InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouwstijlen voor de toekomst

Bouwstijlen voor de toekomst

Er zijn in Nederland al vele bouwstijlen geweest in de vorige eeuwen. Maar wat wordt de stijl van de jaren die nog komen gaan? Wat wordt modieus en waarop gaan architecten zich richten bij het bouwen van een woonwijk? Natuurlijk kan niemand in de toekomst kijken, maar de bouwstijlen van nu en de komende jaren kunnen al wel beschreven worden. We hebben al vele bouwstijlen gehad, vestingswerken, gridsteden, tuinsteden en noem het allemaal maar op. Maar wat gaat er qua bouw de komende jaren afspelen?

Wat moet men van te voren weten

Voordat men begint met het bedenken van nieuwe bouwstijlen moet men weten hoe de mens in elkaar zit in deze tijd. Mensen zullen toch in de huizen moeten gaan wonen en daarom is het erg belangrijk te weten hoe mensen in elkaar zitten en wat mensen precies willen in deze tijd. Op deze criteria moet men de bouwstijlen gaan baseren. Een klein stukje tekst over hoe mensen over het algemeen in elkaar zitten:

Ieder mens wil uniek zijn, anders dan de rest. Toch willen mensen ondanks dat ze uniek willen zijn bij 'de groep' blijven horen. Ze willen dingen anders dan anders maar wel geaccepteerd worden door de maatschappij. Ook willen mensen liever niet teveel geld uitgeven dus alles zo goedkoop mogelijk hebben.

Vinex-wijken

Een goed voorbeeld van een bouwstijl die zich richt op de bovenstaande dikgedrukte tekst is de wijk Brandevoort in Helmond. Brandevoort is een wijk met veel dezelfde huizen die allemaal een andere gevel hebben. De gevel is dus het unieke aan de woning. Aangezien mensen toch bij de groep willen blijven horen en geaccepteerd willen worden is de gevel uniek maar achter de gevel is het huis hetzelfde.

Vinex-wijiken zijn wijken die dicht bij de stad liggen en leegloop van de stad willen beperken. Ook willen zij de winkelcentra versterken doordat de wijken dicht bij de stad liggen zullen bewoners sneller naar de stad gaan. Ook afstanden tussen belangrijke noodzakelijke behoefte zijn bij een vinex-wijk klein, de stad is dichtbij en daar is vaak alles wat nodig is te vinden.
Door vinex-wijken rond de stad te bouwen blijft er meer platteland over waar niet gebouwd hoeft te worden.

Historischerend bouwen

Een bouwstijl die deze tijd ook veel wordt toegepast is het historiserend bouwen: het bouwen van nieuwe woonwijken of huizen in stijlen van vroeger. Een goed voorbeeld van dit zijn de kasteelwoningen in Engelen. Hier staan complete kastelen die zijn onderverdeeld in appartementen. Men woont erg landelijk in de polder maar heeft toch alle voorzieningen bij de hand, iets wat mensen de laatste jaren niet kunnen missen.

Ecowijken

De laatste jaren wordt er veel meer op de natuur gelet en op het schoonhouden van de aarde. Hier spelen de ecowijken op in. Ecowijken proberen op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier te functioneren. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van zonnepanelen, wateropvang en vegetatiedaken. Ecowijken zijn er nog niet erg veel in Nederland maar dit gaat zeker komen.

Tegendraadse woningen

Ondanks dat mensen graag geaccepteerd door de maatschappij willen worden, zijn er ook mensen die toch de stap durven wagen om in een unieke woning te gaan wonen die wij als mensen nog niet gewend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bolwoningen in 's Hertogenbosch. Deze woningen zijn rond, iets geheel anders. Een ander voorbeeld waar niet in gewoond wordt maar zeker iets tegendraads is is het ronddraaiende huis in Tilburg. Dit huis draait rond en als u uit het raam kijkt ziet u elk moment van de dag weer een andere omgeving. Zo bestaan er nog talloze andere tegendraadse woningen die we zeker de aankomende jaren meer gaan terugzien.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwstijlen voor de toekomst"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 10-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!