebruikt

Bovenstaande is mede te beoordelen door de muur vanaf een andere lichtval te bekijken. Van het raam af en naar het raam toe. (is er verschil in de beleving van de banen?)

Vaak bemerk ik dat men de eerste keer de verf redelijk vol opzet, maar de volgende lagen te schraal werkt omdat de ondergrond dan al min of meer gedekt is / lijkt.
Verf ook een tweede of derde keer alsof het de eerste verflaag is.

De verf - kan ik uit eigen ervaring zeggen- werkt op zich niet slechter af dan een muurverf van Flexa of Histor.

Hoop dat je er wat aan hebt!?

Mvg - Sjaak

Herman, 25-04-2014 04:24 #79
Hallo,

3 jaar geleden heb ik de wanden van onze overloop met warm wit gesaust. Nu heb ik er voor gekozen om alles gewoon wit te maken. Ik saus over behang heen waarop een griemeltje zit. Ook heb ik al meerder soorten rolletjes gebruikt. (lak, vacht en langharige)
Het probleem is dat als ik over de net aangebrachte saus heen rol alles er weer mee aftrek. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

groet Herman. Reactie infoteur, 25-04-2014
Beste Herman,

Is er drie jaar geleden (of eerder als onderlaag) met veegvast / witkalk gewerkt?
Veegvast lost namelijk (deels) op in het waterbestanddeel van de nieuwe muurverf.
De ondergrond fixeren en nadien afwerken is dan de oplossing.
Eventueel kan je eerst kijken of het opbrengen met een blokwitter wel werkt. Het is dan wel van belang de verf op te brengen (eventueel in een draaiende beweging) en niet te lang in de verf te werken.

Mvg - Sjaak

Wil, 04-04-2014 10:42 #78
Hallo
Ik heb een vraagje… Op de muur heb ik steenstrips van die mooie bruine ;-) en grijze voegen. Nu wil ik de steenstrips en grijze voegen wit verven, hoe kan ik dat het beste doen zodat het in 1x dekt?
vriendelijke groet,

Wil Reactie infoteur, 04-04-2014
Beste Wil,

Als de strips niet te vuil / poreus zijn kan je de muurverf direct verwerken. Twijfel je hieraan, dan is voorbewerken met een isoleer aan te raden.
In één keer is vaak lastig, mede afhankelijk van de kwaliteit van de verf en van de zuiging van de ondergrond. Je maakt de meeste kans als je de muurverf vol opzet met een middelgrote kwast in een draaiende / tamponerende beweging.
Let hierbij goed op of je alles dekt / vult. Eventueel de opgebrachte muurverf tussentijds narollen met een vachtroller om eventuele druipers weg te rollen.

Succes - mvg - Sjaak

Wiljan, 21-02-2014 09:57 #77
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht en deze bestaat uit prefabmuren. De wanden zijn behangklaar. Nu wil ik de eerste jaren de muren niet te duur afwerken maar wel strak. De muren zijn al redelijk glad. Een stucadoor heeft dmv foto's mij geadviseerd de wanden zelf glad te schuren en de gaatjes op te vullen met roodband. Vervolgens de wanden texen (zonder voorstrijken enz). Zal dit goed gaan? En moet ik niet eerst iets voorstrijken zodat de tex beter dekt? Reactie infoteur, 21-02-2014
Beste Wiljan,

Zoals de stukadoor het aangeeft kan je het doen.
Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid en de maat van de verpakkingen zou je ook voor b.v. Alabastine muurvuller kunnen kiezen.
Maak niet meer aan dan dat je in relatief korte tijd kunt gebruiken. Onbehandelde muren zuigen nogal.
Gebruik een zo breed mogelijk plamuurmes. Vaak werkt het sneller en beter als je de onregelmatigheden / luchtblazen ruim afplamuurt.
Schuur of schraap de muren ook weer na het plamuren. Wees niet te snel tevreden als je voldoende tijd hebt. Bij opvallend licht / strijklicht zal je anders onregelmatigheden blijven zien, omdat latex / muurverf een gering vullend vermogen heeft.
Om de zuiging op te heffen kan je of een voorstrijk gebruiken, of voor de eerste keer een wat verdunde latex / muurverf. Nadien zal je de muren nog één á twee keer af moeten werken voor een mooi dekkend resultaat en voldoende "body".

Mvg - Sjaak

Sanneke, 09-02-2014 15:41 #76
Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben wij een woning gekocht uit ' 78. Het plafond heeft een lichte structuur, wij hebben deze opnieuw gewit. Helaas ontstaan er in de verf op het plafond in de keuken allemaal kleine barstjes. Het lijkt op een soort craquele. Kan het zijn dat de onderlaag onvoldoende ontvet is geweest? Of heeft dit te maken met damp die met het koken vrij komt. Het lijkt steeds erger te worden. Aangezien het een doorlopend plafond is met de woonkamer, en het probleem zich slecht plaatselijk voordoet, hoop ik niet dat we de hele verflaag er weer af moeten steken.

Kunt u ons vertellen wat wr hier het beste mee kunnen doen. We willen voorkomen dat de verf straks echt loslaat.i s er iets dat we eroverheen kunnen zetten om te voorkomen dat het erger wordt? Reactie infoteur, 09-02-2014
Beste Sanneke,

Ik vrees dat er eerder (goedkope) veegvast / kalk muurverf is gebruikt.
Veegvast lost in principe (deels) op in water; in dit geval het waterbestanddeel in de latex / muurverf.
Zonder het veegvast te verwijderen heb je geen garantie, maar het volgende is in eerste instantie te proberen:
- verwijder de blazen met een afsteekmes / plamuurmes
- schuur de randen glad
- behandel het gehele plafond met een fixeer. Bij voorkeur met een blokwitter
- schilder het plafond met een synthetische muurverf. Breng de verf vol en gelijkmatig op, maar rol de eerste keer niet te lang in de verf.
Te lang rollen in de verf bij aandrogen kan de kalk onderlaag lostrekken

Heb je eventueel nog onbehandelde plafonds, veeg dan met een natte vinger of doek over het oppervlak. Geeft het plafond af, dan is het veegvast en zijn problemen -los van bovenstaand behandelingsadvies- niet altijd te voorkomen.
Helpt de aangedragen oplossing niet (en is het veegvast), dan zal je helaas alle veegvast eerst moeten verwijderen, vervolgens fixeren en repareren en dan het geheel afwerken met een muurverf / latex.

Succes - mvg - Sjaak

Mike, 28-01-2014 20:32 #75
Ons huis wordt binnenkort gestuct. In een kamer zitten er op het plafond zwarte plekken van eerdere lekkage. Ik heb vernomen dat als je erover gaat stucen, deze zwarte plekken zichtbaar blijven. Men zegt dat je erover heen moet gaan met een spuitbus met isolatie? Kan iemand mij vertellen of dit correct is, hoe dit product heet en waar ik het kan halen. Reactie infoteur, 29-01-2014
Beste Mike,

Om doorslaan van schadelijke stoffen te voorkomen is het inderdaad verstandig eerst een isoleer op te brengen. Doe dit minimaal een dag van te voren.
Een eenvoudig te verkrijgen product is:
http://www.alabastine.nl/faq/hoe-kan-ik-spetters-voorstrijk-vlekken-verdunnenschoonmaken/

Mvg - Sjaak

Angelice, 26-01-2014 13:04 #74
Hallo,
wij willen onze muren die bewerkt zijn met spartelputz gaan sausen met latex. Muren zijn sterk vervuild met nicotine ed. Omdat ik een open grind vloer heb is het niet mogelijk om met veel water en ammoniak de muren te reinigen i.v.m het opzuigen van de onderlaag. Dit is al gebeurd waardoor ik een deel al opnieuw moet laten spartelen. Hoe en waarmee kan ik mijn muren het beste voorbehandelen zodat de latex blijft zitten?

Met vriendelijke groeten,
Angelice Reactie infoteur, 26-01-2014
Beste Angelice,

Er is speciale isoleer en/of muurverf verkrijgbaar, ontwikkeld voor roet- en/of nicotine problemen.
Je kunt eventueel informeren bij een goede verf-behang-speciaalzaak.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.alabastine.nl/product/synthetische-verf-2in1-nicotine-en-andere-vlekken/

Mvg - Sjaak

Brigit, 22-01-2014 01:05 #73
HELP!
In onze nieuwbouw woning hebben we de woonkamer laten stucen, deze was bewerkt met spac vanuit de bouw. Na drie keer spuiten en inmiddels vier lagen latex blijven we banen zien. De schilder snapt er niets van en wil nu voor de vijfde keer bewerken met rollen en latex. Hoeveel lagen kan en mag je aanbrengen? Dit is toch niet normaal. De stucadoor zegt dat het stucwerk okay is, dit is door de schilder bevestigd. De schilder denkt dat de fixeerlaag te dun is opgebracht en daardoor blijft het plafond zuigen. Wat is er echt aan de hand en krijgen we door zoveel lagen geen problemen in de toekomst?
met vriendelijke groet,
Brigit Reactie infoteur, 22-01-2014
Beste Brigit,

Bij gespoten plafonds in de nieuwbouw is het -mede afhankelijk van de lichtinval- lastig om zonder banen te werken. Ze zullen hooguit meer of minder opvallen.
Er is speciale muurverf / latex voor gespoten plafonds die wat trager droogt!?
Bekijk het plafond eens naar het licht toe en van het licht af… zie je verschil?
Ook heeft de verf plusminus 10 dagen nodig om door te drogen, waarna het effect definitief zichtbaar is. Daarnaast wordt het licht in een lege ruimte op geen enkele manier gebroken / getemperd. Bij een volledige inrichting zal het minder opvallen.

De oplossing die ik zelf in een lege woning toepas, is het spuiten van de plafonds in een draaiende beweging in plaats van banen. Omdat het menselijk oog beperkt is, zullen de plafonds dan egaal tonen.
Nadeel is dat de ramen en kozijnen (deels) afgeplakt zullen moeten worden. Daarentegen werkt spuiten weer sneller dan rollen, zodat het één het ander opheft.

Hoop dat het gaat lukken - mvg - Sjaak

Sita, 15-12-2013 17:41 #72
Hoi Sjaak,

Heb gisteren mijn Muur geverfd en daarna zag ik een klein plekje bij het afgeplakte stukje aan de plafond een beetje wit. Met een klein kwastje proberen weg te werken maar de kleur is roomwit uitgevallen terwijl ik met een verf karamel kleur heb geverfd. Hoe komt het dat het randje hetzelfde kleur verf lichter pakt dan de rest?

Bvb dank,
Sita, Reactie infoteur, 16-12-2013
Beste Sita,

In principe kan dit niet. Wat er eventueel speelt:
- verf is niet (meer) goed doorgeroerd / gemengd
- laagdikte / dekking is minder (één keer t.o.v. twee keer?)
- verflaag moet ten opzichte van de rest nog doordrogen
- kwast is (na uitspoelen?) nog te vochtig, waardoor de verf in principe te veel verdund wordt

Hoop dat je er met één van deze mogelijke oorzaken uitkomt.

Mvg - Sjaak

Korver, 13-12-2013 18:01 #71
Wij hebben de muren laten spuiten in ons nieuwbouw huis en na een aantal jaren de scheuren opgevuld met Albastine opvulmiddel.maar echter met overschilderen bleef je op die plaatsen soort witte strepen zien.
Nu gaan wij opnieuw de muren schilderen.zelf met de kleur zwart komen de strepen welke zij opgevuld nog er door heen.
Wat is de beste oplossing om deze strepen weg te krijgen?
MVG H Korver Reactie infoteur, 14-12-2013
Beste Korver,

De strepen zijn naar alle waarschijnlijk zichtbaar omdat de "structuur" op de geplamuurde plekken anders is dan het spuitwerk.
Door een andere breking van het opvallend / reflecterend licht wordt dit zichtbaar.
Helaas is hier niet zo veel aan te doen, anders dan de muren weer in een gelijke structuur te spuiten.
M.i. zal het dus -bij een juiste behandeling- niet aan de verf liggen, maar aan de wisseling van structuur in de ondergrond.
Bekijk de "strepen" eens naar het licht toe en van het licht af. Geeft dit verschil in beleving?
Mochten de strepen te poreus zijn (doorschijnen), dan is het verstandig de plekken eerst te isoleren. Erg waarschijnlijk is dit laatste echter niet omdat al een aantal lagen muurverf zijn opgebracht, waardoor er van zuiging geen sprake zal zijn.

Mvg - Sjaak

Annie Smalheer, 18-08-2013 00:34 #70
Hallo Sjaak, Wat een goed initiatief van u! Hopelijk kan u ook antwoord geven op ons probleem. Namelijk wij hebben vorig jaar onze muren wit geverft met Histor muurverf. Alleen al onze muren geven af. Als onze kinderen er ook maar even tegenaan komen zijn hun kleren wit. Ik krijg het met wassen er wel uit. Maar het is wel erg vervelend.
Ik eb de muren al afgenomen maar dan komt alle verf mee, en zijn de muren weer kaal.

We hebben wel verbouwd en wel een dag gewacht met verven. En ook alle muren afgenomen met een natte doek. Ik heb glasvezel op de muren geplakt, en daarna dus geverft. Heeft u enig idee hoe dit kan, en hoe we dit zouden kunnen verhelpen? Reactie infoteur, 18-08-2013
Beste Annie,

Helaas geen sluitend antwoord vrees ik.
De muren worden kaal? Betekent dit dat de verf oplost, of dat de verf onthecht door wrijven? Bij onthechten door wrijven, zou dit betekenen dat de ondergrond in basis onvoldoende gefixeerd is geweest / te veel verpoedert, waardoor de verf onvoldoende hecht. Bij oplossen van de verf zou dit op kalk / veegvast kunnen duiden, maar is dit gezien de productkeuze anno 2013 niet heel waarschijnlijk.
Theoretisch zou de verf niet af moeten geven, anders dan wanneer het een kalkverf of decoratieve verf betreft die een speciale bescherming verlangt?
Bij de vakhandel is muurfinish (soort transparante, kleurloze lak) te koop, die dit "verpoederen" tegen kan gaan / fixeren. De ondergrond krijgt dan een uitstraling alsof je de muur bevochtigd met water (iets donkerder)
Eenvoudiger is het wellicht om de muren -na afnemen- te fixeren en opnieuw te schilderen met een vinyl- of acryl latex / muurverf.
Een reguliere muurverf van A-merk of professionele kwaliteit hoort in ieder geval -na droging- niet af te geven.

Mvg - Sjaak

Gert, 08-07-2013 14:19 #69
Beste,
Een kleine vraag waarop ik het antwoord niet vind: onze muur is bezet met kalkmortel, en we willen opnieuw behangen (vliesbehang) en daarna schilderen. In de kalkmortel zijn wat gaten en dergelijke. Mijn plan is om eerst in te smeren met verdunde behangerslijm (om te fixeren), daarna op te vullen en tot slot nogmaals insmeren met verdunde behangerslijm en dan pas behangen.
Goed idee?
Groetjes,
Gert Reactie infoteur, 08-07-2013
Beste Gert,

Ik zou eerst egaliseren / repareren, dan met verdunde behangerslijm voorbewerken en tot slot afwerken.

Mvg - Sjaak

M., 23-05-2013 15:25 #68
Beste Jaak,
Bedankt voor de snelle reactie op mijn vorige vraag. Zou graag nog een advies van je willen; daar je op een donkergeverfde muur snel beschadigingen ziet (zichtbaar als bijv. witte krassen) is mijn vraag of je over de geverfde muur een laagje (blanke) voorstrijk kunt zetten (of krijg je na opdroging ervan vlekken te zien)? Er zijn wel blanke vernissen in de winkel te koop, maar deze zijn best wel prijzig.

Alvast bedankt,
Groetjes, M. Reactie infoteur, 23-05-2013
Beste M,

Helaas bestaat er geen goedkope oplossing.
Nabehandeling met een kleurloze afwerklaag geeft overigens wel een donkerder kleur (alsof je de ondergrond nat maakt), zodat het bijvlekken van beschadigingen altijd zichtbaar blijft.
Op termijn de muur opnieuw schilderen in de kleur is misschien goedkoper en eenvoudiger, mede omdat de ondergrond dan al de gewenste kleur heeft en niet meer zuigt. Bewaar het kleurnummer in dit geval, zodat de verf altijd (op de mengmachine) is na te maken.

Mvg - Sjaak

M., 22-05-2013 22:45 #67
Goede avond,
Heb vandaag een muur welke ik enkele weken geleden met structuurverf behandeld heb, geschilderd met blauwe muurverf, maar zie na opdroging toch vlekken, strepen. Heb deze blauwe muurverf niet verdund met water. Wil nogmaals een laag blauwe muurverf opbrengen om een zoveel mogelijk egaal resultaat te krijgen. Werk het liefste met een kleine vachtroller, dit is wel tijdrovend waardoor het vaak moeilijk is om nat in nat te werken. Zou ik de verf nu alleen met verticale strepen van onder naar boven aan kunnen brengen (ipv. eerst horizontaal en daarna verticaal van onder naar boven uitrollen)? De muurverf droog nl. zo snel op. Of zou een optie kunnen zijn om de tweede laag muurverf een beetje te verdunnen met water, zodat ie wat langer vochtig blijft?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet M. Reactie infoteur, 23-05-2013
Beste M.

Je kunt het beste voor de laatste optie kiezen. Een tweede keer zal je al langer in de muurverf kunnen werken, omdat de zuiging van de ondergrond minder zal zijn.
Bij het opzetten zou ik de verf toch eerst kriskras op zetten en nadien doorrollen om zeker te zijn van een goede, gelijkmatige verdeling.
Verdun de verf niet teveel, om verschil in kleur te voorkomen.

Mvg - Sjaak

Ilse, 27-03-2013 13:14 #66
Beste Sjaak,

Wij willen onze vers gestucte muren gaan verven. Nu hebben we voorstrijk en een A-merk latex staan. Iemand gaf de tip om de voorstrijk te mengen met de latex voor de 1e laag. Dit zou evt. strepen verminderen en een gladder resultaat geven. Weet jij of dit zo is? En zo ja, wat de verhoudingen zijn?

Alvast bedankt. Groetjes,
Ilse Reactie infoteur, 27-03-2013
Beste Ilse,

Je zou wat latex door de voorstrijk kunnen mengen zodat je makkelijker ziet waar je gebleven bent.
Een gladder resultaat en/of strepen zullen eerder te maken hebben met het vol opzetten en goed doorrollen (verdelen) van de muurverf, in combinatie met de roller die je gebruikt (langharig of kortharig).
Al met al zie ik er het voordeel niet zo van in, zeker niet als je de muren twee maal afwerkt met de muurverf.

Mvg - Sjaak

H. Bos, 12-03-2013 19:38 #65
Kan ik een. Pleistermuur. Ook schilderen. Met. Lakverf. Of moet ik hem eerst fixeren?

Aalvast. Bedankt. Met. Vrg Reactie infoteur, 13-03-2013
Beste H,

In principe zou dit -binnenshuis- kunnen, alhoewel het wel veel verf vraagt.
Eerst een gronderingsmiddel aanbrengen verkleint de zuiging.
Fixeren zou alleen nodig zijn als de ondergrond te zeer 'verpoedert' en zal over het algemeen niet nodig zijn bij een vaste ondergrond.
Ik weet niet wat het beoogde resultaat moet zijn. Alternatief zou een goede acryl of synthetische muurverf kunnen zijn. Deze is goed te reinigen en geeft -afhankelijk van de keuze- een eiglans resultaat.

Mvg - Sjaak

Rob, 21-02-2013 13:41 #64
Beste Sjaak,

Ik heb gister een slaapkamer gewit met latex. Eerst alle scheuren en kiertjes dicht gemaakt met overschilderbare kit. Maar nu is al het latex op de kit gaan scheuren. Wat kan ik hier aan doen en hoe kan ik het oplossen?

Vriendelijke groet

rob Reactie infoteur, 21-02-2013
Beste Rob,

Naar alle waarschijnlijkheid is de kit onvoldoende (door)gedroogd geweest, waardoor de scheurtjes zijn ontstaan.
De oplossing:
de scheurtjes wederom met -een weinig- acrylaatkit inwassen, voldoende laten drogen en vervolgens de gehele muur opnieuw afwerken met de muurverf. Zou je alleen de gerepareerde plekken met muurverf behandelen, dan blijf je dit zien.

Mvg - Sjaak

Jeannet, 03-01-2013 20:20 #63
Wij hebben een pot met kant en klare crepi (hier in Frankrijk) gekocht. Dit is dus latex met kwarts/zand. Kunnen we dit op dezelfde manier glkad krijgen als stuc. D.w.z. wachten tot het iets opgedroogd is en dan glad 'schuren'?
alvast bedankt!

Jeannet, 03-01-2013 14:07 #62
Wij hebben een pot met kant en klare crepi (hier in Frankrijk) gekocht. Dit is dus latex met kwarts/zand. Kunnen we dit op dezelfde manier glad krijgen als stuc. D.w.z. wachten tot het iets opgedroogd is en dan glad 'schuren'?
alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-01-2013
Beste Jeannet,

Op zich zou dit goed kunnen. Misschien is het een idee om een stalen pannenspons en / of een geprofileerde verfkrabber te gebruiken om eerst het ergste te verwijderen en nadien schuurpapier -van grof tot fijn- te gebruiken.

Mvg - Sjaak

Willy de Reuver, 29-11-2012 11:06 #61
Beste redactie,

Wat is nu eigenlijk de beste manier om een spacgespoten plafond te schilderen zonder dat er banen en/of vlekken te zien?

MVG Willy Reactie infoteur, 29-11-2012
Beste Willy,

Het beste kan je een speciale muurverf voor spac gebruiken; deze droogt wat trager, zodat je wat langer in de verf kunt werken.
Zet de verf "kris kras" vol op met een goede vachtroller en verdeel de verf gelijkmatig, ongeveer een halve á één m2 per keer. Rol de nog natte verf direct door in rechte banen (luchtig, zonder te veel druk / kracht op de roller uit te oefenen. De haren van de vachtroller zullen als het ware weer enigszins omhoog komen), waarbij je de reeds geschilderde banen telkens een beetje overlapt. Werk zo door tot je in de breedte de muur / het plafond over de de totale hoogte / breedte hebt gerold. Als het oppervlak niet te groot is, kan je nu de hele baan -van het begin tot het eind- luchtig doorollen, zonder de roller van de ondergrond te halen. Werk bij het afrollen steeds in de zelfde richting.
Ga weer terug daar waar je begonnen bent en rol de nieuwe baan naast de eerdere. Werk de ondergrond weer overlappend door. Werk met de nog natte verf overlappend naar de reeds opgezette en doorgerolde baan toe.
Banen zijn -bij een krtische blik- niet helemaal te voorkomen, afhankelijk van de lichtval en de gelijkmatige verdeling van de verf. Spuiten zou dan het alternatief zijn!?
Vlekken kunnen of ontstaan door onvoldoende dekking met de verf, te veel zuiging, of door inhoudsstoffen in de ondergrond die oplossen in het waterbestanddeel van de muurverf.
Bij onvoldoende dekking: probeer de verf voller op te zetten en gelijkmatig te verdelen
Bij te veel zuiging: werk eerst met een gronderingsmiddel of met 10% verdunde muurverf voor
Bij inhoudsstoffen die oplossen : pas een isoleermiddel toe alvorens te gaan schilderen of alsnog later (gele / bruine vlekken - roet, vet, nicotine, lekkage?)

N.b. als de "haren" van de vachtroller tijdens het rollen onregelmatig 'pletten' / bij het afrollen niet enigszins overeind komen, gebruik je of te weinig / te ongelijkmatig verf, of druk je te hard op de roller of te zeer naar een kant.

Hoop dat je er wat mee kunt - succes!?

Mvg - Sjaak

Yvonne, 01-11-2012 15:11 #60
Beste Sjaak,
In de woonkamer heb ik donkerrode steenstrips met grijze voeg. Ik zou deze graag schilderen of sauzen, maar hoe pak ik dat aan?
Vr. groet, Yvonne Reactie infoteur, 01-11-2012
Beste Yvonne,

Als je vuilaanhechting vermoedt (rook, vet, roet), is het verstanding de muur eerst te isoleren en vervolgens 2 x met een vinyl- of acryllatex af werken.
Zijn de steenstrips niet al te zeer vervuild, dan kan je volstaan met 2 x afwerken met een muurverf (latex) van goede kwaliteit. Gebruik een langharige verfroller voor muurverf, in combinatie met een kwast(en) om al draaiened / tamponerend de voeg en luchtinsluiting in de steen goed te kunnen dekken. Een en ander zal afhankelijk zijn van de (diepliggende) cementvoeg en de poreusiteit van de steenstrips.
De eerste keer kan je de muurverf met maximaal 10% verdunnen, zodat de muurverf makkelijker in de ondergrond te werken is.

Mvg - Sjaak

Marc, 04-10-2012 20:24 #59
Beste Sjaak,

Ik ben op zolder de dakplaten en balken aan het witten. Het gaat om dakplaten (spaanplaat) van midden jaren '80 die in de fabriek aan de dakpankant met isolatiemateriaal zijn bedekt. De kieren heb ik gedicht met Alabastine scheuren & naden vuller. De dakplaten en balken waren al een keer behandeld met latex. Nu heb ik ze nog twee keer behandeld. De eerste laag met Budget Buy van Karwei, om goedkoop een eerste relief-laagje te maken. De 2e laag heb ik Flexa Powerdek gebruikt. Ik zie dat de twee nieuwe lagen toch nog onvoldoende dekking geven. Er is nog steeds een bruinige gloed te zien. De naden zijn ook door de twee latex lagen te zien, duidelijk nog even wittere strepen. Is het mogelijk dat dit probleem zich gaat oplossen door een derde laag latex aan te brengen, of kan ik beter nu als derde laag een matte grondverf er over aanbrengen? (achteraf had ik gewoon met grondverf op waterbasis moeten beginnen, maar ja, overmoed) Reactie infoteur, 04-10-2012
Beste Marc,

Inhoudsstoffen uit de spaanplaat zijn waarschijnlijk opgelost door het waterbestanddeel in de muurverf. Dit ''doorslaan'' kan je tegen gaan door een laag isoleer, of een synthetische muurverf. Een extra laag latex zal het wellicht iets verminderen, maar niet wegnemen.

Mvg - Sjaak

Francisca Wagenaar, 04-10-2012 14:43 #58
Even een vraag, op zolder hebben we glasvezel behang wat aan de onderkant warm geel en daar boven blauw is. Nu willen we het in 1 kleur schilderen, rood wel te verstaan.
Ik kan me herinneren van een vorige verfklus dat geel moeilijk over te schilderen is en er steeds een kleurverschil kwam. Hoe krijg ik deze muur het mooist in 1 kleur?
Eerst een keer wit maken met latex o.i.d?
Of gewoon rood erover? Reactie infoteur, 04-10-2012
Beste Francisca,

De primaire kleuren dekken over het algemeen slecht. Maar schilder je de muren 2 x vol in de rode kleur, dan zal dit geen problemen moeten geven. Heb je nog een restje wit staan, dan zou je kunnen overwegen het geel eerst voor te bewerken.

Mvg - Sjaak

Rike, 28-08-2012 21:16 #57
Beste Sjaak,

Wij hebben een muur in een bruin/grijze kleur geverfd (over vliesbehang) nu willen we deze muur graag overschilderen naar een blauw/groene kleur, (geen lichte kleur) zou jij aanraden er eerst een witte ondergrond onder aan te brengen of gewoon eroverheen te verven.

Oude situatie: kleur: MUS (hister)
Nieuwe situatie: Kleur: Dwaasheid (histor)

Kun je mij advies geven?
Alvast bedankt, Rike Reactie infoteur, 29-08-2012
Beste Rike,

Met het voorbewerken in een witte muurverf win je m.i. niet zo veel. Twee maal vol afschilderen in de kleur die je nu voor ogen hebt moet voldoende zijn.

Mvg - Sjaak

Ilona Herrewijnen, 20-08-2012 13:28 #56
Beste Sjaak,
Wij hadden op onze 1e-verdieping prachtig strak gestuucte muren. Voordat wij gingen sauzen kregen we het advies eerst te impregneren. Helaas is deze actie hopeloos mislukt en hebben we met die impregneer de muren verprutst. Er zijn nu over de gehele wand ' druipers' door de latex heen te zien (als een soort rilief). Kunnen we nog iets doen om de muren weer strak te krijgen of moet er eigenlijk opnieuw gestuuct worden?
Alvast bedankt, Ilona Reactie infoteur, 20-08-2012
Beste Ilona,

De druipers / oneffenheden wegschuren, wegsteken of wegkrabben met een verfkrabber, de beschadigede plekken egaliseren met een muurvuller.
Tot slot de muur weer -eventueel 2 x- met muurverf afwerken.

Mvg - Sjaak

Ina, 23-07-2012 19:08 #55
Na het wegwerken van scheutjes in de latex, heb ik deze plekken bijgewerkt met latex: zelfde pot, zelfde kleur. De eerste lagen zitten er slechts 3 maanden op.
Helaas bleef ik de bijgewerkte plekken zien en heb ik de gehele muur opnieuw met latex geverfd (verticaal, horizontaal, verticaal, nat in nat, geen pauzes). Ook nu nog blijf ik de bijgewerkte plekken zien, minder dan eerst, maar toch. Bovendien zie ik nu ook andere strepen erbij komen, die er eerst niet zaten.
Wat moet ik nu doen?! Het lijkt de structuur in de muur zelf te zijn. Kan dit met opnieuw schuren, voorstrijken en verven worden weggewerkt? Reactie infoteur, 23-07-2012
Beste Ina,

Lastig om een sluitend antwoord te geven, maar… een aantal mogelijkheden.

Waarschijnlijk tekenen de geplamuurde plekken zich nog af omdat:
1. de plamuur enigszins is weggezonken (2 x plamuren?)
2. de plamuur enigzins op de muur ligt (nog naschuren?)
3. poreuzer zijn dan de rest van de muur ( 1 x latex?), waardoor de latex meer ingetrokken is op de geplamuurde plekken
4. de rest van de muur al voldoende is doorgedroogd (doordroging en de eindkleur kan met latex / muurverf -afhankelijk van de omstandigheden- zo maar een dag of tien duren)

De andere strepen zouden veroorzaakt kunnen zijn door de randen van de roller en/of onvoldoende doorroeren van de verf en/of het laatste restje uit de emmer zodat de pigmentatie wat afwijkt.

Bij een opliggende ''structuur" op enkele plekken zou je de muur op die plekken kunnen schuren en de muur vervolgens in het geheel afwerken.

Werk voldoende vol met de verf. Vaak wordt een tweede of derde keer schraler met verf gewerkt omdat de muur al gedekt lijkt!? Werk de muur dan ook af alsof het de eerste keer is.

Mvg - Sjaak

Irene Hoff, 28-06-2012 11:14 #54
Vraag: Kan je glad gestucte muren met latex, schoonmaken met een stoomreiniger? Ik zie er tegenop om alle muren en plafond opnieuw te witten.
Mvg. Irene Reactie infoteur, 28-06-2012
Beste Irene,

Ik verwacht daar niet te veel van. Probleem is m.i. dat de aanslag (deels) oplost, maar deze aanslag niet gelijkmatig is aangezet, zodat de kans op vlekvorming groot is.

Mvg - Sjaak

Mario Devroye, 25-06-2012 13:58 #53
Hey,

Ik ben momenteel bezig met een renovatie. In de woonkamer hebben we het bestaande behang al verwijderd. Nu blijkt echter dat de pleisterlaag niet geschuurd of opgevuld is geweest alvorens te behangen. Er is wel een fixeermiddel op aangebracht zo te zien.
Nu vroeg ik me af of ik enkel de diepe gaten kan opvullen en daarna een fixeerlaag kan aanbrengen en deze daarna licht kan opschuren om zo kleine oneffenheden te verwijderen. En indien nodig dit nogmaals herhalen alvorens te schilderen.
Zou deze methode kunnen werken? Alvast bedankt.

Mvg - Mario Reactie infoteur, 25-06-2012
Beste Mario,

Wat je aangeeft is op zich een prima oplossing.
Na reparatie en opschuren kan ook:
- bij opnieuw behangen kan je eventueel ook voorlijmen met verdunde behangerslijm.
- bij afwerken met een muurverf kan je eventueel ook direct de muurverf aanbrengen (2x).

Mvg - Sjaak

Hanka, 15-06-2012 20:49 #52
We hebben woonkamer met waterverf geschilderd… en nu denken we dat latex zou beter zijn. Kunnen we dat overschilderen en moeten we dat eerst wassen of met voorstrijkmiddel behandelen? Reactie infoteur, 16-06-2012
Beste Hanka,

De waterverf zal door het water bestanddeel in de latex oplossen. Eerst fixeren is de oplossing, of… direct aanbrengen van een synthetische muurverf. Bij de vakhandel kunnen ze dit eventueel wel verduidelijken.

Mvg - Sjaak

Remco, 08-05-2012 11:25 #51
Beste Sjaak, ik ben aan het klussen in mijn nieuwe huis, en na het weghalen van een tussenwand zit ik met een plafond dat voor de helft blauw is geschilderd en de andere helft wit. Ik wil graag het gehele plafond overschilderen in wit, maar ik ben bang dat je de blauw geverfde helft van het plafond die eronder zit, gaat zien. Hoe pak ik dit aan? Reactie infoteur, 08-05-2012
Beste Remco,

Helaas alleen maar door het blauwe plafond één á twee keer voor te zetten met de te gebruiken plafondverf, alvorens het gehele plafond af te werken.
Ik weet niet of de overgang tussen de ruimtes mooi is (spack?), anders zou je wellicht een (licht) koof aan kunnen brengen zodat je breking / schaduwwerking hebt bij de overgang van de ruimtes.

Mvg - Sjaak

Marjolein, 16-04-2012 14:25 #50
Zes jaar geleden is ons nieuwbouwhuis geverfd door een schildersbedrijven. Zij hebben dat keurig gedaan. Ze werkten de scheiding tussen bijvoorbeeld muur en plafond af met een wit lijntje. Wij vinden dat erg netjes staan. Maar nu verf ik zelf een aantal wanden, plafond nog niet nodig. En nu wil ik ook zo'n straks lijntje bij de scheiding. Hoe doe ik dat en welk materiaal? Ik vind het bovendien lastig de scheiding tussen twee muren met verschillende kleuren strak te krijgen. Heeft u daarvoor tips? Reactie infoteur, 16-04-2012
Beste Marjolein,

Ik weet niet of je een bies bedoeld, of een streep acrylaatkit, waarlangs dan een strakke lijn te trekken is.
Ik ga even uit van acrylaatkit.
Het probleem bij nieuwbouw woningen is dat de plafonds met spack gespoten zijn. Deze ondergrond is niet strak en er is derhalve ook niet strak te besnijden als je de plafondkant aanhoudt.
Door een voeg van acrylaatkit met het kitpistool aan te brengen, creëer je een strakke lijn waarlangs dan goed te besnijden is.
Maar… zowel het aanbrengen van de kit als het besnijden vraagt wel enige vaardigheid. (kijk even op een plek waar het geen kwaad kan om het doseren van de kit aan te voelen) De kitvoeg strijk je met een klamme vinger met water direct af.
Snijd de opening van de tuit van de acrylaatkit schuin af zodat je een schuine opening van plusminus 3 mm krijgt. De hoek van de schuine kant bepaalt dan de hoek waarin je langs het plafond het kitpistool hanteert.
Gebruik voor binnen -in tegenstelling tot de overige materialen- een zo goedkoop mogelijke acrylaatkit. Goedkope kit werkt makkelijker af (is slapper) en kan binnenshuis geen kwaad, omdat het - zals ik het begrijp- primair een esthetische functie heeft.

Hoop dat ik je vraag goed begrepen én beantwoord heb.

Mvg - Sjaak

Willeke, 02-04-2012 17:23 #49
7 jaar geleden ben ik in een nieuwbouwwoning gaan wonen en heb de muren toen gesaust met latex muurverf. nu wil ik alles een nieuw likje verf geven. ik heb dezelfde soort muurverf maar tijdens het overschilderen komen op sommige plekken hele vellen van de oude verf er af. hoe kan ik dit het beste oplossen? moet ik de muren eerst voorbehandelen voor ik ze kan overschilderen? (het is niet overal zo. de eerste muur die ik heb gedaan was wel goed gelukt) Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste Willeke,

Meest waarschijnlijk is dat de stuclaag in oorsprong niet goed gehecht heeft.
Probeer eens te achterhalen op welk soort muren het voorkomt. (beton - gips?)
Twijfel je aan bepaalde muren, dan kan je deze eerst met een fixeer voorbewerken en nadien weer met latex.
Is de ondergrond over het algemeen goed, probeer dan het volgende:
rol de muren vol in de verf (gebruik voldoende materiaal), rol de verf vlot door, maar blijf niet te lang in de verf rollen. Bij te schraal met verf werken en te lang doorrollen in een aandrogende verflaag bestaat eerder de kans dat deze los komt.

Mvg - Sjaak

Sanneke, 24-03-2012 00:10 #48
Op een dun-gestucte grote wand zit Flexa Colour Locale lichtbeige muurverf. Door de jaren heen is er door het stoken van een petroleumkachel lichte roetvorming ontstaan plus de wand heeft een lichte nicotine-aanslag. Als ik met een natte vinger over de muur ga, geeft deze lichtjes in verf af op mijn vinger. Nu wil ik de muur een andere kleur geven. Hoe kan ik hem het best voorbereiden en kan ik daarna elke willekeurige muurverf toepassen? Ik heb een stoomreiniger en dacht dat het wellicht een idee is om de wanden hiermee te reinigen?
De overige muren zijn van roodbruine-(bouw)stenen die ik graag wil verven in een lichte kleur. Omdat zij zich in dezelfde ruimte bevinden, hebben ook zij waarschijnlijk enige roetvorming en nicotine-aanslag maar dat zie je natuurlijk niet. Ook denk ik dat zij behoorlijk zullen zuigen.
Vervolgens zit er op het plafond een vochtplek waarvan de lekkage is opgelost.
Bestaat er een middel tegen poreuze muren, tegen het doorkomen of verwijderen van roet-en nicotine-aanslag én voor vochtplekken. dat ervoor zorgt dat de verf goed houdt op beschreven ondergronden? Graag uw advies over de te kiezen voorbeidingsprodukten en de te gebruiken muurverf. Reactie infoteur, 24-03-2012
Beste Sanneke,

Reinig de vlakke ondergrond met een water- / ammoniakoplossing (of rinser) en was na met schooon water; bij de gemetselde muren zal dit moeilijk gaan. De stoomreiniger zal wel iets doen, maar of dit op een poreuze ondergrond voldoende zal zijn?
Vervolgens heb je twee mogelijkheden:
1. de minst dure oplossing: zet bij de muren een proefstukje op met latex en kijk of de vervuiling doorslaat (kringen of vlekken geeft). Zoniet dan twee maal met latex afwerken.
2. de duurdere oplossing: gebruik een renovatieverf (ook zeker twee keer)
Bij gebruik van latex zal je de vochtplekken op het plafond eerst moeten isoleren om doorslaan te voorkomen.
Ik geef twee mogelijke oplossingen aan omdat de renovatieverf duurder is dan latex en -met name- op de gemetselde muur nog al veel verf vraagt (misschien wel drie keer behandelen met oog op de zuigigng)
Voor het idee:
http://www.meerverf.nl/a-22989411/histor-overige/histor-renovatie-muurverf
Maar er zijn natuurlijk meer fabrikanten / leveranciers.

Mvg - Sjaak

Jansen, 22-03-2012 09:01 #47
Hoe kan ik spachtelwanden het beste verven? Reactie infoteur, 22-03-2012
Beste Monique, Johan,

Dit kan je het beste (2x) met een goede kwaliteit latex doen en een langharige vachtroller. De eerste keer eventueel de verf maximaal 10% verdunnen met water om wat makkelijker te kunnen werken.
Zie ook:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/74714-schilderen-gebruik-van-verfrollers-en-verfkwasten.html

Mvg - Sjaak

Christ, 20-03-2012 21:42 #46
Ik ben op zoek naar muurverf speciaal voor in de keuken (natte ruimte) die goed afwasbaar is met de RAL9010 kleur. Bestaat deze en zo ja waar kan ik deze vinden? Bij een standaard bouwmarkt ben ik deze (nog) niet tegen gekomen. Reactie infoteur, 21-03-2012
Beste Christ,

Stel je gemiddelde eisen aan een muurverf, dan zijn er o.a. van Flexa en Histor emmers muurverf (latex) te koop, in de kleur RAL 9010. Deze emmers hebben een inhoud, variërend van 10 tot 12,5 liter, met verkoopprijzen vanaf plusminus € 40,00 (let goed op de aanbiedingen, want de prijzen verschillen enorm van 38 tot 68 euro. Bouwmarkten stunten er bijna wekelijks mee.)
Stel je meer eisen aan de verf dan zijn er op de mengmachine verven in kleur te mengen vanaf 1 liter. Een goede kwaliteit vinyllatex zou dan een goede keuze zijn.
Reken op een rendement van 6 á 8 m2 per liter verf.

Mvg - Sjaak

Adams Walter, 20-03-2012 12:50 #45
Ik zou graag mijn plafond willen schilderen met latex verf. Nu ben ik er achter gekomen dat er olieverf op het plafond staat. Nu is mijn vraag hoe ik dit moet oplossen voor ik er latex op ga zetten? Reactie infoteur, 20-03-2012
Beste Adams,

Het plafond goed reinigen en licht opschuren, dan zal het qua hechting geen problemen geven.
Eventueel schuren met een water- / ammoniakoplossing (of rinser) met waterproof schuurpapier en nadien met schoon water nawassen.

Mvg - Sjaak

Ron Verheij, 16-03-2012 12:37 #44
Aan Sjaak, Ik wil mijn houten schutting in de tuin wit verven. Direct aan de schutting staat echter een betonnen schuur. Deze schuur is voorheen ook geverfd en er zit dus al een oude verflaag op. Mijn vraag is moet ik nu twee soorten verf gebruiken. Houtverf en muurverf of kan ik gewoon met de houtverf over de oude laag verf heen. Ik ben namelijk bang dat ik twee soorten wit krijg bij twee soorten verf. Ik wil gewoon dat het er uitziet als een geheel: de schutting en de betonnen schuur. Reactie infoteur, 16-03-2012
Beste Ron,

Waarschijnlijk zal er op de schutting een betonverf of acryllatex gebruikt zijn.
Meest aannemelijk is een latex.
(doe een test door een lap stof in spiritus te deppen. Geeft de verf bij wrijven af / lost deze op, dan is het latex)
Helaas kan je geen buitenbeits (meest aannemelijke product voor de houten schutting) over een latex verwerken. Over een betonverf zal wel kunnen.
Door de verschillen in elasticiteit van de producten onderling kan je dan hechtingsproblemen krijgen (zeker buiten)
Als je verven van een goede kwaliteit neemt is het kleurverschil tussen de producten het minst groot, alhoewel er wel een waarneembaar verschil is door de mate van absorptie / reflectie van het opvallend licht (latex toont matter).
Dit verschil hou je overigens toch enigszins, omdat de structuur van hout verschilt van de structuur van beton.

Mvg - Sjaak

Aj Mulder, 06-03-2012 19:26 #43
Net als iedereen mogen jullie eigenlijk niet eens de naam Latex gebruiken. Tenminste wat de plafond/muurverf betreft. Deze verven bevatten helemaal geen Latex en zijn of P.V.A. Accetaten of Acrylaten. Dus allemaal kunsthars gerelateerde verven.
De vakman.
Vr.gr A.J.Mulder. Reactie infoteur, 06-03-2012
Beste A.,

Gelijk of ongelijk… latex is een begrip en wordt in brede zin gebruikt, niet in de laatste plaats door de fabrikanten en "verkopers" zelf.
Ik denk niet dat de consument er mee gediend is het moeilijker te maken dan het is.

Mvg - Sjaak

John van Wijk, 26-01-2012 11:46 #42
Goededag,

Ik het huis een paar jaar geleden laten spachtelen
met een fijne korrel, nu wil ik een wandje gaan verven
met een andere kleur, maar ben bang dat ik alles gaat
opsluiten/dichtverven

Met welke verf kan ik het beste werken, en hoe aan te brengen

Mvg, John Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste John,

Voor een goede dekking zal je twee keer moeten schilderen. Droge verf -ook latex- heeft een beperkt vullend vermogen; de structuur zal dus grotendeels gehandhaafd blijven.
Als je de wand twee keer met latex rolt, hoef je niet bang te zijn dat je de tructuur 'dichtverft', zeker niet als dit de eerste keer is.
Je krijgt -los van de andere kleur- wel een iets andere beleving omdat de schaduwwerking iets zal veranderen door het aanbrengen van de latex.

Mvg - Sjaak

Marion, 21-01-2012 14:16 #41
Wat een fijne site!
Wij hebben onze woning grondig verbouwd. Op dit moment is de stucadoor de muren en plafonds glad aan het stucen. Ik heb wel eens gehoord dat je pas kan verven als alles goed droog is, en dat dit door een goed isolatie van de spouw wel eens een jaar kan duren? Klopt dat? Ik wil het liefst zo snel mogelijk alles verven zodat ons huis klaar en bewoonbaar is. Met welke verf kan ik de muren dan het beste een kleurtje geven? Reactie infoteur, 21-01-2012
Beste Marion,

Het kan inderdaad enige tijd duren voordat bouwvocht 'uitgeademd' is, maar dit is mede afhankelijk van de gebruikte materialen en de luchtvochtigheid gedurende de periode van (ver)bouwen.
Het is verstandig om een vochtregulerende latex te gebruiken om problemen te voorkomen. Dit is doorgaans een goede kwaliteit vinyllatex of acryllatex. Deze kwaliteit heeft tevens tot voordeel dat deze makkelijker te reinigen is. Bij een goede verfspeciaalzaak zullen ze je goed kunnen adviseren.
Gebruik hoe dan ook bij voorkeur een A-merk of professionele (vinyl)latex in verband met pigmentatie, dekkracht, verwerkingsgemak, hechting en kleurbehoud.

Succes in je vernieuwde huis!

Mvg - Sjaak

C. Spierings, 10-01-2012 10:00 #40
Mijn keukenmuur heb ik geverfd met Herberts Latex maar wil deze bij de afwasmachine waterafstotend maken, Wat voor vernis kan ik het beste gebruiken, zodat wij de gemorste vlekken er gemakkelijk eraf kunnen halen. Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste C,

Een willekeurige blanke, kleurloze acryl lak of beits, alhoewel deze wel enigszins vergeeld zal tonen.
Alternatief kan zijn om een 'houtverf' in dezelfde kleur -of lichte nuance- aan te brengen. Alhoewel dit officieel niet kan in verband met spanningsverschil tussen de verschillende verven, is dit risico binnenshuis minimaal en is dit goed te doen.

Mvg - Sjaak

Marta, 18-12-2011 09:40 #39
Wj twijfelen hoe we de muren van onze nieuwbouwwoning moeten bewerken. Wij dachten nu aan een laag voorstrijk (misschien 2) dan een laagje latex om de gaatjes beetje op te vullen en een egale kleur te krijgen (muur is behangklaar opgeleverd) en dan structuurverf op kleur. Is dit de goede volgorde? Of zou alleen structuurverf moeten voldoen? Of juist na de voorstrijk eerst structuurverf en dan nog latex of muurverf op kleur er over heen? Reactie infoteur, 18-12-2011
Beste Marta,

Latex heeft een zeer beperkt vullend vermogen, dit geldt in mindere mate ook voor structuurverf (afhankelijk van de grofte en de keuze van de structuurroller). Dit houdt in dat je de meeste gaatjes en oneffenheden eerst moet vullen / egaliseren vóórdat je de muren gaat afwerken.
Eerst voorbehandelen met een latex in kleur zou een goede voorbehandeling zijn, om de muren dan vervolgens met een structuurverf af te werken. Zorg wel dat je de structuurverf vol opzet en uiteindelijk regelmatig verdeeld / doorrolt.
Wil je een fijne structuur, dan zou je de latex en structuurverf (50 - 50) door elkaar kunnen mengen en dit 2x kunnen verwerken. (dan wel eerst voorstrijk gebruiken) Denk er wel aan dat de structuurverf 'optisch' wat donkerder zal kleuren dan een latex. Dit komt door de schaduwwerking / breking van het opvallend licht.

Mvg - Sjaak

Wim, 03-12-2011 18:37 #38
Heb glasweefsel een hard rode kleur gesausd maar na 3 x is het nog vlekkerig. Hoe kan dat? Reactie infoteur, 04-12-2011
Beste Wim,

Het kan eventueel aan de manier van doorrollen, de hoeveelheid en verdeling van de verf of de kwaliteit van de latex en/of roller liggen. Zie voor de beste werkwijze het artikel.
Maar… bij overgepimenteerde verf is het lastig een zichtbaar egaal oppervlak te krijgen met roller en kwast. Bij een bepaalde lichtval zijn bijna altijd wel banen of aanzetten te zien.
Als de verf is doorgedroogd en/of de ruimte is ingericht zal het allicht minder opvallen.

Mvg - Sjaak

Ronald, 01-12-2011 14:07 #37
Na het plaatsen van nieuwe kozijnen is er van het korrelige spacwerk meerdere vlakken afgebroken. Ze hebben dit weer gerepareerd, maar nu zie je een grijze gloed op het witte spacwerk. We willen niet de gehele kamer schilderen, alleen de plekken die nodig zijn. Als we dit met witte latex doen is precies te zien waar geschilderd is. Wat is aan te raden? De dikkere latex verdunnen met water? of latex spuiten ipv schilderen? De werklui geven zelf aan dat de gehele wand geschilderd moet worden, maar dat willen we voorkomen. Reactie infoteur, 01-12-2011
Beste Ronald,

Helaas zal je inderdaad de hele muur moeten schilderen om een mooi en goed resultaat te verkrijgen.
Spuiten zou misschien een optie kunnen zijn, maar dan moet je de latex uitnevelen over een groot oppervlak om een -optisch nauwelijks zichtbare- overgang te verkrijgen. In de praktijk zal dit lastiger zijn dan opnieuw met latex afwerken.
Als de 'beschadigde' muur binnen de lijn van de sponning valt (niet op het frontale grotere vlak) zou je ook op deze delen een strook MDF kunnen verlijmen die je in de kleur van het kozijn schildert.
Het is hoe dan ook een beetje alles of niets.

Mvg - Sjaak

Ank, 11-11-2011 19:40 #36
Wil de woonkamer gaan latexen, welke volgorde is aan te bevelen; de muur of het plafond?
En waarom? Reactie infoteur, 12-11-2011
Beste Ank,

Eerst het hoge werk (het plafond) zodat je later niet op je pasgeverfde muur spettert.

Mvg - Sjaak

Kitty, 07-11-2011 11:01 #35
Wij hebben in onze woning de muren en de plafonds opnieuw laten stucen. Vervolgens hebben wij het plafond laten spuiten met latex, maar helaas bleken er allerlei grillige vlekken op het plafond te ontstaan. Het stuc werk zat er al weken op en was echt droog.
Hoe kan dit en wat kan ik nu het beste doen? Reactie infoteur, 07-11-2011
Beste Kitty,

De spuiter het werk opnieuw laten doen,
Inhoudsstoffen in het (oude) plafond of het stucwerk zijn opgelost door het waterbestanddeel in de latex. Het plafond had eerst geïsoleerd moeten worden alvorens dit te spuiten.
Een alternatief is mogelijk om een synthetische muurverf aan te brengen.

Mvg - Sjaak

Linsey, 19-10-2011 20:47 #34
Hallo Sjaak,

Wij hebben een donkergrijze muur en willen deze nu een paar tinten lichter maken (ong 3 á 4 tinten) is het nodig om de muur nu eerst te witten?

Mvg,
L.Franke Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Linsey,

Beter is het om de muur twee maal vol in de gekozen tint te schilderen.

Mvg - Sjaak

Machteld Huisman, 16-09-2011 11:20 #33
Een deel van onze buitenmuur heeft een (groot) aantal verflagen. Ik wil deze graag verwijderen om weer het steen te kunnen zien. Kan buitenverf verwijderd worden, zo ja, hoe kan dat dan het beste. Of word het geheel dan niet mooi. Ik zou kunnen denken dat de voegen niet helemaal schoon worden. Reactie infoteur, 16-09-2011
Beste Machteld,

Heb ik weinig ervaring mee. Afbijtmiddelen en/of hogedrukreiniger zullen waarschijnlijk de beste middelen zijn, maar je kan beter advies inwinnen bij een gevelspecialist.

Mvg - Sjaak

Jan Borst, 01-09-2011 11:49 #32
Mijn dochter wil graag haar muur (structuur) van appeltjes groen naar lichtroze kleur. Kan dit met muurverf ivm de groene kleur eronder te krijgen? Reactie infoteur, 01-09-2011
Beste Jan,

Ja hoor dit kan. Ga dan uit van twee maal schilderen met een kwalitatief goede latex.

Mvg - Sjaak

Nancy, 23-08-2011 22:59 #31
Wat een leuke en goede tips staan hier. Ik ben zelf op zoek naar de tip om mijn gestukte muren te reinigen zonder over te schilderen. Zijn na 4 jaar een beetje grauw geworden en er blijven wat spinnerag en zo aanhangen. Even een opfrisbeurt dus. Reactie infoteur, 24-08-2011
Beste Nancy,

Er zijn reinigers voor sierpleister in de handel, of een oplossing met chloor.
Afplakken en/of afdekken is dan wel een vereiste, waarbij je je kunt afvragen of overschilderen niet net zo makkleijk / arbeidsintensief en… wellicht mooier is?

Mvg - Sjaak

Roy Pols, 06-08-2011 10:30 #30
Beste Sjaak,

Toen ik in 2008 mijn huidige huurwoning betrad, heb ik het geheel behangen met rauhfaser. In 2009 adopteerde ik 2 katten die hun creativiteit erop botvierde. Je begrijpt dat dit niet bepaald een fraai gezicht is, dus heb ik nu besloten om al het behang ervan af te halen en de muren te schilderen met latex. De huiskamer is nu geheel van het behang ontdaan, maar de muren zien er erg craquelé uit. Een bevriende stukadoor zei me dat, alvorens met latex aan de slag te gaan, de muren in z'n geheel te schuren om ze glad te maken. Maar dat doet nogal wat stof opwaaien en ik heb niet echt veel zin om eerst de hele huiskamer leeg te halen voordat ik ga schuren. Dat begrijp je. Toen ik het op mijn werk zat te vertellen, gaf een collega de tip om 'MuurGlad' van Alabastine te gebruiken i.p.v. schuren. Zij zei dat dit perfect werkt om de muren glad te maken. Maar zij heeft daarna haar muren behangen en dat wil ik dus niet.
Kan 'MuurGlad' het aangewezen product zijn alvorens te gaan verven? Of moet ik er tóch aan geloven en de boel eerst te schuren?

Bedankt voor je wijze raad en goede tips! Reactie infoteur, 06-08-2011
Beste Roy,

Craquelé onstaat door spanningsverschil in afwerklagen onderling. Het craquelé duidt in feite op (gedeeltelijke) onthechting. Helaas ben ik geneigd mee te gaan met het advies van de bevriende stukadoor.
Als je muurglad op een deels onthechtende ondergrond aanbrengt, zal dit mogelijk ook weer onthechten.
Dus… eerst schuren en/of schrapen om een goede basis te krijgen is wel verstandig. Mogelijk zal je bij een poederende ondergrond ook eerst nog een fixeer moeten gebruiken.

Mvg - Sjaak

Tanja, 17-07-2011 21:23 #29
Vraagje, wji hebben onze beneden verdieping laten spuiten (vooral wit) na het spuiten bleken er nogal wat plekken te moeten worden bijgewerkt. Deze zijn gerepareerd met wat stuc materiaal en daarna met het spuitsysteem (dus niet met een hand spuit) opnieuw gespoten. We zijn nu 2 dagen verder maar je ziet precies op het plafond waar er extra gespoten is. Moet dit nog dagen drogen om het gewenste effect te krijgen of zie je deze plekken omdat de laag verf dikker is. Als je precies onder staat zie je het niet maar als je het hele plafond bekijkt is het geen gezicht Reactie infoteur, 18-07-2011
Beste Tanja,

Als de verf voldoende droog is -wat één á twee weken kan duren- zal het mogelijk minder opvallen, maar… gedeeltelijk bijwerken / repareren blijf je altijd zien, zeker als je weet waar de problemen zitten.
Dit met name als het géén glad plafond betreft. Breng je op bepaalde plekken extra structuur (spac) aan, dan zal de omliggende structuur zich enigszins vullen met de aangeheelde structuur, waardoor je zichtbare randen / overgangen krijgt. Dit is eigenlijk niet te voorkomen, het valt hooguit meer of minder op.

Mvg - Sjaak

Arnold, 07-07-2011 12:29 #28
Vraagje, Ik heb glasvlies op de muur geplakt zonder structuur met spec lijm, nu heb ik de muur met SPS muurverf 4040 geverfd en zie ik na droging strepen van de overgang, randen bij plafond en zijkant, rond de stopkontacten zijn lichter van kleur!
komt dit goed als ik de tweede laag opbreng, en moet ik deze dan meer verdunnen met water. Graag hoor ik van u wat te doen. Reactie infoteur, 07-07-2011
Beste Arnold,

Banen zijn niet helemaal te voorkomen, omdat het handwerk is waarbij de laagdikte niet overal gelijk is. De randen zal je waarschijnlijk met een kwast en klein rollertje opzetten en hierbij is de kans groot dat je meer verf gebruikt dan op de grotere vlakken. Dit zie je vooral als je met een bepaald licht -in een lege ruimte- langs de muur kijkt.
Maar… een tweede keer zal het minder worden omdat er een meer gelijkmatige verzadiging zal zijn. Houd ook rekening met het feit dat het enkele dagen duurt voordat de latex is doorgedroogd en de uiteindelijke kleuring en 'glansgraad' aanneemt.
Zet de verf in ieder geval vol en gelijkmatig op, rol per m1 goed en luchtig door en… houd geen pauze gedurende de afwerking van een vlak.
De verf extra verdunnen zou ik de tweede keer niet doen.

Succes - mvg - Sjaak

Tessa, 29-06-2011 17:18 #27
Ik heb een vraag. Ik wil graag de muren en het plafond van mijn nieuwe huis laten schilderen maar ik vraag me af of spuiten nou mooier gaat worden dan rollen of niet. ik heb het idee dat muren laten spuiten wel duurder is dus dat wil ik alleen maar laten doen als het resultaat ook mooier is. En daarnaast wil ik ook de vloer laten schuren en ik vraag me af of het handiger is om dat na het schilderwerk te doen of juist ervoor. Ik heb geen idee of het schuren van de vloer niet veel stof oplevert die weer op de muur gaat zitten. Reactie infoteur, 30-06-2011
Beste Tessa,

Als je het professioneel laat uitvoeren is spuiten mooier, want je krijgt geen / minder banen.
Voorwaarde is wel dat al het noodzakelijke goed wordt afgeplakt. Spuitwerk hoeft in een lege woning niet duurder te zijn dan rollen. Er moet welliswaar meer afgeplakt worden, maar het spuiten werkt veel sneller.
Bij het schuren van de vloer is er wel een goede stofafzuiging, maar stofvrij is het bijna nooit.
Probeer te regelen dat men eerst de vloer schuurt, deze vervolgens goed afdekt / afplakt, vervolgens spuit en als laatste de vloer lakt.

Succes - mvg - Sjaak

Roos, 21-05-2011 08:51 #26
Ik heb een vraag. We hebben de muren/plafonds helemaal glad laten stuccen en daarna wit laten spuiten. Langs het aanrecht blad zit wel een beschermrand van 20cm van hetzelfde materiaal, maar daarboven willen we graag een soort coating, zodat het vuil/waterafstotend wordt en makkelijk is schoon te houden. Wat kunnen we het beste doen? En is dat over een paar jaar dan nog gewoon weer te witten? Reactie infoteur, 21-05-2011
Beste Roos,

Hier kan je het beste een kleurloze acrylaatlak of -beits voor gebruiken (watergedragen). Of een dekkende watergedragen beits in dezelfde kleur als het spuitwerk (RAL 9010 of RAL 9001?)
Omdat dit andere producten zijn zal je wel een (nuance)verschil zien, maar dit hoeft als je een mooie rechte lijn afplakt / kadert denk ik geen bezwaar te zijn.
In de toekomst kan je dit (binnenshuis) weer reinigen, licht opschuren en opnieuw bewerken.

Mvg - Sjaak

Linda, 22-02-2011 13:27 #25
Wij willen graag onze steenstripmuur gaan verven. Deze heeft witte steenstrips en grijze voeg. Wij weten al dat wij deze goed moeten ontvetten en voorstrijken maar wat kunnen wij hier het beste voor gebruiken: latex of muurverf? Reactie infoteur, 22-02-2011
Beste Linda,

Als je géén problemen in de ondergrond vermoedt (roet, nicotine e.d.) kan je de steenstrips het beste met een latex afwerken. Doe dit met een langharige vachtroller in combinatie met een kwast om de verf in de voegen te tamponeren / strijken.

Mvg - Sjaak

Martine, 27-01-2011 15:32 #24
Vandaag heeft de schilder (familie maar wel een schilder van beroep) ons balken plafond in de saus (flexa)gezet. Ik vind het echt niet mooi en wil dus de latex saus laag er weer afhalen. En de balken schilderen met een mooie zijde glans verf. Naar mij weten schilder je hout ook altijd en smeer je er niet een laag saus overheen, er zat ook verf op trouwens… Vandaar dat er ook geen overleg over is geweest. Hoe krijg ik dit er weer af? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-01-2011
Beste Martine,

Latex is inderdaad niet het meest voor de hand liggende product voor houten balken.
Verwijderen is een behoorlijke klus, want de verflagen kan je alleen maar afbijten voor een goed resultaat.
Afbijten herhalen totdat de balken vrij zijn van verfresten, nawassen met schoon leidingwater, laten drogen, eventueel schuren en vervolgens gronden en afwerken met de zijdeglans, of… eenverfbeits.

Mvg - Sjaak

Cindy, 04-01-2011 22:10 #23
In onze nieuwbouw woning zit spuitwerk in de keuken. Dit was standaard wit. Ik ben nu begonnen met het verven van het spuitwerk met muurverf. Er zitten nu twee lagen op. Op de ene muur (buitenmuur) is dit best goed gelukt/gedekt. Op de binnenmuur niet en is het behoorlijk vlekkerig. Voordat ik nu een derde laag ga aanbrengen, wilde ik toch eerst even weten of dit dan wel zin heeft of dat ik iets anders moet doen om het egaal te krijgen. Reactie infoteur, 05-01-2011
Beste Cindy,

Het lijkt er op dat er in / op de binnenmuur inhoudsstoffen zitten die oplossen in het water van de latex en voor vlekken in de toplaag zorgen.
Als er géén sprake is van nicotine, open haard, keukenvet en dergelijke is het moeilijk om het te bepalen zonder het gezien te hebben.
Isoleer de ondergrond met een in de handel verkrijgbare isoleer en werk na droging de muur opnieuw af met latex.

Mvg - Sjaak

Lotte, 03-01-2011 13:48 #22
Dank voor je snelle reactie, Sjaak!
Mijn probleem betreft niet een veegvaste laag, maar wel degelijk een waterafstotende laag, hoogstwaarschijnlijk op terpentinebasis, waarop verf op waterbasis niet wil hechten. Het is onbegonnen werk om dat laagje weg te krabben. Weet jij een manier om die hechting toch tot stand te brengen?
Mvg, Lotte Reactie infoteur, 03-01-2011
Beste Lotte,

Nee helaas is er geen eenvoudige manier om het probleem op te lossen, omdat het probleem kennelijk in de ondergrond zit (hechting, vuil, vocht?).
Een onthechtende laag kan je niet weer laten hechten door er een middel over aan te brengen.
Een verf op waterbasis kan in pricipe wel over een verf op trerpentinebasis. Voorwaarde is dan wel dan ondergrond goed gereinigd is (geweest) en eventueel opgeruwd.
Oplossing zou m.i. dan toch zijn: onthechtende delen wegkrabben, reinigen, behandelen met fixeer, plamuren / egaliseren en opnieuw schilderen (latex).
Alternatieven zijn verlaagd plafond, aanbrengen glasvlies, spanplafond e.d.
Ik ga er dan wel van uit dat de onthechting niet het gevolg is van lekkage.

Mvg - Sjaak

Lotte, 02-01-2011 14:04 #21
Mijn plafond is ooit geverfd met een (water)afstotende laag, waarna er nieuwe lagen zijn aangebracht. Bij overschilderen laten die los en/of er komen bobbels (blaasjes) in de nieuwe verflaag. Hoe voorkom ik dit? Ik wil liever niet met gevaarlijke oplosmiddelen werken, dus liefst met waterverdunbare stoffen. Is flevopol een oplossing? Reactie infoteur, 03-01-2011
Beste Lotte,

Je zal eerst moeten achterhalen wat het voor een produkt is geweest.
Veegvast lijkt me niet uitgesloten. Haal een natte vinger over het oppervlak. Is je vinger wit, dan is het veegvast / kalk. Veegvast geeft uiteindelijk altijd problemen, omdat de oude laag oplost door inwerken van het waterbestanddeel van de nieuwe laag.
Afsteken van de slechte delen en behandelen met een fixeer is dan de oplossing. Nadien repareren/ vlakken en afwerken met een goede latex of andere muurverf.
Is het geen veegvast, dan is de ondergrond kennelijk niet goed voorbehandeld voordat er is afgewerkt.
Dan… slechte delen wegsteken, fixeren, repareren en opnieuw afwerken.

Mvg - Sjaak

Bé Wassing, 09-12-2010 12:00 #20
Kan ik als isoleerverf ook 1 a 2 lagen grondverf aanbrengen, voor ik het wandje afwerk met latex? Reactie infoteur, 09-12-2010
Beste Bé,

Is goed te doen. Ga dan wel voor twee lagen.

Mvg - Sjaak

B. W. Wassing, 08-12-2010 14:57 #19
Sjaak,

Ik heb een klein wandje geplaatst van multiplex.
Kan ik deze wand direct afwerken met 2 lagen latex? Reactie infoteur, 08-12-2010
Beste B,

Nee, ik zou de wand eerst isoleren met een isoleer verf, omdat de inhoudstoffen van de multiplex opgelost kunnen worden door het waterbestanddeel in de latex (rode of gele vlekvorming)

Mvg - Sjaak

Casperhummelink, 19-11-2010 19:06 #18
De muren van mijn dochters kamer zijn beplakt met vyniel behang en daarna gesaust met rose muursaus, nu wil ik er blauwe muurverf op stijken kan dat en dekt het in een keer? Reactie infoteur, 20-11-2010
Beste Casper,

Dit is afhankelijk van de kwaliteit van de verf en de vaardigheid van aanbrengen.
Mijn visie is dat je het beter twee keer kunt doen, dan krijg je meer body en een betere dekking.
Het materiaalgebruik is wel hoger, maar het resultaat beter.
Het meeste werk zit waarschijnlijk in het leegruimen van de kamer en het afdekken.
Bij een goede planning kan je het twee keer op één dag doen.

Mvg - Sjaak

Claire, 13-10-2010 16:25 #17
We hebben bij mijn zoon op de kamer een muur in een fel kleurtje getext. Nu schijnt er een soort melkachtige coating te zijn om het verfwerk beter af te sluiten en te beschermen.
Weten jullie misschien hoe dit product heet, waar ik het kan kopen etc?

Dankjewel alvast.

Groet, Claire Reactie infoteur, 13-10-2010
Beste Claire,

Google op muurvernis, dan vind je de nodige informatie. Het melkachtige dat je aanhaalt, duidt waarschijnlijk op een kleurloos, transparant, waterverdunbaar product.
Je kunt het in verschillende kwaliteiten kopen, bij zowel b.v. Kwantum, alsook bij de vakhandel.

Mvg - Sjaak

Faried, 22-08-2010 14:22 #16
Onlangs heb ik mijn muren en plafond laten stuccen, resultaat is spiegelglad.
Nu heb ik begrepen dat het nog geverfd zou moeten worden.

Gezien er sprake is van een gladde muur wat moet ik doen voor het beste resultaat om een egale kleurverdeling wit te krijgen?
- Het schuren van plafond en wanden ondanks het spiegelglad is, doe ik dat met een schuurmachine of met de hand?
- specifiek voorstrijkmiddel gebruiken, dik of dun aanbrengen met roller of kwast voor zowel plafond als wanden?
- Is er een specifiek verfsoort wat ik na de voorstrijk gebruiken moet voor een gestucte wand, plafond?

Bij voorbaat bedankt voor de tips!

gr
Faried Reactie infoteur, 23-08-2010
Beste Faried,

Ik zal voor het gemak antwoord geven binnen je eigen mail.

-
-
(luchtig met de hand en alleen daar waar het nodig is. Het is niet nodig alles te schuren, maar daar waar scharen en/of oneffenheden zijn. Voorzichtig langs de muur schrapen met een breed plamuurmes kan ook)

(een geschikt voorstrijkmiddel gebruiken. Dit kan met zowel kwast -blokwitter- als kortharige vachtroller. Voorstrijk is vrij dun, dus voorzichtig met de roller; want spat meer)

(na droging van de voorstrijk 2x een goede kwaliteit latex gebruiken/ /opbrengen voor een optimaal resultaat -A-merk of Prof-)
-
Zie ook het artikel vanaf:
"Latex - aanbrengen met roller of kwast"

Mvg - Sjaak

Jenita, 16-08-2010 14:15 #15
Goedemiddag!

We hebben onze muren afgewerkt met Fix and Finish. Kunnen wij hier zo overheen behangen, of moet er een laagje van het een of ander tussen? We hebben vinylbehang, daaroverheen komt muursaus.
Hartelijk bedankt! M.vr.gr. Jenita Reactie infoteur, 17-08-2010
Beste Jenita,

In pricipe kan je er direct over heen behangen, maar de muur zal mogelijk veel zuigen.
Beter is het om de muren -een dag van te voren- met verdunde behangerslijm voor te bewerken.
Het behangen zal dan een stuk makkelijker gaan.

Mvg - Sjaak

Marc, 09-08-2010 19:36 #14
Ik heb een huis gekocht waar de vorige bewoner de trappenhuizen en gangmuren heeft laten afwerken met zgn. steinputz. Dit is oerdegelijk spul en het zit er keurig strak op, maar de grijze kleur geeft een beetje een depressieve sfeer en doet een beetje aan de gemiddelde jeugdherberg denken.

Kan dit met latex o.i.d. overgeschilderd worden? Is hier ervaring mee? Ik kan niet goed beoordelen of er verf is die hecht op deze harde steentjes.

Dank voor uw antwoord! Reactie infoteur, 17-08-2010
Beste Marc,

Na reiniging kan je hier latex op aanbrengen.
Afhankelijk van de wijze van aanbrengen van de putz vraagt het mogelijk wel veel geduld en mogelijk drie lagen latex.
Breng de eerste laag wat verdund aan, zodat deze zich makkleijker tussen de 'steentjes' laat werken.

Mvg - Sjaak

Harrold Quaaden, 01-08-2010 14:08 #13
Onze muur in de keuken is behandeld met een waterafstotende coating. Nu wil ik de muur deels betegelen maar ook nog in een andere kleur schilderen. Hoe moet ik de geschilderde muur (met coating) nu voorbehandelen, of kan ik er zo overheen schilderen? Reactie infoteur, 01-08-2010
Beste Harrold,

Ligt er een beetje aan wat voor coating er gebruikt is en wat voor produkt je vervolgens wilt gaan gebruiken. (verdunnings- / reinigingsmiddel?)

Dus… svp wat meer informatie.

Mvg - Sjaak

Marjon, 09-07-2010 18:36 #12
Gisteren hebben we een pas gestucte muur met latex extra duurzaam geverf. Vandaag een stuk afgeplakt, omdat we ernaast een andere kleur wilden. Nu ging bij het eraf trekken van de tape ook de verf eraf… Ook aan de randen krult het op. Wat kunnen we hieraan doen? Gewoon overschilderen? Reactie infoteur, 10-07-2010
Beste Marjon,

Ja, helaas opnieuw overschilderen.
De randen eventueel licht schuren en plamuren (alabastine)
Verwijder ná het schilderen direkt de tape, dan is deze nog week en heb je zo minimale kans op beschadigingen.

Mvg - Sjaak

Fon, 25-05-2010 15:55 #11
Wij hebben nu intussen 6 jaar geleden onze muren geverft met latex verf en nu (na 6 jaar) komen er op bepaalde stukken op de muur heel veel blaasjes in de verf. wij dachten eerst aan een vocht probleem maar ook boven op binnen muren naast de ketel van de verwarming (dus altijd warm) komen ze ook voor en bijkomende dat er geen waterleiding of afvoeren in de muur of vloer zitten. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 26-05-2010
Beste Fon,

Zijn het blaasjes of is het 'opbollende' latex rondom onderliggende scheurtjes.
Bij blazen zou ik zo het antwoord niet weten. Bij scheuren of barsten zou het kunnen ontstaan door spanningsverschil in de ondergrond of onvoldoende hechting van gerepareerde plekken (stuc)

Vooral in nieuwbouwwoningen b.v. tref je situaties aan waar de latex het spanningsverschil tussen verschillende materialen op moet vangen. Zo grenst vaak beton aan gipsblokken, waarbij de leemtes zijn dichtgezet met purschuim.
Elk van deze materialen heeft een andere rek en krimp, wat tot onthechten of scheurvormen kan leiden.

Mvg - Sjaak

Petra, 18-04-2010 20:26 #10
Vandaag heb ik het ( vinyl?)-behang in het trappenhuis met flexa muurverf met de roller geverfd, delen van de muur gaan craqueleren. Kan ik hier nog iets aan doen? Het was vrij warm vandaag. Alvast bedankt. Reactie infoteur, 18-04-2010
Beste Petra,

Is zo moeilijk te zeggen.
Heb je een tweede laag te snel aangebracht, of aangebracht over een reeds aangedroogde laag?

Hoor het graag van je.

Mvg - Sjaak

Tiest, 15-04-2010 14:13 #9
Hoe kan ik het beste met nicotine aanslag omgaan voor er nieuwe latex er op gesmeerd word? Reactie infoteur, 15-04-2010
Beste Tiest,

Dit is een beetje afhankelijk van de ondergrond. Als de ondergrond vlak is, kan je deze eerst reinigen met amoniak of een rinser en nadien nawassen met schoon water.

Is de ondergrond niet vlak (strucutuur), dan wordt het reinigen lastig en kan je beter een synthetische muurverf gebruiken, of de ondergrond voorbewerken met een isoleer, voordat je de latex aanbrengt.

Mvg - Sjaak

Jan, 07-02-2010 14:30 #8
Goedemiddag,

Wij willen voor onze zoon een jungle kamer maken. Wij hebben de muren behangen met glasweefsel (oud huis) en willen nu latex er over heen gaan sauzen. Nu willlen we 2 kleuren, boven en onder maar niet met een strakke overgang. Kun je deze overgang tamponeren? Zo ja hoe? Of zijn er andere (betere) mogelijkheden? We willen graag een beetje het idee van een glooiend landschap (met jungle beesten stickers, die we er later op gaan plakken). Graag uw idee hierover. Alvast bedankt.

Jan Reactie infoteur, 07-02-2010
Beste Jan,

Door middel van tamponeren of stempelen krijg je inderdaad een natuurlijke en speelse overgang.

Een mogelijkheid is tamponeren / stempelen / vegen met een zeespons die je in verschillende tinten over de bestaande grondkleur aanbrengt. Dit kun je naar hartelust en naar eigen inzicht aanbrengen. Verdun de latex die je als accentkleur aanbrengt met een beetje water. Speel met de dikte van de latex en kijk wat het beste bevalt.

Een grote blokwitter -waar je eventueel wat plukken haren uit verwijderd- zou ook kunnen, al dan niet met een tot prop gevouwen katoenen doek, waarmee je veegt / tamponeert of…!?
Neem af en toe afstand van je werk om het resultaat beter te kunnen beoordelen.

Uiteindelijk kan er niet zoveel fout gaan. Bevalt het resultaat niet, dan schilder je het geheel gewoon weer over.

Succes en laat je creativiteit de vrije loop.

Mvg - Sjaak

Marcel, 05-02-2010 20:56 #7
Hallo,

Wij hebben stuckwerk (spachtelpoets) in onze hal tot aan de 2de verdieping. Dit willen we een nieuwe kleur geven. Voordat we beginnen met schilderen (latex), moeten we het stuckwerk schoonmaken of voorzien van iets anders?
Alvast bedankt.

Marcel Reactie infoteur, 06-02-2010
Beste Marcel,

Voor spachtelputz heb je speciaal ontwikkelde latex, die trager aandroogt, zodat je langer in de natte verflaag kunt blijven werken. Een (kalkachtige) ondergrond van spachtelputz zuigt nogal vandaar.
Gebruik je gemiddelde latex, dan kan dit wel, maar moet je vol, snel, egaal en systematisch werken voor een goed resultaat. Minimaal twee lagen latex aanbrengen.

Reinigen van de ondergrond zou ik alleen doen als deze behoorlijk vervuild is (roet, nocotine). Door de structuur van de putz laat deze zich lastig reinigen. Bij een 'normale' vervuiling is dit ook niet echt nodig binnenshuis.

Mvg - Sjaak

Chris, 05-01-2010 14:42 #6
Beste Sjaak,
Ik heb het volgende probleem. Ik heb recent een huis gekocht, de muren van de trappenhal(tot zoldering toe) zijn jaren geleden in een acryl latex muurverf geschilderd. Blijkbaar schuilt er onder de verflaag een crepi of soort sierpleister(met grove structuur)die destijds vakkundig is aangebracht. Op meerdere plaatsen komt de verflaag los, op andere plaatsen blijkt de verf uiterst sterk gehecht te zijn. Eerst had ik het vermoeden dat men de hechtingslaag niet had aangebracht maar dit bleek toch niet het geval te zijn. Ik heb de raad gekregen als enige oplossing de losse verflaag waar het nodig is te verwijderen en daarna de totale oppervlakte met een buitenmuurverf te overschilderen. Ik ben echter weinig overtuigd van deze oplossing omdat buitenmuurverf in eerste plaats erg duur is en er nog steeds een risico bestaat dat de oude laag zich niet helemaal zal laten camoufleren, dus zoek ik nog naar alternatieven. Bestaat er een manier om de oude verflaag(en hechtingslaag) helemaal te verwijderen? Indien ik dit schadeloos zou kunnen uitvoeren zou ik namelijk graag de onderliggende originele witte afwerkingslaag behouden. Mocht dit uitgesloten zijn, wat is dan de beste renovatiemethode? Ik hoop een oplossing te vinden. Alvast dank voor uw tijd en aandacht.

Chris Reactie infoteur, 06-01-2010
Beste Chris,

Een lastig probleem.
Een gestructureerde ondergrond is niet of nauwelijks op eenzelfde wijze bij te werken, zodat je een gelijkende structuur krijgt. Dit blijf je altijd (min of meer) zien.
Het verwijderen van de onthechtende laag (en eventueel fixeren van de ondergrond) is hoe dan ook een must vóór je verder gaat.
Enige creativiteit en geduld kan een redelijke oplossing zijn. Deze creativiteit bestaat uit het inbrengen van een soortgelijke structuur met een pannenspons, potlood, punt van een schroevendraaier, stalen schuurspons of enig ander hulpmiddel dat strijkend, krassend of tamponerend een gelijkende structuur geeft. Dit inbrengen doe je dan in de aandrogende, gerepareerde, maar nog relatief verse, natte, pleisterlaag/muurvuller. Zoals gezegd is dit niet meer dan een redelijk alternatief, omdat je de overgangen bijna altijd blijft zien. (met een natte spons de overgangen bewerken/tamponeren geeft het beste resultaat))
Het verwijderen van de oude pleisterlaag kan door middel van afsteken of afbijten, maar is zelden een alternatief, omdat dan de kans bestaat dat de ondergrond te zeer beschadigd. De hele wand(en) stucen is dan een betere oplossing. Dit dan weer na verwijderen, fixeren en egaliseren van onthechtende delen. Tweede alternatief zou een voorzetwand op een houten regelwerk kunnen zijn, maar ook dit is enorm veel werk. (denk aan plinten, stopcontacten, cm's ruimteverlies)

Bij de uiteindelijk afwerking -na reparatie- kun je gewoon volstaan met een goede kwaliteit binnenlatex.

Helaas is er géén makkelijke oplossing voorhanden Chris. Ik zou voor egaliseren van de muren gaan, waarna je vrij bent in de keuze van afwerken (glasweefselbehang?)
Maar… op afstand is het zeer lastig een sluitend advies te geven, zonder zicht te hebben op de situatie.

Hoe dan ook… succes.

Mvg - Sjaak

Jacco, 04-01-2010 17:00 #5
Een klein drama. 8 jaar geleden zijn de muren en plafond getuct en met de roller met een latex gewit. Inmiddels is alles een beetje toe aan een opfrisbeurt en gaan we er weer met een roller latex overheen. Helaas blijft de oude laag aan de roller zitten. Wat moet ik doen om de oude laag niet van het plafond te trekken met de roller? Ik ben benieuwd. alvast bedankt… een verdrietige klussert. Reactie infoteur, 04-01-2010
Beste Jacco,

Behandel de ondergrond eerst met een fixeermiddel, laat deze goed drogen en werk vervolgens je plafond af. Werk bij de afwerking met voldoende verf/materiaal en blijf niet te lang in de (aangedroogde) verf rollen.

Hoop dat het succes heeft.

Mvg - Sjaak

Gillis Leopold, 22-12-2009 09:11 #4
Geachte,
Ik heb nog zeer veel verf, latex voor de muren staan ( 15 kg ).
Dit staat er echter reeds ( ik denk 5 a 6 jaar ) op de verf staat er wel een olielaag maar het geheel is nog zeer goed mengbaar. Is deze verf nog bruikbaar, en wat gebeurd er als ze niet bruikbaar meer is en je schilderd er de muren toch mee?
alvast bedankt voor uw antwoord
Gillis L Reactie infoteur, 22-12-2009
Beste Gillis,

Als de latex ná doorslaan een mooie, klontvrije, gladde, yoghurtachtige structuur heeft en niet prutachtig ruikt, kan je deze meestal voor binnen nog wel gebruiken. De latex moet dan wel echt klontvrij zijn. In de loop van de tijd drijven namelijk bepaalde inhoudsstoffen op, die wel essentieel zijn voor de samenstelling en kwaliteit van de verf.
Bij twijfel kun je altijd een proefmuurtje opzetten.

Mvg - Sjaak

Patricia, 13-10-2009 16:35 #3
Ik ben bezig met het verven van mijn gang. De muren zijn verdeeld in 2en. Het bovenste deel is gewoon muur… het onderste deel is van emaille. Nu heb ik het bovenste deel al geverfd en wil het onderste deel donkerder maken dan de bovenkant. Ik heb het emaille reeds schoongemaakt met ammonia zodat al de viezigheid eraf is. Nu heb ik chocoladekleur latex gekocht. Kan latex wel op emaille? Wat kan ik het beste doen om de muur zo mooi mogelijk geschilderd te krijgen? Reactie infoteur, 14-10-2009
Beste Patricia,

Als je latex direct op de geemailleerde ondergrond aanbrengt krijg je hechtingsproblemen. Ik zou advieseren de muren met een latex te bewerken en de emaille voor te bewerken met een speciale primer en af te werken met een acryl(hout)verf in dezelfde kleur.

Mvg - Sjaak

John, 23-05-2008 21:19 #2
Een goede site, echter kunt u ook aangeven hoe ik vuile vlekken van een acryl latex muurverf moet verwijderen?
Bij voorbaat dank

John Reactie infoteur, 24-05-2008
Beste John,

Het meest veilige is om dit te proberen met een sopje van warm leidingwater en een zachte borstel. Lukt dit niet dan kun je het (spaarzaam) proberen met spiritus. Spiritus = alcohol en lost de latex op. Kijk dan wel uit voor vlekvorming, vooral als het om donkere kleuren gaat. Een derde mogelijkheid is het gebruik van een granol-/sierpleisterreiniger die bij de vakhandel te verkrijgen is.

Succes - Mvg - Sjaak

Marieke, 20-07-2007 10:42 #1
Beste mijnheer van Best,
Dank voor uw handige tips. Ik heb echter nog een vraagje. Ik wil mijn keuken een andere uitstraling geven en twijfel tussen blauw/paars en paars/blauw. Kunt u mij helpen?
Marieke

Infoteur: Jvd
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Behangen Muurafwerking
Reacties: 99
Schrijf mee!