InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een passiefhuis bouwen

Een passiefhuis bouwen

Een passiefhuis bouwen Een passiefhuis is een gebouw waarin zowel zomer als winter een aangename temperatuur bereikt wordt zonder traditionele verwarmings- en airco-systemen.

Wat is een passiefhuis?

Een woning zonder verwarming of koelsysteem? Met een passiefhuis is dat mogelijk. De benaming passiefbouw staat voor een speciale bouwtechniek die zorgt voor een dusdanig goed binnenklimaat dat traditionele verwarmings- en koelsystemen overbodig zijn.

Vergeleken met conventionele gebouwen gebruikt een passiefhuis tot 90% minder energie voor verwarming. Omgerekend in termen van stookolie komt dat neer op minder dan 1,5 liter per vierkante meter. Deze sensationele besparing bereikt een passiefhuis enkel en alleen door twee basisprincipes:
  • warmteverlies vermijden;
  • warmteopbrengst optimaliseren!

Waaraan moet een passiefhuis voldoen

Een woning wordt als passiefhuis aangemerkt als aan twee voorwaarden wordt voldaan:
  • de totale energievraag voor ruimteverwarming en –koeling mag maximaal 15 kWh /m² vloeroppervlakte bedragen;
  • een primaire energiebehoefte voor warmwatervoorziening en huishoudelijke stroom van minder dan 120 kWh /m².

De warmte in huis

Een zeer goed geïsoleerde “bouwschil” met isolatiedikten van 25-40 cm en ramen met driedubbele beglazing zorgen ervoor dat de warmte in huis blijft. Voor frisse lucht zorgt een balansventilatiesysteem met warmteterugwinning. Meer dan 80% van de voelbare warmte moet de afgevoerde lucht in een warmtewisselaar aan de verse lucht teruggeven. Zo wordt bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van nul graden, de koude buitenlucht door de warme afvoerlucht van 20 ° C tot ten minste 16 ° C verwarmd. Niet alleen allergie- en astmapatiënten zullen de pollenvrije en stofvrije lucht in een passiefhuis waarderen.

De zon verwarmt gratis

Warmtewinsten realiseert een passiefhuis via ramen en via de warmte die door mensen en huishoudelijke apparaten wordt afgegeven. In de zomer voorkomt zonwering, zoals een balkon of jaloezieën oververhitting van de kamers. En in de koude wintermaanden wordt via het ventilatiesysteem de inkomende lucht verwarmd, waardoor er geen noodzaak bestaat voor een apart verwarmingssysteem. Verder benut een passiefhuis zo veel mogelijk gratis energie uit de omgeving door een goed doordachte noord-zuid-oriëntatie en strategische plaatsing van raampartijen.

Energie en geld besparen met een passiefhuis

De meerkosten bij de bouw van een passiefhuis bedragen circa 10 tot 15%. Maar daar staat een 90 tot 95% lagere energienota tegenover. De terugverdientijd is uiteraard mede afhankelijk van het gekozen concept, de gebruikte bouwmaterialen en de mate waarin kon worden ingespeeld op gratis zonnewarmte, maar in de regel heeft men na 5 tot 20 jaar de extra kosten terugverdiend.

Langjarige metingen in de eerste passiefhuizen in Darmstadt (Duitsland) hebben het bewezen: zelfs in de “winter van de eeuw” (1996/1997) met gemiddelde dagtemperaturen tot -14 ° C, was de benodigde warmteprestatie in de vier woningen zó laag dat men een kamer met 20 m² woonoppervlakte met twee standaard gloeilampen van 75 watt had kunnen opwarmen. Daarbij bedroeg de binnentemperatuur in de vier eengezinswoningen gedurende de dag steeds meer dan 20 ° C.
Gerelateerde artikelen
Passief bouwen: het ontwerpDe bouwsector heeft het de afgelopen jaren flink te verduren gehad door de kredietcrisis en de economische teruggang. Hi…
Investeren in een passiefhuis is zeker de beste beleggingEen passiefhuis bouwen is uiteindelijk ook een soort belegging. Door het investeren in betere materialen, verhoogt het d…
Zo creëer je een passief inkomenZo creëer je een passief inkomenOm financiële onafhankelijkheid te verkrijgen is passief inkomen een belangrijk onderdeel. Hieronder wordt stap voor sta…
Wat is actief of passief beleggen?Als je wilt gaan beleggen moet je een keuze maken tussen actief en passief beleggen. Wanneer kies je voor actief belegge…
Energiezuinig bouwen met een passief huisEen huis kost geld, heel veel geld. Elk jaar stromen de facturen voor mazout, elektriciteit, water maar binnen met steed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Een passiefhuis bouwen"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 05-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!