InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Besparen op energie: tips voor een lagere energierekening

Besparen op energie: tips voor een lagere energierekening

Besparen op energie: tips voor een lagere energierekening Hoe kun je zelf eenvoudig energie besparen? Welke dingen kun jij eenvoudig in je eigen huis en huishouden aanpassen, waarmee je gemakkelijk en snel honderden euro's kunt besparen op je energierekening? Lees hier eenvoudige tips voor minder verbruik van gas, water en licht in jouw woning op jaarbasis! Begin vandaag en verdien deze week nog 500 EUR voor de rest van het jaar, zo eenvoudig is het!

Waarom stijgt de energierekening van het gemiddelde huishouden jaarlijks?

Hoewel elektronische en elektrische apparaten steeds zuiniger worden, stijgt over het algemeen de energierekening. Niet alleen omdat gas, water en licht duurder worden maar ook omdat we energie verspillen, waardoor de rekening soms oploopt tot een netto maandinkomen voor een gemiddeld huishouden. Besparen is dan ook wenselijk en liefst zo snel mogelijk en zo moeilijk hoeft dat helemaal niet te zijn. De meeste tips voor besparen op energie zijn gemakkelijk op te volgen en leveren direct een aanzienlijke besparing op op de energierekening.

Hoe kun je geld besparen op de gasrekening?

  • Hoogrendement ketel of HR-ketel. Een meer energiezuinige ketel levert je jaarlijks tot wel 400 EUR op en koop je al nieuw voor 1500 EUR. Oftewel in vier jaar heb je je investering voor de aanschaf er al uit en maak je winst met stoken.
  • Afstellen van de radiatoren van de verwarming. Het professioneel laten afstemmen van je radiatoren door een installatiebedrijf levert minimaal 50 EUR per jaar op aan besparingen op stoken en is bovendien een eenmalige ingreep.
  • Een goede thermostaat voor de verwarming. Een goede thermostaat maakt het overdag en 's nachts warm genoeg maar niet te warm en geeft je de mogelijkheid om in te stellen wanneer de verwarming aan en uit gaat. Gemiddelde besparing is zo'n 30 EUR per jaar.

Hoe kun je besparen op de stroomrekening?

  • Energiezuinige apparatuur (met name witgoed). Wanneer je kiest voor een energiezuinig apparaat met energielabel, wanneer je jouw wasmachine, droger, televisie of vaatwasser vervangt, zul je direct verschil merken in jouw verbruik van elektriciteit op deze apparaten. Nieuw aanschaffen loont niet maar wel vervangen voor een zuiniger versie bij defecten.
  • Een standby-killer. Het standby staan van apparaten zoals je televisie of een magnetron kost je maar liefst 100 EUR per jaar, hier maak je vrij snel korte metten mee via stekkerdozen met een zogenaamde standby-killer, die je bij de bouwmarkt kunnen kopen voor een klein bedrag.
  • Spaarlampen en LED verlichting. Deze nieuwe lampen lijken duurder dan gloeilampen maar schijn bedriegt, want vervang al de lampen in je woning en win maar liefst 150 EUR per jaar op je elektriciteitsrekening.

Hoe kun je minder water verbruiken en sparen op de waterrekening?

  • Een waterbesparende douche-kop. Het gebruik van een waterbesparende douchekop spaart versus een reguliere douche-kop maar liefst 5 liter water per minuut en dat betekent gemiddeld een besparing van zo'n 25 EUR per jaar voor een gemiddeld huishouden.
  • Een douche-timer. Kiezen voor korter douchen betekent niet automatisch minder lekker douchen maar bespaart wel nog eens extra 10 EUR per jaar, die je kunt optellen bij de besparing voor de meer zuinige douche-kop.
  • Doortrekken met minder liters water. Schrik niet maar je bespaart bijna 20 EUR per jaar wanneer je jouw toilet zo instelt dat je minder liters water doorspoelt (gangbaar is dan 6 liter in plaats van een inhoud van de stortbak van 9 liter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Tien tips om energie te besparenGenoeg van de hoge energierekening? Tijd om een steentje bij te dragen aan het behoud van natuur en milieu? In dit artik…
Energie besparen: Zorgen voor het milieuEnergie besparen: Zorgen voor het milieuOveral om ons heen wordt energie verbruikt. Of je nu staat te koken of een douche neemt, een avondje tv-kijkt of een tel…
Energierekening 2012Energierekening 2012Ten opzichte van het jaar 2011 zal de energierekening in 2012 een stuk hoger uitvallen. Er wordt geadviseerd om de maand…

Reageer op het artikel "Besparen op energie: tips voor een lagere energierekening"

Infoteur: Sterretje999
Gepubliceerd: 10-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!