InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Garage: bouwen van een garage

Garage: bouwen van een garage

Garage: bouwen van een garage Veel mensen willen een garage omdat het veel veiliger is voor hun auto. De kans op diefstal neemt fors af. Ook raakt de auto minder snel beschadigd doordat deze binnen staat. Voor het bouwen van een garage kunt u een aannemer inhuren. Er is wel een bepaalde kostprijs voor het bouwen van een garage. Er zijn verschillende soorten garages die u kunt bouwen, bijvoorbeeld onder uw woning, uit prefab of met stenen muren en een dak van hout. Veel mensen willen hun auto niet zomaar buiten laten staan, omdat het allemaal risico’s met zich mee brengt. De kans op diefstal van de auto is veel groter, zeker als het een mooie auto betreft. De auto staat namelijk veel meer in het zicht wanneer hij op een parkeerplaats staat. Ook is het veel lastiger om toezicht te houden. Dat kan in een garage wel. Ook stijgt de kans op beschadiging van de auto fors wanneer deze buiten staat. Kwajongens kunnen bijvoorbeeld veel makkelijker krassen maken op de auto. De auto is tevens veel gevoeliger voor beschadigingen vanuit de natuur, bijvoorbeeld door hagel. Ook vogelpoep of stuifmeel kan de uitstraling van de auto te niet doen.

Garage kopen of huren
In de meeste plaatsen is het wel mogelijk om een garage of autobox te huren of kopen. In de praktijk is er echter vaak veel meer vraag naar dan aanbod. Dat komt omdat een garage veel ruimte in beslag neemt en deze ruimte is er niet altijd in het dichtbevolkte Nederland. Een alternatief voor iemand die geen garagebox kan huren of kopen is om er zelf een te laten bouwen. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat u genoeg ruimte heeft om de garage te laten bouwen. U moet bijvoorbeeld een grote tuin of oprit hebben.

Vergunning aanvragen voor bouw garage

Wanneer u een garage wilt laten bouwen kunt u het beste een architect vragen om de tekeningen te ontwerpen. Wanneer de tekeningen af zijn moet u een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Soms is het ook vergunningvrij om een garage te bouwen. Vraag dus eerst na wat de regels zijn in uw gemeente. Neem de tijd voor een vergunningaanvraag, want deze aanvraag kan 12 tot 20 weken duren. De gemeente kijkt of de aanvraag past binnen het bestemmingsplan. Ook krijgen de omwonende de kans om te reageren en eventueel bezwaar te maken. Als laatste kijkt ook de welstandscommissie er naar.

Bouwen van een garage van prefab

Er zijn verschillende soorten garages die u kunt laten bouwen. Een veel gebruikte vorm is de prefabgarage. Dit zijn vier betonnen muren die aan elkaar worden gemaakt en vervolgens komt er een dak op. Dit kan relatief snel gebeuren. Wel moet er eerst een fundament worden gelegd. Een andere mogelijkheid is, als uw huis daarvoor geschikt is, om de garage onder de woning aan te leggen. Er moet dan wel grond worden uitgegraven. U kunt daarvoor het beste een aannemer in dienst nemen. Als laatste kunt u de garage ook gewoon optrekken uit steen. U laat dan de muren metselen waarna er vervolgens een stenen of houten dak opkomt.

Kosten en prijs voor bouw van garage

In de meeste plaatsen zitten wel aannemers die een garage kunnen bouwen. Dat brengt wel bepaalde kosten met zich mee, maar alles heeft zijn prijs. Er zijn in ieder geval aannemers in Amsterdam, Amstelveen, Blaricum, Bussum, Hilversum, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Leiden, Gent en Sittard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Garage: bouwen van een garage"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!