InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Het voorkomen van een schoorsteenbrand

Het voorkomen van een schoorsteenbrand

Het voorkomen van een schoorsteenbrand In veel huizen worden houtkachels gestookt. Met het stoken van een houtkachel is het huis te verwarmen en zorgt het tevens voor een gezellige sfeer. Wanneer u uw houtkachel stookt, is regelmatig onderhoud nodig aan het rookkanaal. Dit is nodig om schoorsteenbranden te voorkomen. Bij een schoorsteenbrand is het aan te raden om zo snel mogelijk de hulpdiensten in te schakelen. Een schoorsteenbrand kan zich snel verspreiden tot andere delen van de woning.

Wat is een schoorsteenbrand?

Een schoorsteenbrand is een brand in het rookkanaal die door verschillende redenen kan ontstaan. Een van de meest voorkomende redenen is door roetvorming in het rookkanaal. Roetvorming kan ontstaan door een onvolledige verbranding. De onverbrande brandstofdeeltjes kunnen tegen de schoorsteenwand blijven plakken. Door een opeenhoping van deze deeltjes kunnen door vonken het rookkanaal in brand vliegen.

Een schoorsteenbrand kan ook ontstaan door een vogelnest in uw rookkanaal. Zorg er daarom voor dat er geen vogels in uw schoorsteen kunnen broeden. Wanneer u na de zomer de eerste keer de houtkachel aanmaakt, controleer dan van tevoren of er geen vogelnesten in uw rookkanaal of schoorsteen aanwezig zijn. Verder kunnen schoorsteenbranden ontstaan door het verbranden van te nat of geverfd hout, te weinig beluchting of een beschadigd rookkanaal.

Het herkennen van een schoorsteenbrand

Een schoorsteenbrand kunt u meestal horen en zien. Wanneer er een schoorsteenbrand woedt, hoort u binnen een lawaaierig geluid wat lijkt alsof er wind in uw rookkanaal waait. Buiten kunt u mogelijk een flinke rookontwikkeling zien of vonken die uit de schoorsteen komen. Deze vonken kunnen op het dak terechtkomen en brand verder verspreiden.

Wat te doen bij een schoorsteenbrand?

Wanneer u ontdekt dat u een schoorsteenbrand heeft, kunt u het vuur in de kachel doven met zout, zand of soda. Doe dit niet met water. Het water wordt omgezet naar stoom, waardoor er een snelle afkoeling plaatsvindt in het rookkanaal. Het rookkanaal kan door deze snelle afkoeling gaan scheuren. Vervolgens moet u ervoor zorgen dat de luchttoevoer van de kachel wordt afgesloten. Vergeet natuurlijk ook niet de brandweer te waarschuwen.

Wanneer u het vuur heeft gedoofd, zorg er dan voor dat de ruimte direct wordt geventileerd. Hiermee voorkomt u een koolmonoxidevorm. Koolmonoxide kunt u niet ruiken, maar is een gevaarlijk gas dat u kunt opnemen met ernstige gevolgen. Uiteraard moet u ervoor zorgen dat u uzelf en uw huisdieren in veiligheid stelt door het pand te verlaten.

Schoorsteenbrand voorkomen

Een schoorsteenbrand kunt u voorkomen door verschillende maatregelen. Zo kunt u uw schoorsteen jaarlijks laten vegen en kunt u overwegen om schoon en droog hout te stoken.

Inschakelen van een schoorsteenveger

De kans op een schoorsteenbrand kunt u verkleinen door het inschakelen van een schoorsteenveger. Het is aan te raden om uw schoorsteen minimaal een keer per jaar te laten vegen door een bedrijf dat is aangesloten bij de algemene schoorsteenvegers patroon bond (ASPB). Bedrijven die aangesloten zijn bij de ASPB zijn gediplomeerd en hebben een aansprakelijkheidsverzekering. De schoorsteenveger veegt met een speciale schoorsteenveegborstel het rookkanaal schoon. Een schoorsteenveger heeft dit, afhankelijk van de lengte van het rookkanaal, binnen 20 tot 30 minuten geveegd. Wanneer u een schoorsteenveger heeft ingeschakeld, bewaar deze factuur dan goed. Bij een eventuele schadeclaim bij de verzekeraar als gevolg van een schoorsteenbrand, kan de verzekeraar hier om vragen.

U kunt zelf ook uw rookkanaal schoonvegen. Dit kunt u eenvoudig doen wanneer u de beschikking heeft over een schoorsteenveegset. Een schoorsteenveegset kunt u kopen bij een bouwmarkt of via het internet. Let bij het vegen wel altijd op uw eigen veiligheid wanneer u op het dak klimt.

Verantwoord stookgedrag

Veel schoorsteenbranden ontstaan door slecht stookgedrag. Wanneer u geverfd en nat hout stookt, vervuilt u het rookkanaal. Door opeenhoping van roet is de kans groot op een schoorsteenbrand. Hiernaast zorgt het stoken van geverfd en nat hout voor meer milieuvervuiling en overlast voor de buurt. Wanneer u uw houtkachel stookt, zorg er dan voor dat uw hout droog en schoon is. Goed stookhout is bijvoorbeeld hout van de eik of berk. Het is aan te raden om geen harsrijk hout te gebruiken. Dit vergroot de kans op roetvorming in uw rookkanaal.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schoorsteen vegen: zoek een betrouwbare schoorsteenvegerSchoorsteen vegen: zoek een betrouwbare schoorsteenvegerEen houtkachel of open haard in huis betekent dat u regelmatig uw schoorsteen moet laten vegen. Dit omdat anders door aa…
Het vegen van de schoorsteen of het rookkanaalOf u een kachel of openhaard stookt voor het plezier of echt voor de warmte maakt niet echt uit. Wel dient u er rekening…
Kerst en Nieuwjaar in DuitslandKerst en Nieuwjaar in DuitslandHoewel Duitsland ons buurland is, zijn de gebruiken voor kerst en nieuwjaar hier heel verschillend. Zo wordt er met kers…
Voorkom woningbrandWekelijks lees je het in de krant, er is weer ergens een huis afgebrand in Nederland. In sommige gevallen vallen hierbij…
Alles over je open haardSteeds meer mensen willen een open haard in huis. Dat komt omdat een open haar een echte sfeermaker is. Een open haard i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Judenicholson, Pixabay
  • http://brandweergroningen.nl/brandveiligheid/schoorsteenbranden/oorzaken-en-voorkomen-van-schoorsteenbrand
  • http://www.kilroynews.net/schoorsteenbrand

Reageer op het artikel "Het voorkomen van een schoorsteenbrand"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 23-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!