InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Investeren in een passiefhuis is zeker de beste belegging

Investeren in een passiefhuis is zeker de beste belegging

Een passiefhuis bouwen is uiteindelijk ook een soort belegging. Door het investeren in betere materialen, verhoogt het de waarde van uw vastgoed ook voor de toekomst. In België net zoals in de rest van Europa, worden er door de Europese Commissie, meer en meer energieprestatie-eisen opgelegd. Er zijn al een aantal richtlijnen uitgevaardigd waaraan de lidstaten zullen moeten voldoen, zowel voor de nieuwbouw als voor renovaties. Daarom is ook de vraag naar passiehuizen in Europa veel gegroeid.

Wat betekent passiefhuis?

Een passiefhuis is een lage energie woning. Deze gebouwen hebben een permanent goed binnenklimaat zowel in de winter als in de zomer. De warmte van de zon wordt volop benut in de winter en geweerd in de zomer. De warmte van de mensen, de verlichting en toestellen zorgen ook voor verwarming.

Wanneer wordt een gebouw als passief beschouwd?

Een "passiefhuis" moet minstens voldoen aan de volgende efficiëntienormen:
  • Een energieverbruik voor ruimteverwarming en koeling hebben die lager is dan 15 kWh per m² per jaar.
  • Een totaal primair energieverbruik voor ruimteverwarming, koeling, sanitair warm water en elektrische apparaten hebben die lager is dan 120 kWh/m² per jaar.

Eigenschappen

Een passiefhuis is:
  • Zo energiezuinig mogelijk georiënteerd. Ideaal is een noord–zuid oriëntatie.
  • Zo luchtdicht mogelijk gemaakt door gebruik van duurzame isolatie.
  • Aanvoer van verse lucht voorzien door een ventilatiesysteem met eventueel warmterecuperatie.
  • Volledig koudebrugvrij
  • Voorzien met energiezuinig elektriciteit- en waterverbruik apparaten
  • Strategisch geplaatste drievoudig glas ramen.
  • Een k-waarde hebben van 15.

Voordelen

  • Behoud van waarde op lange termijn, door het gebruik van duurzame isolatie.
  • Hogere verkoopswaarde
  • Geen koudebruggen. Dus geen condensatie en minder vochtproblemen.
  • Een evenwichtigere temperatuur en vochtigheids comfort.
  • Een lagere energiefactuur. Het totale energieverbruik van een passiefhuis is gemiddeld 75 procent lager dan een traditionele nieuwbouwwoning.
  • Milieuvriendelijk. Zeer lage CO2 uitstoot.

Aandachtspunten

Bij het bouwen van een passiefhuis dient men rekening te houden met 6 belangrijke punten.
  1. Warmteverliezen beperken door ver doorgedreven isolatie
  2. Warmteverliezen beperken door zeer goede luchtdichtheid van het gebouw
  3. Warmtewinsten optimaliseren door gebruik van passieve energie
  4. Luchtkwaliteit waarborgen door ventilatie met warmteterugwinning
  5. Laag energiegebruik door efficiënte apparaten
  6. Hernieuwbare energie

Kosten

Een passiefhuis is duurder dan een standaardwoning. De meerkosten voor de bouw van een passiefhuis gaan vooral naar extra isolatie, speciaal schrijnwerk en glas en naar de luchtdichte uitvoering van de constructie. Maar verdien je die investering ook terug? De energiefactuur in een passiefhuis ligt vier tot tien maal lager dan in een klassiek opgebouwde woning en dit zal de investering in een passiefhuis op termijn wel renderen.

Het passiefhuis is een van de meest economische milieuvriendelijke vorm van wonen.
© 2010 - 2019 Thilibo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvVastgoed beleggen in vastgoedfonds of vastgoed cvSuccesvol beleggen in vastgoed en in de vastgoedmarkt van 2019, dat kan zeker. Ook met een vastgoed cv. Het is wel oplet…
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Een passiefhuis bouwenEen passiefhuis bouwenEen passiefhuis is een gebouw waarin zowel zomer als winter een aangename temperatuur bereikt wordt zonder traditionele…
Bronnen en referenties
  • Illustratie © www.renderhouse.eu

Reageer op het artikel "Investeren in een passiefhuis is zeker de beste belegging"

Reactie

Gekkegerrit (infoteur), 15-07-2011 09:28 #1
Zou je mij kunnen vertellen wat jou bron is van de kop "Wanneer wordt een gebouw als passief beschouwd?" Je hebt het hier over bepaalde waarden, en ik vroeg me af hoe je hier aan komt?

Infoteur: Thilibo
Laatste update: 02-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!