InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Schoorsteen: bouwen van een schoorsteen

Schoorsteen: bouwen van een schoorsteen

Schoorsteen: bouwen van een schoorsteen Veel mensen willen weer een schoorsteen. De schoorsteen was sinds de Tweede Wereldoorlog op zijn retour, omdat deze als onveilig werd gezien, maar tegenwoordig willen weer veel mensen een schoorsteen en een schouw, voornamelijk voor de sier. Het beste is om deze door een professionele aannemer de laten bouwen. Dit brengt uiteraard wel bepaalde kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. Steeds meer mensen willen tegenwoordig weer een schoorsteen. De schoorsteen dient voor de afvoering van rookgassen. De schoorsteen werd populair in de middeleeuwen. Daarvoor liet men rook via gaten in het dak ontsnappen. De schoorsteen berust op twee principes. Het eerste principe is dat warme lucht lichter is dan koude lucht en daardoor opstijgt. Het tweede principe berust op het principe van Bernoulli, ook bekend als de zogeheten wet van Bernoulli. Deze wet legt uit dat wind die over de schoorsteen waait deze lucht aanzuigt. Door middel van de schouw wordt aan deze principes voldaan.

Schoorsteen bouwen

Sinds de Tweede Wereldoorlog wordt er in steeds minder huizen een schoorsteen gebouwd. Er zijn daar verschillende redenen voor. De eerste reden is het ontstaan van de cv-verwarming. Daardoor wordt er veel minder in de open haard gestookt met behulp van houd. Dat leidt er dus toe dat er veel minder rookontwikkeling is. De tweede reden is de toegekomen aandacht voor de veiligheid. Een schoorsteen is relatief onveilig omdat het in veel gevallen gaat om open vuur. Dat levert mogelijk gevaar op voor de bewoners van een huis. Daardoor is de nadruk veel meer komen te liggen op ventilatie en afvoerkanalen als manier om warmte af te voeren in een huis. Er is echter een hernieuwde aandacht voor schoorstenen, met name omdat mensen het mooi vinden, maar ook omdat er veiligere open haarden worden gebouwd, bijvoorbeeld een open haar die brand op gas en afgeschermd is door glas.

Bouwvergunning aanvragen voor maken schoorsteen

Voor het bouwen van een schoorsteen is geen aparte bouwvergunning nodig. Deze is alleen nodig wanneer er iets veranderd aan de draagstructuur van het huis. Dat betekent dat het gevolgen heeft voor de manier waarop het huis gebouwd is en in stand gehouden wordt. In elk huis en op elke verdieping zijn bepaalde dragende vlakken, waarop de rest van het huis leunt. Het zorgt ervoor dat het huis niet instort. Binnen die dragende vlakken kan er meestal naar hartenlust gemetseld en sloop geworden, omdat het geen invloed heeft op de draagvlakken. Het zou bij het aanbrengen van een schoorsteen nodig kunnen zijn bijvoorbeeld door een van die dragende vlakken heen te gaan. In dat geval heeft het dus wel invloed en zult u waarschijnlijk een bouwvergunning moeten aanvragen bij de gemeente.

Inhuren van aannemer voor bouwen schoorsteen

Het beste kunt u de schoorsteen laten maken door een ervaren aannemer. Deze kan hem metselen, en eventueel ook muren die in de weg staan verwijderen en slopen. De aannemer kan ook een schoorsteenkap brengen. Het is wel belangrijk dat u de schoorsteen met enige regelmaat laat vegen wanneer u besloten heeft deze te bouwen. In de meeste plaatsen zitten wel aannemers en schoorsteenvegers. Dat brengt wel bepaalde kosten met zich mee, maar alles heeft zijn prijs. Er zijn in ieder geval aannemers in Amsterdam, Amstelveen, Blaricum, Bussum, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Leiden, Gent en Sittard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schoorsteen: bouwen van een schoorsteen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!