InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard?

Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard?

Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard? Of u een kachel of openhaard heeft, is niet zo van belang. Wel welke houtsoorten u stookt. Veel houtsoorten branden slecht omdat ze niet goed gedroogd, al gestookt worden. In onderstaand artikel krijgt u wat informatie over de verschillende houtsoorten en mogelijkheden.

De soorten stookhout

Alle stookhout wat geschikt is voor de openhaard, kan ook altijd prima in de kachel gebruikt worden. Er zijn veel soorten hout mogelijk om te stoken. Onderstaand overzicht laat een aantal soorten zien die zoal op de markt te koop zijn:
  • essenhout
  • berkenhout
  • eikenhout
  • elzenhout
  • haagbeuk, fruitbomenhout
  • naald- en loofhout
  • briketten
  • houtpellets
  • vurenhout

Essenhout

Essenhout is zonder meer een ideale houtsoort voor de openhaard. Taai, hard en elastisch hout. Geeft een trage verbranding en een goede warmte. Ook zeer geschikt voor de grotere openhaarden. Zorgt voor mooie vlammen.

Berkenhout

Berkenhout is ook een prima openhaard houtsoort. Berkenhout is een houtsoort die door zijn schone verbranding, weinig vervuiling van het rookkanaal geeft. Het hout is erg zuiver, maar kan wel "last" hebben van paddenstoelengroei. Hoewel dit geen kwaad kan, ziet het er wat raar uit. Natuurlijk gedroogd hout kleurt grijs op en kunstmatig gedroogd geeft het een mooie witte kleur. De schors heeft de eigenschap dat het zeer makkelijk vlam vat. Nadeel is wel dat het snel opbrandt.

Eikenhout

Eikenhout is een zeer harde , maar wel elastische houtsoort. Het brand erg lang met weinig rook en er hoeft dus niet dikwijls hout bijgedaan worden. Het hout moet wel minstens 2 jaar gedroogd hebben voor het gebruikt wordt. Als het goed droog is geeft het hout bewegende en knisperende vlammen.

Elzenhout

Elzenhout is een lichtere houtsoort dan de bovenstaande soorten. De verbranding is erg goed, maar het brand sneller op dan eiken- en essenhout. Wel geeft het daardoor sneller z'n warmte af aan de omgeving. Dit hout is bijzonder goed geschikt voor speksteenkachels. Het speksteen geeft erg lang warmte af aan de omgeving.

Haagbeuk en fruitbomenhout

Hoewel dit soort hout niet erg veel voorkomt, is het wel erg geschikt als stookhout.

Naald- en loofhout

Hoewel naaldbomen veel warmte geven, heeft dit hout het nadeel dat het snel opbrandt en de vonken, veroorzaakt door de harsen in het hout, ver weg kunnen springen. Niet geschikt voor een openhaard dus. In een kachel heeft u geen last van dit nadeel. In de open haard gebruik je dus best loofhout dat rustig brandt, zoals hout van de beuk, esdoorn en fruitbomen. Een alternatief kan zijn om een haardrooster, ter bescherming van vloerbedekking of personen, voor de openhaard te plaatsen.

Niet alle loofbomen zijn goede verbranders: linde-, wilgen-, kastanje- en populierenhout branden niet best en geven zodoende ook weinig warmte.

Briketten

Houtbriketten zijn een prima keus voor het stoken in huis. Ze zijn gemaakt van geperste houtkrullen en houtvezels die als afval overblijven uit de houtindustrie. Verder zitten er geen toevoegingen in.
Hoewel ze wel wat duurder zijn dan de standaard houtsoorten, hebben ze een aantal grote voordelen:
  • hoog rendement
  • minder schadelijke uitstoot.
  • minder opslag ruimte nodig
  • hoeven niet gedroogd te worden
  • zijn altijd op dezelfde maat
  • hoeven niet gekliefd te worden
  • minder restafval door de hoge verbrandingstemperatuur
  • langere brandduur

Houtpellets

Houtpellets zijn geperste korrels (van houtafvalprodukten) die alleen in een speciale pelletkachel of CV-installatie gebruikt kunnen worden.

Vurenhout.

Vurenhout is een houtsoort die erg veel voorkomt en vooral als timmer- en pallethout gebruikt wordt. Is een zachte houtsoort, die alleen geschikt is om in een kachel gestookt te worden. Er willen bij het stoken nogal eens vonken afspringen en het brandt snel op. Het geeft wel een hoge verbrandingswarmte en als u het er voor over heeft om het zelf te zagen, dikwijls ook nog gratis te krijgen (wegwerppallets of sloophout). Let wel op gelakt of gebeitst hout. Dit geeft een grote vervuiling in uw schoorsteen en is slecht voor het milieu.

Droogtijden van hout.

Afhankelijk van de houtsoort moet het verse hout, een tijd lang goed geventileerd kunnen drogen:
  • dennenhout en populier 1 jaar
  • lindehout, wilg, spar, berk, es, els 1,5 jaar
  • fruitbomen en beukenhout 2 jaar
  • eikenhout 2 a 2,5 jaar

Het hout kan verder het beste iets van de grond staan zodat er geen vocht in kan trekken en zorg daarbij ook voor voldoende ventilatie rondom het hout.

Lees verder

© 2009 - 2014 Berrie_van_mier, gepubliceerd in Diversen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
Een houtkachel of open haardEen houtkachel of open haardIn 1 van de 5 huishoudens staat tegenwoordig een houtkachel of een open haard. In veel gevallen blijft de centrale verwa…
Houtkachel of open haard als bijverwarmingHoutkachel of open haard als bijverwarmingWat komt er kijken bij het gebruik van een houtkachel of open haard als bijverwarming? Een houtkachel of open haard is g…
Tips voor aanmaak houtkachel of open haardTips voor aanmaak houtkachel of open haardHet aanmaken van de kachel of de openhaard gaat niet iedereen even goed af. Hieronder volgen wat tips om dit snel voor e…
Bungalowpark Elders (Gees, provincie Drenthe)Bungalowpark Elders (Gees, provincie Drenthe)In de provincie Drenthe, in het mooie dorpje Gees, ligt bungalowpark Elders. Gees is een esdorp, een dorpstype op de zan…

Reageer op het artikel "Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard?"

Reacties

Teunis, 17-01-2014 09:48 #7
Kan notenhout ook gebruikt worden? Daar lees ik weinig tot niets over.

Met vriendelijke groet,

Teunis Reactie infoteur, 17-01-2014
Beste Teunis,
Hoewel ik zelf geen ervaring heb met notenhout, is het een harde houtsoort. Wordt eigenlijk zelden of nooit aangeboden voor de stook bij leveranciers van stookhout.
Het lijkt me overigens geen enkel probleem om te stoken in zowel de kachel als de open haard. Geen grote hoeveelheden hars, dus ook niet slecht voor het rookkanaal.
Hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Hans, 17-10-2013 18:56 #6
Hallo
Weet iemand of gelakt meubelhout ook erg aankoekt in de kachel?

Groet Hans Reactie infoteur, 18-10-2013
Hoewel dit zeker geen forum is, toch even een antwoord.
In het artikel had u kunnen lezen dat gelakt hout slecht voor het milieu is en een negatieve
invloed heeft op het rookkanaal. Het antwoord is dus ja.

Laurens, 11-01-2013 12:55 #5
Weet iemand of wilgenhout ook geschikt is voor de openhaard/houtkachel? Lijkt mij erg snel te branden. Reactie infoteur, 11-01-2013
Zie het artikel: wilgenhout brandt niet best en geeft dus ook niet zoveel warmte af.

Tinus, 02-01-2013 09:26 #4
Zijn coniferen ook geschikt voor de kachel? Ze vertellen me dat van hars de schoorsteen dicht gaat zitten.
gr tinus Reactie infoteur, 03-01-2013
Helaas zelf geen ervaring mee. We begrepen dat het nogal spettert bij verbranding.

Terry, 29-01-2012 11:58 #3
Kan palmhout ook voor een openhaard gebruikt worden? Ik woon in Spanje vandaar. Reactie infoteur, 29-01-2012
Hoi Terry, ik heb geen enkele ervaring met palmhout. Woon dan ook niet in Spanje.
Ik ga ervan uit dat als het hout goed droog is, het dan altijd te stoken is in een kachel. Of het hout geschikt is voor een open haard weet ik niet. Dat hangt ervan af of het spettert (brandgevaar) bij verbranding.

Maud Eijkman, 07-10-2011 12:00 #2
Wij hebben veel laurierstruiken in onze tuin staan, die we willen terugsnoeien. Is laurierhout geschikt om te gebruiken als openhaardhout? Reactie infoteur, 07-10-2011
Ik heb geen ervaring met laurierhout. Dit kunt u beter bij een kachelhoutleverancier navragen.
Uiteraard dient het hout altijd goed droog te zijn, voordat u het eventueel gaat stoken.

J. C. Vrooman, 23-01-2010 12:41 #1
Wij hebben een CV op houtkachel. We stoken populierenhout en hardhout gecombineerd. Als het erg koud is geeft het hardhout natuurlijk veel meer warmte, maar we zijn toch bang dat dit de schoorsteen sneller vervuild. We zijn op zoek naar gekloofd hout van 30 cm. breed. Het liefst een combinatie van Essen - eiken - beuken o.i.d. Enig idee waar we een aantal palletes kunnen aanschaffen?
Met vriendelijke groet Loes Vrooman

Infoteur: Berrie_van_mier
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Kachels en openhaarden
Reacties: 7
Schrijf mee!