InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Kavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huis

Kavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huis

Wanneer je een eigen huis wilt gaan bouwen, zul je toch ook een plekje moeten vinden om je droompaleis neer te zetten. Het vinden van een goede bouwkavel voor een woning is in het buitenland gemakkelijk maar binnen Nederland minder eenvoudig. Waar vind je een goede kavel? Hoe weet je of je op een kavel een woonhuis mag bouwen? Waarop moet je letten bij het kopen van bouwgrond voor de realisatie van een eigen woning? En tenslotte: wat kost een bouwkavel bij benadering?

Waar vind je geschikte kavels en bouwkavels?

Een kavel is een afgebakend stuk grond, dat is ingeschreven bij het kadaster. Alle grond in Nederland is ingeschreven en de bestemming van de beschikbare grond verschilt. Zo heb je onder andere bouwgrond, bosgrond en landbouwgrond. Alleen op bouwgrond mag je een woning bouwen maar ook bij bouwgrond kan het nog zo zijn dat het land een recreatieve bestemming heeft. Of dat de bouwgrond enkel zakelijk gebruikt mag worden. Permanente bewoning van een pand, gebouwd op die grond, is in dat geval niet toegestaan.

Bouwkavels waarop je ook echt een woonhuis mag bouwen vind je bij zogenaamde grondbanken, bij projectontwikkelaars, bij gemeentes en bij specifieke websites waarop zowel huizen als kavels worden aangeboden zoals Funda, Huizenzoeker of Jaap.

Hoe weet je of je een woning mag bouwen op een kavel of niet?

Wanneer je plannen hebt om een eigen huis te bouwen, moet je op zoek naar een bouwkavel. Wanneer je denkt een geschikte kavel te hebben gevonden, moet je altijd de bestemming van de bouwgrond checken bij gemeente en kadaster. Dit om zeker te weten dat je een woonhuis voor permanente bewoning op die plaats mag bouwen. Let er op dat ook de grootte en vorm van het toekomstige huis evenals de plaats daarvan op de kavel gebonden kunnen zijn aan specifieke richtlijnen. Pas op met het kopen van grond met een andere bestemming: Hoewel het inderdaad kan voorkomen dat de bestemming van grond verandert van landbouw- of bosgrond naar bouwgrond, gebeurt dat in de praktijk minder dan soms wordt geschetst en kan het wel 10 jaar duren voor de bestemming van de grond daadwerkelijk wijzigt.

Waarop moet je letten bij het kopen van bouwgrond?

Behalve op de bestemming van de grond zijn er nog meer dingen waarop je moet letten bij de aankoop van een kavel. Uit hoeveel bouwlagen mag je toekomstige woning bestaan? Hoe moet een huis er volgens de vereisten van de gemeente waarbinnen de kavel zich bevindt komen uit te zien? Welke bouwstijlen zijn toegestaan en welke niet?

Hoe ziet de omgeving van de kavel eruit? Zijn er bestemmingsplannen voor omliggende grond? Liggen er bedrijven of woningen in de directe omgeving van de bouwkavel die kunnen zorgen voor wegnemen van zicht, geluidsoverlast of storende geuren? Ligt de kavel in de buurt van de autosnelweg? Hoe ziet het terrein zelf eruit en hoe is de bodem opgebouwd? Is die stevig genoeg voor de geplande wijze van bouwen?

Wat kost een kavel of bouwkavel gemiddeld in Nederland?

In Nederland is een goede en geschikte bouwkavel redelijk aan de prijs. Er is niet zo heel veel geschikte bouwgrond te koop. De beste kans maak je wanneer een particulier besluit om zijn domein te herverkavelen en een deel van zijn beschikbare grond verkoopt voor bebouwing. Dit gebeurt vaak, wanneer mensen op leeftijd zijn, veel grond hebben en willen zorgen voor aanvullende oudedagsvoorziening. Over het algemeen kan de prijs van een kavel, afhankelijk van de ligging en gemiddelde prijs per vierkante meter, variëren tussen de 150.000 EUR en de 500.000 EUR. De kosten voor het bouwen van een gemiddeld grote woning op diezelfde kavel liggen tussen de 200.000 en 300.000.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kavel kopen: Betaalbare eigen grond voor bouwen van een huis"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Huis Bouwen
Schrijf mee!