InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: onderhoud van de koopwoning

Wonen: onderhoud van de koopwoning

Wonen: onderhoud van de koopwoning Als je een koopwoning hebt, ben je ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de woning. Spreekt voor zich dat daar een kostenplaatje aan hangt. In beeld brengen waar het om gaat, budgetteren en plannen is in deze dus van belang. Maar zeker zo belangrijk, het zorgt ervoor dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Onderhoud

Woonplezier is erg belangrijk, je woning is je veilige haven waar je na druk bezig zijn heerlijk thuis moet kunnen komen en daar moet je van kunnen genieten. Niet iedereen is er zich bewust van als men van een huurwoning vervolgens kiest voor een koopwoning. Immers, voor velen is de koopwoning het ultieme en levert je uiteindelijk geld op (bij verkoop). In Nederland is het in ieder geval stevig gestimuleerd om te kopen. Toch gaan er inmiddels ook genoeg geluiden op die het huren van de woning nog niet slecht vinden.

Hoe dan ook, je moet het natuurlijk zelf weten, zolang het maar een bewust proces is en je je bewust bent van alle kosten die komen kijken bij het onderhouden van een koopwoning. Toch gaat het daar nogal eens fout, een kleine opsomming kan helpen.

Kosten

Wat zijn de werkzaamheden waarvoor we moeten budgetteren?

Waar hebben we het eigenlijk over als we over ‘extra kosten’ spreken? Een opsomming die een redelijk compleet beeld geeft.
  • De moderne woning kent een ingebouwd mechanisch ventilatiesysteem en moet eigenlijk eens per jaar of minimaal eens per twee jaar schoongemaakt worden door een gespecialiseerd bedrijf.
  • Dakgoten moeten ieder jaar schoongemaakt worden, dit voorkomt lekkages en verstoppingen. Moeilijk is het niet, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het zelf kan. Al is het maar vanuit hoogtevrees en in dat geval dus laten doen.
  • De houten kozijnen van de woning moeten zeker eens in de vijf jaar geschilderd worden. Daar waar de zon op het kozijn staat, mogelijk zelfs vaker. Behalve overschilderen kan het ook zijn als alles er eerst afgehaald moet worden. Iets wat het kostenplaatje aanzienlijk verhoogt. Vraag wel meerdere offertes op, want de schillen per schilder zijn aanzienlijk.
  • De jaarlijkse OZB van de gemeente. Wel in maandelijkse termijnen te voldoen, maar een vast terugkerend kostenplaatje en spreekt voor zich dat de kosten beduidend hoger zijn dan bij de huurwoning. Verscheelt sterk per gemeente, dus vooraf checken is belangrijk.
  • Heb je een open haard dan moet de schoorsteen jaarlijks geveegd worden. De meeste mensen wagen zich er niet aan en dus moet er een bedrijf voor ingehuurd worden.
  • Het bijvullen van de ketel bij de CV kan de een zelf en de ander niet. Mogelijk kan het gecombineerd worden met het jaarlijks onderhoud van de CV, maar zeker voor het onderhoud moet je een gespecialiseerd bedrijf laten komen.
  • Een rietendak? Goed onderhouden is het behoud en moet meestal door een gespecialiseerd bedrijf gebeuren.
  • Een plat dak? Een plat dak gaat geen levenlang mee en zal periodiek nagekeken moeten worden en mogelijk opnieuw gelegd. De meeste mensen laten hier een gespecialiseerd bedrijf voor komen, maar ook hiervoor geldt dat er aanzienlijke verschillen per dakdekker zijn. Vraag dus meerdere offertes op.

Budgetteren

Allemaal extra kosten die komen kijken bij een eigen woning en bij een huurwoning zijn inbegrepen. De kosten moeten wel opgenomen worden in de totale vaste lasten voor de woning. Behalve het in beeld brengen gaat het er om dat je voldoende geld achter de hand hebt voor dit soort terugkerende kosten.

Je kunt een begin maken door behalve wat geld voor andere onvoorziene kosten zoals een wasmachine die kapot gaat of de televisie die het plotseling begeeft, ook een vast potje te hebben voor de vaste woningkosten.
Het helpt je door het op een aparte rekening te zetten die je nergens anders voor gebruikt. Zo kun je ook gemakkelijker in beeld houden wat je kosten voor de woning exact zijn. Maandelijks van je inkomen een x-bedrag vast naar deze rekening laten doorboeken, voorkomt dat je kosten moet maken voor iets wat kapot is, maar waar je even geen geld voor hebt (als je plotseling voor de kosten komt te staan hakt het er meer in dan dat je maandelijks wat opzij zet). Als je alle kosten goed in beeld hebt en je deelt het door een maandelijkse bijdrage, weet je dus wat je over moet maken en trekt het minder wissel op je over te besteden inkomen.

Als je een aparte rekening gebruikt, zorg er dan voor dat het een rekening is waar je altijd geld vanaf kunt halen en waar je wat creditrente over krijgt. Je stalt er immers geld wat er wellicht enige tijd staat en het is zonde als je het op een privé-rekening hebt staan waar je over het algemeen geen creditrente ontvangt.

Overige kosten woning

Natuurlijk heb je ook kosten die je bij een huurwoning ook hebt, zoals de tuin onderhouden, een nieuw behang, een ander verfje op de binnenkozijnen en de glazenwasser voor de ramen boven (als je daar zelf niet aan durft te beginnen).

Tot slot

Als je je kosten in beeld hebt en je maakt maandelijks geld over om die kosten te dekken, maak je het woonplezier alleen maar groter. Geen zorgen om kozijnen die beginnen te bladderen en nodig onder handen genomen moeten worden of de herfstbladeren die de dakgoten verstoppen.
Behalve het in beeld hebben van de kosten van de huurwoning versus de koopwoning, is het onderhouden van je koopwoning ook belangrijk voor de waarde van de woning. Veel woonplezier!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Koopwoning of huurhuis in 2019?Koopwoning of huurhuis in 2019?De prijs van een koopwoning is omlaag gegaan en de huren van een sociale huurwoning zijn worden in 2019 opnieuw verhoogd…
Een woning huren of kopen?Een woning huren of kopen?Stel je wilt verhuizen, misschien huren of misschien kopen, dan is het belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar op te…
Huren of toch kopen: koopwoning of huurwoningHuren of toch kopen: koopwoning of huurwoningEen huis huren of toch een huis kopen in 2019? Koopwoning of huurwoning? Een hypotheekrente betalen of de huur betalen d…

Reageer op het artikel "Wonen: onderhoud van de koopwoning"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!