InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Speksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmte

Speksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmte

Speksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmte De speksteenkachel (van o.a. Tullikivi) wordt steeds populairder, door zijn voordelen.Dit type houtkachel geeft gezonde en comfortabele warmte. Warmte van de speksteenkachel is gezond: de lucht niet droog is. Dit is beter voor de luchtwegen. De warmte van de kachel verhoogt de weerstand en andere voordelen zijn dat deze houtkachel geen stof schoeit en huismijt- en schimmelgroei terugdringt. De speksteenkachel is zuinig en heeft een hoog verbrandingsrendement, daarbij warmt hij heel snel op.

De kachel heeft nog veel meer positieve eigenschappen

Een speksteenkachel geeft warmte die gezond is en is een stuk zuiniger dan de gewone houtkachel. Het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Bovendien is de speksteenkachel ideaal bij allergieën. Allereerst omdat de kachel geen droge lucht produceert, en dit is gunstig voor de luchtwegen. In de tweede plaats dringt de warmte van de speksteenkachel groei van schimmels en huismijt terug. Dan verhoogt de warmte van deze kachel ook nog de weerstand! Best wel wat voordelen dus. De speksteenkachel komt uit Finland en oogt als een natuurstenen sierschouw. Een leverancier van speksteenkachels is Tullikivi.

Voordelen van de speksteenkachel

Snelle opwarming

De kachel is enorm gebruiksvriendelijk. Hij hoeft maar gemiddeld 3 uur te stoken voor warmte waar je de hele dag van profiteert. De kachel is warmteaccumulerend, wanneer hij nog warm is van de vorige dag is het zeer eenvoudig om hem aan te steken. Een speksteenkachel warmt veel sneller op dan een kachel van massieve stenen.

Heerlijke stralingswarmte

Deze warmtebron geeft een behaaglijke stralingswarmte die je van top tot teen warm maakt.

Mooi vuur

Het zicht op het vuur in de kachel is sfeervol en prachtig, niet in de laatste plaats door de grote ramen die schoon blijven. Omdat de temperatuur in de kachel snel oploopt, wordt iedere aanslag op het glas er spoedig afgebrand. Niet alleen het vuur is mooi, de kachel zelf is het ook. De kleur is parelgrijs en past in elke woning.

Zeer zuinig

Het verbrandingsrendement is wel 80% en is hiermee veel zuiniger dan een moderne uitgekiende houtkachel. Daarbij verspreidt de speksteenkachel nuttige warmte in het huis.

Veilige kachel

Dit type houtkachel is erg veilig voor kind en huisdieren (met uitzondering van het glasraam, maar dan scheelt het dat er maar gemiddeld 3 uur per dag gestookt hoeft te worden). Er is geen sprake van CO-vergiftiging en brand.

Goed voor milieu

Het verbranden van hout verhoogt niet het broeikaseffect en daarbij komt dat het hout in de speksteenkachel helemaal opgebrand wordt. Er zit minder dan 0,1% CO in de rook.

Heel gezond

De warmte is een gezonde warmte die het risico op hart- en vaatziekten verlaagt, de luchtwegen ontziet en de weerstand verhoogt. Schimmels en huismijt krijgen een stuk minder kans, waardoor deze kachel een zeer goede optie is bij allergieën.

Let op en laat u goed informeren!

In principe hoeft een speksteenkachel maar 3 uur te stoken om de kamer warm te krijgen. Maar wanneer de kachel uit te weinig speksteenmassa bestaat (250 kilogram) is 's morgens 3 uur stoken niet toereikend om een woonkamer/benedenverdieping de hele dag en avond warm te houden. In dit geval moet men 's avonds ook nog 2 uur stoken. Bij een kleine kachel, waarbij de wand 180 graden wordt, is de warmte handwarm na zo'n 6 uur. Laat u goed informeren omdat factoren als isolatie en dubbel glas ook zeer belangrijk zijn voor de mate waarin gestookt (en warm gehouden) moet worden. Maar ook de grootte van het vuur is belangrijk! De kachel houdt de warmte langer vast naarmate hij meer massa heeft. Zo hoef je zware speksteenkachels (minimaal 2000 kg) slechts 1 maal per etmaal te stoken.

Wil je echter maar 1x stoken per dag zul je toch een kachel nodig hebben met een grotere warmtebuffer. Wie een speksteenkachel wil kopen kan kiezen tussen 60 basismodellen, die naar uw voorkeur aangevuld kunnen worden. Eigenlijk is alles mogelijk. Deze warmtebron is heel veilig, bij Tullikivi volledig onderzocht volgens ISO 9001 en DIN normen.
Gerelateerde artikelen
Beeldhouwen met speksteenBeeldhouwen met speksteenSpeksteen, ook wel steatiet of zeepsteen genoemd, is een zachte steensoort en daarom heel geschikt voor kunstzinnige bew…
Kachels en open haardenKachels en open haardenIn de winter aan een nieuwe open haard of gaskachel beginnen is laat, als je hier over nadenkt, is dit voor de winter be…
Een houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of open haard: veilig stokenEen houtkachel of een open haard, heeft zo zijn eigen gebruiksaanwijzing. In 1 van de 5 huishoudens staat tegenwoordig e…
Houtkachel of open haard als bijverwarmingHoutkachel of open haard als bijverwarmingWat komt er kijken bij het gebruik van een houtkachel of open haard als bijverwarming? Een houtkachel of open haard is g…
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zdenet, Pixabay

Reageer op het artikel "Speksteenkachel i.p.v. gewone houtkachel: gezonde warmte"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!