InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat verstaan we onder lage-energiewoningen?

Wat verstaan we onder lage-energiewoningen?

Eén van de belangrijkste criteria om een woning als een lage energiewoning te bestempelen is de K-waarde. Deze factor duidt het globale isolatieniveau aan van het pand. Hoe lager deze is, hoe beter een huis is geïsoleerd. Er zijn verschillende maatregelen die deze waarde naar beneden kunnen halen. De K-waarde wordt berekend naar gelang de dichtheid van de constructie en de materialen waarmee de woning is gebouwd. De gemiddelde K-waarde van onze woningen bedraagt tussen de 55 en 70.

Verschillende K-waarde per regio

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mag de K-waarde van nieuwbouwwoningen maximum 40 bedragen. Dit komt door de invoering van de EPB-regelgeving. In Vlaanderen en Wallonië ligt de maximumwaarde op 45. Zo'n huizen worden als standaard beschouwd.

De passiefhuizen zijn op dit moment erg in trek. Deze hebben een K-waarde van 10 tot 15. Dergelijke huizen zijn uitstekend geïsoleerd en ze verbruiken nauwelijks energie. Maar toekomstige eigenaars vergeten wel eens dat zij hun manier van leven enigszins zullen moeten bijsturen.

Verschillende woningtypes

Er zijn drie verschillende lage-energie woningtypes: de standaardwoning, de lage-energiewoning en het passiefhuis. Huizen die een waarde hebben van 45 worden als standaard beschouwd. De lage-energiewoningen hebben een K-factor tussen de 25 en 35. En het passiefhuis heeft een K-waarde van 10 tot 15.

Bij de standaardwoning zijn de geldende normen van toepassing. Bij de lage-energiewoning zijn de efficiënte maatregelen die het energieverbruik zo laag mogelijk houden van toepassing en bij het passiefhuis de extreme isolatie die een verwarmingssysteem overbodig maakt.

Denk goed na vooraleer u voor een lage-energiewoning opteert

De beste investering bij de aankoop van zo'n woning is er vooraf goed over na te denken en je te laten adviseren wanneer u een lage-energie-woning overweegt. Er komen nog meer factoren bij kijken zoals de prestaties van het verwarmingssysteem en de ventilatie. Ook zijn er veel specialisten en verenigingen die u hierbij willen helpen via simulaties die u een beeld geven van uw energieverbruik, de vereiste investeringen en de tijd die u nodig heeft om die terug te verdienen.

Het is meer dan enkel de K-waarde berekenen

Het is niet alleen het berekenen van de K-waarde als het aantal centimeters isolatie in de muren die een lage-energiewoning creeërt. Ook de prestaties van het verwarmingssysteem en de ventilatie moeten we mee in rekening brengen. We moeten ons losmaken van een aantal maatregelen. Uw verwarming mag u niet langer als een middel aanzien om uw huis te verwarmen, maar wel als een compensatie voor eventueel warmteverlies. U kunt dit beperken door een degelijke isolatie langs de muren. Richt uw aandacht vooral op wat eerst moeten gebeuren, daarna op het dak, de ramen, de muren en de vloeren.

Verschillende ventilatiesystemen

Er bestaan vier belangrijke ventilatiesystemen. Momenteel wordt het systeem met dubbele flux en warmterecuperatie beschouwd als het meest energiezuinige. Zon systeem berekent nauwkeurig het debiet dat de woning in- en uitgaat en verzekert een mechanische ventilatie in alle vertrekken terwijl het de warmte uit de uitgaande lucht recupereert om de inkomende lucht voor te verwarmen. Hoe beter uw huis geïsoleerd is, hoe minder vaak uw verwarming zal aanstaan. Daarnaast kunt u ook nog bijkomende investeringen overwegen om van uw huis een lage energie-woning te maken, zoals het water en de elektriciteit. Hierbij kunt u denken aan de hernieuwbare energiebronnen of aan een alternatief verwarmingssysteem. Het gebruik van hernieuwbare energie geeft geen invloed op uw verbruik, maar wel op uw kosten voor verwarming en uitstoot van CO2.

Het vinden van een gunstig perceel

Het vinden van een gunstig gelegen perceel en woning is zeker een eerste belangrijke stap naar een lage-energiewoning. De bouw van een lage-energiewoning is niet zo evident. Er gaat heel wat denkwerk aan vooraf en de werken moeten strikt opgevolgd worden. Het opstellen van het budget, het doorvoeren van bepaalde maatregelen en het inschatten van hun relevantie en de return to investment vragen zeker de nodige tijd. Ook moeten bewoners van een lage-energiewoning hun leefgewoonten en levensfilosofie aanpassen.
© 2009 - 2019 Mel123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eos, oktober 2009

Reageer op het artikel "Wat verstaan we onder lage-energiewoningen?"

Infoteur: Mel123
Gepubliceerd: 24-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!