InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Taxatie van het huis

Taxatie van het huis

Taxatie van het huis Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand zijn huis laat taxeren. Vaak is het omdat iemand een huis wil kopen of juist verkopen. Dat hebben zij een taxatierapport nodig voor bij de bank. De kosten van de taxatie liggen tussen 0,12 procent en 0,15 procent van de waarde van het huis. Er zijn verschillende factoren waar de taxateur rekening mee houdt bij het vaststellen van de waarde van het huis. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een huis willen laten taxeren. De eerste reden is als men een huis wil aankopen. Het is dan goed om te weten dat je niet veel te veel betaalt en of de vraagprijs dus redelijk is. Een tweede reden is juist de verkoop van de woning. Het gaat dan om het bepalen van een juiste vraagprijs, met name een prijs die niet te laag is. De waarde van de woning bepaald vaak in hoeverre het mogelijk is om een nieuwe hypotheek te krijgen. En hoe hoog die hypotheek wordt. Een erkend taxatierapport is onmisbaar bij het aanvragen van die nieuwe hypotheek. Een derde reden voor een mogelijke taxatie is een echtscheiding. Het gaat dan om het bepalen van de waarde van de woning. Daarbij kan dan rekening worden gehouden in de verdeling tussen beide (ex-)partners. Een laatste reden om een huis te laten taxeren is bij overlijden. Dit is dan belangrijk om te komen tot een juiste verdeling voor de erfgenamen.

Successierechten

Ook is het belangrijk voor de hoogte van de successierechten, ook bekend als de erfbelasting. Dit is een belasting die in het geval van een erfenis moet worden betaald. Over een bepaalde percentage van de waarde van het huis moet die belasting worden betaald. Kinderen moeten 5 procent betalen over alles dat meer is dan 26.038 euro. Broers en zussen moeten vanaf dit bedrag 41 procent betalen over de waarde van de erfenis.

Kosten van een taxatie

Het is vaak mogelijk om uw woning binnen een week te laten taxeren als u dat wilt. Let er op dat de taxateur valt onder het keurmerk van het Centraal Hypothecair Fonds (CHF) en onder het keurmerk van één van de brancheverenigingen (NVM, LMV, RVT en VBO). Andes is het zelfs mogelijk dat de bank uw taxatierapport niet erkend. De kosten van de taxatie hangen af van de waarde van uw huis. Bij een goedkoper huis wordt een lager percentage gerekend, ongeveer 0,12 procent van de waarde van het huis + 25 euro. Bij de taxatie van een woning boven een half miljoen moet u uitgaan van ongeveer 0,15 procent van de waarde van het huis + 25 euro.

Hoe wordt de waarde vastgesteld?

Er zijn een aantal zaken die mee spelen om de waarde van uw woning vast stellen. Ten eerste zijn dat de omgevingsfactoren. Zo speelt de aanwezigheid van (snel)wegen, openbaar vervoer, winkels en groen. Ten tweede spelen de Kosten risico-factoren een rol. Het gaat er dan om wat de kwaliteit van het huis is. Je kunt dan denken aan de staat van het onderhoud, (achterstallig) schilderwerk en de staat staat van het dak. Een derde factor zijn de te verwachten gebruikerskosten. Dan wordt er dus gekeken hoe goed het huis is geïsoleerd en wat voor verwarming- en elektriciteitsinstallatie er geïnstalleerd zijn in het huis. Des te beter dat is, des te hoger het huis getaxeerd wordt. De laatste factor die een belangrijke rol speelt is de kapitaalwaardige factor. Dat heeft te maken met de grote van het huis, de grote van de tuin, aanwezige parkeerruimte, de hoeveelheid vertrekken en de aanwezigheid van een schuur.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Taxatie van het huis"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!