InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning?

Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning?

Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning? Ga je een nieuwbouwwoning kopen of kies je voor een bestaande woning? Van invloed op de keuze tussen het kopen van een nieuwbouwwoning of bestaande wonen zijn zaken als: sfeer, onderhoud, isolatie, karakter van de woning. Zowel een nieuwbouwwoning kopen als een bestaande woning kopen heeft voordelen en nadelen. Een nieuwbouwwoning kopen of een bestaande woning, allebei de mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Een nieuwbouwwoning mist soms karakteristieke eigenschappen (glas in lood, schuifdeuren, ornamenten) en kunnen over een periode gedateerd zijn. Een bestaande woning uit een bepaalde periode kan exact de karakteristieke stijl hebben die overeenkomen bij je woonwensen. Maar daar kan tegenoverstaan dat er veel onderhoud nodig is.

Voordat je op zoek gaat naar een woning, maak je een lijst waarop je woonwensen zijn. Woonwensen vertellen je waar het huis aan moet voldoen en wat het huis te bieden heeft. Hierbij moet je denken aan ruimte, licht, hoeveelheid kamers, mogelijkheid tot verbouwen (studiekamer of werkkamer), speelkamer kinderen enzovoorts. Vervolgens beslis je wat voor huis je gaat kopen: wordt het een nieuwbouwwoning of een bestaande woning?

Nieuwbouwwoning kopen

Voordelen

De eerste jaren nadat je de nieuwbouwwoning gekocht hebt, hoef je weinig aan onderhoud te doen. De materialen die gebruikt zijn voor de bouw van de nieuwbouwwoning zijn modern en onderhoudsarm. Een nieuwbouwwoning is meestal goed geïsoleerd, wat nogal een energiebesparing oplevert. Badkamer en toilet zien er mooi uit en voldoen helemaal aan de wensen en eisen van deze tijd. Dit geldt ook voor de CV, van een verouderde CV-ketel of oude/lekkende leidingen zal geen sprake zijn. Misschien heb je bij de bouw van de nieuwbouwwoning wel een vloerverwarming laten inzetten. Een nieuwbouwwoning is een fijne hapklare brok om na je verhuizing in te trekken. Je hoeft niet te verbouwen, repareren, schilderen enzovoorts. In een nieuwbouwwijk is de verkeersveiligheid meestal goed (30 km per uur) en zijn veel speelvoorzieningen voor kinderen.

Nadelen

Een nieuwbouwwoning staat regelmatig in een kale omgeving, waar de bomen nog moeten groeien en waar brakliggend terrein ligt. Niet echt gezellig, en voordat er een beetje begroeiing is zijn er alweer jaren voorbij. Een tuin is doorgaans kleiner, de woning ademt misschien niet veel sfeer uit en mist karakteristieke elementen. Met de isolatie zit het wel goed, maar een nieuwbouwwoning kan té goed geïsoleerd zijn, waardoor er weinig ventilatie is. Door gebrekkige ventilatie krijg je gezondheidsklachten zoals hoofdpijn en moeheid. Voordat je een nieuwbouwwoning koopt, informeer dan ook goed hoe het met de ventilatie zit. Een tuin moet nog helemaal aangelegd worden.

Bestaande woning kopen

Voordelen

Tussen bestaande woningen bevinden zich degelijke woningen. Dit geldt vooral voor de huizen die gebouwd zijn in de jaren 20 en 30. Jaren 20/30 huizen ademen sfeer uit, staan ook in gewilde wijken en bieden veel tuin. Woningen die na 1975 zijn gebouwd zijn betrekkelijk onderhoudsarm en zijn relatief ruim en luxe. Premiewoningen uit de jaren 80 zijn goed geïsoleerd en bestaan uit onderhoudsarme materialen. De tuin is vaak klein. Oudere woningen staan vaak op eigen grond. Je vind in oude bestaande woningen mooie elementen zoals glas in lood, schuifdeuren, ornamenten aan plafond en een mooie schouw. Karakteristiek!

Nadelen

De huizen van na de oorlog (tot 1975) zijn minder degelijk dan de huizen de gebouwd werden in de jaren 20 en jaren 30. Na de oorlog was er woningnood en huizen moesten in snel tempo gebouwd worden. De bouwtechnische kwaliteit is daardoor minder. De huizen die gebouwd zijn van 1946-1975 vertonen vaak vochtproblemen en betonschade zoals betonrot. De isolatie is ook niet voldoende. De 'architectuur' van de premiewoningen uit de jaren 80 is weinig creatief en deze huizen staan dicht op elkaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwbouw woning kopen of bestaande woning?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!