InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Garage verbouwen, tips

Garage verbouwen, tips

Garage verbouwen, tips De garage verbouwen als meer woonruimte nodig hebt is een goede optie. Een garage verbouwen zorgt voor een extra kamer. Als je de garage gaat verbouwen maak je een stappenplan en informeer je hoe het zit met een bouwvergunning. Bij het verbouwen van de garage moet je voor goede isolatie en ventilatie. Ook is er sprake van herbouwwaarde, dit moet worden aangepast in de verzekering. Omdat je huis gestegen is in waarde na verbouwing van garage laat je je huis opnieuw taxeren.

Garage verbouwen, hoe begin je

Voordat je de garage gaat verbouwen zet je natuurlijk op papier hoe je de garage hebben wilt. Waar gaat de verbouwde garage voor dienen, wat voor soort kamer wordt het, dit moet je helder hebben. Ook ga je voordat je de garage gaat verbouwen nadenken over waar je de stopcontacten plaatst, waar de ramen komen en last but not least de leidingen. Probeer tips uit je omgeving te krijgen over het verbouwen van de garage. Ook budgetbepaling is belangrijk vóórdat je met het verbouwen van de garage begint. Bereken het maximale bedrag dat je in de verbouw van de garage kunt/wilt steken. En, maak een planning.

Garage verbouwen, vergunning nodig

Als je de garage gaat verbouwen is het mogelijk dat je hiervoor een vergunning moet hebben. Of je een vergunning moet hebben ligt aan de gemeente waarin je woont en de bouwtechnische aanpassingen die je bij het verbouwen van de garage gaat doen. Je kunt hierover informatie vragen bij bouw- en woningtoezicht van de gemeente.

Eisen

Als je de garage gaat verbouwen moet de nieuwe extra kamer voldoen aan eisen. Een eis is dat het vertrek waterdicht moet zijn, voor een garage geldt dat deze regenwerend moet zijn. Aangezien de garage een leefvertrek wordt moet deze waterdicht zijn. Zit er een spouwmuur in het vertrek dan is het waterdicht. Bestaat de garage uit niet geïsoleerde halfsteenmuren dan zijn deze niet waterdicht. In dit geval moet je als je de garage gaat verbouwen een binnenspouwmuur maken van kalkzandstenen of gasbetonblokken. Het metselwerk aan de buitenzijde impregneer je, wat met waterafstotende siloxaanpreparaten kan.

Garage isoleren

De garage kan je als je de garage gaat verbouwen voorzien van dakisolatie en gevelisolatie. Dit is de voordeligste optie. Gevelisolatie isoleert de binnenwand en wordt afgewerkt met dampdichte folie (of bekledingsplaten). De binnenmuur moet vrij zijn van doorslaand en optrekkend vocht en er moet ventilatie zijn tussen buitenmuur en nieuw isolatiemateriaal dat behandeld is met vochtwerend middel. Bij ramen en deuren moet isolatie goed afgewerkt worden om problemen met vocht en isolatie te voorkomen.

Geïsoleerde wandpanelen

Er zijn kant-en-klaar panelen die al geisoleerd zijn en die je met vochtbestendige lijm kunt bevestigen. De wandpanelen zijn voorzien van een dampdichte laag.

Ventilatie

De verbouwde ruimte moet goed geventileerd worden door open zetten van raam of door ventilatieroosters.

Isolatie

Kies voor ramen van HR-glas. Isolatie is belangrijk om te voorkomen dat er te veel warmte verloren gaat.

Garage verbouwen en de draagmuur slopen

Een dragende muur zonder meer slopen kan niet. Bij het slopen van een draagmuur moet je bouwkundig juist handelen en een stalen draagbalk eronder plaatsen. Ga dit niet zonder meer zelf doen. Vraag advies in bij een bouwcontructeur. Voor slopen van een dragende muur ben je verplicht een bouwvergunning aan te vragen, omdat dit de constructie van je huis betreft.

Herbouwwaarde taxatie

Je gaat je garage verbouwen en moet dus rekening houden met verandering van opstalverzekering en inboedelverzekering. Je huis heeft een extra kamer en dit verhoogd de waarde van je huis. Je laat je huis dus weer taxeren. Er is sprake van herbouwwaarde en dit moet in de opstalverzekering aangepast worden. Dus wordt je huis weer getaxeerd. Omdat je meer inboedel hebt moet de inboedelverzekering aangepast worden.

Tips bij verbouwen garage

  • Ga na of de verwarmingsketel nog voldoende capaciteit heeft
  • Is inbraakpreventie nodig?
  • Dicht de kieren af
  • Plaats een rookmelder
  • Heeft de stoppenkast genoeg capaciteit voor de nieuwe stopcontacten en leidingen
Gerelateerde artikelen
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Bouw je eigen houten garageBouw je eigen houten garageZelf een houten garage maken is goed te doen, mits u zich goed voorbereid en met een duidelijk plan komt. Waar moet u re…
Omgevingsvergunning, hoe en wat?Omgevingsvergunning, hoe en wat?Per 1 oktober 2010 bestaat er een nieuw vergunning, deze vergunning zal verschillende oude vergunningen vervangen. Maar…
Garage: bouwen van een garageGarage: bouwen van een garageVeel mensen willen een garage omdat het veel veiliger is voor hun auto. De kans op diefstal neemt fors af. Ook raakt de…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…
Bronnen en referenties
  • Klusidee.nl
  • Eigenhuis.nl

Reageer op het artikel "Garage verbouwen, tips"

Reactie

Henk Sasbrink Harkema, 01-08-2013 01:46 #1
Wij hebben een gebouw gekocht waar een bestemming op zit van wonen. Het gebouw bevat twee huis nummers de beneden verdieping een huis nummer en de boven verdieping een huisnummer Wij willen de beneden verdieping aan twee gezinnen verhuren. ieders met twee slaapkamers. keuken toilet keuken en een woon kamer.Om zo veel mogelijk leef ruimte te geven willen wij de inpandige garage verbouwen tot woonkamer Het hele gebouw, inclusief de garage is voorzien van isolatie en heeft een spouwmuur. De kantel deur van de garage willen wij aan passen tot twee open slaande deuren met ramen, om het aan zien van de straat gelijk te houden passen we de bestaande houten kantel deur aan tot twee raam luiken, zodat het bestaande aanzicht kan blijven bestaan, bij gesloten luiken. Onze vraag is mogen wij zonder vergunning deze aan passingen doen. De beide bewoners laten zich op het zelfde adres inschrijven met ieders een zelfstandige woonruimte na verbouw met ieder een eigen ingang. vraag mag en kan dat. Als slot de woning heeft reeds 5 slaapkamers twee keukens twee badkamers, twee toiletten en een woonkamer, toen we het kochten, Graag uw visie.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!