InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huizentypen nader toegelicht

Huizentypen nader toegelicht

Nederland kent veel verschillende woningtypen. De omschrijving is vaak afhankelijk van het uiterlijk en soort huis, zoals een vrijstaand huis. De omschrijving kan ook afgeleid van het gebruik van het huis, zoals ambtswoning. Op huizensites komt u vaak omschrijvingen van huizen tegen waarvan u de betekenis niet exact weet. U komt vaak het begrip “doorzon woning” tegen. Wat is een doorzonwoning? Een doorzonwoning is een huis waarvan de woonkamer doorloopt over de gehele diepte van het huis. In dit artikel komt u een aantal omschrijvingen van huizen tegen waarvan de benaming niet helemaal duidelijk is.

Veel voorkomende huizentypen

Hieronder treft u huizentypen met toelichting aan die vaak in Nederland voorkomen.

Wat is een arbeiderswoning?

Dit zijn vaak kleine rijtjeshuizen die vroeger zijn gebouwd in de omgeving van fabrieken om de arbeiders te kunnen huisvesten.

Wat is een Boerderette?

Een boerderette is een nieuw gebouwd huis in boerderijvorm, die nooit is gebruikt als boerderij.

Wat is een woonboerderij?

Dit is een voormalige boerderij die uitsluitend nog een woonfunctie heeft.

Wat is een bungalow?

Een bungalow is een huis zonder een bovenetage. Alle vertrekken van het huis zitten op de begane grond.

Wat is een semi-bungalow?

Dit is een bungalow waarbij toch één of twee kamers op een bovenetage zitten. De semi-bungalow heeft een kap met daaronder de kamers.

Wat is een aanleunwoning?

Dit zijn huizen voor ouderen die meestal nabij verzorgingshuizen liggen. De bewoners kunnen gebruik maken van voorzieningen van het verzorgingstehuis, maar wonen zelfstandig.

Wat is een ambtswoning?

Dit zijn huizen voor mensen met een bepaald soort beroep. Vaak hebben bijvoorbeeld burgemeesters gedurende de periode dat ze burgemeester zijn een dergelijke woning.

Wat is een drive-in woning?

Dit zijn huizen waarbij op de begane grond een garage is ingebouwd. Het woongedeelte zit meestal op de eerste etage, en de slaapkamers en de badkamer op de tweede etage.

Wat is een rijtjeshuis?

Een rijtjeshuis is een onderdeel van een blok met soortgelijke woningen die aan elkaar zijn gebouwd.

Wat is een hoekhuis?

Een hoekhuis is een rijtjeswoning die gesitueerd is op de hoek van de blok met soortgelijke woningen.

Wat is een twee onder één kap woning?

Deze huizen worden ook wel dubbelwoningen genoemd. Dit zijn huizen die samen met de naastgelegen huizen onder één dak zijn gebouwd.

Wat is een prefab woning?

Deze woningen worden gedeeltelijk gebouwd in de fabriek en worden als bouwpakket naar de plek gebracht waar het huis gebouwd gaat worden. Een prefab woning kan hierdoor sneller gebouwd worden en is ook gemiddeld godkoper.

Wat is een schakelwoning?

Een schakelwoning is een huis die niet geheel vrijstaand is, maar gedeeltelijk vastzit aan het huis van de buren. De huizen zijn vaak geschakeld doordat de garages vastzitten aan de muren van de naastgelegen woning.

Wat is een split-level woning?

Een splitlevel woning is een huis waarvan de vloeren ten opzichte van elkaar verspringen.

Wat is een herenhuis?

Dit zijn huizen die minimaal bestaan uit twee woonlagen zonder schuine wanden en een zolder. De dakgoot zit minimaal op plafondhoogte van de eerste etage.

Zie ook:
Jaren dertig huis of nieuwbouw?
Huurhuis, de meest gestelde vragen
Gerelateerde artikelen
Drive-in woning, de voordelen en de nadelenEen drive-in woning is een huis van twee of drie woonlagen met op de begane grond een inpandige garage in het huis. Het…
Bouwen van een bungalowBouwen van een bungalowHet bouwen van een bungalow is een stuk goedkoper dan het bouwen dan een huis. U kunt sterk op de kosten besparen door m…
Bed & Breakfast in Noord-HollandBed & Breakfast in Noord-HollandEventjes weg, even uit waaien, even bij komen..., er zijn zoveel manieren te bedenken om er lekker een paar dagen tussen…
Chalet: kopen en bouwen van een chaletChalet: kopen en bouwen van een chaletHet bouwen en kopen van een chalet hoeft niet heel duur te zijn. De chalet zit relatief eenvoudig in elkaar en kan daard…
Bed & Breakfast in West-NederlandBed & Breakfast in Nederland is de laatste tien jaar sterk in opkomst. Door de kleinschaligheid, de relatief korte afsta…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl ekbouwadvies.nl hulpbijhypotheek.nl

Reageer op het artikel "Huizentypen nader toegelicht"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 30-10-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!