InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Onderhoud eigen woning

Onderhoud eigen woning

Onderhoud eigen woning Er zijn nogal wat mensen die de kosten voor het onderhoud van de eigen woning niet meenemen is de afweging kopen of huren. Hoewel de eigen woning natuurlijk zo zijn voordelen heeft, kleven er ook wat nadelen aan. Dit zijn uiteraard de kosten voor het onderhoud. Behalve dat het wellicht handig is een potje te creëren voor onderhoud, is het ook goed je te verdiepen in wat er allemaal periodiek moet gebeuren.

Wie?

Als je al berekend hebt wat de kosten zijn, dan is de volgende vraag wie het doet. Want als je zelf niet handig genoeg bent, moet je op zoek naar een vakman. En zoals iedereen weet is het hebben van een officieel bedrijf, geen bevestiging dat je ook met een vakman (meestal inderdaad een man) te maken hebt. Het onderlinge circuit van vrienden, familie of collega’s wil nog wel eens werken, als je op zoek bent naar iemand die goed is voor zijn geld (vakman, goede afspraken mee kunnen maken en betrouwbaar!).

Wat moet er zoal gebeuren?

Dak

Dat er ook aan een dak met betonnen dakpannen wat moet gebeuren, realiseren veel mensen zich niet. Gelukkig is het ook zo dat het geen hoge frequentie heeft. Regelmatig kijken of de dakpannen nog allemaal goed liggen en gemiddeld moeten na 50 jaar de pannen vervangen worden. Niet echt onderhoudsintensief dus.

Anders ligt het met een plat dak met een betumen (of mastiek) dagbedekking. Na de herfst is het goed om het dak te ontdoen van de bladeren, mos en andere rommel. Dit verlengt de levensduur van het dak. Dat neemt echter niet weg, dat je toch rond iedere 20 jaar het dak moet (laten) vernieuwen.

Goot

De goot is voor veel mensen een soort ondergeschoven kindje, men kijkt er nauwelijks naar om. Toch kan de goot, zonder bijhouden, gaan lekken. Bovendien kunnen er verstoppingen ontstaan. Een goot is, mits goed bijgehouden (1x per jaar reinigen), na zo ‘n 30 jaar wel aan vervanging toe.

Houten (buiten) kozijnen

Natuurlijk gaat een hardhouten kozijn langer mee dan een kozijn van zachter materiaal. Dat neemt niet weg dat een houtenkozijn wat goed in de verf staat toch naar zo’n 30 jaar vervangen moet worden. Daarnaast moet het schilderwerk gemiddeld na een jaar of 5 vervangen worden. Spreekt voor zich dat hout wat de hele dag de zon op zich heeft schijnen, eerder zijn mooie kleur ziet verdwijnen.
Zorg er altijd voor dat het hout goed in de verf zit, dit verlengt de levensduur van het hout en ziet er beter uit.

Binnen schilderwerk is niet direct iets wat moet, maar heeft meer met je interieur te maken. Als je met andere kleuren aan de slag gaat, kan het binnenkozijn ook wel in een ander kleurtje geschilderd worden. Voor het behoud van het kozijn is het niet strikt noodzakelijk.

Metsel/voegwerk

Een stenen huis is voor altijd en strikt genomen is dat ook zo, maar het metsel/voegwerk kan de tand des tijds niet doorstaan. Gemiddeld genomen gaat dit zo’n 60 jaar mee. Controleer het met enige regelmaat, zo kan je ook ongedierte (wat anders door spleten heen kan) in huis.
De muren die op het zuiden en in iets mindere mate op het westen gericht zijn, zijn het meest gevoelig.

Riolering

De riolering is niet direct iets waar je aan denkt, toch moet de riolering enig moment ook vervangen worden. Riolering gaat normaal gesproken zo’n 60 jaar mee. Zorg wel dat je geen verstoppingen krijgt, want een verstopping kan ook schade aanrichten. De ophanging onder de vloer kan ook wel eens kapot gaan, het is aan te bevelen zo nu en dan hier naar te (laten) kijken.

Tot slot

Als je zelf geen vakmensen kent die die klussen kunnen doen, zorg dan dat je meerdere offertes opvraagt en neem iemand die bij een vakvereniging/geschillencommissie is aangesloten. Als er dan toch iets aan de hand mocht zijn en je komt er niet uit, kan je je klacht deponeren. Neem alles goed door, ook de vereniging waar het bedrijf bij aangesloten is en maak duidelijke afspraken. Het kost even wat tijd, maar voorkomt achteraf een hoop gedoe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Eigen huis? Let op de onderhoudskostenEigen huis? Let op de onderhoudskostenBij de afweging om wel of niet een huis te kopen moet je ook stil staan bij de hoogte van de onderhoudskosten van een ei…
Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoningHuren of toch kopen: koopwoning of huurwoningEen huis huren of toch een huis kopen in 2019? Koopwoning of huurwoning? Een hypotheekrente betalen of de huur betalen d…
Hypotheek voor starters: Sociale KoopHypotheek voor starters: Sociale KoopVoor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te…

Reageer op het artikel "Onderhoud eigen woning"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 09-03-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!