InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?

Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?

Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen? Aluminium is een stevig maar licht materiaal, wat niet vervormt of breekt. Aluminium kozijnen hebben vaak een ultra moderne, bijna futuristische uitstraling. Zakelijk, koel, maar zeker niet kil. Aluminium is duurzaam en goed te onderhouden. Bij beschadigingen van aluminium profielen, kan een reparatie nogal gemakkelijk worden uitgevoerd. Aluminium past bij een modern interieur, maar ook bij bedrijven of klassieke huizen die een modern opkikkertje gebruiken kunnen. Aluminium kozijnen en deuren hebben een aantal interessante voordelen ten opzichte van kunststof kozijnen of hardhout. Men beweert wel dat aluminium goedkoper is omdat het duurzamer is dan een hardhouten of kunststof constructie, omdat het ook gemakkelijker te repareren is bij eventuele schade. Aluminium kozijnen bezitten hoogstaande thermische capaciteiten, waardoor het een zeer geliefd materiaal is in de bouwwereld. Moderne architectuur in combinatie van aluminium kozijnen, puien en deuren enzovoorts, vullen elkaar op een aantrekkelijke wijze aan. Aan de andere kant geeft aluminium ook een klassiek huis juist een stukje fraai moderne charisma. Aluminium is te verkrijgen in vele kleuren.

Kunststof, hardhout of aluminium?

Als u nieuwe kozijnen nodig heeft kunt u kiezen uit verschillende materialen.

Aluminium kozijnen, belangrijke voordelen

  • Modern uiterlijk
  • Sterk en zeer stabiel materiaal
  • Roest en rot niet
  • Indien voorzien van prima thermische onderbreking is de isolatie net zo goed als bij houten of kunststof kozijnen
  • Neemt geen vocht op

Aluminium, behandeling

Aluminium kozijnen, puien en deuren, mogen niet in direct contact staan met:
  • Koper
  • Lood
  • Staal (uitgezonderd roestvrij staal)
  • Kalk
  • Cement
  • Hout

Bij gebruik van koper, staal of lood wordt een beschermende folie tussen beide materialen aangebracht, om inwerking te voorkomen. Koper, lood en staal zijn immers gevoelig voor verwering en/of roest, dit zou het aluminium kunnen aantasten. Aluminium zelf roest niet en vormt een beschermlaag in de buitenlucht. Fabrikanten van aluminium kozijnen hebben zich uiteraard gespecialiseerd in het beschermen van het aluminium, mocht uw huis of kantoor hout of metalen bevatten die het aluminium zouden kunnen aantasten, wordt het aluminium zo beschermd dat het niet kan worden aangetast. Hoewel aluminium zelf niet roest en mooi blijft, krijgen moderne aluminium profielen bij fabricage nog een extra beschermende behandeling, waardoor het aluminium schitterend blijft. Ook worden aluminium materialen gemoffeld of geanodiseerd.

Aluminium en hout

Aluminium en hout worden meestal gescheiden door een beschermlaagje, omdat veel houtsoorten in de bouw een bepaalde bewerking hebben ondergaan waardoor het zuren kan bevatten wat het aluminium zou kunnen aantasten. Bijvoorbeeld verkleuring. Dit geldt ook voor kalk en cementachtige stoffen. Daar kan het aluminium plaatselijk door verkleuren. Hoewel de verkleuringen goed te behandelen zijn, voorkomt men dit liever door materialen te scheiden met beschermende materialen.

Aluminium, mogelijkheden

Aluminium biedt zeer veel mogelijkheden. Het is een materiaal wat goed te bewerken is waardoor het zeer veel mogelijkheden biedt. Aluminium kozijnen, deuren, een schuifpui of overige producten, kunnen in alle kleuren geleverd worden. Alle producten worden afgewerkt met een extra beschermde coating. Aluminium gaat zeer lang mee, blijft lang mooi, is goed te onderhouden en het is de juiste keuze voor iedereen die van een moderne look voor woning of bedrijf houdt.

Onderhoud aluminium kozijnen

Aluminium kozijnen maakt u gelijk met de ramen schoon. U gebruikt een zachte spons, water, en zeep die niet schuurt. Er bestaan speciale schoonmaakmiddelen voor aluminium profielen. Maak de aluminium profielen ongeveer 4 tot 6 keer per jaar schoon. Mocht u grote schade hebben aan een aluminium kozijn, bijvoorbeeld door een botsing met een zwaar voorwerp, dan kan dit in principe gewoon gerepareerd worden. In tegenstelling tot verschillende andere materialen, hoeft het kozijn dan dus niet vervangen te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aluminium ramen en deurenSteeds meer huishoudens zien de voordelen van het gebruiken van aluminium ramen en deuren. Ze zijn erg onderhoudsvriende…
Wat kosten kozijnen?De prijzen van kozijnen kunnen erg verschillen. Er zijn veel verschillende aanbieders die andere prijzen hanteren. U kun…
Kozijnen geschikt voor dubbel glas?Het isoleren van je huis wordt, ook vanuit de overheid, aangemoedigd en gestimuleerd. Dubbel glas maakt hier in belangri…
Wat kosten openslaande deuren?Een veel uitgevoerde verbouwing is het plaatsen van openslaande deuren. U kunt op deze manier de tuin een verlengstuk ma…
Hordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnHordeur, horlamel, rolhor, vliegenhor, inzethor, horgordijnWanneer de zon schijnt en het warm is zetten we graag de deuren en de ramen open. Nadeel is dat er er allerlei vliegen n…
Bronnen en referenties
  • http://www.diamondpartner.nl
  • Aluminium-kozijnen.startpagina.nl

Reageer op het artikel "Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?"

Reacties

Tamara, 16-01-2013 10:27 #3
Hoihoi. Ik heb een vraagje oven de aluminium kozijnen. Ik ga waarschijnlijk binnenkort verhuizen, het huis waar we nu in geïnteresseerd zijn heeft al aluminium kozijnen (gemoffeld). Helaas is het niet een kleur die ik zou zelf zou kiezen. Het is donkerbruin en heel mat. Is het mogelijk om hier iets aan te doen zonder alles opnieuw te laten doen?
Zouden we het bijvoorbeeld kunnen schuren en verven? Of met een middeltje behandelen zodat het wat meer gaat glanzen. Het heeft nu een hele oude uitstraling.
Groetjes Tamara

Eurotec Kozijn 24, 21-06-2012 11:47 #2
Dit fenomeen doet zich voor als men schoeisel draagt met een hoog elektrisch isolerend vermogen (rubberenzolen). Tegenwoordig dragen we veel synthetische kleding zoals fleece truien en dergelijke. Tijdens het lopen en bewegen laden wij onszelf ongemerkt op met statische energie. Deze energie komt in een keer tot ontlading als we contact maken met een metaalhoudende bron zoals deurklinken welk in contact staan met de aarde. De lading kan soms zo hoog zijn dat men blauwe vonkjes en tikjes hoort zodra men iets van metaal aanraakt of een ander persoon. Advies: dragen van schoeisel met lederen zolen voorkomt dat het lichaam zich te zeer oplaadt of binnenshuis op blote voeten lopen in ieder geval geen synthetische sokken of rubberenzolen dragen. Met andere woorden, dit fenomeen heeft niets met uw kozijnen te maken.

Helen, 13-03-2012 08:57 #1
Sinds ik in een pas nieuw gebouwd huis woon met aluminium deurkozijnen krijg ik steeds elektrische schokken als ik een deur open of dicht doe. Nu ook als ik de kraan opendraai.
Kan het zijn dat er nog een lading op de deurkozijnen zit? Ik probeer te achterhalen waar die schokjes en soms blauwe vonkjes vandaan komen. Reactie infoteur, 13-03-2012
Een goede vraag voor het bedrijf wat de kozijnen geplaatst heeft. De ontlading kan ook komen door vloerbedekking in combinatie met deuren, handvatten, meubels, en dergelijke.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 18-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis opknappen
Reacties: 3
Schrijf mee!