InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Kunststof kozijnen, voor en nadelen op een rij

Kunststof kozijnen, voor en nadelen op een rij

Kunststof kozijnen, voor en nadelen op een rij Kunststof kozijnen zijn kozijnen van kunststof (PVC) en deze dienen ter vervanging van houten kozijnen. Kunststof kozijnen worden tegenwoordig veel vaker geplaatst dan houten kozijnen. Kunststof heeft namelijk een aantal voordelen vergeleken met hardhout, maar er zijn toch ook nogal wat nadelen. Verder is kunststof een product waarmee u uit de voeten moet kunnen. Niet iedereen is gesteld op nep hout of andere nep producten. Een ding is zeker, als u Kunststof kozijnen wilt kopen, laat u zich dan eerst goed informeren over de prijs. Kunsthof kozijnen worden steeds vaker geplaatst. Of u nu in een oud huis of in een nieuw huis woont, veel mensen vinden kunststof kozijnen handiger en mooier dan houten kozijnen of aluminium kozijnen en kiezen daarom voor kunststof. Naast kunststof kozijnen en hardhout kozijnen, kunt u ook kiezen voor aluminium. Als u besluit nieuwe kozijnen te kopen, laat dan door verschillende bedrijven een offerte maken, zodat u de prijzen met elkaar kunt vergelijken. Werk liever niet met tussenpersonen die bij u aan de deur komen om kozijnen te verkopen, maar koop uw kozijnen bij een ervaren bedrijf met een goede naam.

Kunststof kozijnen voordelen

Vaak wordt geadverteerd met het feit dat kunststof kozijnen onderhoudsvrij zijn. In principe zijn deze kozijnen onderhoudsarm, omdat het wel zinvol is om de kozijnen in de zoveel tijd te behandelen met een speciale weekmaker, waardoor het kunststof langer mee zal gaan en flexibel zal blijven. De meest moderne kozijnen hebben nauwelijks onderhoud nodig. Ook zijn er speciale schoonmaakmiddelen waarmee de kozijnen kunnen worden schoongemaakt, waardoor ze langer mee zullen gaan. Gewone schoonmaakmiddelen die geen bleek of schuurmiddelen bevatten, zijn ook prima om kunststof kozijnen mee te reinigen. Het onderhoud van kunststof kozijnen is dus inderdaad minimaal. Als u de gevel van uw huis laat reinigen, komen de kunststof ramen bijzonder mooi tot hun recht en zal de waarde van een huis stijgen.
  • Kunststof kozijnen hoeven niet geschilderd te worden zoals houten kozijnen. Het schilderen van houten kozijnen is erg prijzig en keert jaarlijks terug. Houten kozijnen die goed bereikbaar zijn, kunnen door u zelf geschilderd worden, maar voor hoger gelegen kozijnen heeft u een schilder voor het onderhoud nodig. Ook voor mensen die lichamelijk niet in staat zijn tot klussen, moet er bij houten kozijnen regelmatig een schilder aan te pas komen. Huisschilders zijn duur en houtwerk moet minimaal eens in de vijf jaar geschilderd worden, liever nog elke drie jaar, om lekkage en houtrot tegen te gaan. Kunststof kozijnen hebben dit onderhoud niet nodig en dat scheelt enorm in de kosten.
  • Moderne kunststof kozijnen zijn voorzien van dubbele beglazing en HR (hoog rendement) beglazing. Dit scheelt in stookkosten en dus in uw energieverbruik.
  • Kunststof kozijnen hebben een lange levensduur (men gaat uit van een levensduur van ongeveer 50 jaar).
  • Kunststof kozijnen zij recyclebaar waardoor het materiaal weer opnieuw gebruikt kan worden, dit wordt als milieuvriendelijk omschreven.
  • Vraag naar brandvertragende kozijnen.
  • Eenvoudiger in onderhoud.
  • Kunststof Kozijnen met HR ++ glas, besparen aanzienlijk energie.
  • Biedt preventie tegen inbraak.
  • Geluidsisolerende waarde.

Kunststof Kozijnen nadelen

Naast de vele voordelen bevatten kunststof kozijnen ook enkele nadelen.
  • Kunststof Kozijnen zijn niet zoals hout, eenvoudig in een andere kleur te beschilderen. U zit in principe dus altijd aan de kleur vast die u gekozen heeft. Er komen wel steeds betere methoden bij om de kozijnen toch een ander kleurtje te geven.
  • U mag in een kunststof kozijn nooit gaten boren, omdat de ‘stijfheid’ van het kozijn anders vernield wordt. (Dit houdt in dat het kozijnen zoals het gemaakt is zichzelf qua druk in evenwicht houdt. Boort u gaten in het kozijnen dan is het kozijn niet meer zo stijf. Dergelijke schade kunt u overigens laten herstellen door bedrijven die zich daarin zich gespecialiseerd hebben, maar voorkomen is natuurlijk beter dan ‘genezen.’ Er worden speciale ophangsystemen geleverd waarmee u prima gordijnen en dergelijke aan kozijnen bevestigen kunt, of kunt laten bevestigen.
  • Niet iedereen is even enthousiast over kunststof. Sommige mensen vinden kunststof kozijnen niet mooi. Men vindt kunststof dan kil of te onnatuurlijk en men mist de warme uitstraling van hardhout. Dit is een kwestie van smaak. De meeste mensen zijn juist zeer enthousiast over kunststof kozijnen.

Hardhout kozijnen of kunststof?

Kozijnen van hardhout hebben een warme uitstraling en zijn na goede afwerking ook goed te onderhouden. Toch kiezen steeds meer mensen voor kunststof kozijnen. Dat komt niet alleen om de voordelen die kunststof bieden qua isolatie en onderhoud, maar ook omdat hardhout op de wereld steeds schaarser wordt. Mensen willen de oerbossen sparen en kiezen onder andere daarom niet meer voor hardhout. Toch zijn veel moderne hardhouten kozijnen gemaakt van hardhout wat speciaal voor de bouw van kozijnen gekweekt is, juist om verkeerde kap en schade aan het milieu te voorkomen.

Kunststof kozijnen, draaikiep, nadelen

Als u draai kiepramen en deuren neemt, moet u er rekening mee houden dat deze naar binnen opengaan. Uit persoonlijke ervaring kan ik u mededelen dat ik dit een zeer grot nadeel vind. Elke deur die naar binnen opengaat, neemt ruimte in, botst tegen kastjes, bedden of spullen. Met ramen is het al minstens zo vervelend. De vensterbank moet voortdurend leeg gehouden worden. De draai kiepramen laten veel minder frisse lucht door dan een raam wat wijder open kan. De draai kiep stand is zeer beperkt en zorgt voor weinig ventilatie. Met name voor huizen die warm zijn is dit niet prettig.

Aluminium kozijnen

In plaats van hout en kunststof kunt u ook kiezen voor een ander uniek materiaal, namelijk aluminium kozijnen. De uitstraling oogt zeer modern. U kunt aluminium kozijnen verkrijgen in vele kleuren en maten en ook zijn er verschillende structuren mogelijk. Aluminium kozijnen zijn duurzaam, stabiel en roestvrij.

Kunststof Kozijnen en oplichting

Als er bij u aan de deur wordt gebeld door een bedrijf dat kunststof kozijnen aan u wil verkopen, moet u op uw hoede zijn. Vaak gaat het hier om mensen die als tussenpersoon tussen allerlei bedrijven fungeren. Uiteraard wil men u graag geheel vrijblijvend informeren maar toch komt hier vaak een verkoopovereenkomst uit voor. Als u geen idee heeft wat kunststof kozijnen eigenlijk kosten, kunt u al snel veel te duur uitkomen. Bestel kozijnen daarom liever bij een bedrijf wat goed staat aangeschreven. Onderteken nooit zomaar koopovereenkomsten maar laat u eerst goed informeren en vraag bij andere bedrijven offertes aan om prijzen met elkaar te vergelijken. Als u eenmaal uw handtekening zet, gaat u een overeenkomst aan. Laat u dus goed voorlichten voordat u een beslissing neemt.

Kunststof kozijnen, welke zijn goed?

Van kunststof kozijnen wordt wel beweerd dat hoe meer tussenruimtes (kamers met lucht) ze in de opbouw hebben, hoe beter ze zijn qua stevigheid en isolerende waarde. Let op keurmerken en laat u goed adviseren.

Kunststofkozijnen, onderhoud

Moderne kunststof kozijnen hebben meestal niet veel onderhoud meer nodig. Indien nodig schoonmaken met lauw water en een niet schurend zeepmiddel, is voldoende. Kunststof kozijnen die al langer geleden geplaatst zijn kunt u voor de glans en behoud van de kleur het beste zo u en dan in de was zetten. Vraag aan de leverancier die de kozijnen bij u geplaatst heeft of plaatst, welke was u gebruiken moet en wat u moet doen om de kozijnen zo lang mogelijk mooi te houden.

Vlekken in kunststof kozijnen

Soms kunnen er vlekken op kunststof kozijnen zitten die u met gewoon schoonmaakmiddelen niet weg krijgt. Er zijn speciale schoonmaakmiddelen voor kunststof kozijnen te verkrijgen. Deze middelen verwijderen de vlekken meestal doeltreffend. Goede resultaten om vlekken uit kunststof PVC kozijnen te verwijderen, zouden behaald zijn met 'Intensief-reiniger voor kunststof, verf en behang’ van HG.

Kunststof kozijnen schilderen

In de praktijk blijkt dat de belofte dat kunststof nooit geschilderd hoeft te worden, helaas niet waar is. Kunststof zit op den duur vaak toch vol allerlei vervelende vlekken. Er wordt afgeraden om kunststof kozijnen te schilderen, hoewel er speciale verven zijn die gemaakt zijn om dit soort kozijnen te schilderen. Men schildert de kozijnen als men een andere kleur wil, maar ook als men krassen op de kozijnen heeft. Krassen op kunststof zijn namelijk niet te herstellen.

Nadelen kunststof kozijnen

Op het oog zijn kunststof kozijnen netjes, maar er zitten dus toch wel wat nadelen aan. De belangrijkste nadelen zijn:
  • U zit altijd aan dezelfde kleur vast tenzij u besluit de kozijnen te schilderen. Maar schilderen is met kunststof kozijnen vrij lastig. U kunt de kozijnen beter niet opfrissen met een likje verf en kijkt dus jaar in jaar uit tegen dezelfde kwaliteit kunststof aan. Dit kan in de praktijk nogal eens tegenvallen.
  • Boren in kunststof kozijnen kan niet. Het kozijn gaat daarvan kapot en is niet gemakkelijk te herstellen.
  • Krassen in de kozijnen kunnen helemaal niet hersteld worden.
  • Vlekken en verkleuringen kunnen niet altijd verwijderd worden.
  • De kozijnen zijn zeker niet onderhoudsvrij en dienen regelmatig behandeld te worden met weekmakers, maar dan nog ontstaan er na ongeveer 10 jaar wel lelijke gebruikerssporen.

HR+++ glas of triple glas, in kunststofkozijnen

Voor optimale isolatie kiezen veel mensen mensen voor HR+++ glas, ook wel triple glas genoemd. Triple glas is driedubbel glas in de kozijnen. HR+++ is het beste voor iedereen die energie wil besparen. Deze kozijnen hebben drie lagen glas. Tussen de ramen zit een dunne laag lucht. Ook wordt wel gebruikgemaakt van edelglas. Triple glas heeft momenteel (2019) de beste isolerende werking van alle kunststof kozijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kosten nieuwe kunststof kozijnen?Het plaatsen van nieuwe kozijnen is een dure aangelegenheid. De meeste mensen kiezen er voor om er kunststof kozijnen in…
Zijn kunststof kozijnen beter: Voordelen, nadelen en tipsWanneer je mensen hoort vertellen over veranderingen in hun nieuwe huis, zit daar bijna altijd vervanging van de kozijne…
Energiebesparing door kunststof kozijnenKunststof kozijnen winnen nog steeds aan populariteit. Wat uitstraling betreft zijn ze nauwelijks meer van houten kozijn…
Kozion, de onafhankelijke leverancier van kunststof kozijnenKozion, de onafhankelijke leverancier van kunststof kozijnenKozion, ontstaan uit een aantal samenwerkende bedrijven, is een onafhankelijke leverancier van verschillende soorten kun…
Alkuplus voor kunststof kozijnen, deuren en hefschuifpuienAlkuplus is een bedrijf dat al weer zo'n 20 jaar actief is op het gebied van kunststof kozijnen en aanverwante zaken. Di…
Bronnen en referenties
  • Veka
  • Kozijnenverkoop.nl
  • http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/239001/oude-vlekken-kunststof-kozijnen-eruit

Reageer op het artikel "Kunststof kozijnen, voor en nadelen op een rij"

Reacties

Papoea (infoteur), 07-09-2018 17:37 #6
Als aanvulling op de inbraakgevoeligheid van kunststof kozijnen wil ik doorgeven dat bepaalde (oudere) types kunststof kozijnen en deuren de raamlatten aan de buitenzijde gemonteerd hebben. Hierdoor hoeven inbrekers slechts de schroeven van deze latten af te halen, de ruit in zijn geheel uit de deur of het raam te tillen en kunnen vervolgens zo eenvoudig en snel je huis binnenkomen. Dit is mij persoonlijk overkomen.
Als tegenmaatregel om hen in de toekomst te vertragen heb ik inmiddels al deze normale kruiskopschroeven zelf vervangen voor "anti diefstal" schroeven.

L. D. V., 17-01-2014 08:34 #5
Beste Cor,

Ik, trotse eigenaar van een jaren '20 woning met houten kozijnen (onlangs vervangen voor nieuwe kozijnen van Naaldhout) heb me verbaasd over uw artikel. Voorkeuren hebben is prima, maar om nu onwaarheden te verkondigen?

- Kunststof dat 50 jaar meegaat is voor mij nieuw, de hoogste claim die ik heb gehoord is 40 jaar. Nog niet bewezen, in tegenstelling tot hout, dat in monumentale gebouwen al eeuwen aanwezig is.

- U zegt dat houten kozijnen elk jaar geschilderd moeten worden. Kent u ook maar 1 persoon die elk jaar de kozijnen van het huis schildert? Is er ook maar 1 schilder of onderhoudsbedrijf waar men zegt dat u elk jaar uw kozijnen moet schilderen?

- Later geeft u aan dat kozijnen 1x in de 5 jaar, maar liefst 1x in de 3 jaar geschilderd moeten worden om houtrot en lekkage tegen te gaan. Dit gaat men niet tegen met verf, dit is te voorkomen met goede verbindingen en de juiste kit.

- U zegt dat moderne kunststof kozijnen voorzien zijn van dubbel glas. Klopt, in sommige gevallen zelfs met drie dubbel glas. Hetzelfde geldt voor houten kozijnen. Of heeft u nog nooit een houten kozijn met dubbel glas gezien?

- Wist u dat het best isolerende kozijn nog altijd van hout is met een U-waarde van 0,8?

- Kunststof kozijnen zijn recyclebaar inderdaad, net als hout. dat op zich is milieuvriendelijk. Maar telt u wel mee wat er aan CO 2 uitstoot nodig is om kunststof te produceren en te recyclen? Bent u bekend met het DUBO keurmerk? Dit is een onafhankelijk keurmerk dat de milieu belasting van producten meet a.h.v. verschillende variabelen. Het houten raam staat daarbij op nummer 1 en is dus de beste keus qua duurzaamheid.

- U zegt dat kunststof kozijnen een geluidsisolerende waarde hebben. Dit klopt, net als houten kozijnen.

- U zegt dat kunststof kozijnen inbraakwerend zijn. Betekent dat, dat inbrekers zo door mijn houten kozijnen naar binnen kunnen klimmen en niet binnen kunnen komen via kunststof kozijnen of…? Daabij komt nog: bij inbraakschade aan een kunststof kozijn moet het hele kozijn vervangen worden omdat deelvervanging niet mogelijk is. Bij hout kan slechts een deel va het kozijn vervangen worden, wat scheelt in de kosten.

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Cor, 21-10-2013 17:15 #4
Als u een overzicht maakt met de voor- en nadelen van hout tov kunststof dan verwacht ik wel een eerlijk vergelijk.
U laat duidelijk een voorkeur voor kunststof blijken en geeft daarbij verkeerde feiten weer.
U schrijft "Kunststof kozijnen hebben een lange levensduur (men gaat uit van een levensduur van ongeveer 50 jaar)" Los van het feit dat dit niet klopt geeft u niet de levensduur van hout aan die veel langer is waarbij voorbeelden van een paar eeuwen makkelijk te geven zijn.
Het zou een hele opsomming zijn van betere feiten in het voordeel van hout maar wil nu even volstaan met een vriendelijk verzoek om uw artikel eerlijker te herschrijven. Reactie infoteur, 23-10-2013
Hi Cor,

Het is geen kwestie van eerlijker hoor, hooguit duidelijker misschien. Ik vind zelf houten kozijnen mooier dan kunststof of aluminium. Ik vind je tips wel goed en zal het binnenkort aanvullen.

Marijke Groeneveld, 22-06-2011 21:13 #3
U schrijft:
"U mag in een kunststof kozijn nooit gaten boren, omdat de ‘stijfheid’ van het kozijn anders vernield wordt. (Dit houdt in dat het kozijnen zoals het gemaakt is zichzelf qua druk in evenwicht houdt. Boort u gaten in het kozijnen dan is het kozijn niet meer zo stijf. Dergelijke schade kunt u overigens laten herstellen door bedrijven die zich daarin zich gespecialiseerd hebben, maar voorkomen is natuurlijk beter dan ‘genezen.’ Er worden speciale ophangsystemen geleverd waarmee u prima gordijnen en dergelijke aan kozijnen bevestigen kunt, of kunt laten bevestigen."

Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht met kunstof draai / kiep gordijnen. Ik wil erg graag rolgordijnen op het kozijn. In mijn onderzoek naar een oplossing blijkt deze erg lastig. U schrijft dat er speciale ophangsystemen zijn om gordijnen en dergelijk aan de kozijnen te bevestigen!? Kunt u me informeren welke / waar, want ik kan ze niet vinden!?
Hoop van harte op een oplossing! Reactie infoteur, 23-06-2011
Ik denk dat u dat het beste kunt informeren bij een leverancier van kunststof kozijnen.

A., 17-02-2011 11:11 #2
Uw argument dat isolatie qua geluid etc. bij kunststof beter zou zijn en 'Moderne kunststof kozijnen zijn voorzien van dubbele beglazing en HR (hoog rendement) beglazing' gaat anno nu bij houten kozijnen net zo hard op. U kunt ze dus onmogelijk meewegen in positieve of negatieve zin en daarmee is uw hele argumentatie een beetje dubieus. Daarbij komt dat, gezien de grootte van met name ramen van kantoor- en bedrijfspanden, kunststof kozijnen helemaal geen goed alternatief zijn. Kunststof kan namelijk qua gewicht veel minder hebben dan hout. Gevolg: ramen die krom gaan staan, slecht sluiten, etc. (ervaring!) en uiteindelijk het af en aan lopen van aannemers die de boel in orde moeten brengen. Zij geven ook ronduit toe dat reparatie lastig wordt omdat de grootte van de ramen het uiteindelijke probleem zijn. Dat soort zaken zou u, om een goede afweging te kunnen maken door consumenten, ook mee moeten nemen!.

Tevens geeft u aan dat houten kozijnen 'Het schilderen van houten kozijnen is erg prijzig en keert jaarlijks terug' jaarlijks geschilderd dienen te worden. Dat is NIET het geval. Mits men goed (dat is de juiste hoeveelheid! maar ook schilderen is een vak!) schildert, eens in de vijf jaar volstaat.

U bent dus allerminst objectief!

Avm Ammerlaan, 14-07-2010 11:34 #1
Ik heh een bedrijfspand met kantoor gebouw op 7 km van de noordzee kust, en heb daarom in 1988 bij de nieuwbouw besloten om goede kunstof ramen te monteren, het geheel is verhuurd, en nu zegt men dat de ramen zijn versleten, en niet meer goed afsluiten voor water en wind, ogenlijk zien de ramen er als nieuw uit voor mij, heeft U een advies voor mij. Reactie infoteur, 14-07-2010
Als het bedrijf wat de ramen geplaatst heeft nog bestaat, kunt u het beste contact men hen opnemen. Als er geen bedrijf wat verantwoordelijk is voor de plaatsing kunt benaderen, kunt u een bedrijf bellen wat er verstand van heeft. Er kunnen allerlei oorzaken voor lekkage zijn. Er moet eerst uitgezocht worden waar het vocht vandaan komt en waarom. Lekkage ontstaat soms zelfs omdat de kit lekt. Het hoeft dus niet altijd aan de kozijnen te liggen. Zelfs een klein scheurtje in de kit kan in bepaalde situaties al lekkage veroorzaken. Ook kan de lekkage ergens anders vandaan komen. Persoonlijk denk ik dat u de ramen door een kenner moet laten controleren op lekkage. Dan weet u of er lekkage is en zo ja, waar het vandaan komt.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 02-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Huis opknappen
Reacties: 6
Schrijf mee!