InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Eigen huis? Let op de onderhoudskosten

Eigen huis? Let op de onderhoudskosten

Eigen huis? Let op de onderhoudskosten Bij de afweging om wel of niet een huis te kopen moet je ook stil staan bij de hoogte van de onderhoudskosten van een eigen huis. Dit geldt in nog sterkere mate bij het kopen van een oudere huis. Op lange termijn is de koper van een huis financieel beter uit in vergelijking met een huurder. Als er ook rekening wordt gehouden met de onderhoudskosten van een eigen huis, lijkt het weer voordeliger om een huis te huren. Een huiseigenaar moet de woning goed onderhouden om te voorkomen dat er achterstallig onderhoud ontstaat. Door noodzakelijk onderhoud niet uit te voeren, stijgen de kosten op lange termijn.

Hoeveel geld per jaar reserveren voor het onderhouden van de eigen woning?

Volgens Vereniging Eigen Huis is een gemiddelde huiseigenaar bijna 5.000 per jaar kwijt aan onderhoud aan de woning. Dit brengt de totale gemiddelde woonlasten op 38,6% van het netto-inkomen. Uit informatie vanuit de overheid blijkt dat voor woonlasten 26,3% van het netto-inkomen wordt gebruikt. Uit verschillende onderzoeken komen dus verschillende resultaten. Het onderhouden van een huis zal gemiddeld tussen 2.500 en 5.000 per jaar kosten.

Onderscheid tussen klein onderhoud en groot onderhoud

Aan kleine reparaties geef je al eenvoudig 1.000 tot 1.500 per jaar uit. Hierbij moet je denken aan kosten voor onderhoud tuin, verfraaien van slaapkamers en kleine reparaties aan het huis. Groot onderhoud is het vervangen van een dak, nieuwe keuken en nieuwe kozijnen. De grote kosten zitten in het groot onderhoud. Dit zijn noodzakelijke kosten die over het algemeen ook kostbaar zijn. Deze kosten moet je vooral maken als je een oudere woning bezit. Jaren '30 woningen zijn populair, maar vergis je niet in de onderhoudskosten. Waarschijnlijk moeten er op termijn grote investeringen verricht worden. Huiseigenaren met een huis tot tien jaar oud zullen nauwelijks noodzakelijke onderhoudskosten hebben.

In je huis investeren voor verbetering of voor onderhoud

Een serre aan het huis laten plaatsen kan niet worden gezien als onderhoudskosten. Dit zijn uitgaven om het huis te verfraaien en het comfort te verhogen. Deze kosten vallen niet onder de noemer onderhoudskosten. Deze investeringen kunnen er juist voor zorgen dat de onderhoudskosten stijgen. Het verbouwde onderdeel zoals een serre moet ook weer onderhouden worden. Het verfraaien van de keuken kan de onderhoudskosten juist verlagen.

Een huurder van een huis heeft geen onderhoudskosten

Een huurder hoeft zich niet druk te maken om de onderhoudskosten van zijn huis. De verhuurder zorgt voor het nodige onderhoud. Bij de vergelijking tussen kopen en huren moet je verder kijken. Het doorslaggevend verschil zit in de maandelijks stijgende huur van huurhuizen en een hypotheek die in twintig tot dertig jaar volledig wordt afbetaald. Op korte termijn is het huren van een huis vaak goedkoper, maar als je een huis gaat betrekken waar je tientallen jaren blijft? Ben je beter uit met het kopen van een huis. Ondanks de onderhoudskosten.

Onderhoudskosten zo laag mogelijk houden

Je kunt hoge onderhoudskosten voorkomen door goed te blijven onderhouden. Een goed onderhouden huis geeft op termijn namelijk lagere uitgaven. Een andere manier om te besparen is door zoveel mogelijk zelf te doen. Neem bijvoorbeeld de tijd om je huis zelf te schilderen. Desnoods laat je de lastige delen van het huis door een schilder doen. Wacht met het laten schilderen van je huis niet tot het hout gaat rotten. Dit brengt namelijk onnodige kosten met zich mee.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlnieuws.nl/economie/onderhoud-eigen-huis-enorme-kostenpost

Reageer op het artikel "Eigen huis? Let op de onderhoudskosten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-05-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!