InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?

De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?

Steeds meer mensen opteren voor alternatieve energiebronnen om zo groenere en goedkopere energie te verbruiken. Net zoals warmtepompen en zonnepanelen kiezen steeds meer mensen voor het plaatsen van een pelletkachel. Maar wanneer zou men opteren voor een pelletkachel en wanneer niet? En is deze energie dan zoveel goedkoper dan andere energiebronnen? Zoals alle andere warmtebronnen heeft een pelletkachel zijn voordelen en zijn nadelen.

Wat is een pelletkachel en hoe werkt het?

De pelletkachel ziet er hetzelfde uit als een andere kachel. Ze zijn meestal iets moderner van uiterlijk maar het raam met daarin de vlammen is ook bij de pelletkachel aanwezig.

Net zoals alle andere kachels werkt de pelletkachel op hetzelfde principe: Warmte creëren door het verbranden van hout. Enkel bij de pelletkachel worden er kleine samengeperste houtblokjes (pellets) gebruikt als brandstof om zo warmte te creëren. De kachel heeft een reservoir waarin deze pellets zich bevinden. De elektronica in het systeem zorgt ervoor dat de pellets mechanisch naar de vuurkorf worden getransporteerd. Deze vuurkorf (vlam van de kachel) wordt automatisch ontstoken waardoor de pellets beginnen te verbranden. De elektronica van het systeem zorgt ervoor dat er genoeg pellets in het vuur worden gegooid waardoor de vlam in de kachel blijft branden. Afhankelijk van de warmte die men vraagt regelt de kachel de luchttoevoer en de invoer van de pellets.

Goedkope energie

Elke kWh dat de pelletkachel produceert zal uw cv-ketel op stookolie of aardgas niet meer moeten produceren. Hierdoor kan men tot wel 40% besparen op stookolie of aardgas. Wel is het zo dat pellets ook geld kosten. In tegenstelling tot de prijzen van stookolie of aardgas is de prijs van houtpellets niet afhankelijk aan de inflatie. Hierdoor zijn pellets vrij goedkoop.

Echter is het wel zo dat de pelletkachel enkel de ruimte kan opwarmen waarin hij werd geplaatst. Daarom is het aan te raden om de pelletkachel te plaatsen in ruimtes waarin men het meeste tijd besteedt. De meeste mensen zetten de pelletkachel in de living om zo 's avonds wat bij te kunnen warmen.

Pelletkachel t.o.v. houtkachel

Een pelletkachel heeft heel wat voordelen ten opzichte van de houtkachel. Zo is het dat de warmte makkelijker kan geregeld worden met een pelletkachel. Wanneer men bv. 20°C vraagt, dan zal de pelletkachel de ruimte verwarmen tot deze temperatuur behaald is. Wanneer het te warm wordt zal de pelletkachel de luchttoevoer en de invoer van de pellets regelen waardoor hij automatisch minder zal verwarmen (of zelfs doven).
Een ander bekend fenomeen bij houtkachels is dat ze meestal de kamer vullen met een verbrande houtgeur. Dit is heel miniem bij pelletkachels.

Een laatste voordeel is dat pelletkachels veel zuiniger zijn dan houtkachels. Door de constante regeling van de pelletinvoer en de luchttoevoer zal de pelletkachel ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk pellets verbrand worden.

Andere voordelen van een pelletkachel

  • Makkelijk in gebruik: Temperatuur kan makkelijk bediend worden aan de thermostaat
  • Hoog rendement: Een pelletkachel heeft een rendement van minstens 90%. Dat is heel wat hoger dan dat van een klassieke houtkachel
  • Autonomie: Een pelletkachel met een ingebouwd pelletreservoir kan tot 12 uur pellets verbranden
  • Milieuvriendelijk: Weinig CO2-uitstoot en optimale verbranding. Van ongeveer 0.5 tot 1% van de verbrande pellets blijven de assen achter

De nadelen van een pelletkachel

  • Onderhoud: Het onderhoud van een pelletkachel vraagt wel wat werk. Wekelijks moet de verbrandingskamer van het toestel worden gestofzuigd en om de drie maanden wordt poetsen aangeraden. Daarbij wordt ook aangeraden om jaarlijks de pellekachel een grondige onderhoudsbeurt te geven.
  • Elektriciteitsafhankelijk: De ingebouwde computer heeft elektriciteit nodig om te functioneren
  • Vlammenbeeld: Het vlammenbeeld van een pelletkachel is anders dan dat van de houtkachel. De vlam is kleiner en minder aangenaam
  • Kostprijs: Al betaalt een pelletkachel zich tussen 4 en 8 jaar terug doordat hij zuinig is, toch is de aankoop wel een serieuze investering
© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomVijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomIn dit artikel worden alle vijf soorten groene energie besproken die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zijn wind energ…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Goedkoop verwarmen met pelletkachel ook milieuvriendelijkOm onze energierekening zo laag mogelijk te houden zoeken we voortdurend naar een doeltreffende, milieuvriendelijke en v…
Pellets en PelletkachelsEnergie en dan voornamelijk gas wordt steeds duurder en er wordt al tijden gewaarschuwd voor een te kort aan gas. Het mi…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pellet_stove

Reageer op het artikel "De pelletkachel: Een goede of een slechte investering?"

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 25-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!